2022-02-10, 14:26
  #15553
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Vilka är ockupanterna?



Ryssland skrev jag ju.
2022-02-10, 14:28
  #15554
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Krim är ryskt för det har folket på Krim bestämt.

Den folkomröstningen är lika mycket värd som den österrikiska som godkände Anschluss.

När ockupanterna dragit sig tillbaka och den ukrainska armén tagit kontrollen över området så att befolkningen kan flytta tillbaka kan de rösta sen om befolkningen vill.
2022-02-10, 14:42
  #15555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det här är ju precis som de andra gångerna när USA vill ha krig mot makthavare som de ogillar. Demonisering, falska anklagelser. Vi har Irak, Libyen och Syrien som invaderades efter att USA hade kampanjat om hoten från dem. Vi vet att hoten var påhittade. Så varför skall vi tro på USA den här gången?

Finns absolut ingen anledning. I synnerhet som de "ryska aggressionerna" inte förklaras. När blev det aggression när ett land bygger upp försvar innanför sin egen gräns? Kan inte folk tänka själva?

Den ryska uppladdningen i Vitryssland, längs Ukrainas gräns och i Svarta havet är inte för att försvara sig mot angrepp. Nu har Ryssland även en stor flottmanöver i Svarta havet som stänger alla farleder till Ukraina för att man håller på och testskjuter missiler.

Uppladdningen är till för att skrämmas, men om motståndaren Ukraina / västvärlden inte gör några eftergifter så kommer Putin att trappa upp situationen. Putin är inte den typen som bara ger upp utan att ha fått något tillbaka. Kommer inga eftergifter så kommer någon form av anfall innan våren, det kan man vara ganska säker på. Det är ju inte gratis att ha så stora trupper utplacerade så de kan inte vänta alltför länge. Gissningsvis händer något när OS är över.

USAs inställning till det hela är avvaktande. Biden har sagt något i stil med att man inte kommer att blanda sig i konflikten och att Ryssland inte får ta någon större bit av Ukraina.

Jag tror att USA tänker strategiskt. Om man låter ryssarna gå in så kan det skrämma Putin, det kan ju vara en fälla. USA kan också tänka att om Ryssarna går in så kommer det att kosta dem väldigt mycket. Det kan bli ett nytt Afghanistan som dränerar den ryska ekonomin.
2022-02-10, 15:44
  #15556
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den ryska uppladdningen i Vitryssland, längs Ukrainas gräns och i Svarta havet är inte för att försvara sig mot angrepp. Nu har Ryssland även en stor flottmanöver i Svarta havet som stänger alla farleder till Ukraina för att man håller på och testskjuter missiler.
Är det inte tillåtet att försvara sina gränser? Hur kan det vara helt ok för Nato att etablera baser i östeuropa om inte Ryssland har rätt att ha militär inom sina egna gränser? Ser du inte hur ditt resonemang haltar? Du ger Nato full frihet, men Ryssland har långtifrån samma rätt.

Ryssland och Belarus har nära samarbete och Belarus har uppenbarligen godkänt de ryska trupperna.
Det är inget hot mot USA.
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Uppladdningen är till för att skrämmas, men om motståndaren Ukraina / västvärlden inte gör några eftergifter så kommer Putin att trappa upp situationen.
Nej, det är det inte. Däremot är Västs propaganda till för att skrämmas. T o m Zelensky säger att det är överdrifter, han tror inte att Ryssland kommer att invadera.
Så om inte ens Zelensky är oroad, så borde ju ingen utomstående vara det heller. Den här demoniseringen styrs av USA på gammalt välkänt manér .
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Putin är inte den typen som bara ger upp utan att ha fått något tillbaka. Kommer inga eftergifter så kommer någon form av anfall innan våren, det kan man vara ganska säker på. Det är ju inte gratis att ha så stora trupper utplacerade så de kan inte vänta alltför länge. Gissningsvis händer något när OS är över.
Det är bara spekulationer utan grund. Ingenting tyder på att Ryssland är på väg att invadera Ukraina. Västs hysteriska propaganda är falsk och oanständig. Den syftar till att öka fientligheten mot Ryssland och det har de lyckats med så här långt. Man försöker provocera Ryssland till aggressiva handlingar. Sedan går Nato all in.
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
USAs inställning till det hela är avvaktande. Biden har sagt något i stil med att man inte kommer att blanda sig i konflikten och att Ryssland inte får ta någon större bit av Ukraina.

Jag tror att USA tänker strategiskt. Om man låter ryssarna gå in så kan det skrämma Putin, det kan ju vara en fälla. USA kan också tänka att om Ryssarna går in så kommer det att kosta dem väldigt mycket. Det kan bli ett nytt Afghanistan som dränerar den ryska ekonomin.
Mycket märkligt att du kallar USAs inställning avvaktande. USA är ju pådrivande, de sprider lögner om Ryssland. Så mycket att folk tror att Ryssland redan har invaderat Ukraina.
Varför säger man inte sanningen? Varför säger man inte att befolkningen i Krim, Donetsk och Luhansk inte vill tillhöra Ukraina? Varför uppfyller inte Kiev Minsk-avtalet så att konflikten med Donetsk och Luhansk blir löst?
Allt tyder på att USA vill ha krig mot Ryssland och just nu är Ukraina murbräckan.

USAs strategi är ju fullt uppenbar, de har byggt ut Nato sedan Sovjet föll ihop. USA /Nato lyckades inte besegra talibanerna, inte heller Assad. Irak och Libyen slogs i spillror. Vad skall de vinna på krig mot Ryssland? Och frågan är om de vinner ett krig mot Ryssland med tanke på de senaste decenniernas förluster.
Vi ser tydligt att USA är upphetsat och gapiga, rentav hysteriska. Putin och Lavrov är lugna och sakliga, de vill inte ha krig. USA gillar krig, det vet alla, som är ärliga.
__________________
Senast redigerad av humanlife 2022-02-10 kl. 15:52.
2022-02-10, 16:01
  #15557
Medlem
arbetets avatar
Lavrov walks away!


Intelsky
@Intel_sky
This presser has not gone well. Sergey Lavrov has just briskly walked off, leaving @trussliz on her own at the podium. He said talking to her was ‘like talking to a deaf person’ & said what Russia does in its own territory is ‘not her business.’
https://twitter.com/Intel_sky/status/1491776063554342913?s=20&t=pxAXJqFnYoBEOGifTqj8bA
2022-02-10, 16:12
  #15558
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lavrov walks away!


Intelsky
@Intel_sky
This presser has not gone well. Sergey Lavrov has just briskly walked off, leaving @trussliz on her own at the podium. He said talking to her was ‘like talking to a deaf person’ & said what Russia does in its own territory is ‘not her business.’
https://twitter.com/Intel_sky/status/1491776063554342913?s=20&t=pxAXJqFnYoBEOGifTqj8bA

Anka.

Presskonferensen var slut. Lavrov lämnade pulpeten och gick till dörren som han höll upp i väntan på Truss som stod och krånglade med en mapp i 15 sekunder. Det var då som bilden togs.

Dessutom sade inte Lavrov det som twittraren lögnaktigt påstår. Han sade att "det var som ett samtal mellan en stum och en döv".

Twittraren (som nog är kommunist) har missuppfattat exakt 100 procent av allt.
__________________
Senast redigerad av Ken Dryden 2022-02-10 kl. 16:17.
2022-02-10, 16:39
  #15559
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Anka.

Presskonferensen var slut. Lavrov lämnade pulpeten och gick till dörren som han höll upp i väntan på Truss som stod och krånglade med en mapp i 15 sekunder. Det var då som bilden togs.

Dessutom sade inte Lavrov det som twittraren lögnaktigt påstår. Han sade att "det var som ett samtal mellan en stum och en döv".

Twittraren (som nog är kommunist) har missuppfattat exakt 100 procent av allt.

Det verkar ha uppstått något missförstånd. Lavrov hade frågat Storbritanniens utrikesminister "Erkänner du Ryska Federationens suveränitet över områdena i Voronezj och Rostov ?". Hon hade svarat: "Storbritannien kommer aldrig att erkänna Rysslands suveränitet över dessa områden" - enligt NG

https://www.ng.ru/news/731978.html
-
2022-02-10, 16:42
  #15560
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Det verkar ha uppstått något missförstånd. Lavrov hade frågat Storbritanniens utrikesminister "Erkänner du Ryska Federationens suveränitet över områdena i Voronezj och Rostov ?". Hon hade svarat: "Storbritannien kommer aldrig att erkänna Rysslands suveränitet över dessa områden" - enligt NG

https://www.ng.ru/news/731978.html
-
Det där borde en utrikesminister ha koll på. Tyvärr behärskar aldrig kvinnor geografi eller historia, vilket borde diskvalificera dem för den här typen av poster.
2022-02-10, 16:54
  #15561
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Den folkomröstningen är lika mycket värd som den österrikiska som godkände Anschluss.

När ockupanterna dragit sig tillbaka och den ukrainska armén tagit kontrollen över området så att befolkningen kan flytta tillbaka kan de rösta sen om befolkningen vill.
Precis så.

En folkomröstning som initieras av den lagligt valda regeringen i republiken Ukraina och inte en ockupationsmakt som orkestrerar en "folkomröstning" som helt saknar legitimitet kan hållas när ockupationsmakten lämnat och ukrainsk suveränitet återställts.
2022-02-10, 17:19
  #15562
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Precis så.

En folkomröstning som initieras av den lagligt valda regeringen i republiken Ukraina och inte en ockupationsmakt som orkestrerar en "folkomröstning" som helt saknar legitimitet kan hållas när ockupationsmakten lämnat och ukrainsk suveränitet återställts.
Regeringen i Ukraina kunde ju vara så pass tillmötesgående att man ordnar en folkomröstning då. Och varför uppfyller de inte Minsk-avtalet?
2022-02-10, 17:29
  #15563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Minskavtalen är den i nuläget bästa lösningen som finns för att få till fred i Ukraina. Har du någon bättre lösning?
Ja, att Ukraina återtar kontrollen över sina gränser och rensar landet från subversiva element. I praktiken: burar in eller deporterar ryska agenter.
Konflikten är startad av Ryssland och hålls igång av Ryssland. Det är Ryssland som är den felande parten och Ryssland som behöver backa.
Väst bör ena sig och sätta hårt mot hårt.
2022-02-10, 17:32
  #15564
Medlem
Verkar som en del behöver påminnas här

Ukraina är fritt att gå med i Nato eller EU , det bestämmer inte Ryssland

Capish ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in