Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-06, 20:44
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Visst värmer solljus haven har jag påstått motsatsen? Det gör dock även IR från atmosfären, vilket jag just motiverade.

Vart tror du förresten all värme som solen sänder ned i haven tar vägen? Den kan ju inte bara stanna där och värma upp haven bortom alla gränser.

Värmen som oceanerna mottar cirkulerar i närmare 100 år genom havet mot botten för att sedan efter denna tid försvinna upp till ytan och upp mot rymden, det innebär att all överskottsvärme från den senaste solar modern maximum som givit jorden 6-7w/m2 extra värme kommer finnas kvar i många decennier till, i vanliga sjöar är processen mycket kortare oftast bara 10 år eller så.
Citera
2024-05-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Värmen som oceanerna mottar cirkulerar i närmare 100 år genom havet mot botten för att sedan efter denna tid försvinna upp till ytan och upp mot rymden, det innebär att all överskottsvärme från den senaste solar modern maximum som givit jorden 6-7w/m2 extra värme kommer finnas kvar i många decennier till, i vanliga sjöar är processen mycket kortare oftast bara 10 år eller så.
Du missade inte oväntat min poäng. Du skriver att värmen försvinner upp mot rymden, men tänker kanske inte på att det sker som IR-strålning. Om haven kan skicka ut IR kan de också absorbera IR, grundläggande termodynamik.
Citera
2024-05-06, 20:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Gör sen om samma experiment mitt i natten. Vad blir resultatet då?

Varför ska jag göra det?

Citat:
Det har lagts ned massor med möda på att studera och analysera moln och hur de påverkar. Att du inte känner till denna forskning kan inte jag rå för. Molnens höjd, droppstorlek osv, allt påverkar.

Det finns generande lite kunskap om molnbildning så det borde sättas in väsentligt mer.

Citat:
]Det beror helt på hur bra idéer de har. Att bara skicka in en diffus ansökan om "planetens anpassningsmekanismer" lär man inte få mycket för, inte heller den som bara vill forska om "tipping points" utan att närmare specificera dessa.

Nej, om man inte har rätt inriktning blir det inga eller begränsat med forskningsmedel. Det finns sådan forskning, men det kommer inte fram i medierna. Om de skulle göra det skulle sådana som du skrika er hesa om att det är »klimatförnekare«.

Om tio år, när näringslivet i de länder som kommer att drabbas konkurrensmässigt visavi de länder som inte forcerar fram en »grön omställning«, kommer mer forskning som inte får utrymme idag att komma fram.
Citera
2024-05-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför ska jag göra det?
För att inse att även om moln kyler genom att reflektera solljus har de också en värmande effekt genom att reflektera värmestrålning från marken. Dessa två effekter är dessutom ungefär lika stora.
Citera
2024-05-06, 21:24
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Du missade inte oväntat min poäng. Du skriver att värmen försvinner upp mot rymden, men tänker kanske inte på att det sker som IR-strålning. Om haven kan skicka ut IR kan de också absorbera IR, grundläggande termodynamik.

Du tror inte värmen som cirkulerat i närmare 100 år är kraftigt avkyld? Knappast så överskottsvärmen är lika varm som uppe vid ytan.
Citera
2024-05-06, 21:46
Medlem
Citat:
Du tror inte värmen som cirkulerat i närmare 100 år är kraftigt avkyld? Knappast så överskottsvärmen är lika varm som uppe vid ytan.
Avkyld hur då? Vart tror du värmen tar vägen om inte via ytan? Ta dig en rejäl funderare på hur du tror värmeflöden i havet egentligen ser ut och återkom sen.
Citera
2024-05-06, 21:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
För att inse att även om moln kyler genom att reflektera solljus har de också en värmande effekt genom att reflektera värmestrålning från marken.
Det tror jag nog att alla förstår. I bägge fallen är det solen och molnen som orsakar uppvärmning. Inte CO2.

För övrigt så kan denna artikel från 2023 vara intressant när det gäller nivån på kunskap om molnens påverkan:
Effects of clouds on global climate
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2608/1/012060

Notera:
This study examines the primary climatic consequences of clouds. The detailed reflecting and absorbing effect of clouds on radiative energy is emphasized. The primary conclusion is that clouds may have a significant impact on climate change, although the extent of this impact is unknown.
Alltså: “clouds may have a significant impact on climate change, although the extent of this impact is unknown

Varför inte bara erkänna att klimatvetenskapen är så osäker att det är omöjligt att seriöst göra säkra uttalanden om orsaken till uppvärmningen?
Citera
2024-05-06, 21:57
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Avkyld hur då? Vart tror du värmen tar vägen om inte via ytan? Ta dig en rejäl funderare på hur du tror värmeflöden i havet egentligen ser ut och återkom sen.

Jordens hav har i alla tider mottagit mer värme än som försvinner när solaktiviteten är ovanligt hög, det är du som inte förstår dig på jordens värmeflöden.
Citera
2024-05-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det tror jag nog att alla förstår. I bägge fallen är det solen och molnen som orsakar uppvärmning. Inte CO2.
Du är lika mycket sofist som vanligt. Det är CO2 som gör att det blir varmare än tidigare även om värmen ursprungligen kommer från solen.

Citat:
Varför inte bara erkänna att klimatvetenskapen är så osäker att det är omöjligt att seriöst göra säkra uttalanden om orsaken till uppvärmningen?
Varför inte bara erkänna att du är totalt ointresserad av hur mycket vi vet. Ditt enda syfte här är att sprida förvirring. Plocka fram enstaka citat eller skumma artiklar i detta syfte.

IPCC beskriver i sin rapport väl hur vi vet att det är CO2 som ger upphov till uppvärmningen.
Citera
2024-05-06, 22:09
Medlem
[quote=Faronstream|88190181]Jordens hav har i alla tider mottagit mer värme än som försvinner när solaktiviteten är ovanligt hög, det är du som inte förstår dig på jordens värmeflöden.[/QUOTE
Byt inte ämne från ett felaktigt påstående till ett annat precis lika felaktigt. Erkänn att du hade fel tidigare istället!
Citera
2024-05-06, 22:12
Medlem
Faronstreams avatar
[quote=Xenonen|88190326]
Citat:
Jordens hav har i alla tider mottagit mer värme än som försvinner när solaktiviteten är ovanligt hög, det är du som inte förstår dig på jordens värmeflöden.[/QUOTE
Byt inte ämne från ett felaktigt påstående till ett annat precis lika felaktigt. Erkänn att du hade fel tidigare istället!

Har inte haft fel, solen är fortfarande det som värmer haven mest och kommer således alltid värma haven extra mycket vid hög aktivitet.
Citera
2024-05-06, 22:16
Medlem
Citat:
Har inte haft fel, solen är fortfarande det som värmer haven mest och kommer således alltid värma haven extra mycket vid hög aktivitet.
Du påstod: "Haven kan enbart värmas upp av solstrålning då infraröd värme enbart kan passera några millimeter genom vattenytan. "

Detta är fel vad du än tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in