Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-05, 18:17
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Och både din läsförmåga och diskussionsförmåga har förbättringspotential. Jag upprepar det jag skrev: Jag vill att du svarar på frågan jag ställde: Du menar att lilla istiden skulle ha fortsatt om vi inte haft CO2-utsläppen?

Hur svårt kan det vara att svara klart och tydligt på en så enkel fråga?

Eftersom hela grunden för klimatrörelsens argumentation vilar på en (1) grads temperaturökning under över 150 år från en lång kall period är givetvis varenda del av denna grad av intresse. Hela grunden för klimatrörelsens argumentation vilar på decimalerna i temperaturen.

Hahaha

Jag måste väl skriva något mer för att det inte ska anses OT antar jag:

De senaste dagarna har jag frågat dig massor med gånger men du har inte lyckats motivera varför du randomly oroar dig för "missvisande indata". Du vet nog att jag kommer håna dig när du erkänner att du bara typ har läst om saken på någon tvilelaktig blogg, och accepterat idén utan kritisk prövning så du har konsekvent slingrat dig från att svara. Nu försöker du flytta fokus genom att börja avkräva mig på svar. Genomskinligt.
Citera
2023-03-05, 18:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Hahaha

Jag måste väl skriva något mer för att det inte ska anses OT antar jag:

De senaste dagarna har jag frågat dig massor med gånger men du har inte lyckats motivera varför du randomly oroar dig för "missvisande indata". Du vet nog att jag kommer håna dig när du erkänner att du bara typ har läst om saken på någon tvilelaktig blogg, och accepterat idén utan kritisk prövning så du har konsekvent slingrat dig från att svara. Nu försöker du flytta fokus genom att börja avkräva mig på svar. Genomskinligt.
Hahaha”?

Du får åter samma svar som jag gett hela tiden: Felaktig eller missvisande indata leder till felaktiga eller missvisande resultat. Detta kallas på informellt fackspråk i modellvärlden för ”skit in skit ut”. Eftersom allting handlar om bråkdelar av en grad så kan även små fel få stora konsekvenser.

Och igen: Jag vill att du svarar på frågan jag ställde: Du menar att lilla istiden skulle ha fortsatt om vi inte haft CO2-utsläppen?
Citera
2023-03-05, 19:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Hahaha”?

Du får åter samma svar som jag gett hela tiden: Felaktig eller missvisande indata leder till felaktiga eller missvisande resultat. Detta kallas på informellt fackspråk i modellvärlden för ”skit in skit ut”. Eftersom allting handlar om bråkdelar av en grad så kan även små fel få stora konsekvenser.

Och igen: Jag vill att du svarar på frågan jag ställde: Du menar att lilla istiden skulle ha fortsatt om vi inte haft CO2-utsläppen?

Försök igen, och prova att svara ordentligt den här gången. Jag bad dig inte beskriva principen igen, för den fattar jag och alla andra redan vid det här laget, utan bad dig motivera varför du tror att det finns så stora skäl att oroa sig för detta, och förklara varför man ska misstro modellerna bara baserat på att man känner till principen "skit in skit ut".

När du inte kan eller vill förklara så verkar du lite galen när du ändå insisterar att det är ett problem. Tycker du så starkt att det är ett problem, ja men förklara då. Eftersom du argumenterar i uppförsbacke (mot vetenskapen) så kräver det lite mer av dig, jag förstår det. Men du måste liksom oss alla göra det. Du kan inte bara säga random sak (som står i strid mot konventionellt etablerad kunskap) och sedan nöja dig med det. Det behövs resonemang för att förklara hur och varför, och gärna också källor.
Citera
2023-03-05, 19:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Försök igen, och prova att svara ordentligt den här gången. Jag bad dig inte beskriva principen igen, för den fattar jag och alla andra redan vid det här laget, utan bad dig motivera varför du tror att det finns så stora skäl att oroa sig för detta, och förklara varför man ska misstro modellerna bara baserat på att man känner till principen "skit in skit ut".

När du inte kan eller vill förklara så verkar du lite galen när du ändå insisterar att det är ett problem. Tycker du så starkt att det är ett problem, ja men förklara då. Eftersom du argumenterar i uppförsbacke (mot vetenskapen) så kräver det lite mer av dig, jag förstår det. Men du måste liksom oss alla göra det. Du kan inte bara säga random sak (som står i strid mot konventionellt etablerad kunskap) och sedan nöja dig med det. Det behövs resonemang för att förklara hur och varför, och gärna också källor.
Och du verkar helt galen när du dels gång på gång upprepar samma fråga trots att du fått svaret upprepat förklarat för dig och dels struntar i att svara på den fråga jag ställer.

Vilken ”vetenskap” och ”konventionellt etablerad kunskap” motsäger att felaktig eller missvisande indata ger felaktiga eller missvisande resultat. Svara nu på det och den fråga som jag ställt flera gånger.
Citera
2023-03-05, 19:39
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Och du verkar helt galen när du dels gång på gång upprepar samma fråga trots att du fått svaret upprepat förklarat för dig och dels struntar i att svara på den fråga jag ställer.

Vilken ”vetenskap” och ”konventionellt etablerad kunskap” motsäger att felaktig eller missvisande indata ger felaktiga eller missvisande resultat. Svara nu på det och den fråga som jag ställt flera gånger.

Nej, jag vägrar tro att du faktiskt är så dum i huvudet att du på riktigt tror att du har gett ordentliga svar på frågan. Det verkar omöjligt. Det måste finnas någon annan orsak. Som att du av någon anledning bara tror så starkt på din idé att du tycker att alla som inte delar din tro är korkade, och att du därför tycker att din ytliga beskrivning av ett generellt koncept är att likställa som bevis för hur det är förödande vid tillämpning av vissa matematiska modeller, och/eller att det vid tillämpningen inte finns någon kunskap om detta.

Låt mig hjälpa dig approacha frågan från en annan vinkel, så kanske vi kommer någonstans.

Vad anser du att de som utvecklar klimatmodellerna har missat?
Citera
2023-03-05, 19:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, jag vägrar tro att du faktiskt är så dum i huvudet att du på riktigt tror att du har gett ordentliga svar på frågan. Det verkar omöjligt. Det måste finnas någon annan orsak. Som att du av någon anledning bara tror så starkt på din idé att du tycker att alla som inte delar din tro är korkade, och att du därför tycker att din ytliga beskrivning av ett generellt koncept är att likställa som bevis för hur det är förödande vid tillämpning av vissa matematiska modeller, och/eller att det vid tillämpningen inte finns någon kunskap om detta.

Låt mig hjälpa dig approacha frågan från en annan vinkel, så kanske vi kommer någonstans.

Det har jag ingen uppfattning om eftersom jag dels inte har granskat specifikationerna och koden och dels inte har den kompetens som behövs för att granska klimatmodeller. (Inom parentes kan tilläggas att jag dock känner mig helt säker på att ingen enskild människa behärskar alla delar i någon avancerad klimatmodell.)

Citera
2023-03-05, 19:48
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det har jag ingen uppfattning om eftersom jag dels inte har granskat specifikationerna och koden och dels inte har den kompetens som behövs för att granska klimatmodeller. (Inom parentes kan tilläggas att jag dock känner mig helt säker på att ingen enskild människa behärskar alla delar i någon avancerad klimatmodell.)

Och ändå har du ägnat månader åt att tjafsa om att modellerna inte är att lita på, trots att alla tillgängliga bevis (utvärderande studier som gjorts osv) visar att de överlag är bra på att räkna ut genomsnittsuppvärmningen. Alltså: 🤯

edit: seriöst: mind fucking blown. Vad driver dig att bedriva en sånt krigande mot väderkvarnar?
Citera
2023-03-05, 19:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och ändå har du ägnat månader åt att tjafsa om att modellerna inte är att lita på, trots att alla tillgängliga bevis (utvärderande studier som gjorts osv) visar att de överlag är bra på att räkna ut genomsnittsuppvärmningen. Alltså: 🤯

edit: seriöst: mind fucking blown. Vad driver dig att bedriva en sånt krigande mot väderkvarnar?
Jag har skrivit om indata och svarat på de frågor jag har fått. Förstår du inte skillnaden mellan indata och modeller?

Citera
2023-03-05, 19:54
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:

Det kanske är det här som Totius menar.

Errors in Simple Climate Model Emulations of Past and Future Global Temperature Change

Citat:
Abstract

Climate model emulators are widely used to generate temperature projections for climate scenarios, including in the recent Intergovernmental Panel on Climate Change Sixth Assessment Report. Here we evaluate the performance of a two-layer energy balance model in emulating historical and future temperature projections from Coupled Model Intercomparison Project Phase 6 models. We find that emulation errors can be large (>0.5°C for SSP2-4.5) and differ markedly between climate models, forcing scenarios and time periods. Errors arise in emulating the near-surface temperature response to both greenhouse gas and aerosol forcing; in some periods the errors due to these forcings oppose one another, giving the spurious impression of better emulator performance. Climate feedbacks are assumed constant in the emulator, introducing time-varying or state dependent feedbacks may reduce prediction errors. Close emulations can be produced for a given period but, crucially, this does not guarantee reliable emulations of other scenarios and periods. Therefore, rigorous out-of-sample evaluation is necessary to characterize emulator performance.

Key Points

1. Emulators of global surface temperature calibrated to individual climate models can generate large errors in past and future predictions

2. Emulation errors are not systematically related to emulator parameters and vary between climate models meaning they cannot be predicted

3. Rigorous out-of-sample evaluation is necessary to characterize emulator performance
Citera
2023-03-05, 19:55
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag har skrivit om indata och svarat på de frågor jag har fått. Förstår du inte skillnaden mellan indata och modeller?

Ja, du har skrivit om indata, men du verkar inte ens ha en översiktlig kunskap om vad det hela handlar om, men ändå har du starka åsikter. Varför?

Och sluta försöka slingra dig genom att byta ämne. Nu stannar vi vid modeller och indata.
Citera
2023-03-05, 20:05
Medlem
Citat:
Samma plattityder som alltid. Eftersom du uppenbarligen inte har minsta aning om i vilken mån indata är fel så blir detta helt meningslöst, ditt påstående är så vagt att det kan användas för att misskreditera vad som helst.
Citat:
Det vore onekligen enklare om anomalign visade hur man gör för att svara på en fråga istället för att vara lika undvikande som du.
Citera
2023-03-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Det kanske är det här som Totius menar.

Errors in Simple Climate Model Emulations of Past and Future Global Temperature Change
[/list]
Det här handlar alltså inte om fel i själva klimatmodellerna utan i förenklade modeller man använder för att det är så beräkningsmässigt tungt att köra dessa för alla situationer. Något man bör vara medveten om men inget som påverkar fältet på något avgörande sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in