Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
”Hahaha”?
Du får åter samma svar som jag gett hela tiden: Felaktig eller missvisande indata leder till felaktiga eller missvisande resultat. Detta kallas på informellt fackspråk i modellvärlden för ”skit in skit ut”. Eftersom allting handlar om bråkdelar av en grad så kan även små fel få stora konsekvenser.
Och igen: Jag vill att du svarar på frågan jag ställde: Du menar att lilla istiden skulle ha fortsatt om vi inte haft CO2-utsläppen?
Försök igen, och prova att svara ordentligt den här gången. Jag bad dig inte beskriva principen igen, för den fattar jag och alla andra redan vid det här laget, utan bad dig motivera varför du tror att det finns så stora skäl att oroa sig för detta, och förklara varför man ska misstro modellerna bara baserat på att man känner till principen "skit in skit ut".
När du inte kan eller vill förklara så verkar du lite galen när du ändå insisterar att det är ett problem. Tycker du så starkt att det är ett problem, ja men förklara då. Eftersom du argumenterar i uppförsbacke (mot vetenskapen) så kräver det lite mer av dig, jag förstår det. Men du måste liksom oss alla göra det. Du kan inte bara säga random sak (som står i strid mot konventionellt etablerad kunskap) och sedan nöja dig med det. Det behövs resonemang för att förklara hur och varför, och gärna också källor.