Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 16:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nej, de behövs inte. Hur kan du ens påstå något sådant när de inte är kvantifierade är en fråga du också behöver fundera på när du skaffat dig kunskaper att avläsa enkla diagram.
Ett rent tramsinlägg eftersom jag mycket väl kan läsa diagram. Såhär håller du på att förstöra tråden hela tiden. För trådens skull upprepar jag åter det som Steinhilber et al. skrivit redan 2012:
To quantify the solar influence on the Earth’s climate and to distinguish between the different forcings, climate model simulations are required for the Holocene, employing the new dataset of total solar irradiance. The dataset will be available online at the National Oceanic and Atmospheric Administration paleo server server (http://www.ncdc.noaa.gov/paleo/forcing.html).
https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.1118965109

Datasetet innehåller både Phi och TSI som följer varandra.
Citera
2024-02-11, 16:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ett rent tramsinlägg eftersom jag mycket väl kan läsa diagram. Såhär håller du på att förstöra tråden hela tiden. För trådens skull upprepar jag åter det som Steinhilber et al. skrivit redan 2012:
To quantify the solar influence on the Earth’s climate and to distinguish between the different forcings, climate model simulations are required for the Holocene, employing the new dataset of total solar irradiance. The dataset will be available online at the National Oceanic and Atmospheric Administration paleo server server (http://www.ncdc.noaa.gov/paleo/forcing.html).

Datasetet innehåller både Phi och TSI som följer varandra.
Och här har du användningen av bevacizumab i Europa
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticleImages/9/9880/large/Fig6.jpg.

Om vi struntar i ghgs och tittar på den, så kan vi klimatförneka lite till.

Du skrev ju själv att din effekt, vilken det nu är, inte är kvantifierad. Du hänvisar till en okänd mekanism som du själv skriver är okvantifierad för att negligera kvantifierade faktorer som reproducerar temperaturen väl i climber 3a. Detta är också något du accepterat.

Så, behovet av denna okända okvantifierade forcing framstår som lite otydlig minst sagt. Ja, förutom att fortsätta förneka lite då på desperata grunder. Det är det enda behovet jag kan se.
Citera
2024-02-11, 17:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
Så, behovet av denna okända [...]
Det är inga okända saker. Resten av ditt inlägg anser jag helt OT och lämnas därför utan kommentar.
Citera
2024-02-11, 17:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är inga okända saker. Resten av ditt inlägg anser jag helt OT och lämnas därför utan kommentar.
Djupare än "phi" kan du inte förklara det. Hade lika gärna kunnat vara "magi". Det är innehållslöst.
Citera
2024-02-11, 17:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Djupare än "phi" kan du inte förklara det. Hade lika gärna kunnat vara "magi". Det är innehållslöst.
Vad vill du att jag ska förklara för dig? Förstår du inte vad som står i källorna jag länkat till? Här har vidare suppose serverat ett flertal länkar:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2024-02-11, 17:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Vad vill du att jag ska förklara för dig? Förstår du inte vad som står i källorna jag länkat till? Här har vidare suppose serverat ett flertal länkar:
Alltså, det är ju precis det jag bemöter. Och dina texter och dina referenser. Till skillnad från dig läser jag de svar jag får. Om du också börjar med det kanske denna "rundgång" kan upphöra. Det ligger i dina händer.
Citera
2024-02-11, 19:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Alltså, det är ju precis det jag bemöter. Och dina texter och dina referenser. Till skillnad från dig läser jag de svar jag får. Om du också börjar med det kanske denna "rundgång" kan upphöra. Det ligger i dina händer.
Du ljuger igen. Det första inlägget har du inte bemött utan bara avfärdat såhär: ”Jag har inget intresse av supposes hemmasnickeri.”

Det andra inlägget har du inte bemött utan avfärdat såhär: ”Det är väldigt lätt att anmärka på andra och att undvika anmärka på sig själv, när man har ordet.”

Det tredje inlägget har du inte bemött utan bara avfärdat såhär: ”Du kan ju börja med att referera till seriösa källor.”

Det är typiskt för dig att ständigt undvika alla sakfrågor alternativt svepande hänvisa tillbaka till ”forskningsläget” som ifrågasätts och därmed skapa rundgång. På så sätt förstör du alla försök till en saklig diskussion om trådens ämne.
Citera
2024-02-11, 20:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du ljuger igen. Det första inlägget har du inte bemött utan bara avfärdat såhär: ”Jag har inget intresse av supposes hemmasnickeri.”

Det andra inlägget har du inte bemött utan avfärdat såhär: ”Det är väldigt lätt att anmärka på andra och att undvika anmärka på sig själv, när man har ordet.”

Det tredje inlägget har du inte bemött utan bara avfärdat såhär: ”Du kan ju börja med att referera till seriösa källor.”

Det är typiskt för dig att ständigt undvika alla sakfrågor alternativt svepande hänvisa tillbaka till ”forskningsläget” som ifrågasätts och därmed skapa rundgång. På så sätt förstör du alla försök till en saklig diskussion om trådens ämne.
Du kan ju läsa lite senare inlägg också. Jag har ju tillochmed plottat ut Steinhilber åt dig. Men du har rätt i att jag grävde djupare än jag först hade lust med.

När jag uppmanade dig att läsa svar, var det just svar jag avsåg.
Citera
2024-02-11, 23:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du kan ju läsa lite senare inlägg också. Jag har ju tillochmed plottat ut Steinhilber åt dig. Men du har rätt i att jag grävde djupare än jag först hade lust med.

När jag uppmanade dig att läsa svar, var det just svar jag avsåg.
Steinhilbers data från 2012 presenterades av suppose den 27/1. Steinhilbers data från 2009, som väl överensstämmer med data från 2012, presenterades av mig den 30/1. Efter dessa två inlägg har du spammat tråden med en stor mängd inlägg som jag läst och besvarat just för att slippa anklagelser om att inte läsa och/eller svara. Att du efter flera dagars spammande den 4/2 plottar några datapunkter som varit kända hela tiden ändrar ingenting av historiken. Hur tänker du?
Citera
2024-02-12, 06:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Steinhilbers data från 2012 presenterades av suppose den 27/1. Steinhilbers data från 2009, som väl överensstämmer med data från 2012, presenterades av mig den 30/1. Efter dessa två inlägg har du spammat tråden med en stor mängd inlägg som jag läst och besvarat just för att slippa anklagelser om att inte läsa och/eller svara. Att du efter flera dagars spammande den 4/2 plottar några datapunkter som varit kända hela tiden ändrar ingenting av historiken. Hur tänker du?
Nej. Suppose har inte plottat det du hänvisat till, TSI. Suppose har hela tiden hänvisat till phi.

Som sagt.
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-12 kl. 06:50.
Citera
2024-02-12, 11:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej. Suppose har inte plottat det du hänvisat till, TSI. Suppose har hela tiden hänvisat till phi.

Som sagt.
Ingen har sagt något annat. Om du hade läst och förstått informationen du fått så hade du vetat att Steinhilbers dataset innehåller både Φ och TSI. Vidare är det, som upprepat sagts, Steinhilber et al. som uttrycker följande:
We emphasize that changes in TSI are phase-locked with changes in solar spectral irradiance and with other changes related with solar activity, and therefore here we cannot distinguish between these different solar forcings. Hence, in this context TSI is taken as a proxy of solar activity, which is the reason we use the term solar activity instead of TSI in the following discussion.
[...]

Det normala är att relatera till vad som faktiskt står i artikeln och de inlägg du bemöter. Istället bara maler och maler du om sådant som du själv hittar på eller överhuvudtaget inte har med saken att göra.
Citera
2024-02-12, 11:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ingen har sagt något annat. Om du hade läst och förstått informationen du fått så hade du vetat att Steinhilbers dataset innehåller både Φ och TSI. Vidare är det, som upprepat sagts, Steinhilber et al. som uttrycker följande:
We emphasize that changes in TSI are phase-locked with changes in solar spectral irradiance and with other changes related with solar activity, and therefore here we cannot distinguish between these different solar forcings. Hence, in this context TSI is taken as a proxy of solar activity, which is the reason we use the term solar activity instead of TSI in the following discussion.
[...]

Det normala är att relatera till vad som faktiskt står i artikeln och de inlägg du bemöter. Istället bara maler och maler du om sådant som du själv hittar på eller överhuvudtaget inte har med saken att göra.
Alltså, du förstår ju inte vad du läser, alternativt ljuger.

Det blir väldigt svårt att diskutera med sådana vilkor. Tillochmed suppose har ju rättat dig här.

Det står ju att de använder TSI som proxy för solaktiviteten och i figurerna tidigare, figur 1 och figur 2, som du refererat till tidigare och menade återskapade temperaturen så bra användes också TSI.

Hur phi påverkar temperaturen, den mekanismen är inte redovisad. Men suppose presenterade ju en hypotes iaf som i princip gick ut på Svensmarks mekanism. Som faktiskt har testats (se referens längst ned).

Grejen med solen, och okända mekanismer är att det inte går att testa och inte falsifieras.

"produkten av dessa solprodukter korrelerar väl med temperaturen, alltså måste de orsaka temperaturen och ghgs kan därför avskrivas. Vi har ingen förklaring, men korrelationen mellan denns godtyckliga produkt ser ut att vara stor"

Samtidigt som vi också känner till både mekanismen och den höga korrelationen för ghgs. Det är en betydligt starkare förklaring som även lierar sig bättre med oberoende observationer. Som de som jag nämnt tidigare med större uppvärmning på vinter och nätter än sommar och dag, exempelvis.

https://www.science.org/doi/10.1126/science.aaf2649
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in