Citat:
Jag är alltid öppen för att ändra mig i ljuset av ny information, och att be om ursäkt om jag har missuppfattat något.
Men här har vi du som ovan skrev att:
och jag som länkade till Wikipedia för att du skulle se att naturligtvis är klimatmodellerna extremt komplexa och räknar på alla möjliga sorters forcings, och att det du skrev alltså är felaktigt trams.
Så vad är det egentligen jag inte förstår? Menade du något annat än det du faktiskt skrev när du skrev detta felaktiga påstående, samt de övriga felaktiga påståendena i tråden?
I så fall är diskussionen dömd att haverera. Du måste skriva vad du faktiskt menar, och inte bara random ord och hoppas att andra förstår dina tankar genom telepati.
Men här har vi du som ovan skrev att:
och jag som länkade till Wikipedia för att du skulle se att naturligtvis är klimatmodellerna extremt komplexa och räknar på alla möjliga sorters forcings, och att det du skrev alltså är felaktigt trams.
Så vad är det egentligen jag inte förstår? Menade du något annat än det du faktiskt skrev när du skrev detta felaktiga påstående, samt de övriga felaktiga påståendena i tråden?
I så fall är diskussionen dömd att haverera. Du måste skriva vad du faktiskt menar, och inte bara random ord och hoppas att andra förstår dina tankar genom telepati.
Modellerna och de sammantagna tolkningarna bygger just på detta att de endast räknar med ökade följdeffekter. Grunden är att koldioxid har avtagande marginaleffekt med ökad koncentration. Enligt den fysikaliska grundsatsen innebär det att den, för sig själv, har en ökad värmeeffekt för varje fördubbling på +1 grad. Om du hade läst noggrannare i det jag tidigare postade så står det klart och tydligt att forskarna inte har säker kunskap om hur koldioxid i ökad mängd påverkar annat. det står att de minskat osäkerheten till hälften, men det betyder ju bara att det finns lika mycket osäkerhet kvar.
Det finns ännu mindre säker kunskap om solaktivitet och molnbildning som båda skulle kunna innebära drastiska minskningar i temperatur. Likafullt räknas det bara med "positiv forcing" och det genom att det tagits ett beslut om en "försiktighetsprincip". Normalt handlar försiktighet om att inte övervärdera och om att vara återhållsam. I detta fall med klimatet är det tvärtom. Här uppmuntras det till att övervärdera och ta det "säkra före det osäkra", men samtidigt finns det så mycket osäkerhet att det blir en mycket märklig taktik. Det vore som man i krig skulle förutsätta att fienden är överallt och slösa ammunition på misstankar i stället för att arbeta metodiskt med riktade insatser.