Citat:
Ok, jag säger inte någonstans att allt stämmer i filmen, det har du väl noterat? Tex. vänder jag mig emot att de i stället för CO2-förklaringen för fram en ny "förklarar allt"-hypotes, den om solvindar och moln. Som jag förstått styrs jordens klimat av mycket komplexa samband, både inom jorden och även från planeter, solen och universum. Att då utesluta allt annat och för fram en enda förklaring, oavsett det handlar om CO2 eller molnbildning, är inte seriöst som jag ser det.Jag pallar fan inte grotta ner mig i det där eländet. Jag vill inte se desinformation. Livet är kort nog utan att spamma hjärnan med sånt som man redan vet är lögner. Tack och lov har den här bloggaren gått igenom filmen en del:
https://mathsnilsson.se/2024/04/01/huitfeldt-kvartal-gor-reklam-for-climate-the-movie/
Det visar sig att svaret på din tidigare fråga:
är att de medverkande ofta missrepresenteras och att dokumentärfilmarna cherrypickar, klipper av diagram och fuskar för att vilseleda fram sitt efterblivna påstående att det finns rimliga tvivel om koldioxidens roll i uppvärmningen.
Jag kanske borde lägga till "vilseledda" eller "intellektuellt lata" som alternativ till psykiskt sjuka och konspirationsteoretiker ovan. Man kanske inte har tänkt så mycket på frågan, bara ramlat in på ett bananskal genom den här filmen och inte förstått hur lögnaktig och vilseledande den faktiskt är.
Man behöver inte vara dum eller lågutbildad för att ha blivit lurad, och ibland kan det hända att jag uttrycker mig lite mer nedlåtande och tjurigt än jag egentligen menade.
https://mathsnilsson.se/2024/04/01/huitfeldt-kvartal-gor-reklam-for-climate-the-movie/
Det visar sig att svaret på din tidigare fråga:
är att de medverkande ofta missrepresenteras och att dokumentärfilmarna cherrypickar, klipper av diagram och fuskar för att vilseleda fram sitt efterblivna påstående att det finns rimliga tvivel om koldioxidens roll i uppvärmningen.
Jag kanske borde lägga till "vilseledda" eller "intellektuellt lata" som alternativ till psykiskt sjuka och konspirationsteoretiker ovan. Man kanske inte har tänkt så mycket på frågan, bara ramlat in på ett bananskal genom den här filmen och inte förstått hur lögnaktig och vilseledande den faktiskt är.
Man behöver inte vara dum eller lågutbildad för att ha blivit lurad, och ibland kan det hända att jag uttrycker mig lite mer nedlåtande och tjurigt än jag egentligen menade.
Men ändå att som du gör, inte ens se filmen, utan gå direkt på kritiken, känns i alla fall för mig inte som en vinnande approach om man ska få hela bilden.