Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-16, 11:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ok, tack! Jag får nog lära mig sökfunktionen lite bättre. Vet inte vad jag gör för fel.

Ja, det är ju slående hur starkt vissa reagerar. Filmen verkar vara något av ett rött skynke.

Här är en bok skriven av en forskare som medverkar i filmen, Steven E Koonin: "Unsettled: What Climate Science Tells Us, What It Doesn't, and Why It Matters". Jag har själv inte läst den, men den kanske kan vara intressant?

https://www.amazon.com/Unsettled-Climate-Science-Doesnt-Matters/dp/1950665798
Söka på “the movie” funkar hyfsat. Lägg märke till hur kritiken som framförs, t.ex. av anomalign saknar all form av substans. Det är bara ad hominem-argument i olika varianter. Det är symptomatiskt.

Andy May ger en bra genomgång och hänvisning till olika bakomliggande källor (bl.a. Koonin) till en del av det som filmen tar upp:
Annotated Bibliography for Climate: The Movie
https://andymaypetrophysicist.com/2024/03/26/annotated-bibliography-for-climate-the-movie/
Senast redigerad av Totius 2024-04-16 kl. 11:57.
Citera
2024-04-16, 12:01
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ok, tack! Jag får nog lära mig sökfunktionen lite bättre. Vet inte vad jag gör för fel.

Ja, det är ju slående hur starkt vissa reagerar. Filmen verkar vara något av ett rött skynke.

Här är en bok skriven av en forskare som medverkar i filmen, Steven E Koonin: "Unsettled: What Climate Science Tells Us, What It Doesn't, and Why It Matters". Jag har själv inte läst den, men den kanske kan vara intressant?

https://www.amazon.com/Unsettled-Climate-Science-Doesnt-Matters/dp/1950665798

Här kan du se filmen, https://youtu.be/zmfRG8-RHEI?si=JxG-5Pf5xzWAw3kE

T.om med svensk text
Citera
2024-04-16, 12:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Tack och lov har den här bloggaren gått igenom filmen en del:

https://mathsnilsson.se/2024/04/01/huitfeldt-kvartal-gor-reklam-for-climate-the-movie/
Vad får dig att tro att den bloggaren vet bättre än de som medverkar i filmen?
Citera
2024-04-16, 12:27
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Jag pallar fan inte grotta ner mig i det där eländet. Jag vill inte se desinformation. Livet är kort nog utan att spamma hjärnan med sånt som man redan vet är lögner. Tack och lov har den här bloggaren gått igenom filmen en del:

https://mathsnilsson.se/2024/04/01/huitfeldt-kvartal-gor-reklam-for-climate-the-movie/

Det visar sig att svaret på din tidigare fråga:

är att de medverkande ofta missrepresenteras och att dokumentärfilmarna cherrypickar, klipper av diagram och fuskar för att vilseleda fram sitt efterblivna påstående att det finns rimliga tvivel om koldioxidens roll i uppvärmningen.

Jag kanske borde lägga till "vilseledda" eller "intellektuellt lata" som alternativ till psykiskt sjuka och konspirationsteoretiker ovan. Man kanske inte har tänkt så mycket på frågan, bara ramlat in på ett bananskal genom den här filmen och inte förstått hur lögnaktig och vilseledande den faktiskt är.

Man behöver inte vara dum eller lågutbildad för att ha blivit lurad, och ibland kan det hända att jag uttrycker mig lite mer nedlåtande och tjurigt än jag egentligen menade.
Att du avfärdar material osett hedrar dig inte direkt. Angående psykisk sjukdom bör du nog kika på hur det ser ut i dina egna led: https://www.svtplay.se/video/KxgLMXZ/uppdrag-granskning-unga-mot-staten/1-vi-ska-stamma-staten?id=KxgLMXZ

Här snackar vi inte slenterianmässig, uddlös ad hominem (din metod) utan diagnosticerad psykisk ohälsa som grund för engagemang i klimatrörelsen. Dessa ungdomar är sjuka på riktigt.

Men detta kommer du inte heller ta till dig, din ideologi är därtill för hårt internaliserad.
Citera
2024-04-16, 12:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Natursidan har uppdaterat sin artikel med ett "förtydligande".

Det är inget förtydligande utan en helt annan teori än den Hjalmar inledningsvis lade fram, och ärligt talat är den nya teorin ganska svamlig. Undrar om det var vår diskussion som föranledde uppdateringen.

Glidande medelvärden är inte släta som SMHI:s kurva, och hade dessutom börjat 30 år in i mätserien om man räknar medelvärdet av de 30 senaste åren. Eftersom den utjämnade kurvan är mer eller mindre linjär över den period SLU:s rön handlar om så borde man få ungefär samma resultat med en linjär anpassning, vilket förmodligen är vad Hjalmar avser med "trendanalys". Det har han använt i publikationer och det är även vad SVT:s grafik indikerar.

Så låt oss räkna. Om man anpassar en linje till SMHI:s data för de senaste 40 åren (1982/83 till 2022/23) så får man en minskning från 165 till 149 dagar. 16 dagars minskning alltså, inte 58!

Figur: https://ibb.co/31BgTKw

Vilket fiasko.
Bra att Natursidan uppdaterat men det är som sagt långt kvar till 58 dagar. Undrar om övriga medier också kommer att ”förtydliga”.

Citat:
[...] källkritik [...]
Se och lär anomalign – det här är källkritik på riktigt.
Citera
2024-04-16, 12:39
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är fascinerande hur du gång på gång avslöjar dig själv som genuint dum. Det är inte konstigt att du får allting om bakfoten hela tiden. Den artikeln är publicerad i mars 2023 och gäller, som dessutom påtalats i tråden, förra året. I år har vintern alltså blivit ännu en månad kortare enligt SLU.
– Vi har förlorat 58 dagar av meteorologisk vinter på 40 år, säger Hjalmar Laudon, professor vid SLU och en av dem som leder forskningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nya-forskningsron-fran-vindeln-en-tredjedel-av-vintern-har-forsvunnit

Sluta gissa och tjafsa och ta till dig den information som finns.
Utifrån de siffror som presenterats ser det mer ut som en månad försvunnit under dessa 40 år, som framgick av översta länken i ditt inlägg. Så är vi överens. Dessa data går dock bara till 1991-2022. Men har svårt att tro att siffran skulle i princip dubbleras av ytterligare 10 år.

Så då vi är överens om att en månad vinter förlorats enligt dessa data. Det får jag väl nöja mig med
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-16 kl. 12:47.
Citera
2024-04-16, 12:44
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Natursidan har uppdaterat sin artikel med ett "förtydligande".

Det är inget förtydligande utan en helt annan teori än den Hjalmar inledningsvis lade fram, och ärligt talat är den nya teorin ganska svamlig. Undrar om det var vår diskussion som föranledde uppdateringen.

Glidande medelvärden är inte släta som SMHI:s kurva, och hade dessutom börjat 30 år in i mätserien om man räknar medelvärdet av de 30 senaste åren. Eftersom den utjämnade kurvan är mer eller mindre linjär över den period SLU:s rön handlar om så borde man få ungefär samma resultat med en linjär anpassning, vilket förmodligen är vad Hjalmar avser med "trendanalys". Det har han använt i publikationer och det är även vad SVT:s grafik indikerar.

Så låt oss räkna. Om man anpassar en linje till SMHI:s data för de senaste 40 åren (1982/83 till 2022/23) så får man en minskning från 165 till 149 dagar. 16 dagars minskning alltså, inte 58!

Figur: https://ibb.co/31BgTKw

Vilket fiasko.
Det är ju det jag sagt från första början i detta väderkvarnskrig. Det är ett förtydligande och förklarar precis det som jag först förklarade som jag också lade in brassklappen att ni aldrig kommer att kunna förstå dessa saker. Ni motarbetar er egen utveckling, som sagt..
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2024-04-16, 12:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Utifrån de siffror som presenterats ser det mer ut som en månad försvunnit under dessa 40 år, som framgick av översta länken i ditt inlägg. Så är vi överens. Dessa data går dock bara till 1991-2022. Men har svårt att tro att siffran skulle i princip dubbleras av ytterligare 10 år.

Så då vi är överens om att en månad vinter förlorats enligt dessa data. Det får jag väl nöja mig med
Nej, se casefolds trendlinje ovan. 16 dagar.
Citera
2024-04-16, 13:16
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Vad får dig att tro att den bloggaren vet bättre än de som medverkar i filmen?

Ja, kanske exemplen som visas, och hur de stämmer till punkt och pricka med det inövade tillvägagångssättet hos dig, Heartland, och andra klimatförnekande organisationer/individer när ni försöker kämpa mot forskningen. Det finns liksom inte så många vägar man kan ta i er position. Ni måste fuska, cherrypicka, vilseleda.

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Att du avfärdar material osett hedrar dig inte direkt. Angående psykisk sjukdom bör du nog kika på hur det ser ut i dina egna led: https://www.svtplay.se/video/KxgLMXZ/uppdrag-granskning-unga-mot-staten/1-vi-ska-stamma-staten?id=KxgLMXZ

Här snackar vi inte slenterianmässig, uddlös ad hominem (din metod) utan diagnosticerad psykisk ohälsa som grund för engagemang i klimatrörelsen. Dessa ungdomar är sjuka på riktigt.

Men detta kommer du inte heller ta till dig, din ideologi är därtill för hårt internaliserad.

Jag får känslan att du just har stigit in i det här ämnet. Det som för dig kanske verkar som orättvist slentrianmässigt avfärdande är i själva verket nödvändig metod baserad på den olyckliga principen att det kostar extremt mycket mindre tid att producera desinformation och lögner än det kostar att granska och motbevisa den, och efter att tidigare ha bemött Totius & Co som om de vore uppriktiga diskussionsparter har det tvingats fram en heuristik att hantera det mer från ett fågelperspektiv.

Heuristiken ser ut ungefär så här. Givet att:

Vi vet att klimatforskningen var helt okontroversiell tills oljebolagen anlitade samma firma som tobaksbolagen anlitade för att så tvivel om rökningens kopplingar till cancer. Dessa började då att skapa skräpstudier för att vilseleda amerikanska och kanadensiska lagstiftare om att forskningen inte var klar och tydlig gällande exempelvis kopplingen mellan CO2 och uppvärmningen. Detta för att förhindra lagstiftning som skulle skada oljeindustrins intressen, bland annat straffskatter för import av sk. shale oil till USA. Klimatskepticismen har en tydlig, och känd början. Och det är just där. Den fanns inte innan. Klimatskepticismen är en PR-produkt, skapad av samma PR-experter som använde desinformation för att fördröja lagstiftning om rökning. Detta är väldokumenterade grejer.

Vi har länge sett en trickle down av argument från dessa institut, Heartland, Heritage Foundation etc, där de hittar på en cherrypickande vinkel eller spin som för en ouppmärksam läsare kan verka som faktiska brister i forskningen, och hur detta vilseledande argument sedan letar sig ner till även svenska aktörer, som Timbro, Klimatupplysningen, Henrik Jönsson.

edit: och inte minst Totius här i tråden som har för vana att direkt kopiera all dynga de kommer på, och sen osentimentalt droppa argumentet som en Yoshi ner i stupet så fort någon pekar på tankefelet eller fusket som ligger bakom, och utan att lära sig ett dugg av det inträffade.

Givet detta så måste dessa aktörer (Heartland exempelvis) som åt sina uppdragsgivare (oljeindustrin) skapar produkter (desinformation) på ämnet klimatforskning, betraktas som helt otillförlitliga. Och vi måste vara extra kritiska mot när vi lyssnar på "de som går mot strömmen", eftersom det finns extremt starka ekonomiska incitament hos vissa att göra just detta, och speciellt när de går emot strömmen med ovetenskapliga eller ohederliga metoder. (Det saknas däremot några realistiska verklighetsgrundade incitament att ljuga hos alla tusentals forskare som bara gjort sitt jobb.)

Den här filmen lägger dels fram en tes som helt låtsas som att typ 70 års klimatforskning inte har ägt rum, och dels har den direkta kopplingar till Heartland.

Hur starka bevis har den för sin helt otroligt extraordinära tes? Det är liksom ingen liten grej filmen påstår. Diagram med strategiskt avklippt x-axel? Okej. Vi kan stoppa redan där.

Nej, jag avfärdar inte filmen på grund av ideologi. Jag avfärdar den på grund av basic kritiskt tänkande. Det är samma gamla klimatförnekande skit som vi har sett hundra gånger innan, bara i ny förpackning.
Senast redigerad av anomalign 2024-04-16 kl. 13:32.
Citera
2024-04-16, 13:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, kanske exemplen som visas, och hur de stämmer till punkt och pricka med det inövade tillvägagångssättet hos dig, Heartland, och andra klimatförnekande organisationer/individer när ni försöker kämpa mot forskningen. Det finns liksom inte så många vägar man kan ta i er position. Ni måste fuska, cherrypicka, vilseleda.
Som vanligt från dig; inte ett ord som har med trådens ämne att göra utan bara ad hominem.
Citera
2024-04-16, 13:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, se casefolds trendlinje ovan. 16 dagar.
Jag gjorde en trendlinje av casefolds data. 30.168 dagar på 40 år. Vilka data han använt för 16 dagar är oklart. Troligen lågpassfiltrerat data. Om nu de data som är i länken här, är jämförbara.
Citera
2024-04-16, 13:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Jag får känslan att du just har stigit in i det här ämnet. Det som för dig kanske verkar som orättvist slentrianmässigt avfärdande är i själva verket nödvändig metod baserad på den olyckliga principen att det kostar extremt mycket mindre tid att producera desinformation och lögner än det kostar att granska och motbevisa den, och efter att tidigare ha bemött Totius & Co som om de vore uppriktiga diskussionsparter har det tvingats fram en heuristik att hantera det mer från ett fågelperspektiv.

Heuristiken ser ut ungefär så här. Givet att:

Vi vet att klimatforskningen var helt okontroversiell tills oljebolagen anlitade samma firma som tobaksbolagen anlitade för att så tvivel om rökningens kopplingar till cancer. Dessa började då att skapa skräpstudier för att vilseleda amerikanska och kanadensiska lagstiftare om att forskningen inte var klar och tydlig gällande exempelvis kopplingen mellan CO2 och uppvärmningen. Detta för att förhindra lagstiftning som skulle skada oljeindustrins intressen, bland annat straffskatter för import av sk. shale oil till USA. Klimatskepticismen har en tydlig, och känd början. Och det är just där. Den fanns inte innan. Klimatskepticismen är en PR-produkt, skapad av samma PR-experter som använde desinformation för att fördröja lagstiftning om rökning. Detta är väldokumenterade grejer.

Vi har länge sett en trickle down av argument från dessa institut, Heartland, Heritage Foundation etc, där de hittar på en cherrypickande vinkel eller spin som för en ouppmärksam läsare kan verka som faktiska brister i forskningen, och hur detta vilseledande argument sedan letar sig ner till även svenska aktörer, som Timbro, Klimatupplysningen, Henrik Jönsson.

Givet detta så måste dessa aktörer (Heartland exempelvis) som åt sina uppdragsgivare (oljeindustrin) skapar produkter (desinformation) på ämnet klimatforskning, betraktas som helt otillförlitliga. Och vi måste vara extra kritiska mot när vi lyssnar på "de som går mot strömmen", eftersom det finns extremt starka ekonomiska incitament hos vissa att göra just detta, och speciellt när de går emot strömmen med ovetenskapliga eller ohederliga metoder. (Det saknas däremot några realistiska verklighetsgrundade incitament att ljuga hos alla tusentals forskare som bara gjort sitt jobb.)

Den här filmen lägger dels fram en tes som helt låtsas som att typ 70 års klimatforskning inte har ägt rum, och dels har den direkta kopplingar till Heartland.

Hur starka bevis har den för sin helt otroligt extraordinära tes? Det är liksom ingen liten grej filmen påstår. Diagram med strategiskt avklippt x-axel? Okej. Vi kan stoppa redan där.

Nej, jag avfärdar inte filmen på grund av ideologi. Jag avfärdar den på grund av basic kritiskt tänkande. Det är samma gamla klimatförnekande skit som vi har sett hundra gånger innan, bara i ny förpackning.
Ja, skräpstudier. Vad de inte visste var att de sköt högt över mål när det räcker med swebbtv och youtube och i princip vilken blogg som helst som tilltalar deras fastcementerade ideologi och position i frågan som hindrar dem från att lära sig nya saker. Det är riktigt tragiskt faktiskt och hade det inte varit ett allvarligt ämne och lögnerna så uppenbara hade jag känt genuin sympati med dem istället. Nu tycker jag snarare att de får ta ansvar och kontemplera över sina lögner som fastnar som skit på andra grisar. Det är ett virus som det inte finns något vaccin emot. Liksom covidförnekare vägrar vaccin vägrar dessa ny kunskap och vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in