Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Det är lite det jag gör. Den förklaring vi fått från officiellt håll är grundad i en hypotes som inte kan styrkas av bevisen. Det är bakgrunden till att jag finner det troligt att förklaringen till den moderna uppvärmningen inte är så enkel. Det är flera samverkande faktorer som ligger bakom. Inte bara ökande halter av växthusgaser.
Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Jodå. När du säger så där utgår du från någon halvkokt tanke som inte är rotad i verkligheten. Jag tror att videon kan ge dig väldigt mycket, och menar genuint att du borde titta på den.
Sabine Hossenfelder avfärdar, felaktigt, solens aktivitet som en faktor som inte kan påverka jordens temperatur. Hon pratar om ”solens aktivitet och andra hypotetiska förklaringar…”. Men exempelvis NOAA - som ingen gärna kan avfärda som oseriöst - säger följande:
Citat:
Indeed, sunspot data indicate there was a small increase in the amount of incoming sunlight between the late 1800s and the mid-1900s that experts estimate contributed to at most up to 0.1°C of the 1.0°C (1.8°F) of warming observed since the pre-industrial era.
Solens varierande aktivitet aktivitet har alltså inverkan på jordens temperatur (men intressant nog så bör solens aktivitet ha haft en negativ inverkan på jordens temperatur sedan solens aktivitetstopp runt 1960. Den verkliga globala temperaturökningen till följd av koldioxidutsläpp kan därför vara något större än den faktiskt uppmätta ökningen.)
Nu är de nutida, stora, koldioxidutsläppen en betydligt tyngre faktor än solens aktivitet, som ändock är en faktor. Och det finns fler, men även de är rätt små, åtminstone i det korta perspektivet.
https://www.climate.gov/news-feature...global-warming