2024-04-16, 15:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Nä, jag märker det.

Ja, varför skulle jag veta det? Det är ju du som satt dig in och brinner för frågan. Så du borde ha bättre förutsättningar att reda ut detta, om det intresserar dig.

Citat:

Den felaktiga siffran kommer från SLU.
Den kommer väl från SVT?
Om den kommer från SLU så får den anses trovärdig.

Jag misstänker ett scenario i stil med:
SVT reporter intervjuar forskare från SLU som pratar om hur vinterns längd förändrats. Sedan surrar de lite om detta och 30 dagar på 40 år nämns och sedan kanske forskaren från SLU säger i stil med "denna senaste vinter var faktiskt 58 dagar kortare än vintern för 40 år sedan" eller liknande, utan att reportern haft kunskap att identifiera kontextbytet. "Oj" tänker reportern och skriver om den 58 dagar kortare vintern utan att ha någon kunskap om saker som brus och standardavvikelser och sådant.

Det är samma missförstånd som klimatförnekare är svaga för. Vi hade en skribent som satt här för ca ett år sedan och menade att den globala temperaturtrenden är negativ sedan 2016 tillexempel.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-16 kl. 15:05.
Citera
2024-04-16, 15:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Kanske skrev SVT fel?
Löjligt. SLU gör stor sak, inklusive en podd, av att ”en tredjedel av vintern försvunnit sedan 1980-talet”, 58 dagar, och att det beror på ”den generella uppvärmningen av klimatet”.

Det ligger precis i linje med det narrativ som du och dina gelikar så envetet skyddar med ständiga argumentationsfel och mobbarmetoder.
Citera
2024-04-16, 15:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Löjligt. SLU gör stor sak, inklusive en podd, av att ”en tredjedel av vintern försvunnit sedan 1980-talet”, 58 dagar, och att det beror på ”den generella uppvärmningen av klimatet”.

Det ligger precis i linje med det narrativ som du och dina gelikar så envetet skyddar med ständiga argumentationsfel och mobbarmetoder.
Länka gärna till podden så ska jag se om jag kan hjälpa er att reda ut detta. Visste inte att SLU hade en podd. Universitet brukar, vad jag vet, inte podda särskilt mycket.

Om den länkats till tidigare, posta gärna igen med tidsangivelse var det är lämpligt att börja lyssna.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-16 kl. 15:13.
Citera
2024-04-16, 15:14
Medlem
Citat:
Jag misstänker ett scenario i stil med:
SVT reporter intervjuar forskare från SLU som pratar om hur vinterns längd förändrats. Sedan surrar de lite om detta och 30 dagar på 40 år nämns och sedan kanske forskaren från SLU säger i stil med "denna senaste vinter var faktiskt 58 dagar kortare än vintern för 40 år sedan" eller liknande, utan att reportern haft kunskap att identifiera kontextbytet. "Oj" tänker reportern och skriver om den 58 dagar kortare vintern utan att ha någon kunskap om saker som brus och standardavvikelser och sådant.

Du motarbetar din egen utveckling när du killgissar. Det är en klimatförändring som avses. Citat från Hjalmar på SLU finns i tråden.
Citera
2024-04-16, 15:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Länka gärna till podden så ska jag se om jag kan hjälpa er att reda ut detta. Visste inte att SLU hade en podd. Universitet brukar, vad jag vet, inte podda särskilt mycket.

Om den länkats till tidigare, posta gärna igen med tidsangivelse var det är lämpligt att börja lyssna.
Driver du med mig? Det finns länkar både till podden och manus inklusive citat i de inlägg som du har bemött på ditt sedvanligt bedrövliga sätt. Du har alltså ÅTER spammat tråden med skit utan att ta del av den information som ges.
Citera
2024-04-16, 15:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Du motarbetar din egen utveckling när du killgissar. Det är en klimatförändring som avses. Citat från Hjalmar på SLU finns i tråden.
Ja, på svts domäner, vad jag sett.
Jag skrev "jag vet inte" på din fråga. Och drar heller inga slutsatser av det förstås. Du vet ju inte heller, men driver likväl folkligt uppror på antaganden.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-16 kl. 15:21.
Citera
2024-04-16, 15:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Driver du med mig? Det finns länkar både till podden och manus inklusive citat i de inlägg som du har bemött på ditt sedvanligt bedrövliga sätt. Du har alltså ÅTER spammat tråden med skit utan att ta del av den information som ges.
Ingen länk alltså. Har du ens någon länk till en sida administrerad av SLU där de skriver om dessa 58 dagar?
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-16 kl. 15:21.
Citera
2024-04-16, 15:21
Medlem
Citat:
Kul att du frågar. Min erfarenhet är att de blivit betydligt varmare och blötare med större temperatursvängningar. Plusgrader i januari förekom aldrig där jag bor.

Bra exempel med Januari.

Första gången jag själv reflekterade över plusgrader i Januari var 1986. All snö smälte bort och solen sken. Många större ansamlingar smältvatten.
Vädret var dessutom mycket likt dagens aprilväder vid tidpunkten för Tjernobylolyckan 1986. Jäkligt likt. Jag samlade ihop klippta äppelkvistar för att köras till tippen när det hände. Som nu.

1991 minns jag också som snöfritt och delvis plusgrader i Januari. All snö töade bort på ett par dagar.
Otroligt likt vintern 2023/2024 faktiskt.
Citera
2024-04-16, 15:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Bra exempel med Januari.

Första gången jag själv reflekterade över plusgrader i Januari var 1986. All snö smälte bort och solen sken. Många större ansamlingar smältvatten.
Vädret var dessutom mycket likt dagens aprilväder vid tidpunkten för Tjernobylolyckan 1986. Jäkligt likt. Jag samlade ihop klippta äppelkvistar för att köras till tippen när det hände. Som nu.

1991 minns jag också som snöfritt och delvis plusgrader i Januari. All snö töade bort på ett par dagar.
Otroligt likt vintern 2023/2024 faktiskt.
Vintern här har verkligen varit kall detta år. Och varm. Interannuella (inter annual, osäker på hur det översätts) variationerna är betydligt större nu enligt min upplevelse. Och även variationerna under en och samma vinter (intraannuellt). Och generellt sett varmare också såklart.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-16 kl. 15:26.
Citera
2024-04-16, 15:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Har du ens någon länk till en sida administrerad av SLU där de skriver om dessa 58 dagar?
Ja, det finns i tråden som du ÅTER har spammat med skit i flera dagar utan att ha en aning om vad du skriver om. Det är så jävla sjukt att det knappt går att tro att du är på riktigt.
Citera
2024-04-16, 15:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ja, det finns i tråden som du ÅTER har spammat med skit i flera dagar utan att ha en aning om vad du skriver om. Det är så jävla sjukt att det knappt går att tro att du är på riktigt.
Jag bad dig ju explicit att posta länken igen. Du som vet vilken du syftar på. Varför vill du inte göra det? Jag börjar snart tro att den inte finns och att du ljuger som vanligt. Motbevisa mig gärna denna gång.
Citera
2024-04-16, 15:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag bad dig ju explicit att posta länken igen. Du som vet vilken du syftar på. Varför vill du inte göra det? Jag börjar snart tro att den inte finns och att du ljuger som vanligt. Motbevisa mig gärna denna gång.
Vad du tror är helt irrelevant. Överhuvudtaget baseras alla dina inlägg på din skruvade tro. Sätt dig in i ämnet eller håll käften. Om du sätter dig in i saken så hittar du också länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in