Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-02, 13:33
Medlem
liffens avatar
Vi har gått från att svältföda en miljard till att mätta åtta miljarder. Samtidigt har luftens
koldioxidhalt ökat. Tänk om det finns några orsakssamband.
Citera
2024-04-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Vi har gått från att svältföda en miljard till att mätta åtta miljarder. Samtidigt har luftens
koldioxidhalt ökat. Tänk om det finns några orsakssamband.

Precis,
Det borde ju finnas en del samband. Även jag har reflekterat på detta.
Ett exempel är alla krigsbilder från Gaza med sönderbombade betonghus. Detta har fått mig att fundera.

Alla miljarder människor som bor i miljarder betonghus över vårt klot och går och shoppar i betonggallerior där man parkerar sina bilar i betongparkeringshus.
Vid framställning av ett ton betong frigör man mellan 700 till 800 kg CO2.

Sen ska alla miljarder äta också. Hur mycket CO2 som genereras av processad mat kanske någon här kan svara på?
Jag tror nivåerna är höga per kilo mat. Faktiskt.

Och vi shoppar alla billigt plastskit från Kina i ren slit och släng anda.

Jo, befolkningsmängd påverkar.
Vår livsstil har ändrats markant de senaste 30-40 åren.
Citera
2024-04-02, 15:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Men var är all denna extrema uppvärmning nånstans?
Och var är all utlovad havsnivåhöjning?

Jag har varit på en del platser de senaste 20 åren, dock ej Australien, och ingenstans har jag upplevt något extremt avvikande.

Mer än gärna skulle jag ta del av den informationen som kompenserar upp för att indikera extrem klimatförändring.
Varma somrar sporadiskt håller inte, det är normala variationer med varma vs kalla somrar. Så har det alltid varit.

Och Maldiverna finns kvar - än.
Jordens medeltemperatur tycks ha ökat ca en (1) grad sedan slutet av det som kallas lilla istiden ca 1850.
Citera
2024-04-02, 15:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Med det argumentet kan jag välja ut vilket avsnitt ur kurvan som helst och gapa om att trenden ser ut si och så.
Vilket argument tänker du på? Du kan förstås ”gapa” om vad du vill. När det gäller trender behöver man dock analysera kurvan för att hitta signifikanta trender. ETCW är en sådan trend.

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Att du tror att varje enskild publikation utför ett konsensus, förklarar faktiskt ett och annat.
Det tror jag förstås inte. Det är bara ännu en vanföreställning hos dig.
Citera
2024-04-02, 16:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Så bra Totius! Också har vi ju sett att du accepterat koldioxid som jordens termostat. Det går framåt!
Citera
2024-04-02, 16:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så bra Totius! Också har vi ju sett att du accepterat koldioxid som jordens termostat.
Ännu en vanföreställning hos dig. Du verkar ha många vanföreställningar. Det kan förklara din autistiska syn på vetenskap.
Citera
2024-04-02, 17:01
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Vilket argument tänker du på? Du kan förstås ”gapa” om vad du vill. När det gäller trender behöver man dock analysera kurvan för att hitta signifikanta trender. ETCW är en sådan trend.

Fast trenden blir ju olika beroende på vilken tidsperiod du tittar på. Ska det vara så svårt att begripa?=)
Citera
2024-04-02, 17:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ännu en vanföreställning hos dig. Du verkar ha många vanföreställningar. Det kan förklara din autistiska syn på vetenskap.
Citat:
Citat:
Så bra Totius! Också har vi ju sett att du accepterat koldioxid som jordens termostat. Det går framåt!

Citat:

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Totius menar samtidigt att det finns inget i editors note som inte är självklar.

Editors note som finns här och som Totius själv refererade till när han ombads komma vetenskapliga referenser.
https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/whats-hottest-earths-ever-been

Innehåller bland annat
It is partly through figuring out what caused the periods like the ones described in this article that we came to understand that carbon dioxide sets the thermostat of Earth's climate.

Sådan är han vår Totius.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-02 kl. 17:16.
Citera
2024-04-02, 17:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Fast trenden blir ju olika beroende på vilken tidsperiod du tittar på. Ska det vara så svårt att begripa?=)
Du får läsa på om vad som menas med signifikant trend.
Citera
2024-04-02, 17:17
Medlem
Citat:
Jordens medeltemperatur tycks ha ökat ca en (1) grad sedan slutet av det som kallas lilla istiden ca 1850.

Det är ju för tusan ingenting i grova drag. Det skulle i sånt fall innebära att kurvornas upplösning på data man visar är extrem.

Extrem
Citera
2024-04-02, 17:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Totius menar samtidigt att det finns inget i editors note som inte är självklar.

Editors note som finns här och som Totius själv refererade till.
https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/whats-hottest-earths-ever-been

Innehåller bland annat
It is partly through figuring out what caused the periods like the ones described in this article that we came to understand that carbon dioxide sets the thermostat of Earth's climate.

Sådan är han vår Totius.
Ja, vissa är av åsikten att CO2 styr temperaturen och andra menar att CO2 följer temperaturen. Och så vidare. Det är sådant som varit uppe i tråden gång på gång och är därmed en självklarhet i det som diskuteras.
Citera
2024-04-02, 21:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Det är ju för tusan ingenting i grova drag. Det skulle i sånt fall innebära att kurvornas upplösning på data man visar är extrem.

Extrem
Det som visas är vanligen avvikelser från en referensperiod. Kurvan nedan är NASA GISTEMP som visar avvikelser per månad från 1880 till nutid i förhållande till medelvärdet för perioden 1951-1980. Jag har också lagt in en trendlinje som visar trenden för hela perioden.
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/plot/gistemp/trend

Avvikelserna varierar relativt mycket från månad till månad men trenden är ökande. Med 20-års rullande medelvärde filtreras de korta avvikelserna bort och de långa trenderna framträder tydligare:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/mean:240

Först sjönk temperaturen något från 1880. Därefter följde en ökning under första halvan av 1900-talet följd av en period med en platt trend. Från 1970-talet har temperaturen fortsatt att öka. Totalt handlar det alltså om ca en (1) grad sedan slutet av lilla istiden ca 1850.
Senast redigerad av Totius 2024-04-02 kl. 21:54. Anledning: Korr. länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in