Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Sedan la du dessutom in oförskämda personangrepp men dessa tänker jag återkomma till när du svarat på min första fråga som jag upprepar: Förklara EXAKT HUR du kommer till slutsatsen att jag menar att ”NASA borde ha exkluderat färgen röd från färgskalan”.
Kan du förklara vad du menade då? Det lät nämligen som du menade exakt vad anomalign skrev, att du ansåg att eftersom röd signalerade fara så skulle man inte använda den färgen. Om du ansåg att det var OK att använda rött förstår jag inte poängen med ditt första inlägg.
Citera
2024-01-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
När man tänker efter borde det inte heta norra hemisfärisk uppvärmning med tanke på att ration är 80/20 gällande hur uppvärmingen har fördelats sedan 1850?
Uppvärmningen har varit större över land eftersom det tar tid att värma haven och det är mycket mer land på norra halvklotet.
Citera
2024-01-07, 17:06
Medlem
Västkustskts avatar
Klimatforskare: Vi borde välkomna högre CO2-nivåer

Fler och fler börjar ifrågasätta politikernas påståenden om en nära förestående klimatkatastrof. Man varnar för att det är ett narrativ som torgförs av makthavarna för att legitimera att de tillskansar sig alltmer makt på demokratins bekostnad.

https://samnytt.se/klimatforskare-vi-borde-valkomna-hogre-co2-nivaer
Citera
2024-01-07, 17:37
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har inte sagt att den snart är slut. Jag har vänt mig emot finurliga men vilseledande formuleringar med nyckelordet "tillgänglig" som antyder att det finns mer olja idag än tidigare, fast den totala återstående oljemängden är mindre idag än den någonsin har varit. Jag har mest konstaterat att det är en ändlig resurs, vilket per definition innebär att återstoden blir mindre ju mer man konsumerar den.

Själv är jag av samma åsikt som många (de flesta?) klimatforskare, att det fortfarande finns tillräckligt med olja för att dramatiskt höja genomsnittstemperaturen till katastrofala nivåer. Den kommande bristen på olja är ett sekundärt problem. Vårt beroende av oljan som bränsle och vad vår konsumtion av den leder till är det verkliga problemet.

Du pratar om kommande brist på olja. Det finns idag ingen som annonserar detta från oljeindustrin, dom skulle givetvis vinna stort på att säga detta men de vet att de omedelbart skulle bli överbevisade.

Jag försöker sakligt förklara för dig att vi har idag långt mer olja än någonsin tidigare. Lägg därtill att det finns enorma arealer där vi ännu inte tagit det första spadtaget för att utvinna olja från. Bara förra året fann oljebolagen enorma volymer vid deras befintliga fält.

Olja är något planeten producerar, Varje dag året runt. Olja har ingenting med dinosaurieben att göra, försök acceptera att du blivit duperad att tro detta för någon annans vinnings skulle oljebolagens.

Att du därefter blandar in klimatforskare är nästa diskussion. Vi kan för formens skulle hålla oss till ett ämne och avsluta detta innan vi fortsätter.

1. Det råder ingen brist på olja, vi hittar långt mer olja varje år än vad vi gör av med.

2. Olja har inget med dinosaurier att göra, man borrar långt under de djup där djur i någon form vandrat.

3. Planeten producerar olja, vi vet litet om processen men den är sannolikt mycket snabbare än vad vi tidigare trott.

4. Oljebolagen tjänar enorma pengar på att hålla priset på olja uppe och få allmänheten att tro att oljan är på väg att ta slut. Denna myt har man sedan slutet av 1800-talet satsat stora pengar på att upprätthålla.
Citera
2024-01-07, 17:40
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Klimatforskare: Vi borde välkomna högre CO2-nivåer

Fler och fler börjar ifrågasätta politikernas påståenden om en nära förestående klimatkatastrof. Man varnar för att det är ett narrativ som torgförs av makthavarna för att legitimera att de tillskansar sig alltmer makt på demokratins bekostnad.

https://samnytt.se/klimatforskare-vi-borde-valkomna-hogre-co2-nivaer

100% osaklig text. Ger känslan av att läsa en uppsats från en mellanstadieelev som försöker argumentera om något utan att ha ordentligt på fötterna.

"Fler och fler", "man", "många klimatexperter" osv osv. Man undrar ju "okej men vem, vad, hur, när, rent specifikt?" osv. The grundläggande frågorna som journalistik ska besvara får man inget svar på. Det är en bullshitartikel.
Betyg: U
Citera
2024-01-07, 17:47
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Du pratar om kommande brist på olja. Det finns idag ingen som annonserar detta från oljeindustrin, dom skulle givetvis vinna stort på att säga detta men de vet att de omedelbart skulle bli överbevisade.

Jag försöker sakligt förklara för dig att vi har idag långt mer olja än någonsin tidigare. Lägg därtill att det finns enorma arealer där vi ännu inte tagit det första spadtaget för att utvinna olja från. Bara förra året fann oljebolagen enorma volymer vid deras befintliga fält.

Olja är något planeten producerar, Varje dag året runt. Olja har ingenting med dinosaurieben att göra, försök acceptera att du blivit duperad att tro detta för någon annans vinnings skulle oljebolagens.

Att du därefter blandar in klimatforskare är nästa diskussion. Vi kan för formens skulle hålla oss till ett ämne och avsluta detta innan vi fortsätter.

1. Det råder ingen brist på olja, vi hittar långt mer olja varje år än vad vi gör av med.

2. Olja har inget med dinosaurier att göra, man borrar långt under de djup där djur i någon form vandrat.

3. Planeten producerar olja, vi vet litet om processen men den är sannolikt mycket snabbare än vad vi tidigare trott.

4. Oljebolagen tjänar enorma pengar på att hålla priset på olja uppe och få allmänheten att tro att oljan är på väg att ta slut. Denna myt har man sedan slutet av 1800-talet satsat stora pengar på att upprätthålla.

Okej. Det där är nytt för mig. För mig låter det lite som nån sorts ny konspirationsteori hela grejen med att olja skulle vara en förnybar resurs, men jag tänker inte strida om den saken. Det är i den här diskussionen inte intressant eller relevant. Det är inte i ett klimathänseende bristen (eller icke-bristen) på olja som är problemet, utan beroendet av olja som bränsle och koldioxiden som den släpper ut.
Citera
2024-01-07, 22:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Efter att Arktis och Antarktis havsistäcken varit rekordsmå under sommaren 2023 har Arktis istäcke vuxit rekordfort, medan Antarktis’ (där det nu är sommar) krympt rekordlitet. Därmed ligger båda istäckena nu inom normalspannet för de senaste 30 åren.

Avvikelsen i Arktis istäcke kommer dessutom från ett enda område: ishavet just väster om Novaja Zemlja. Kan det bero på den ryska gruvindustrins enorma nedsmutsning i området, månne? Smutsig, mörk is smälter som bekant fortare än vit när solen skiner.

Länk med dagligen uppdaterade bilder och grafer över de två istäckena: https://nsidc.org/arcticseaicenews/
Citera
2024-01-08, 10:10
Medlem
MrArturs avatar
Havstemperaturerna är verkligen på en anmärkningsvärd rekordnivå.

https://climatereanalyzer.org/clim/sst_daily/?fbclid=IwAR0NRKpWcY4JevQm_0njzdHLq7xrG1dxGkxYuAML ll8giubPh3KYd87Y1Ak
Senast redigerad av MrArtur 2024-01-08 kl. 10:18.
Citera
2024-01-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Havstemperaturerna är verkligen på en anmärkningsvärd rekordnivå.

https://climatereanalyzer.org/clim/sst_daily/?fbclid=IwAR0NRKpWcY4JevQm_0njzdHLq7xrG1dxGkxYuAML ll8giubPh3KYd87Y1Ak
Tittar man på anomalier ser man att inte ens "blobben", det kalla området som varit runt södra Grönland är kallt längre:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_blob
Citera
2024-01-08, 15:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tittar man på anomalier ser man att inte ens "blobben", det kalla området som varit runt södra Grönland är kallt längre:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_blob
Sant! Jag tänkte inte på det när jag såg den.
Det är märkliga saker som händer nu.

De använder en rätt sen referensperiod också (1982-2011). Med referenslinjen som lite tjockare upphackad linje och de mer glest upphackade linjerna över och under referensen betecknar 2 standardavvikelser från referensen.

Det är ju på ren statistisk grund, otroligt egentligen, vilken anomali vi just nu bevittnar.

Något har hänt, är en känsla jag har. De närmaste åren blir intressanta, för att se var detta tar vägen.
Senast redigerad av MrArtur 2024-01-08 kl. 15:13.
Citera
2024-01-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är ju på ren statistisk grund, otroligt egentligen, vilken anomali vi just nu bevittnar.

Något har hänt, är en känsla jag har. De närmaste åren blir intressanta, för att se var detta tar vägen.

Hallelulja!

Sen kan ni kolla dagens badtemperaturer som omväxling. Kallare än noll kan det ju inte bli - för då blir det is.

https://www.havstemperatur.se/nordamerika/gronland/
Citera
2024-01-08, 18:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Hallelulja!

Sen kan ni kolla dagens badtemperaturer som omväxling. Kallare än noll kan det ju inte bli - för då blir det is.

https://www.havstemperatur.se/nordamerika/gronland/
Du kan väl ta det i någon semestertråd? Det har ju ingen relevans i denna tråd. Den dag det är badvänliga temperaturer runt Grönland i januari, då har vi en helt annan värld. Kan det inte vara temperaturrekord i världen, ja även utanför grönland, för årstiden, ändå?

Är det bara jag, eller har förnekarna tappat stinget helt och hållet? Från redan låga nivåer?
Invändningar som detta och att färgen röd används i kartor. Känslan är att något har hänt även på den fronten.
Senast redigerad av MrArtur 2024-01-08 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in