Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Jag har inte sagt att den snart är slut. Jag har vänt mig emot finurliga men vilseledande formuleringar med nyckelordet "tillgänglig" som antyder att det finns mer olja idag än tidigare, fast den totala återstående oljemängden är mindre idag än den någonsin har varit. Jag har mest konstaterat att det är en ändlig resurs, vilket per definition innebär att återstoden blir mindre ju mer man konsumerar den.
Själv är jag av samma åsikt som många (de flesta?) klimatforskare, att det fortfarande finns tillräckligt med olja för att dramatiskt höja genomsnittstemperaturen till katastrofala nivåer. Den kommande bristen på olja är ett sekundärt problem. Vårt beroende av oljan som bränsle och vad vår konsumtion av den leder till är det verkliga problemet.
Du pratar om kommande brist på olja. Det finns idag ingen som annonserar detta från oljeindustrin, dom skulle givetvis vinna stort på att säga detta men de vet att de omedelbart skulle bli överbevisade.
Jag försöker sakligt förklara för dig att vi har idag långt mer olja än någonsin tidigare. Lägg därtill att det finns enorma arealer där vi ännu inte tagit det första spadtaget för att utvinna olja från. Bara förra året fann oljebolagen enorma volymer vid deras befintliga fält.
Olja är något planeten producerar, Varje dag året runt. Olja har ingenting med dinosaurieben att göra, försök
acceptera att du blivit duperad att tro detta för någon annans vinnings skulle
oljebolagens.
Att du därefter blandar in klimatforskare är nästa diskussion. Vi kan för formens skulle hålla oss till ett ämne och avsluta detta innan vi fortsätter.
1. Det råder ingen brist på olja, vi hittar långt mer olja varje år än vad vi gör av med.
2. Olja har inget med dinosaurier att göra, man borrar långt under de djup där djur i någon form vandrat.
3. Planeten producerar olja, vi vet litet om processen men den är sannolikt mycket snabbare än vad vi tidigare trott.
4. Oljebolagen tjänar enorma pengar på att hålla priset på olja uppe och få allmänheten att tro att oljan är på väg att ta slut. Denna myt har man sedan slutet av 1800-talet satsat stora pengar på att upprätthålla.