Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-06, 21:58
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, du har matat på med dina åsikter, påståenden och beskyllningar i ständiga upprepningar. Jag har inte ”missförstått” något.
Det är IPCC:s förklaringsmodell som de baserar på ett urval av forskning. Det finns massor av forskning som IPCC inte har vägt in. Här finns exempelvis en genomgång som tidigare varit uppe i tråden:
How much has the Sun influenced Northern Hemisphere temperature trends? An ongoing debate
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1674-4527/21/6/131
Som du själv skrev:
"Ingen har på minsta sätt ifrågasatt att IPCC presenterar ett vetenskapligt forskningsläge."

Du kanske inte inser att det är precis det du gör?

Du hoppar upp och ner, fram och tillbaka och vänder ut och in på dig själv i hopp om att sprida vilseledande information inlägg för inlägg. Den bilden blir klar för alla som läst fler än ett (1) inlägg från dig. Det är väl å andra sidan den publiken du inriktar dig på. Sådana med måttligt intresse i frågan som hoppar in och läser enstaka inlägg. Desinformatör som du är.

Den du kommer med här har du ju också fått förklarar ett otaligt antal ggr. Jag förstår inte hur du bär dig åt för att sova på nätterna.

Nu har du väl mage också att anklaga andra för att förstöra tråden genom att gå runt i cirklar också. Det var ett tag sedan du drog den faktiskt.
Senast redigerad av MrArtur 2024-06-06 kl. 22:01.
Citera
2024-06-06, 22:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
[...]
Du hoppar upp och ner, fram och tillbaka och vänder ut och in på dig själv [...]
Nej, jag är helt konsekvent: Jag tar upp sådant som har med trådens ämne att göra tillsammans med tydliga källor. Sedan besvarar jag tålmodigt de ändlösa angreppen och upprepningarna från dig. Du skapar som sagt rundgång hela tiden.
Citera
2024-06-06, 22:20
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, jag är helt konsekvent: Jag tar upp sådant som har med trådens ämne att göra tillsammans med tydliga källor. Sedan besvarar jag tålmodigt de ändlösa angreppen och upprepningarna från dig. Du skapar som sagt rundgång hela tiden.
Förutom att det är off topic är det bara ännu mer desinformation. Dina inlägg finns kvar Totius. Sedan kan du hävda precis vad du vill om dig själv och din förträfflighet. Ditt beteende är vidrigt. Och för detta, finns goda argument. Som visats. Det är liksom skillnaden mellan dina påståenden om dig själv och det som är denonstrerbart. Skapa en ny användare och bättra dig. Det här är så tröttsamt. Du har tur att det finns de som ger dig mer tålamod än du förtjänar.
Citera
2024-06-06, 22:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Förutom att det är off topic är det bara ännu mer desinformation. Dina inlägg finns kvar Totius. Sedan kan du hävda precis vad du vill om dig själv och din förträfflighet. Ditt beteende är vidrigt. Och för detta, finns goda argument. Som visats. Det är liksom skillnaden mellan dina påståenden om dig själv och det som är denonstrerbart. Skapa en ny användare och bättra dig. Det här är så tröttsamt. Du har tur att det finns de som ger dig mer tålamod än du förtjänar.
Vad menar du är OT? Jag svarar ju bara på dina påståenden i tråden.

Antingen ljuger du medvetet eller så har du vanföreställningar. Det är ju som du skriver bara att följa historiken för att se hur det ser ut. Du bemöter varje inlägg på samma sätt oavsett vad saken handlar om.

Du bemöter ALDRIG någonting i sak mer än att bara hänvisa tillbaka till IPCC, vilket leder till ständiga cirkelresonemang. Ta bara en artikel som den senaste jag länkade till:

Där finns massor av saker som kan diskuteras men du bryr dig inte om sådant. Du bara maler på med samma upprepningar som alltid.

Jag har att välja på att antingen ignorera dig eller att svara på dina inlägg. Jag väljer att svara just för att få en dokumenterad historik som kan följas.
Citera
2024-06-07, 06:43
Medlem
Citat:
Du bemöter ALDRIG någonting i sak mer än att bara hänvisa tillbaka till IPCC, vilket leder till ständiga cirkelresonemang. Ta bara en artikel som den senaste jag länkade till:
Vad jag kan se är det åttonde gången du länkar till just denna enda artikel. Det är ingen som är imponerad av den som du kanske märkt:
https://www.realclimate.org/index.php/archives/2022/11/serious-mistakes-found-in-recent-paper-by-connolly-et-al/
Citera
2024-06-07, 10:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad jag kan se är det åttonde gången du länkar till just denna enda artikel. Det är ingen som är imponerad av den som du kanske märkt:
https://www.realclimate.org/index.php/archives/2022/11/serious-mistakes-found-in-recent-paper-by-connolly-et-al/
Som vanligt är du helt oärlig och plockar saker ur sitt sammanhang. Sammanhanget denna gång är de ständiga grundlösa påhopp och upprepningar som MrArtur håller på med. Första gången jag tog upp artikeln var i ett svar till anomalign:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Det bemöttes såhär av anomalign: ”Blablabla Totius. Basic källkritik: vem! Ditt intresse av klimatforskningen är ungefär analogt med en inbrottstjuvs intresse av rättsväsendet.”
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Därefter har det varit ungefär samma nivå från er sida. Om ni fyra hade agerat seriöst i tråden skulle det kanske bli möjligt med meningsfulla diskussioner om trådens ämne. Det finns massor av länkar till olika källor med massor av diskussionsunderlag men ni fyra förstör systematiskt alla försök till diskussioner.

Vidare är det du sammanfattar som ”ingen” en person som invänder mot en detalj i artikeln av 23 forskare. Några av författarna har bemött senare kritik av deras arbete här:
Reply to erroneous claims by RealClimate.org on our research into the Sun’s role in climate change
https://www.ceres-science.com/post/reply-to-erroneous-claims-by-realclimate-org-on-our-research-into-the-sun-s-role-in-climate-change
Citera
2024-06-17, 14:03
Medlem
Totiuss avatar
Det är något som inte stämmer – vi är i okänd terräng
Gavin Schmidt, klimatforskare och chef för NASA Goddard Institute for Space Studies, menar att en tidigare aldrig skådad kunskapslucka har blottat sig. Om avvikelserna i temperatur för hav och land inte stabiliseras till augusti, är världen i okänd terräng.

Det kan också innebära att de slutsatser vi tidigare dragit är mindre pålitliga än vi trodde: Den allt varmare planeten kanske redan har förändrat klimatsystemet långt tidigare än vi trodde att det skulle ske.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/KMzBx6/i-augusti-kommer-svaret-vi-kan-vara-i-okand-terrang

[E]n tidigare aldrig skådad kunskapslucka har blottat sig”. Det är beklämmande att ”vetenskapen” inte kommit längre trots alla bergsäkra uttalanden av ”experter” av alla slag. Förmodligen har man varit så fokuserad på att skylla allt på människan och CO2 att man missat allt annat som man måste veta.
Citera
2024-06-18, 09:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är något som inte stämmer – vi är i okänd terräng
Gavin Schmidt, klimatforskare och chef för NASA Goddard Institute for Space Studies, menar att en tidigare aldrig skådad kunskapslucka har blottat sig. Om avvikelserna i temperatur för hav och land inte stabiliseras till augusti, är världen i okänd terräng.

Det kan också innebära att de slutsatser vi tidigare dragit är mindre pålitliga än vi trodde: Den allt varmare planeten kanske redan har förändrat klimatsystemet långt tidigare än vi trodde att det skulle ske.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/KMzBx6/i-augusti-kommer-svaret-vi-kan-vara-i-okand-terrang

[E]n tidigare aldrig skådad kunskapslucka har blottat sig”. Det är beklämmande att ”vetenskapen” inte kommit längre trots alla bergsäkra uttalanden av ”experter” av alla slag. Förmodligen har man varit så fokuserad på att skylla allt på människan och CO2 att man missat allt annat som man måste veta.
Ja, förnekarna har inte bara bara försökt så tvivel om vetenskap. Jag vill även hävda att de inte vill förstå problemet.

Inte sällan ser man exempel på "x har förekommit tidigare" där x kan vara lite var som helst:

Stora skogsbränder
Höga temperaturer
Stora skyfall
Cykloner
Andra ovanliga väderfenomen
Klimatförändringar i sig.

...för att ta några exempel, som invändning mot de antropogena klimatförändringsr eller dess effekter.

Och även osäkerheter har konsekvent använts som snuttefilt.

Osäkerheter är inte vår vän. Varför skulle dessa någonsin ha varit?

Fans of Judith Curry: the uncertainty monster is not your friend

Världen närmar sig 1.5 grader. Världens medeltemperatur kommer inte att plana ut där. Vi har bara sett början. Det enda som är säkert är att fler överraskningar kommer.

Och det är ju inte en överraskning i stil med att du får en oväntad julklapp, eller på den nivån.

Det vi pratar om är alltså överraskningar i avseende på jordens klimat, planetens livsförutsättningar, kommer att bjuda på. Så spännande...
https://academic.oup.com/oocc/article/3/1/kgad008/7335889

Om vi nu är på okänd terräng, kan vi verkligen andas ut under vår snuttefilt. [ironi]
Senast redigerad av MrArtur 2024-06-18 kl. 09:20.
Citera
2024-06-18, 13:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, förnekarna har inte bara bara försökt så tvivel om vetenskap. Jag vill även hävda att de inte vill förstå problemet.

Inte sällan ser man exempel på "x har förekommit tidigare" där x kan vara lite var som helst:

Stora skogsbränder
Höga temperaturer
Stora skyfall
Cykloner
Andra ovanliga väderfenomen
Klimatförändringar i sig.

...för att ta några exempel, som invändning mot de antropogena klimatförändringsr eller dess effekter.

Och även osäkerheter har konsekvent använts som snuttefilt.

Osäkerheter är inte vår vän. Varför skulle dessa någonsin ha varit?

Fans of Judith Curry: the uncertainty monster is not your friend

Världen närmar sig 1.5 grader. Världens medeltemperatur kommer inte att plana ut där. Vi har bara sett början. Det enda som är säkert är att fler överraskningar kommer.

Och det är ju inte en överraskning i stil med att du får en oväntad julklapp, eller på den nivån.

Det vi pratar om är alltså överraskningar i avseende på jordens klimat, planetens livsförutsättningar, kommer att bjuda på. Så spännande...
https://academic.oup.com/oocc/article/3/1/kgad008/7335889

Om vi nu är på okänd terräng, kan vi verkligen andas ut under vår snuttefilt. [ironi]
Med tanke på att det är Gavin Schmidt själv som tagit bladet från munnen så borde du tagga ner. Det är många som sedan länge genomskådat det som han nu kallar ”en tidigare aldrig skådad kunskapslucka har blottat sig”. Alla sådana som du som förökar framställa något ännu oklart som absolut sanning är tamejfan direkt samhällsfarliga. (Du är dessutom en utpräglat oärlig mobbartyp.)
Citera
2024-06-18, 14:21
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Med tanke på att det är Gavin Schmidt själv som tagit bladet från munnen så borde du tagga ner. Det är många som sedan länge genomskådat det som han nu kallar ”en tidigare aldrig skådad kunskapslucka har blottat sig”. Alla sådana som du som förökar framställa något ännu oklart som absolut sanning är tamejfan direkt samhällsfarliga. (Du är dessutom en utpräglat oärlig mobbartyp.)
Ja, det är en sak att acceptera osäkerheter som faktiskt är osäkerheter. Tipping points och när de kan komma osv. Det är en annan sak att blanda ihop detta med andra osäkerheter, som inte är osäkerheter. Vad som driver uppvärmningen och om uppvärmningen kommer att fortsätta och sådana saker. Och mena att eftersom det första är osäkert så måste det andra vara det också.

Så är det alltså inte.
Och sedan finns det också "unknown unknowns" att besväras av. Alarmisterna verkar vara något på spåren.
Citera
2024-06-18, 14:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, det är en sak att acceptera osäkerheter som faktiskt är osäkerheter.
Kunskapslucka och osäkerhet är helt olika saker. Och nu handlar det alltså om ”en tidigare aldrig skådad kunskapslucka” enligt Gavin Schmidt själv. (Att du ids fortsätta tjafsa är obegripligt.)
Citera
2024-06-25, 11:10
Medlem
Citat:
kan vi verkligen andas ut under vår snuttefilt. [ironi]

Akta så vi inte andas ut för mycket koldioxid bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in