Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Och du har inte bemödat dig att läsa det jag har skrivit...
När inte ens den domstolen kan se skillnad på en TINGSRÄTT och en FÖRVALTNINGSRÄTT så tror jag inte att vi ska dra för stora växlar på den tolkningen. Att sammanblanda två rättsinstanser som jurist är nog ett generalfel deluxe:
32 Eftersom datasekretessnämnden avslog denna begäran, väckte dataombudsmannen talan vid Helsingin hallinto-oikeus (Helsingfors förvaltningsdomstol), som ogillade talan. Dataombudsmannen överklagade därvid tingsrättens dom till Korkein hallinto-oikeus (Högsta förvaltningsdomstolen).
Sedan definierar inte domen journalistik och journalistiska ändamål.
Ordet journalist kan anta följande defininition
sådant skriftställarskap som är karakteristiskt för l. erinrar om en tidningsmans sätt att behandla ett ämne; äv.: sådant framställningssätt som är karakteristiskt för en tidningsman; äv. konkret, om alster av tidningsmannavärksamhet; stundom med nedsättande bibet., med tanke på den ytlighet l. bristande vederhäftighet o. d. som ofta anses utmärkande för tidningsartiklar.
Vilket antyder att journalistik just är verksamheten att återberätta, skildra och förklara omvärlden.
Lägger du upp en databas med 500GB personuppgifter för alla att söka har du varken skrivit en tidning eller skildrat ett ämne. Det är således inte någon journalistik och inget journalistiskt ändamål.
Dom handlar dessutom om att en tidning lägger ut obehandlade tabeller med höginkomsttagare. Det är givet att detta är journalistik. Det som däremot inte är journalistik är bisysslan de har, att göra registret sökbart för allmogen genom bara att skicka ett namn med SMS. Det är inte att skildra sin samtid. Dock brukar jurister inte bilda sig i dessa ting.
Vadå inte dra för stora växlar? Det är EU-domstolen. De är högsta auktoriteten över hur saker och ting inom EU-rätten ska tolkas.
Hur något tolkas utanför juridiken gör ingen skillnad när EU-domstolen har kommit med en definition.
Enligt den definition som står där i domen så utgör det som databaserna sysslar med journalistisk verksamhet. Att det sen inte är journalistik enligt en common sense-definition, eller enligt din definition, är juridiskt irrelevant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Du har definitionen i din egen källa:
register med personuppgifter (register): varje strukturerad samling av personuppgifter som är tillgänglig enligt särskilda kriterier, oavsett om samlingen är centraliserad, decentraliserad eller spridd på grundval av funktionella eller geografiska förhållanden,
Eftersom Siren har register över SAMTLIGA domar så är detta register fullständigt.
Så fort du skriver in personuppgifter i ett excellark så har du ett sökbart register.
Har Siren register över SAMTLIGA domar? Det har aldrig kommit en dom i hela Sveriges historia som de inte har?
Det har det förstås gjort, så då återstår problematiken som jag tog upp i inlägget jag länkade: var exakt går gränsen för ett "
fullständigt" register?
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Så du menar att den betydande mängd domar som Siren, Verifiera etc. sitter på i sitt register inte är ett fullständigt register? Tur är kan inte Siren läsa tysk handstil så de har inte äldre domar (vilket är synd, då detta SKULLE vara användbar journalistik).
Det har jag inte sagt. Faktum är att jag uttryckligen sagt i tidigare inlägg att jag inte vet exakt var gränsen ska dras. Jag säger t.o.m. i den text du citerar här att "bara EU-domstolen kan med bestämdhet avgöra var gränsen går," så vafan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Dessa företag skrapar domstolsverket efter domar så de har alla domar som är digitaliserade. De för således ett fullständigt register
De skrapar inte, då många domar inte är tillgängliga via Internet. Det är därför de behöver begära ut massa domar från domstolarna. Men det är en rent teknisk fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
men de SKILDRAR inte sin samtid i någon tidskrift.
Det må så vara, men jag kan inte se att det skulle vara relevant, med tanke på vad som stod i domen.