2026-09-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lur3faxen
Hur gör jag för att få bort mig? Orkar inte skrolla igenom tråden 🥴

Tack på förhand

Du kontaktar företagen som hanterar dina personuppgifter och kräver att de raderar dem. Ofta har sidorna formulär du kan fylla i för detta syfte. Är du osäker på om ett företag hanterar dina personuppgifter har du rätt till insyn i det, och kan därefter kräva radering om de gör det.

Det finns däremot aktörer som skiter högaktningsfullt i att de måste göra detta på begäran, och där är vägen att gå att stämma dem i tingsrätten, kräva radering och skadestånd för att de hanterat dina uppgifter utan att ha rätt till det. Egentligen har de faktiskt ingen rätt att lägga upp dina uppgifter från första början.
Citera
2026-09-27, 20:25
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan

"Jo de tidigare stämningar som gjordes drogs tillbaka jag kollade nämligen dokumenten, i domstolen.

Vad hävdar du? att det ligger hundratals stämningar där nu som väntar på behandling?"

Vänligen citera mig inte framledes i tråden. Du tar bara upp onödig tid.
Det är en fråga ser du ? tecknet?

Jag hävdar inte heller alla som stämt dem hänger och skriver i tråden här som du påstår.

Än så länge är det bara GDPR WARRIOR som stämt dem och löpt hela linan ut det påstår jag däremot
Citera
2026-09-28, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfinburd
I pågående process. Fick svaromål idag från den ena stämningen

Beundransvärt att du orkar ta kampen!
Verkar det gå vägen?
Har du något tips vart jag kan vända mig för juridisk hjälp? Får gärna DM:a mig.
Tack 🙏
Citera
2026-09-28, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebbabrushh
Frågan gäller specifikt om artikeln omfattar brottsuppgifter där ett rättsligt förfarande inte har inletts.

Med det som utgångspunkt tror jag att handlar om en definition av Artikel 10 i allmänhet. Lexbase lägger förvisso upp friade domar men detta gäller spridning av brottsuppgifter när anmälningar lagts ned eller inte lett till något åtal (än). Förmodligen är det den nya sidan HON som gjort det relevant för klargörande.

Detta är ju ett bra exempel på det

https://honmedia.se/granskningar/bakom-den-folkkara-fasaden-varningssignalerna-fore-atalet-mot-daniel-nannskog
Fast i det exemplet står den anklagade redan åtalad.
Citera
2026-09-28, 12:35
Medlem
https://oicointegrity.se/nyheter/nya-google-lankar-till-krimfup-avslojar-brottsrubricering/

Håll extra koll på era namnsökningar gott folk, risken för nya länkar är stor.
Citera
2026-09-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Fast i det exemplet står den anklagade redan åtalad.

Ja, du har rätt, och det gör exemplet mer komplext.
Artikeln är ganska lång, så det var otydligt av mig att inte vara mer specifik.

Han står åtalad för tre brott som påstås ha begåtts 2026:

Misshandel – 9 januari 2026

Olaga hot – 3–4 mars 2026

Ringa narkotikabrott – 4 mars 2026

Men artikeln innehåller även uppgifter om händelser som ska ha inträffat under 2024. Såvitt framgår av artikeln har dessa äldre händelser inte polisanmälts eller varit föremål för något rättsligt förfarande när de ska ha inträffat.

Det är därför viktigt att skilja på uppgifterna om de brott han faktiskt är åtalad för och de äldre påståendena från 2024. Det senare är just den typ av situation som blir intressant i förhållande till IMY:s fråga om brottsuppgifter där något rättsligt förfarande inte har inletts.
Senast redigerad av ebbabrushh 2026-09-28 kl. 12:49.
Citera
2026-09-28, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Du kontaktar företagen som hanterar dina personuppgifter och kräver att de raderar dem. Ofta har sidorna formulär du kan fylla i för detta syfte. Är du osäker på om ett företag hanterar dina personuppgifter har du rätt till insyn i det, och kan därefter kräva radering om de gör det.

Det finns däremot aktörer som skiter högaktningsfullt i att de måste göra detta på begäran, och där är vägen att gå att stämma dem i tingsrätten, kräva radering och skadestånd för att de hanterat dina uppgifter utan att ha rätt till det. Egentligen har de faktiskt ingen rätt att lägga upp dina uppgifter från första början.

Tack min vän
Citera
2026-09-28, 13:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
https://oicointegrity.se/nyheter/nya-google-lankar-till-krimfup-avslojar-brottsrubricering/

Håll extra koll på era namnsökningar gott folk, risken för nya länkar är stor.

Ja, med andra ord kan man få ut listor på folk dömda för olika kategorier av brott..
Citera
2026-09-28, 17:03
Medlem
Eric Leijonram i sitt tal idag:

Citat:
Sweden has a situation with search services that does not exist elsewhere in
Europe. Anyone can easily find a great deal of information about us online, for any
purpose. This is a privacy issue in itself and takes on new significance in light of
the serious security situation we are facing. This largely concerns the system of
voluntary publication licences. When the system was introduced, the legislator
saw a risk that it would create vast registers of persons – and so it has.

IMY has four ongoing supervisory cases in this area, two concerning personal
data relating to criminal offences and two regarding the right to erasure of other
types of personal data. Now, we have received the EU Court of Justice’s ruling on
the matter, and I expect a conclusion to our supervisory cases before the end of
autumn.

But I also expect that we will continue discussing how the ruling affects the
relationship between our constitutional laws and the GDPR. In my view, the
legislator will need to act, in one way or another. The collections of data published
by search services, with their significant privacy implications, are natural for us to
review. But I do not want IMY to be forced into becoming an authority that
scrutinizes publications in constitutionally protected media engaged in journalistic
activities. The Swedish exclusivity principle in media constitutional law is an
indispensable part of our system of government. It must continue to be defended.

Hämtat från:
https://www.imy.se/nyheter/eric-leijonrams-tal-pa-nordic-privacy-arena/
Citera
2026-09-28, 17:23
Medlem
chesterflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh

Hämtat från:

Så aja-baja sökbara register, men sajter som bedriver "riktig" journalistisk verksamhet vill de helst slippa granska från fall till fall?
Citera
2026-09-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Så aja-baja sökbara register, men sajter som bedriver "riktig" journalistisk verksamhet vill de helst slippa granska från fall till fall?
Jag tycker att det låter som en sund utgångspunkt. Den riktiga journalistiken ska såklart vara skyddad. Men då är det viktigt att det verkligen gäller den riktiga journalistiken. Det viktigaste är att de kommer fram till att dessa söktjänster som nu påstår sig vara nyhetstjänster fortfarande har samma ändamål som tidigare, och det ändamålet är inte journalistiskt utan det är att man ska kunna köpa en persons oändligt gamla belastningsregister samt friande domar.
Citera
2026-09-29, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh

Citat:
Sweden has a situation with search services that does not exist elsewhere in
Europe. Anyone can easily find a great deal of information about us online, for any
purpose. This is a privacy issue in itself and takes on new significance in light of
the serious security situation we are facing. This largely concerns the system of
voluntary publication licences. When the system was introduced, the legislator
saw a risk that it would create vast registers of persons – and so it has.

IMY has four ongoing supervisory cases in this area, two concerning personal
data relating to criminal offences and two regarding the right to erasure of other
types of personal data. Now, we have received the EU Court of Justice’s ruling on
the matter, and I expect a conclusion to our supervisory cases before the end of
autumn.

But I also expect that we will continue discussing how the ruling affects the
relationship between our constitutional laws and the GDPR. In my view, the
legislator will need to act, in one way or another. The collections of data published
by search services, with their significant privacy implications, are natural for us to
review. But I do not want IMY to be forced into becoming an authority that
scrutinizes publications in constitutionally protected media engaged in journalistic
activities. The Swedish exclusivity principle in media constitutional law is an
indispensable part of our system of government. It must continue to be defended.

Hämtat från:
Helt tandlöst. Han borde angripa offentlighetsprincipen och arkivlagen med. Det är där de onda andarna lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in