Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du säger ju emot dig själv i samma inlägg. Det är uppenbart att "programmeraren på Spotify" som kommer från bromölla inte tycker support från familjen är oerhört viktigt.

Eller tror du alla lärare som jobbar i Stockholm också är uppvuxna där?

Jo. Men hen har iaf ett incitament att flytta till Stockholm.

Skulle säga det är väldigt sällan två personer boendes i Stockholm båda är från utomsocknes OCH bägge saknar någon form av högavlönat jobb ja. Har nog aldrig stött på det faktiskt.
Citera
2024-03-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Då har framtiden kommit i den mån att det nu ÄR mars och siffror på hur priserna ändrats under februari har kommit idag.

KPI visar en prisökning på 0,2% i Februari och alltså har vi hittills i år ca 0.1% inflation (-0,1 + 0,2)

Årstakten minskade, då feb-23 var 1,1% upp och nu alltså 0,2% upp så årstakt från 5,4% till 4,5%.

Måttet KPIF är nu I årstakt nere på normala 2,5% och nära de 2% som Riksbanken försöker nå.

Nästa statistik gällande mars-24 kan också bli "bra" då mars-23 hade 0,6% prisökning så allt under det gör att årstakten fortsätter att minska!

Men vad framtiden har att erbjuda, det vet man inte innan den inträffar, ibland inte ens då.

/

Precis som jag förutsade i inlägget du citerade så plockar du alltså ett nytt körsbär ur statistiken.

Förra månaden extrapolerade du en månads inflation till årsinflation, men ny cherrypickar du två månaders inflation. Kanske för att det passar din agenda bättre?

KPI var 0,2% och det blir 2,4% i årstakt.
Senast redigerad av 4shoshin 2024-03-18 kl. 17:42.
Citera
2024-03-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Jo. Men hen har iaf ett incitament att flytta till Stockholm.

Skulle säga det är väldigt sällan två personer boendes i Stockholm båda är från utomsocknes OCH bägge saknar någon form av högavlönat jobb ja. Har nog aldrig stött på det faktiskt.

Fast det högavlönade jobbet väger ju inte upp för det dyrare boendet och de högre omkostnaderna. Särskilt nu när bostadspriserna inte går upp längre.
Citera
2024-03-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Fast det högavlönade jobbet väger ju inte upp för det dyrare boendet och de högre omkostnaderna. Särskilt nu när bostadspriserna inte går upp längre.

Beror ju helt på. Kanske inte om du flyttar från landets minsta hålor. Ett radhus i Stockholms bästa förorter kostar 5-6 msek om det är trevligt. I typ Linköping 3-4 msek. I Falun kanske 2,5-3,5 sek

Diffen blir enkom räntekostnad. 5-7k per månad vid 5% ränta. Går räntan nu ned så är skillnaden försumbar.

Vilka levnadsomkostnader går upp i övrigt om du bor i en förort till Stockholm utöver räntekostnad på lån?
Senast redigerad av DaKittler 2024-03-18 kl. 17:23.
Citera
2024-03-18, 17:25
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Precis som jag förutsade i inlägget du citerade så plockar du alltså ett nytt körsbär ur statistiken.

Förra månaden extrapolerade du en månads inflation till årsinflation, men ny cherrypickar du två månaders inflation. Kanske för att det passar din agenda bättre?

KPIF var 0,6% på månadsbasis i februari, det betyder 7,4% i årstakt.
KPI var 0,2% och det blir 2,4% i årstakt.

Dels så skriver du att JAG "cherrypickar" men jag har bara skrivit den ENDA statistik som kommer varje månad, alltså hur priserna har ändrats under föregående månad.

I detta fall alltså prisändringar för feb-24.
Har inte "valt bort" något utan vill visa hur inflationen ser ut i mer aktuell takt än 12 månaders-snitt.

Du däremot har antingen sett fel på KPIF-siffran eller så är det ju DU som vill förleda!
KPIF var ju också 0,2% i feb-24 (inte 0.6% som du skrev)

Och till det så är alltså KPIF UNDER NOLL iår ( -0,3 +0,2 = -0,1% ).

Reta inte upp dig på det JAG skriver, det är ju bara ren fakta som jag tar från SCB.
/
Citera
2024-03-18, 17:41
Medlem
Citat:
Dels så skriver du att JAG "cherrypickar" men jag har bara skrivit den ENDA statistik som kommer varje månad, alltså hur priserna har ändrats under föregående månad.

I detta fall alltså prisändringar för feb-24.
Har inte "valt bort" något utan vill visa hur inflationen ser ut i mer aktuell takt än 12 månaders-snitt.

Du däremot har antingen sett fel på KPIF-siffran eller så är det ju DU som vill förleda!
KPIF var ju också 0,2% i feb-24 (inte 0.6% som du skrev)

Och till det så är alltså KPIF UNDER NOLL iår ( -0,3 +0,2 = -0,1% ).

Reta inte upp dig på det JAG skriver, det är ju bara ren fakta som jag tar från SCB.
/

Beträffande KPIF får jag pudla, jag råkade ha framme sidan med KPIF-XE som var 0,6 i februari. Jag har raderat den meningen nu så att jag inte vilseleder någon.

I övrig har du fortfarande ändrat dig från att räkna på 1 månad till att addera 2 månaders statistik, det är att plocka körsbär i statistiken.

Om du hade gjort likadant förra månaden så skulle du ha hävdat att KPI-inflationen var 0,7+(-0,1) = 0,6 på 2 månader eller 3,7% på årsbasis men istället pekade du då bara på att inflationen var -0,1 i januari.

Så ja, du plockar körsbär.
Senast redigerad av 4shoshin 2024-03-18 kl. 17:43.
Citera
2024-03-18, 17:51
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Beträffande KPIF får jag pudla, jag råkade ha framme sidan med KPIF-XE som var 0,6 i februari. Jag har raderat den meningen nu så att jag inte vilseleder någon.

I övrig har du fortfarande ändrat dig från att räkna på 1 månad till att addera 2 månaders statistik, det är att plocka körsbär i statistiken.

Om du hade gjort likadant förra månaden så skulle du ha hävdat att KPI-inflationen var 0,7+(-0,1) = 0,6 på 2 månader eller 3,7% på årsbasis men istället pekade du då bara på att inflationen var -0,1 i januari.

Så ja, du plockar körsbär.

Jo, jag såg att du nog läste i fel tabell och bra då är vi i alla fall överens där!

Tror nog att vi vill ungefär samma sak med priser och inflation som ju ser klart normalare ut nu än i slutet av 2022 och början 2023, eller hur.

Mitt syfte är bara att lyfta fram de siffror som kommer ut, helt enkelt.
Alltså jan + feb -24 än så länge i år. (kan utveckla det mer framöver)

Är för övrigt ett tjog av Centralbanker som ska ge besked om styrräntor denna vecka & även Japan som ju lever sitt eget liv med minusräntor, men nu k a n s k e tar upp den över nollan.

/
Senast redigerad av FairStuff 2024-03-18 kl. 17:55.
Citera
2024-03-18, 18:12
Medlem
Citat:
Jo, jag såg att du nog läste i fel tabell och bra då är vi i alla fall överens där!

Tror nog att vi vill ungefär samma sak med priser och inflation som ju ser klart normalare ut nu än i slutet av 2022 och början 2023, eller hur.

Mitt syfte är bara att lyfta fram de siffror som kommer ut, helt enkelt.
Alltså jan + feb -24 än så länge i år. (kan utveckla det mer framöver)

Är för övrigt ett tjog av Centralbanker som ska ge besked om styrräntor denna vecka & även Japan som ju lever sitt eget liv med minusräntor, men nu k a n s k e tar upp den över nollan.

/

Vi vill nog samma men jag tror inte samma som dig.
Citera
2024-03-18, 20:55
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Det här med att det skulle vara billigt att bo på vischan är väl faktiskt rätt mycket en myt.

Tidigare var boendekostnaderna försumbara men efter att priserna stuckit iväg som de gjort kostar det en slant att köpa hus även på landet. Och att hyra kostar väl som i Stockholm.

Andra kostnader såsom mat, nöjesliv etc kostar snarast mer än i Stockholm där man faktiskt har massa billiga alternativ man kan välja.

Sen måste man ha bil på landet.

Tror att känslan av att det är billigare på landet mest handlar om att man där kanske har råd att köpa det där huset man vill ha samt att det inte finns något att spendera pengarna på.
Citera
2024-03-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Beror ju helt på. Kanske inte om du flyttar från landets minsta hålor. Ett radhus i Stockholms bästa förorter kostar 5-6 msek om det är trevligt. I typ Linköping 3-4 msek. I Falun kanske 2,5-3,5 sek

Diffen blir enkom räntekostnad. 5-7k per månad vid 5% ränta. Går räntan nu ned så är skillnaden försumbar.

Vilka levnadsomkostnader går upp i övrigt om du bor i en förort till Stockholm utöver räntekostnad på lån?

5-7 tusen netto kräver 10-12 tusen mer i bruttolön. I vanliga yrken skiljer det mindre än så i regel.
Citera
2024-03-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, sedan runt 2016 till idag har prisutvecklingen varit rätt modest.

Det som förstör kalkylen är den massiva uppgången 2013-2016 när räntan slaktades och befolkningsökningen var skyhög.
Det är väl då snarast en nedgång motsvarande de procenten som borde komma 2024 istället för allt fokus som verkar läggas på coronatoppen.
Citera
2024-03-18, 23:11
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Är själv förundrad över att så många värderar Stockholm så högt. Har du tagit steget till villa har du antagligen barn och lite tid till "storstaden". Kanske är det mer värt med barnvänliga utflyktsmål? Badplatser, skidbackar osv.

Jag tror många skulle vara lyckligare på en mindre ort. Men det är statusjakt. Rätt jobb, rätt adress, rätt vänner... Kvinnor driver det där.

Handlar väl ofta om att man har socialt liv i Sthlm. Antingen kommer man från Sthlm och har allt här eller så har man bott här i många år och etablerat sig, då är det inte så kul att flytta till en liten ort där man saknar anknytning.

Inte många par i 35 års åldern i Falun som får för sig att flytta till Sthlm när de får barn. Vanligare tvärtom, att om någon av makarna är från Falun flyttar de dit när de skaffar barn.

Sen är arbetsmarknaden en viktig faktor, är man arbetare finns det säkert lika bra jobb i tex Falun men det är inte så många arbetare från Falun som flyttar till Sthlm, det är oftast folk som flyttat hit pga eller alldeles efter studier .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in