Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-06, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
I familjen kanske det finns barn som ännu inte har kunnat ta körkort.

Sedan kanske man har råd med ett hus för 30 miljoner bland annat för att man inte slösat bort massor på bil och taxi. Ett annat alternativ kan vara att man värnar om miljön och vill dra sitt strå till stacken.

Du sträcker dig kanske lite väl mycket nu?
Citera
2024-05-06, 15:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
I familjen kanske det finns barn som ännu inte har kunnat ta körkort.

Sedan kanske man har råd med ett hus för 30 miljoner bland annat för att man inte slösat bort massor på bil och taxi. Ett annat alternativ kan vara att man värnar om miljön och vill dra sitt strå till stacken.

Så skulle det ju kunna vara, men min erfarenhet är att det är utanför de finaste huset man återfinner de finaste och dyraste bilarna. Precis på samma sätt som man återfinner de sunkigaste bilarna i de sönderklottrade hyresrätterna i miljonprogrammen.
Citera
2024-05-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så skulle det ju kunna vara, men min erfarenhet är att det är utanför de finaste huset man återfinner de finaste och dyraste bilarna. Precis på samma sätt som man återfinner de sunkigaste bilarna i de sönderklottrade hyresrätterna i miljonprogrammen.

Slippa skjutsa +12-åringarna överallt väger nog tungt. Ens inom överklassen är det inte särskilt vanligt med privatchaufför.
Citera
2024-05-06, 17:12
Medlem
Kaenkelberries avatar
Räntan är den högsta på över 10 år så sänkningarna som kommer avlösa varandra kommer göra att marknaden vaknar till liv igen. Jag tror inte att det blir rusning för den första sänkningen utan när den andra och tredje framförallt inträffar - vilket det kommer göra under 2024 som RB och de allra flesta är överens om.
Citera
2024-05-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Räntan är den högsta på över 10 år så sänkningarna som kommer avlösa varandra kommer göra att marknaden vaknar till liv igen. Jag tror inte att det blir rusning för den första sänkningen utan när den andra och tredje framförallt inträffar - vilket det kommer göra under 2024 som RB och de allra flesta är överens om.

Jag gissar på ett lättare uppsving i slutet av 2024 tillbaks till pandemi-nivåer, ungefär samtidigt som DViking förutspår hyperinflation och massiva räntehöjningar.

När det väl visat sig att inflationen avstannat kommer domedagsprofeter att återgå till mantrat att riksbanken ljuger om hur stor inflationen i själva verket är (det var en populär ståndpunkt pre 2021 att hävda det).
Citera
2024-05-06, 19:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Överens och överens är nog lite att ta i. Riksbanken kommer följa inflationen och så länge inte den ligger en bra bit under 2% som KPIF rullande 12 räknar inte jag med några större sänkningar. Riksbanken har inte lovat någonting. Däremot finns det många som tror mycket och som vill tala om för Riksbanken hur de ska göra. Jag tror Riksbanken kommer agera hökaktigare än vad marknaden prissätter.
Citera
2024-05-06, 20:04
Medlem
Citat:

Bostadsmarknaden är vaken, du menar kanske att man ska blåsa upp bubblan lite till.

Sverige har högst privatskuldsättning i hela EU efter Luxemburg och Danmark, detta borde vara mer oroväckande än att bostadsrallyt inte kommit igång igen som innan.
Citera
2024-05-06, 22:34
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorIdiot
Bostadsmarknaden är vaken, du menar kanske att man ska blåsa upp bubblan lite till.

Sverige har högst privatskuldsättning i hela EU efter Luxemburg och Danmark, detta borde vara mer oroväckande än att bostadsrallyt inte kommit igång igen som innan.

Varför skulle skulle skuldsättningen öka bara för att räntan sänks. Det finns styrmedel som reglerar det.
Citera
2024-05-06, 22:54
Medlem
Citat:
Varför skulle skulle skuldsättningen öka bara för att räntan sänks. Det finns styrmedel som reglerar det.

Priserna ökar och därmed lånen för att folk ska ha råd med priserna. De redan höga bostadspriserna är ju pga av den väldigt låga räntan som var i många år och det var billigt att låna.
Citera
2024-05-07, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorIdiot
Priserna ökar och därmed lånen för att folk ska ha råd med priserna. De redan höga bostadspriserna är ju pga av den väldigt låga räntan som var i många år och det var billigt att låna.

De största uppgångarna kom runt 2005-2015. Det var först runt 2015 som styrräntan kom ned mot 0 och mellan 2015 och 2020 stod priserna i stort ganska stilla. Uppgången 2020-2022 var pga pandemin inte räntan.

Sambandet du refererar till är därmed rätt svagt.
Citera
2024-05-07, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bra om tjänstefolket kan ta sig till arbetsplatsen enkelt. Vill ju inte att de parkerar sina proletärkärror utanför huset och de ska ju vara utvilade inför en hård arbetsdag.

"Renoveringschans" är ju en mecklarklassiker. Sjöglimt, ljust och luftigt, perfekt planlösning etc är andra.

Användandet av "stabil förening" måste ökat med 10x sedan räntehöjningarna.
Citera
2024-05-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Användandet av "stabil förening" måste ökat med 10x sedan räntehöjningarna.
Och "Stabil förening med god ekonomi" i en annons betyder lika mycket som "optimal planlösning". Alltså absolut ingenting för det står för fan i varenda jävla annons. Mäklare asså, suck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in