Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ge dig. Solcellsinvesteringar hade tidigare en payoff på 10 år men har i nuläget gått ner till typ noll. Kika in valfritt nyhetsblad. Däremot inte sagt att tiden kan gå tillbaka men använd den kunskap vi har idag tack.

Ja, när räntan var noll % och när elen kostade 5kr på sommaren 2022 så satt ni och gjorde era glädjekalkyler på hur ni betalar igen era kines-paneler på mindre än 10 år baserat på extremåret 2022.

Idag, när pengar faktiskt kostar något och när elen är billig så är det bara skräp ni sätter på era tak. Det är inte min åsikt, det är bara siffror. Ingen ide att stånga sig blodig.
Citera
2024-04-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Blir det dyrare att bo i egen bostad om vi måste börja äta insekter, jämfört med hyresrätter?

Berätta i så fall varför. Tack.

Det kommer inte finnas ett koncept som heter "egen bostad" om vi är tvingade att endast äta insekter. Så det kommer inte att vara fråga om vad som kommer att vara bättre. Allt kommer att vara bajs.
Citera
2024-04-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ja, när räntan var noll % och när elen kostade 5kr på sommaren 2022 så satt ni och gjorde era glädjekalkyler på hur ni betalar igen era kines-paneler på mindre än 10 år baserat på extremåret 2022.

Idag, när pengar faktiskt kostar något och när elen är billig så är det bara skräp ni sätter på era tak. Det är inte min åsikt, det är bara siffror. Ingen ide att stånga sig blodig.

Mm, kontakta SBAB och Booli. Dom är av en annan åsikt. Kalkylen gjordes med anledning av ett högt el-pris och en hög ränta. Gör din läxa.
Citera
2024-04-13, 23:08
Medlem
Citat:
Det kommer inte finnas ett koncept som heter "egen bostad" om vi är tvingade att endast äta insekter. Så det kommer inte att vara fråga om vad som kommer att vara bättre. Allt kommer att vara bajs.
Där ser man. Vem kommer att äga min bostad då? Eliten?
Citat:
Mm, kontakta SBAB och Booli. Dom är av en annan åsikt. Kalkylen gjordes med anledning av ett högt el-pris och en hög ränta. Gör din läxa.
Booli ägs av SBAB, som ägs av staten.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-13 kl. 23:10.
Citera
2024-04-13, 23:08
Medlem
Citat:

SBAB och Booli vill att du ska låna pengar på ditt hus och pryda det med skräpet. Men underhållande ändå hur ni argumenterar mot matematik.
Citera
2024-04-13, 23:13
Medlem
Citat:

SBAB och Booli vill att du ska låna pengar på ditt hus och pryda det med skräpet. Men underhållande ändå hur ni argumenterar mot matematik.
Får känslan av att du bor i hyresrätt, och försöker rättfärdiga det.

Egen bostad har varit det vinnande konceptet i alla fall femtio år.

Om du hade köpt en bostadsrätt 1965 så hade du förutom fått en lägre månadskostnad under alla dessa år, fått något som i dag är värt ett par miljoner.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-13 kl. 23:15.
Citera
2024-04-13, 23:15
Medlem
Citat:
Får känslan av att du bor i hyresrätt, och försöker rättfärdiga det.

Egen bostad har varit det vinnande konceptet i alla fall femtio år.

Vad har detta med solcells-diskussionen o göra? Antar att du fattade att du inte kom någonvart och valde att byta ämne.

Jag bor i hus (alltså riktig äganderätt och inte hittepå ägande bostadsrätt) och har till skillnad från er stenkoll på vilka kostnader som det innebär. Jag går inte runt och pratar ner mina driftkostnader för att rättfärdiga mitt val av boende. Jag betalar gärna mer för den ökade livskvaliten.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2024-04-13 kl. 23:18.
Citera
2024-04-13, 23:16
Medlem
Citat:

Men menar du att jag ljuger när det gäller mina kostnader för el? För matematiskt så har det varit en bra investering.
Citera
2024-04-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men menar du att jag ljuger när det gäller mina kostnader för el? För matematiskt så har det varit en bra investering.
Jag tror att du hittar på. Inte vad gäller din uträkning, utan din situation.
Citera
2024-04-13, 23:25
Medlem
Citat:
Jag tror att du hittar på. Inte vad gäller din uträkning, utan din situation.
Vad menar du med situation?
Citera
2024-04-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vad menar du med situation?
Någon som låtsas om att äga sin bostad men diskuterar som att hen äger sitt boende.
Citera
2024-04-13, 23:31
Medlem
Citat:
Någon som låtsas om att äga sin bostad men diskuterar som att hen äger sitt boende.
Var har du fått det ifrån?
Jag har bott i samma hus i 25 år. Är skuldfri sen länge så jag är en av få som äger mitt boende till 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in