Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Du ska räkna hela vinsten från det att du köpte din första bostad. Det är ju så hela systemet är uppbyggt. Har man köpt sin första bostad som 24-åring och sen bytt upp sig 1,2,3 ggr med hjälp av värdeökningen, sparpengar och högre lön/lån så är det stor fallhöjd innan man går back. Det kommer aldrig hända. De enda förlorarna här är de som hyr och de som köpt sin första bostad senaste 2-3 åren. Troligen kommer vi få lägga till de som köpt hus i grupphusområden med bostadsrätter. De kommer snart få mycket högre hyra och tappa extremt i pris.

2-3 åren? Tittar man utanför tullarna (och andra städer) toppade många småbostäder 2015-17, tappade en del 2018-19 och fortsatte mot toppnivåer 2020/21. Den största förloraren är den som köpte en etta 2017 för 1,7M och idag får 1,3M för den.
Citera
2023-10-19, 21:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du kan ta blancolån hos SBAB på 10%. Funkar säkert med andra banker också men de lägger inte ut det lika synligt direkt i kalkylen vad jag sett.

Sen får du även högre LTV när värdet på bostaden sjunker. Sitter nog en, förvisso liten, del med belåning en bit över 100% av värdet redan nu.

Blancolån påverkar inte belåningsgraden. Att man kan ha andra lån än bostadslån är dock självklart.

Sen tror jag inte att särkilt många har sett så stora nedgångar på sina bostäder att de slår över 85%.
Citera
2023-10-19, 21:10
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisRaines
Vägg av interjektioner och svavelosande texter om hyreshoror......Lycka till hyreshoror.

Oj, här var det riktigt bittra utfall mot oss hyreshoror! Men jag gratulerar dig till din bostadskarriär, måste vara skönt att bara ligga med 5% belåning.

Måste erkänna att jag inte längtar efter att plöja ner mina miljoner för att flytta från mitt penthouse här i gettot till en krisande brf. Trots en hel del babbar på nedervåningarna så är solnedgången och vyn här uppe fantastisk.

Betalar modesta 12200 kr/mån för mina 85 kvm + 25 kvm takterrass.

Hyser inget agg mot bolånetorskarna, även om många har det svårt idag. Men dom som har gjort miljoner på sitt boende bör nu kunna använda dom pengarna till att betala räntan, och även blodpuddingen i matbacken!
Citera
2023-10-19, 21:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Tillgång och efterfrågan styr?

Hur ser det ut i Sverige som helhet då med nästan 80 000 bostäder till salu?

Enligt din logik så ska bostadspriserna ner, eller hur?

Många testar att sälja, det betyder inte att de kommer att sälja. Har flera vänner som har sina bostäder ute för att de vill byta till antingen större eller billigare bostäder. Får de rätt bud så säljer de, annars bor de kvar.

Det kan säkert gå ner lite, men det har inte gått ner så mycket som många i den här tråden trodde. Tycker mig se ganska höga priser och absolut ingen rea. Men har du tips på var rean är så vill jag gärna veta det.
Citera
2023-10-19, 21:17
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Många testar att sälja, det betyder inte att de kommer att sälja. Har flera vänner som har sina bostäder ute för att de vill byta till antingen större eller billigare bostäder. Får de rätt bud så säljer de, annars bor de kvar.

Det kan säkert gå ner lite, men det har inte gått ner så mycket som många i den här tråden trodde. Tycker mig se ganska höga priser och absolut ingen rea. Men har du tips på var rean är så vill jag gärna veta det.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/villor/48m-prisutveckling villor ligger +-0 de senaste tre åren. Det framstår som helt orimligt med tanke på att räntekostnaden har fyrdubblats sen dess. Men men
Citera
2023-10-19, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
I och med att insatskravet är 15% är det väl svårt att ha över 85% belåningsgrad?
Fråga någon av hyreshororna i tråden. Finns inte en bostadsägare i detta land, som inte har miljontals kronor i bostadslån, och mindre än 85% i belåningsgrad.

Blir oerhört nervös här, för såväl jag, som flera bekanta, vänner och kollegor måste få världens överraskning snart! Våra banker måste ha fuckat upp/missat något, då ingen av oss är särskilt högt belånade.

Så snart lär det dimpa ner både åtal, inkassobrev och återbetalningskrav. Vi har ju lurat bankerna. Här har vi gått och betalat tillbaka på lån som utgör 5-10% av våra bostäder, när vi i själva verket har minst 85% belåningsgrad allihop tydligen.

Skrämmande.

Hur kunde vi??
Citera
2023-10-19, 21:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/villor/48m-prisutveckling villor ligger +-0 de senaste tre åren. Det framstår som helt orimligt med tanke på att räntekostnaden har fyrdubblats sen dess. Men men

Jag tror att det beror på följande:

1. Medelköparen har varit länge på marknaden, vilket gör att att de som varit inne i marknaden länge bara byter pengar med varandra, när det köps och säljs bostäder.

2. Många har bundit lån billigt och höga räntor har inte slagit igenom ännu för alla.

Problemet med bubbelbabbleriet i den här tråden är att argumenten ofta handlar om en köpare som är en ytterst liten del av den totala marknaden. Dvs en förstagångsköpare som lånat allt som får lånas för banken.
Citera
2023-10-19, 21:37
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att det beror på följande:

1. Medelköparen har varit länge på marknaden, vilket gör att att de som varit inne i marknaden länge bara byter pengar med varandra, när det köps och säljs bostäder.

2. Många har bundit lån billigt och höga räntor har inte slagit igenom ännu för alla.

Problemet med bubbelbabbleriet i den här tråden är att argumenten ofta handlar om en köpare som är en ytterst liten del av den totala marknaden. Dvs en förstagångsköpare som lånat allt som får lånas för banken.
Folk sa att andra halvan av 2023 skulle vara då en massa rörliga bolån sades upp och att det skulle synas på priserna. Man skjuter vara fram den prognosen hela tiden. Nu blir det väl första halvan av 2024.

Bostadsrätter är upp på ett års sikt. Där måste det väl ändå finnas förstagångsköpare och inte bara boomer-miljonärer.
Citera
2023-10-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Som jag skrev är 37ksek en gissning. En kvantitativ analys är något helt annat.

Gissningen baseras på ett finger i luften angående vid vilken punkt en för stor del av marknaden har röda (nominella) siffror sedan senaste transferering.

Av någon anledning verkar det inte fastna hos folk, men svensk lägenhetsmarknad - BR-marknaden - är som vilken överexponerad finansiell marknad som helst idag. Finns liksom ingen relevant fundamenta längre, allt är hävstång på hävstång och en massa led av vinstuttagning från allt detta leverage. Precis som vilken överexponerad finansiell marknad som helst får vi därför ett rasande korthus av likvideringar om inte den lilla kärnan i mitten (säkerheten) ökar i nominellt värde över tid. Om den tvärt om minskar över tid är det någonstans game over.

Det speciella här är dels att det handlar om bostäder, ett fundamentalt behov för alla samhällets invånare. Dels är vi i ett land med ett statligt ägande som inte hittas den här sidan av Kina. Kombinationen gör det extremt troligt att den här marknaden inte "kan" gå under en viss prisnivå, och att staten tar över den sista pusselbiten av samhället om det verkligen är på väg att göra det.

Du kan gissa något annat än just 37ksek, men karaktäristiken är vad den är.

Du verkar fått för dig att det rör sig om nån trejding, och det finns nivåer där folk blir utköpta eller inte har råd att hålla sin position. Det finns definitivt nivåer där folk inte har råd att bo kvar, men det är absolut inte beroende av kvm-priser lr vad grannens br gick för igår.

Kan du betala räntorna kommer absolut inget hända. Finns ju t.o.m. inskrivet i lagen numer så just där behöver vi inte diskutera imo.
Citera
2023-10-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Fast boende är väl något du konsumerar? Eller har du en exitplan?

De flesta tar med sig bostadsmiljonerna ner i graven. Eller tja - låter avkomman bli ovänner om den, via någon stackars familjejurist.

Du konsumerar inte marken om du inte är en sork. Och beroende på vad du bor så kan den gå upp lr ner.
Citera
2023-10-19, 21:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisRaines
Fråga någon av hyreshororna i tråden. Finns inte en bostadsägare i detta land, som inte har miljontals kronor i bostadslån, och mindre än 85% i belåningsgrad.

Hmm, du menar alltså att ingen bostadsägare i Sverige har <85% belåningsgrad? Jag som jobbar på bank kan säga att du har fel…
Citera
2023-10-19, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Folk sa att andra halvan av 2023 skulle vara då en massa rörliga bolån sades upp och att det skulle synas på priserna. Man skjuter vara fram den prognosen hela tiden. Nu blir det väl första halvan av 2024.

Bostadsrätter är upp på ett års sikt. Där måste det väl ändå finnas förstagångsköpare och inte bara boomer-miljonärer.
Det är först om ca 3 månader som kraschen kommer på riktigt, har jag läst från väldigt säkra källor tidigare här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in