2024-03-15, 14:19
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Oj, det var en stor kursändring!

Intressant motivation, dock, det där med kammarrättens dom. Okej, men det var ju uppenbarligen inget hinder att ingripa mot LPT-domarna trots utgivningsbevis, så... ?

Et tu, Kallebrogen?

Hänvisar till mitt tidigare inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Belsebyb
Apropå detta är ett vanligt förekommande missförstånd i denna tråd att Verifiera-domen handlade om att de inte får ha domar med känsliga uppgifter; och att de var tvungna att ta bort alla såna domar.

För det första kan 1 kap 20 § YGL lätt tolkas som att man inte får behandla såna uppgifter, men bara om man inte läser andra stycket. Det anger förenklat att för att första stycket ska gälla så måste de känsliga uppgifterna vara sök- eller sorteringsbara (typ), och de måste ingå i en samling som utgör extra stor hot mot folks integritet.

Verifiera hade ett fritextsök, vilket gjorde att det gick att söka på vissa uppgifter och få ett sökresultat som visade vilka personer som omfattades av sådana.

IMY begärde att Verifiera skulle ta bort sökfunktionen, men inte uppgifterna i sig. Vilket förvaltningsrätten och kammarrätten gav dem rätt i.

Utifrån ovan är det med andra ord helt felaktigt att påstå vad som återkommande görs i tråden, det vill säga att t.ex. Lexbase enligt YGL inte får behandla känsliga personuppgifter.

Ett typiskt exempel på en missuppfattning när man inte fördjupat sig tillräckligt i juridiken.
Citera
2024-03-15, 14:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Et tu, Kallebrogen?

Nu är jag inte riktigt säker på vad din poäng är här?
Citera
2024-03-15, 14:29
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Oj, det var en stor kursändring!

Intressant motivation, dock, det där med kammarrättens dom. Okej, men det var ju uppenbarligen inget hinder att ingripa mot LPT-domarna trots utgivningsbevis, så... ?
Et tu, Kallebrogen?

Nu är jag inte riktigt säker på vad din poäng är här?

Verifiera hade fritextsök och innefattades därför av undantaget i 1 kap 20 § YGL.

För det var väl Verifiera-caset du hänvisade till när du nämnde LPT-domarna?

Edit: Mitt "Et tu, Kallebrogen?" var mest att jag tidigare hyllat dig som den enda med tillräcklig koll...
Citera
2024-03-15, 14:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Verifiera hade fritextsök och innefattades därför av undantaget i 1 kap 20 § YGL.

För det var väl Verifiera-caset du hänvisade till när du nämnde LPT-domarna?

Edit: Mitt "Et tu, Kallebrogen?" var mest att jag tidigare hyllat dig som den enda med tillräcklig koll...
Tack för den halva, tidsmässigt begränsade komplimangen.

Min poäng var att om IMY kunde ingripa mot LPT-domarna, så borde de också kunnat ingripa mot brottmålsdomar. Många, även om inte alla, brottmålsdomar innehåller den sortens uppgifter som nämns i första stycket.

IMY har dock kategoriskt inte agerat i såna ärenden med hänvisning till utgivningsbevis, när det egentligen inte var relevant om det fanns utgivningsbevis eller ej.
Citera
2024-03-15, 15:06
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:

Min poäng var att om IMY kunde ingripa mot LPT-domarna, så borde de också kunnat ingripa mot brottmålsdomar. Många, även om inte alla, brottmålsdomar innehåller den sortens uppgifter som nämns i första stycket.

IMY har dock kategoriskt inte agerat i såna ärenden med hänvisning till utgivningsbevis, när det egentligen inte var relevant om det fanns utgivningsbevis eller ej.
korrekt
Citera
2024-03-15, 15:16
Medlem
https://www.svt.se/kultur/domstol-soktjanster-kan-nekas-att-ta-del-av-personuppgifter
Citera
2024-03-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirod555
Våra största "demokratikämpar", Gunnar Axén och Ratsit-VD:n Anders Johansson:
"Kreativ, orädd, driven, outtröttlig, snabb, målinriktad. Startar, bygger och driver det jag skapar. Verkar för att stärka demokratin genom tillgängliggörande av offentlig information."

https://www.linkedin.com/in/anders-johansson-73383b52/?originalSubdomain=se

Samma "demokratikämpe" Axen twittrade för ett tag sedan att public service är en "cancersvulst" som bör kapas. Så brukar det knappast låta bland "demokratikämpar". Men när det passar så tar man till den metoden för egen vinnings skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Såhär säger också Gunnar

Han är inte orolig för verksamheten? Vet han något som vi inte vet eller spelar han ett spel för galleriet?
Det är nog bara ett spel. De försöker skicka ut ett budskap att det inte är lönt att anmäla, för vi har grundlagen på vår sida. Jag skulle säga att det enda vi just nu bekämpar är tiden, en tidsfråga helt enkelt. Kommer de försvinna inom 6 månader? 1 år? 1,5 år?
Nu när alla dessa bra besluten och domar slagit mot databaserna är man ivrig att det nu ska gå snabbt då mycket lutar åt att GDPR faktiskt gäller i frågan.
Citera
2024-03-15, 15:28
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:

Men utgivningsbeviset var relevant!

Det är bara det att Verifiera omfattades av ett undantag i YGL som gjorde att utgivningsbeviset inte "gällde" längre.

Lexbase, Mrkoll, med flera omfattas inte av undantaget.

Och de ingrep inte mot LPT-domarna. De ingrep mot att Verifiera gjort det "möjligt att söka efter eller
sammanställa dessa" och ålade dem att upphöra med detta. De ålade dem inte att radera domarna i sig.
Citera
2024-03-15, 15:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Men utgivningsbeviset var relevant!

Det är bara det att Verifiera omfattades av ett undantag i YGL som gjorde att utgivningsbeviset inte "gällde" längre.

Lexbase, Mrkoll, med flera omfattas inte av undantaget.
Fast jag anser att vissa domar omfattas av undantaget. Precis som jag skrev innan: inte alla brottmålsdomar, men många, innehåller den sorts information som står i undantaget.

Citat:
Och de ingrep inte mot LPT-domarna. De ingrep mot att Verifiera gjort det "möjligt att söka efter eller
sammanställa dessa" och ålade dem att upphöra med detta. De ålade dem inte att radera domarna i sig.
Jag är medveten om detta.
Citera
2024-03-15, 15:38
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Fast jag anser att vissa domar omfattas av undantaget. Precis som jag skrev innan: inte alla brottmålsdomar, men många, innehåller den sorts information som står i undantaget.

Ja, och såna domar omfattas av första stycket 1 kap 20 § YGL. Men Lexbase, Mrkoll med flera uppfyller inte rekvisiten i andra stycket första punkten:

20 § Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot
offentliggörande av personuppgifter
1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller
filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening,
2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning, eller
3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person.

Vad som anges i första stycket gäller endast om
1. personuppgifterna ingår i en uppgiftssamling som har ordnats så att det är möjligt att söka efter eller
sammanställa dessa
, och
2. det med hänsyn till verksamheten och de former under vilka uppgiftssamlingen hålls tillgänglig finns
särskilda risker för otillbörliga intrång i enskildas personliga integritet. Lag (2022:1525).

Edit: Tolkningen i Verifiera-fallet var alltså att "personuppgifterna" i andra stycket specifikt avser de som listas i första stycket. Så det måste gå att söka efter t.ex. "LPT" för att rekvisitet ska vara uppfyllt.
Senast redigerad av Belsebyb 2024-03-15 kl. 15:41.
Citera
2024-03-15, 15:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, och såna domar omfattas av första stycket 1 kap 20 § YGL. Men Lexbase, Mrkoll med flera uppfyller inte rekvisiten i andra stycket första punkten:

20 § Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot
offentliggörande av personuppgifter
1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller
filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening,
2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning, eller
3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person.

Vad som anges i första stycket gäller endast om
1. personuppgifterna ingår i en uppgiftssamling som har ordnats så att det är möjligt att söka efter eller
sammanställa dessa
, och
2. det med hänsyn till verksamheten och de former under vilka uppgiftssamlingen hålls tillgänglig finns
särskilda risker för otillbörliga intrång i enskildas personliga integritet. Lag (2022:1525).
Fast det gör de ju. Det är enkelt att söka upp dessa uppgifter om folk (i den mån de finns, förstås - finns de inte så gäller ju inte undantaget).
Citera
2024-03-15, 15:44
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Fast det gör de ju. Det är enkelt att söka upp dessa uppgifter om folk (i den mån de finns, förstås - finns de inte så gäller ju inte undantaget).

Du hann nog inte se min edit. Det går på Lexbase m.fl. inte att söka efter eller sammanställa uppgifterna i sig.

På Verifiera kunde du söka på "LPT" och få upp alla personer som dömts i enlighet med den.

På Lexbase kan du endast söka efter namn, personnummer och postort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in