Citat:
Ursprungligen postat av
Scratty
Kan ju läsa att hovrätten bedömer att domar om brott inte får säljas eller spridas till databaser.
Men antar alla dessa beslut är för dom individuella fallen och inte ett krav att bolag som Lexbase måste stängas.
Men ett litet steg i rätt riktning iaf!
Citat:
Ursprungligen postat av
Aeon369
Nej det gäller även äldre domar. Ny praxis består utav b.l.a hur uppgifterna hanteras.
Lite oklart från när det gäller dock. Absolut sista spiken i kistan kommer vara när Överklagan till Högsta Förvaltningsdomstolen är avklarad.
Gällande dem som tror att det kommer uppstå en svart marknad. Den korta versionen är att det är snart är olagligt att utföra en bakgrundskontroll för arbetsgivare/rekryterare utan att be individen ifråga om utdrag ur belastningsregistret. Och T.om då är det oklart om det kommer vara lagligt utom i branscher som redan nu är flaggade för detta. Barnomsorg/kärnkraftverk mm. Då kommer "Säkerhetsklassning" utföras utav Säpo som det görs idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aeon369
Ja, Överklagande till HVD Mål nr 1667-24, kom in 21:a Mars.
Skyndsam handläggning har det sagts till mig när jag var i kontakt med dom.
Men jag tror inte att prövningstillstånd kommer ges i ljuset på alla beslut/domar som kommit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Coronana
Tack för svar! Om inte prövningstillstånd ges, innebär då det att beslutet fastställs i princip för alla domar? Även de som har getts ut tidigare?
Citat:
Ursprungligen postat av
Aeon369
Ja
Aeon har fel om förbehållen. De gäller enbart i de enskilda fallen. De kommer alltså inte påverka handlingar som tidigare lämnades ut utan förbehåll.
Det fick han förklarat för sig redan för flera veckor sen. Kort minne?
Citat:
Ursprungligen postat av
Coronana
Är det inte så att om beslutet stannar vid kamarrätten och inget prövningstillstånd beviljas kommer detta endast ha betydelse för det specifika fallet det handlar om? Alltså kommer alla andra företag kunna fortsätta verka precis som de gör. Min uppfattning är att en dom från högsta instans måste komma för att det ska gälla alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aeon369
Det är samma frågeställning som behandlas oavsett om det är Kammarrätten eller HVD.
Ny praxis gäller b.l.a hantering utav uppgifterna. Utöver det så finns avgörande från EUD i Finland/Lettland där det specifikt stipuleras att bakgrundskontroller får ej göras då det kan stigmatisera individen yrkesliv.
Mao det gäller alla domar.
Dock kommer förmodligen enskild arbetsgivare kunna kräva utdrag från belastningsregistret, men det är du själv som måste beställa/komma med den.
Även domar i kammarrätten är prejudicerande, dock inte med samma tyngd som domar från HFD.
PS. Det heter inte HVD. Först trodde jag att du bara skrivit fel, men sen upprepade du HVD igen i andra inlägg. Domstolen heter HFD, det står för Högsta förvaltningsdomstolen.