2024-03-09, 17:21
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Att du tar 1/10 - 1/20 av en normal dos. Omkring 5 ug till 15 ug. Effekten blir då inte psykadelisk i traditionell bemärkelse med förändrad upplevelse av syn, hörsel osv. Istället arbetar det mer i bakgrunden med små, subtila förändringar av medvetandet.

Grav AD men med tripp så blir det full HD!
Kört micro från pipett men rensar ut skallen en gång i månaden/två månader, TOTALT!
Sen börjar om på ny kula ventilerad, bra, inge kaos o stress i planeten, ett lugnande inre innan rivstarten påbörjas igen.
Citera
2024-03-09, 17:40
Bannlyst
Citat:
Att du tar 1/10 - 1/20 av en normal dos. Omkring 5 ug till 15 ug. Effekten blir då inte psykadelisk i traditionell bemärkelse med förändrad upplevelse av syn, hörsel osv. Istället arbetar det mer i bakgrunden med små, subtila förändringar av medvetandet.
Men blir man inte lite Brain-fucked bara?

Har det verkligen effekt på något av detta:
-arbetsminne
-fokus/koncentration
-planerings- och organeseringsförmåga
-motivation ”komma igång”
-förmåga att slutföra projekt
(-impulsivitet/hyperaktivitet)

Eller menar du bara att det är lättare att tänka. Utan medicin känner jag bara att jag måste ”höra vad jag tänker”, dvs ha tyst i mina öron om jag gör något krävande.

Många intalar sig själv att hasch, bens eller opioider också skulle hjälpa dem vid adhd. Bortförklaringar för ett kunna använda det säger jag.
Citera
2024-03-09, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Grav AD men med tripp så blir det full HD!
Kört micro från pipett men rensar ut skallen en gång i månaden/två månader, TOTALT!
Sen börjar om på ny kula ventilerad, bra, inge kaos o stress i planeten, ett lugnande inre innan rivstarten påbörjas igen.
Låter som något som Timothy leary hade ordinerat.
Citera
2024-03-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Men blir man inte lite Brain-fucked bara?

Har det verkligen effekt på något av detta:
-arbetsminne
-fokus/koncentration
-planerings- och organeseringsförmåga
-motivation ”komma igång”
-förmåga att slutföra projekt
(-impulsivitet/hyperaktivitet)

Eller menar du bara att det är lättare att tänka. Utan medicin känner jag bara att jag måste ”höra vad jag tänker”, dvs ha tyst i mina öron om jag gör något krävande.

Många intalar sig själv att hasch, bens eller opioider också skulle hjälpa dem vid adhd. Bortförklaringar för ett kunna använda det säger jag.

För mig hjälper det mycket med att motverka känslan av rastlöshet. Jag får lättare att trivas med det jag gör, utan att känna att jag egentligen borde göra något annat. Min inre dialog med höga, ständiga tankar blir också dämpad. Tycker det fungerar lite sämre med motivation tyvärr.

Det är ingen mirakelmedicin (som inget) men har flera fördelar.
Citera
2024-03-09, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Anonym_
Hej alla!
Jag undrar hur en utredning går till, gärna så detaljerat som möjligt , olika steg osv. Hur många möten man har osv, olika test. Jag har förutom misstänkt adhd ouppmärksam form även en problematik med social fobi,står dock på ssri så de har hjälpt relativt bra. Det har varit oerhört skamfult för mig att inse att jag troligtvis har dessa två diagnoser.
Nu tänker ni säkert att det låter inte som adhd att förbereda sig så, men jag har blivit besatt av att läsa om adhd.

Jag skulle först presentera mig lite, men det blev så långt så fick ändra om och börja med frågorna.

Tack på förhand för alla som vill dela med sig.

Jag är 40 år och har alltid känt mig udda,
Jag har länge misstänkt att jag har adhd ouppmärksam form och nu när jag läst på (ja ni fattar, hyper fokus) all ledig tid i dagar helt övertygad om att jag har det. Jag har på någotvis alltid lyckats flyta med och har ordnat jobb och obelånad brf ,mycket tack vare min fru och en ovärderliga kollega, jag sätter gärna tänderna i de svåra utmanande uppgifterna och han gör gärna det enkla monotona och uppskattar det, och jag kan vara total öppen med att just nu klarar jag inte av att producera nånting och han kan ta vid. Jag har/hade också nån form av social fobi, undvek alltid möten,kalas, osv , allt från sjukskriva sig, konstiga undanflykter till självmedicinera med alkohol. Att söka hjälp kändes så läskigt och skamfullt så det var först när nätdoktorerna kom som jag vågade söka hjälp. De problemet har till största del försvunnet med hjälp av ssri och delvis tränats bort med åldern(tror jag). Jag har nog haft tur att ha relativt bra settings för en med add, men när jag tvingas göra monotona tråkiga saker på jobbet känns de som att bestiga mount Everest och får lägga mig direkt i sängen när jag kommer hem. Min fru kan be mig göra en enkel hushålls syssla som tar 5 minuter och jag kan inte få gjort det, medan jag senare får feeling och skrubbar badrummet till perfektion långt in på natten. Min fru är mycket som en mamma, håller koll på allt, förbereder och lägger fram. Hon passar på många sätt upp mig som ett barn, medan jag å andra sidan är en intelligent högpresterande man. Eftersom jag är helt anonym kan jag helt ärligt säga, att om man ska vara helt krass så är nog anledningen att jag har kvar min fru är att jag får en relativt fet lönecheck och att jag alltid sett bra ut och nu när man blivit något äldre ser ung och fräsch ut för min ålder. Även om de i botten finns en stark kärlek och tuffa grejer som vi tagit oss igenom ihop.

Jag är också kroniskt trött, dricker så mycket kaffe och energidryck så jag fått börja smussla med det, ändå extremt trött. Tar mig igenom dagarna med ren vilja. Varje dag är en kamp, hela livet varit en kamp för att ta sig igenom en helt vanlig vardag.

Jag tror också att jag är där jag är och inte ett socialfall är dels press hemifrån, jag minns fortfarande min fars besvikelse att jag inte fick det jobbet jag var lovad och gick 5-6 veckor arbetslös efter studenten. Jag har högt iq(riktigt test), alltid tänkt outside the box och hittat genvägar i livet,företagsam, när jag fixerar mig vid en ny hobby så hittar jag alltid att tjäna pengar på den eller iaf de täcker kostnaderna,och alltid sett bra ut, jag tror man kommer undan lättare om man är snygg, välansad och klär sig bra. Det låter säkert förmätet men jag tycker mig kunna se mig själv ganska nyktert utifrån, har massa negativa egenskaper med, klumpig socialt, mycket ångest och jag knappt kan ta hand om mig själv.

Nu svamla jag iväg. Jag skulle egentligen ställa några frågor om utredning och hur den går till, vill vara förberedd. Så jag får väl börja med frågorna för det är väl inte många som orkar plöja igenom denna delvis självgoda texten.
Hsr gjort utredningen för många år sedan, och sedan alla testmetoder 3 gånger till i studier. Det är tester med bilder och klossar, ord du ska upprepa osv. Du ska kunna beskriva vanliga ordspråk/talesätt mm.

Bedömningsmetod: Formulär: ASRS-1, Wender Utah Rating Scale, Swedish Universities Scales of Personality (SSP), Wender Riktad ADHD Syntom Skala (patient- och anhörighetsversion), 5-15 Nordiskt formulär för utredning av barns utveckling och beteende

Intervju: dig + anhörig

Psykologiska test: WAIS III, Ur D-KEFS: visuell avsökning, Verbalt flöde, mönsterflöde samt Color-Word Interference Test, CPT II, Rey CF (kopiering, återgivning, omedelbar och fördröjd, Cleason Dahl test för inlärning och minne (inlärning samt 30 min återgivning).

Möjligt att QB-test också finns med numera, i min utredning observerade psykologen hur jag rörde mig istället under testerna.

Sedan får man en bedömning utifrån en normalfördelning på alla tester.

Typiskt är sedan att du får en ojämn begåvningsprofil. Jag har ”allmän begåvgningsnivå genomsnittlig” men ”signifikant avvikelse i arbetsminnesindex som ligger klart under genomsnittet”

Kan lägga ifrån mig en sak och några sekunder senare glömma bort var jag la den Alzheimers…

Men har väldigt mycket bättre långtidsminne och detaljminne än andra, om jag jämför. Kan komma helt oväsentliga ihåg datum för ett minne, vilka kläder jag hade, vilka kläder andra personer hade, vädret just den dagen, vad jag åt den dagen. Helt onödiga saker. (Fotografiskt minne). När jag bodde hemma så kunde morsan alltid fråga mig var saker låg, för har jag sett det i en låda eller hylla så kommer att minnas exakt var.)

Minnestest görs genom att först rita av en komplex figur på ett papper. Sedan tar de bort figuren och man rita den igen fritt från minnet. Det upprepas efter 30 min + 30 min.

Så här gick det för mig:
1. Kopiering av komplex figur (i Rey CF) är i genomsnittets övre del
2. Omedelbar återgivning är betydligt under genomsnittet
3. Återgivning efter 30 min: klart under genomsnittet
4. Och en till återgivning efter 30 min: genomsnittlig
”Vilket talar mot någon form av minnesproblematik” - alltså hade jag bättre minne efter 1 timme, än omedelbart efteråt. Antar att det är vanligt, medan det är uppenbart omvänt för andra.

Har också haft social fobi, tänker utanför boxen. I mitt fall inte på ett driftigt sätt (är kvinna, vi saknar den förmågan) men som det står i utredningen: ”genom uppfattning av mönster, helheter och logisk begreppsbildning. Besitter visuellt kreativ förmåga.”

Tycker ofta folk är dumma när de inte fattar hur de ska placera saker, hur de ska flytta på saker (hur man inte är ett blockmongo i allmänna utrymmen ), hur man effektiviserar för att göra saker på ett systematiskt sätt, eller bara hur fan man inte kan fatta hur man ska göra för att hitta på hur man kan vika ett papper till en fjäril eler vad fan som helst liksom.

Är ganska långsam på uppgifter men tydligen har jag en inlärningsförmåga klart över genomsnittet.

Logisk förmåga i bildarrangemang lyckas jag aldrig med. Du ska lägga kort som ska bilda en historia i rätt ordning. Jag fattar aldrig rätt ordning ”ligger klart under genomsnittet”. (Fattar inte filmer och sådant heller. Någon måste förklara för mig vad som händer.)

”Medan logisk förmåga i matriser ligger klart över genomsnittet”. ”Visuokonstruktiv förmåga och förmågan att se helheter (i figursammansättning) presterar klart över genomsnittet” Dessa tester tycker jag är enklast och ser lösningen direkt.

Dvs man är fullkomligt retarderad inom vissa områden, knappt man klarar dessa saker själv, eller tar tid på sig. Medan man fixar just ”think outside the box”-grejer betydligt bättre än andra.

Intervjuerna ska beskriva dina svårigheter du var som barn och som vuxen, den typen av frågor som inte kan skattas i poängskalor.

Lycka till
Senast redigerad av Chill.Pill 2024-03-09 kl. 20:02.
Citera
2024-03-09, 20:05
Bannlyst
Citat:
För mig hjälper det mycket med att motverka känslan av rastlöshet. Jag får lättare att trivas med det jag gör, utan att känna att jag egentligen borde göra något annat. Min inre dialog med höga, ständiga tankar blir också dämpad. Tycker det fungerar lite sämre med motivation tyvärr.

Det är ingen mirakelmedicin (som inget) men har flera fördelar.
Det låter flummigt. Men så där säger väl en som intalar sig att deras cannabis”bruk” är självmedicering också.

Med åldern avtar hyperaktiviteten. Det brukar ersättas av hyposlrivitet och nästan kronisk trötthet. Passa på att göra saker medan du har kvar din rastlöshet istället. Själv får jag ingenting gjort längre
Citera
2024-03-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Det låter flummigt. Men så där säger väl en som intalar sig att deras cannabis”bruk” är självmedicering också.

Med åldern avtar hyperaktiviteten. Det brukar ersättas av hyposlrivitet och nästan kronisk trötthet. Passa på att göra saker medan du har kvar din rastlöshet istället. Själv får jag ingenting gjort längre

Du kan inte jämföra cannabis och lsd på det sättet. Det är skilda substanser med olika psykologiska och kroppsliga effekter. Du verkar inte ha så mycket insikt i psykadelika men det finns mycket bra litteratur och tv om det, om du skulle bli intresserad.

Du kan få lite av min rastlöshet och om jag får lite av din passivitet så kanske vi planar ut varandra
Citera
2024-03-09, 22:29
Bannlyst
Citat:
Du kan inte jämföra cannabis och lsd på det sättet. Det är skilda substanser med olika psykologiska och kroppsliga effekter. Du verkar inte ha så mycket insikt i psykadelika men det finns mycket bra litteratur och tv om det, om du skulle bli intresserad.

Du kan få lite av min rastlöshet och om jag får lite av din passivitet så kanske vi planar ut varandra
Nej, men inom det farmaceutiska har jag utbildning och kunskap om. så ok, kan ta reda på mer om vilka signalsbstanser som påverkas i hjärnan. Någon nämnde psilocybin också.

Annars är CS fortfarande optimalt.
Citera
2024-03-17, 22:49
Medlem
Kan någon vara snäll och förklara vad ADD innebär, är en person med ADD mer passiv jämfört med en person som har ADHD?
Citera
2024-04-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Kan någon vara snäll och förklara vad ADD innebär, är en person med ADD mer passiv jämfört med en person som har ADHD?

Man kan uppfattas som passiv. ADD som diagnos är borttagen sedan några år och numera får man ADHD. Hyperaktiviteten behöver inte vara utåtagerande utan kan vara inåtagerande som t ex att ha för många tankar i huvudet.
Citera
2024-04-08, 16:15
Medlem
darknecessitiess avatar
Någon som vet nån privat klinik som INTE behöver intervjua ens föräldrar eller närstående om barndomen? mina föräldrar har en förskönad syn på hur jag var som barn som inte alls stämmer överens med verkligheten.Och jag har tyvärr ingen annan som vet hur jag var som barn. Jag själv har ganska klara minnesbilder om hur jag var som barn. Har läst på reddit om folk som gjort utredningar där dem pratat med en själv om barndom och sen med typ ens partner om hur man är som person och det har räckt.
Citera
2024-04-08, 19:02
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darknecessities
Någon som vet nån privat klinik som INTE behöver intervjua ens föräldrar eller närstående om barndomen? mina föräldrar har en förskönad syn på hur jag var som barn som inte alls stämmer överens med verkligheten.Och jag har tyvärr ingen annan som vet hur jag var som barn. Jag själv har ganska klara minnesbilder om hur jag var som barn. Har läst på reddit om folk som gjort utredningar där dem pratat med en själv om barndom och sen med typ ens partner om hur man är som person och det har räckt.
Jag vet inte så mycket om hur det går till, men räcker det inte att säga att man inte känner sig bekväm med att inkludera sina föräldrar i sin vård? Är det verkligen ett krav att de skall förhöras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in