2024-03-05, 04:22
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Fetade 1/ Det var precis vad jag tänkte när han sa det. Det är ju så det går till hemma hos dem. Alltså tror D att det går till så överallt. Jag tror nog att Z fått lite bekräftelse från personal. Och hon kan möjligen ha utökat sitt ordföråd något tack vare det. .Men det hörs tydligt att det är hennes egen berättelse som kommer fram i förhör. - Men pappa jedde mig inga kläder, sa Z tex
Jag är djupt imponerad över Zs rättframhet.
Sanningen måste skava rejält i Js öron.

Citat:
Fetade 2/ Ja visst är det så. Advokaten påstår ju inte rakt av att Z instruerats av vuxna. Men han försöker verkligen så tvivel om Zs vittnesmål. Och det här med hur socialen arbetar och anställer personal, vad har det med denna rättegången att göra ens? Det låter mer som en annan rättegång mot socialen i Eslöv.
Men som sagt det har nog varit svårt att komma upp med ett konkret försvar. Så då insinuerar advokaten något luddigt fulspel med socialen och boende på en liten ort. Som att det hade med vänskapskorruption att göra. Och? Vad har det med Z att göra?
Ja det var verkligen vidrigt att lyssna på. Tycker oftast lite synd om advokaterna som kämpar tappert för sina klienters uppenbart orimliga berättelser. Men här blev jag faktiskt arg av att lyssna. Bägge två betedde sig svinaktigt.
De kanske blivit påverkade av att spendera tid med D och J i enrum.

Citat:
Händelsen med ambulansen. Jag tror också att det handlade om kontroll. Vad J kunde tänkas yra om. Hon hade ett anfall på riktigt, dock ej EP-anfall. Så bäst D är med och drar i trådarna. Så han fick offra kontrollen över Z till förmån för kontrollen av J.

Spot on. Och det kalkylerade beslutet tog han på stående fot. Sen försökte han kompensera kontrollförlusten genom att fråga ut grannarna. Han är inget ”ålahue” direkt.
Citera
2024-03-05, 04:43
Moderator
OYs avatar
Håll er till ämnet, ot raderat.

/Mod
Citera
2024-03-05, 04:44
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Så konstigt. Var där nyss och det fungerade utmärkt. Och det är sid 2 som är markerad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Hur menar du markerad? Den ligger i trådens första inlägg:
(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)

Citat:
Skadorna i underlivet. Du får läsa själv i FUP. Ligger på sid1 i början på tråden.

Sid 1 som jag sa, inte sid. 2. Ändrade du dig nu?
Senast redigerad av Lilett 2024-03-05 kl. 04:47.
Citera
2024-03-05, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Sidan 1 som jag sa, inte sid. 2. Ändrade du dig nu?
Japp. Jag såg fel. Har det stor betydelse att man tar fel på 1 sida? Tror du inte att folk hittar ändå till fup?
Citera
2024-03-05, 04:49
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Japp. Jag såg fel. Har det stor betydelse att man tar fel på 1 sida? Tror du inte att folk hittar ändå till fup?

Gör de säkert, det brukar de i ABK göra. Men kanske inte vara så envis nästa gång och kolla efter själv först.
Flera i tråden verkar inte hitta den ändå eftersom den har efterfrågats flera gånger.

Från bäste Kungen:
(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftade sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Senast redigerad av Lilett 2024-03-05 kl. 05:03.
Citera
2024-03-05, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
D hamnar på klass 1 anstalt i minst 2 år, sedan nedklassning till annan sluten anstalt OM han skött sig. Klass 1: Kumla, Hall, Saltvik, Hällby, Norrtälje, Tidaholm, Salberga.
J hamnar på Hinseberg ,klass 2. Eventuellt i Ystad, men troligen för nära hemorten.

Klass 1 först ja sen är det en sanning med modifikation... Salberga som har en egen sexbrott paviljong är troligt efter Klass 1 men systemet är inte perfekt lr följs när det gäller sexbrott lr brott mot barn. Många med väldigt långa straff hamnar fort på tex på Tillberga som är en öppen anstalt för sexbrott och brott mot barn räknas ofta inte som risk fångar. Där får man högre lön än på andra anstalter iom att man snickrar små bodar som sedan säljs. Man kan säkert läsa vad som gäller hit och dit men vi som varit inne i systemet vet att det är fullt av hål särskilt gällande fångar som begår brott mot barn. Så oavsett vad reglerna säger kommer dom få en gräddfil och sitta med likasinnade
Citera
2024-03-05, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag är djupt imponerad över Zs rättframhet.
Sanningen måste skava rejält i Js öron.

Svarar löpande med fetat text i brist på bättre.
Ja vad man läst så satt J mest med sänkt huvud och tittade ned i bordsskivan.
Medans D tycktes titta med intresse på filmerna med Zs förhör.
Bara en psykopat har nerven till det.

Ja det var verkligen vidrigt att lyssna på. Tycker oftast lite synd om advokaterna som kämpar tappert för sina klienters uppenbart orimliga berättelser. Men här blev jag faktiskt arg av att lyssna. Bägge två betedde sig svinaktigt.
De kanske blivit påverkade av att spendera tid med D och J i enrum.

Säkert! Eller blivit manipulerade av D & J så de varken vet in eller ut. -Vad handlar nu denna rättegången om?
-Ja. just det,-vänskapskorruptionen i Hörby.
Jag tyckte också de betedde sig otrevligt.
De kanske är nya i yrket samt osäkra?

Spot on. Och det kalkylerade beslutet tog han på stående fot. Sen försökte han kompensera kontrollförlusten genom att fråga ut grannarna. Han är inget ”ålahue” direkt.

Precis. Att inte systern C*rnelia reagerade. Z sover direkt på en svart sopsäck och både hon själv o S påstår att hon inte får gå upp förrän Lägerkommendanten är hemma igen. Varför ställer inte C*rnelia D till svars sedan. Om Z brännskada även. Är alla systrarna lika dysfunktionella?

Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-05 kl. 05:31.
Citera
2024-03-05, 07:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Något som jag stör mig på är den där välgörenhetsgruppen(något med änglar) som trots informationen som kommit ut försvarar föräldrarna. Iallafall 2 utav 3 om jag minns rätt och de hävdar att de sett Zoey några veckor innan och de såg inget anmärkningsvärt. Systern till mamman var vettigare och då är hon släkt
Citera
2024-03-05, 09:51
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Säkert! Eller blivit manipulerade av D & J så de varken vet in eller ut. -Vad handlar nu denna rättegången om?
-Ja. just det,-vänskapskorruptionen i Hörby.
Jag tyckte också de betedde sig otrevligt.
De kanske är nya i yrket samt osäkra?

Ds advokat And*rs Elvingss*n (*e,o) är relativt ny, han listades hos Advokatsamfundet 2021. Han är dock ingen junior.

Js advokat Ebb* Gerlem*n (*a) är listad sedan 2016 så hon har i vart fall 7 år i yrket.

Så det är nog mer deras stil. Har inte hört dem i andra rättegångar som är inspelade.
Citera
2024-03-05, 10:58
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash79
Har lyssnat och läst det mesta om detta fallet, men får inte ihop vad som hände då J fick sitt ”ep anfall”. Enligt hennes egen utsago i rätten så är inte hennes ryggskador något dom nödvändigtvis kräver rullstol osv. Hon nämnde diskbuktning (ngt många många har, behöver inte vara nämnvärt allvarligt), samma med diskbråck (vilket ofta läker). Hon nämner ngt luddigt ”som trycker på”. Var det för att bli sjukskriven (från vad? Kanske föräldraledigheten tagit slut? Eller för att förbättra chanserna att lss hjälpen ska gå igenom?)

Var detta försök till ersättning? Eller utsatte D henne för ngt? Hon verkade helt väck (påverkad) samtidigt som Z stod och skrek av rädsla(?) och plågor(?) i sovrummet (enligt grannen. Z:s ögon var ju skadade av ngt, vilket grannfrun upptäckte.

Jag får inte ihop vad som hänt. Dom inväntade hjälp, grannar kom över och inväntade ambulans (väl?). Så i samma veva som J är drogad så utsätts Z för ngt med ögonen? Börjar ner och mer tro att D är mycket mer inblandad än bara dum dräng som gör allt J säger till honom att göra.
Citat:
Det är en mycket intressant fråga. Känns som en ”nyckelscen” i hela historien.
Systerns sambo berättade att det var väldigt viktigt för D att följa med J i ambulansen. Han lämnade över barnen till dem utan några betänkligheter.
Sambon menade att D hade ett mycket större behov av att kontrollera situationen än vad han visade utåt.

Varför behövde han följa med ambulansen?
Var det för att hjälpa J att spela teater gentemot sjukvården?
Eller litade han inte på vad J skulle säga eller göra om hon fick vara själv?
J har mestadels varit isolerad i hemmet.
Z ögon tror jag i det tillfället faktiskt var pga gråt. Jag har själv fått helt igenmurade ögon av gråt ett fåtal ggr.
Intressant iaktagelse ang ambulansen och att D var tvungen åka med. Jag reflekterade inte så mycket över det i FUP.
Jag har ju fått uppfattningen att det är J som är den kontrollerade typen, som i SMS tex beskriver ordagrant vad D ska säga i olika situationer.
Det normala i detta fall skulle självklart vara att D är hemma och tröstar ledsna barn, J är ju i goda händer.
Kan vara intressant att fiska vidare i, jag får nog läsa om alla Ds förhör och se om jag får en ny bild om honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
Det stycket finns med i tv4 dokumentären.
Såg dokumentären nu, kändes konstigt att se FL Petra och förhörsrummet "live" hade en helt annan bild i huvudet medans jag läste alla Z förhör heh.

I dokumentären med dockorna fanns inte "jag vill besöka pappa och mamma i häktet" med dock, var några intressanta aspekter under just det förhöret som TV4 kunde lagt in.

Däremot detta som fick mitt hjärta att gråta även i FUP:

FL: När är sista gången mamma gjorde dig illa?
Z: Aldrig!
FL: Hur menar du då?
Z: Det är aldrig sista gången.

Nu hoppas vi att det svenska systemet inte sviker dig igen Z, Jasmine och Daniel ska ALDRIG få göra dig illa igen.

Citat:

Jag tycker den psykiska misshandeln av Z nog är det grymmaste och det hon lidit mest av.
Men som jag lyssnade på en podd igår,-Z har fått de bästa förutsättningarna nu.- Med ett helt stort kontaktnät av kloka vuxna. -Hon kan läka och lära sig på nytt ,- att världen är god. (citat ungefärliga.)

Kommer ej ihåg poddens namn. Finns flera väldigt bra.
Har du några tips på några poddar som är värda att lyssna på?

Citat:
Ursprungligen postat av Pelleplum
Hur många 6 åringars föräldrar här kan intyga att deras barn äns skulle berätta/ljuga för sina föräldrar att deras 6 åring berätta hur de fått stearin bränt på deras underliv! Jag har svårt att en 6 åring äns skulle hitta på något sånt! Ingen 6 åring har denna fantasi! Om de inte varit utsatt för detta! Om en drake kommit och blåst eld hade jag dragit åt mig öronen

Citat:
Det är så fult när D påstår att det inte är Zs prat. Att hon blivit instruerad av soc och sjukhuspersonal vad hon ska säga.
Vem skulle ha motiv att lägga timmar på att lära ett litet väldigt sjukt barn att berätta något som hon till slut kan utantill. Det skulle aldrig fungera i verkligheten. Att en 7 åring svarar precis rätt på alla frågor.

Och även Ds försvarsadvokat är inne på den linjen att Z tagit intryck av människor runt omkring sig.
Sedan verkar försvarsadvokaten vilja ha det till en ren sammansvärjning också. Det är ju väldigt skumt när så många nyckelpersoner runt Z på sjukhus råkar bo på samma ort.
Som att sammansvärjningen utgår från denna by i syfte att röva bort Z från föräldrarna. Eller vad är motivet?
Det verkar som försvaret greppar efter halmstrå.
Nej det finns inte en chans att ett barn skulle ens tänka tanken om att få stearin droppat på snippan om det ej var sant, knappt en vuxen skulle komma på tanken om det ej var sant.
Själv har jag för mig att hon inte ens nämnde ordet "stearin" utan hon sa "vattnet" från ett tänt ljus.
Många saker Z sagt som varken kan vara påhittat eller inmanipulerat!
Citera
2024-03-05, 11:16
Medlem
Tidigare här i tråden var det någon som varit bekant med D under skoltiden men brutit kontakten som hade lite att säga om hans personlighet, har sökt och sökt men inte hittat inlägget. Någon som vet vilket jag menar, skulle gärna läsa det igen för att passa ihop det med infon om hans uppväxt vi fått i RPUn.
Citera
2024-03-05, 11:41
Medlem
Citat:
Det är definitivt praxis. Så hur sjutton lyckades TV4 få ut delar av dessa inspelningar?

Ingen aning! Kanske gäller det annat för media. Eller om man går genom målsägande/ställföreträdare och får tillåtelse därifrån?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in