Citat:
Ursprungligen postat av
Backflash79
Har lyssnat och läst det mesta om detta fallet, men får inte ihop vad som hände då J fick sitt ”ep anfall”. Enligt hennes egen utsago i rätten så är inte hennes ryggskador något dom nödvändigtvis kräver rullstol osv. Hon nämnde diskbuktning (ngt många många har, behöver inte vara nämnvärt allvarligt), samma med diskbråck (vilket ofta läker). Hon nämner ngt luddigt ”som trycker på”. Var det för att bli sjukskriven (från vad? Kanske föräldraledigheten tagit slut? Eller för att förbättra chanserna att lss hjälpen ska gå igenom?)
Var detta försök till ersättning? Eller utsatte D henne för ngt? Hon verkade helt väck (påverkad) samtidigt som Z stod och skrek av rädsla(?) och plågor(?) i sovrummet (enligt grannen. Z:s ögon var ju skadade av ngt, vilket grannfrun upptäckte.
Jag får inte ihop vad som hänt. Dom inväntade hjälp, grannar kom över och inväntade ambulans (väl?). Så i samma veva som J är drogad så utsätts Z för ngt med ögonen? Börjar ner och mer tro att D är mycket mer inblandad än bara dum dräng som gör allt J säger till honom att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Det är en mycket intressant fråga. Känns som en ”nyckelscen” i hela historien.
Systerns sambo berättade att det var väldigt viktigt för D att följa med J i ambulansen. Han lämnade över barnen till dem utan några betänkligheter.
Sambon menade att D hade ett mycket större behov av att kontrollera situationen än vad han visade utåt.
Varför behövde han följa med ambulansen?
Var det för att hjälpa J att spela teater gentemot sjukvården?
Eller litade han inte på vad J skulle säga eller göra om hon fick vara själv?
J har mestadels varit isolerad i hemmet.
Z ögon tror jag i det tillfället faktiskt var pga gråt. Jag har själv fått helt igenmurade ögon av gråt ett fåtal ggr.
Intressant iaktagelse ang ambulansen och att D var tvungen åka med. Jag reflekterade inte så mycket över det i FUP.
Jag har ju fått uppfattningen att det är J som är den kontrollerade typen, som i SMS tex beskriver ordagrant vad D ska säga i olika situationer.
Det normala i detta fall skulle självklart vara att D är hemma och tröstar ledsna barn, J är ju i goda händer.
Kan vara intressant att fiska vidare i, jag får nog läsa om alla Ds förhör och se om jag får en ny bild om honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sweetstuff84
Det stycket finns med i tv4 dokumentären.
Såg dokumentären nu, kändes konstigt att se FL Petra och förhörsrummet "live" hade en helt annan bild i huvudet medans jag läste alla Z förhör heh.
I dokumentären med dockorna fanns inte "jag vill besöka pappa och mamma i häktet" med dock, var några intressanta aspekter under just det förhöret som TV4 kunde lagt in.
Däremot detta som fick mitt hjärta att gråta även i FUP:
FL: När är sista gången mamma gjorde dig illa?
Z: Aldrig!
FL: Hur menar du då?
Z: Det är aldrig sista gången.
Nu hoppas vi att det svenska systemet inte sviker dig igen Z, Jasmine och Daniel ska ALDRIG få göra dig illa igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Jag tycker den psykiska misshandeln av Z nog är det grymmaste och det hon lidit mest av.
Men som jag lyssnade på en podd igår,-Z har fått de bästa förutsättningarna nu.- Med ett helt stort kontaktnät av kloka vuxna. -Hon kan läka och lära sig på nytt ,- att världen är god. (citat ungefärliga.)
Kommer ej ihåg poddens namn. Finns flera väldigt bra.
Har du några tips på några poddar som är värda att lyssna på?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pelleplum
Hur många 6 åringars föräldrar här kan intyga att deras barn äns skulle berätta/ljuga för sina föräldrar att deras 6 åring berätta hur de fått stearin bränt på deras underliv! Jag har svårt att en 6 åring äns skulle hitta på något sånt! Ingen 6 åring har denna fantasi! Om de inte varit utsatt för detta! Om en drake kommit och blåst eld hade jag dragit åt mig öronen
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Det är så fult när D påstår att det inte är Zs prat. Att hon blivit instruerad av soc och sjukhuspersonal vad hon ska säga.
Vem skulle ha motiv att lägga timmar på att lära ett litet väldigt sjukt barn att berätta något som hon till slut kan utantill. Det skulle aldrig fungera i verkligheten. Att en 7 åring svarar precis rätt på alla frågor.
Och även Ds försvarsadvokat är inne på den linjen att Z tagit intryck av människor runt omkring sig.
Sedan verkar försvarsadvokaten vilja ha det till en ren sammansvärjning också. Det är ju väldigt skumt när så många nyckelpersoner runt Z på sjukhus råkar bo på samma ort.
Som att sammansvärjningen utgår från denna by i syfte att röva bort Z från föräldrarna. Eller vad är motivet?
Det verkar som försvaret greppar efter halmstrå.
Nej det finns inte en chans att ett barn skulle ens tänka tanken om att få stearin droppat på snippan om det ej var sant, knappt en vuxen skulle komma på tanken om det ej var sant.
Själv har jag för mig att hon inte ens nämnde ordet "stearin" utan hon sa "vattnet" från ett tänt ljus.
Många saker Z sagt som varken kan vara påhittat eller inmanipulerat!