2024-03-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Vad är orsaken till att åklagaren vill ha minst 10 år som straff?
Varför inte ange 14 år eller 12 år eller vad nu åklagaren tycker är riktigt?
För övrigt är jag tveksam till hennes insats. Stressig. Saknar stringens. Ingav inte mig i alla fall nåt förtroende.
Åklagaren sa att hon ville ha minst 10 år men helst mer.
Hon vet ju hur rätten värderar brotten. Det är ganska snävt.
Men hon önskar nog maxstraffet 14 år även om hon är realist.
Det landar kanske på 12 år i bästa fall så som de räknar med sitt rabattsystem, tyvärr.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-04 kl. 00:49.
Citera
2024-03-04, 08:37
Medlem
EndastJag01s avatar
Grävde dom sig ett kaninhål under pandemin?
Det är ju då allt verkar gå riktigt snett och förankringen till omvärlden och sociala normer stängs av.
Jag tänker på D som beskriv som normal eller över normalt begåvad och ändå för en tilltänkt arbetsgivare säger att han behöver jobbet för att kunna vabba, inte för att försörja sin familj. På något sätt kämpar de med barn med funktionshinder, egna smärtor och problem så de hade det inte lätt och tyckte säkert att de gjorde allt för sina barn. Det ekonomiska motivet tror jag inte längre så mycket på även om D läste finstilta och kom på egen hand fram till att de hade rätt till ersättning från försäkringen för V men det känns som ren desperation.
Det fanns nog ingen plan, ingen idé, det bara blev som det blev i deras hål.
Jag kan ju också tänka mig att flera reagerade men de trodde att soc redan jobbade med dom och då anmälde man inte.
Dessutom så unnar jag dom både rehabilitering, tv-spel, drogavvänjning mm så att de ser en mer normal värld att vara i och att de inser och förstår vad de gjort. Det är verkliga straffet är ju att gottgöra det som de gjorde.
Citera
2024-03-04, 09:33
Medlem
När är det sagt att domen ska komma?
Citera
2024-03-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Grävde dom sig ett kaninhål under pandemin?
Det är ju då allt verkar gå riktigt snett och förankringen till omvärlden och sociala normer stängs av.
Jag tänker på D som beskriv som normal eller över normalt begåvad och ändå för en tilltänkt arbetsgivare säger att han behöver jobbet för att kunna vabba, inte för att försörja sin familj. På något sätt kämpar de med barn med funktionshinder, egna smärtor och problem så de hade det inte lätt och tyckte säkert att de gjorde allt för sina barn. Det ekonomiska motivet tror jag inte längre så mycket på även om D läste finstilta och kom på egen hand fram till att de hade rätt till ersättning från försäkringen för V men det känns som ren desperation.
Det fanns nog ingen plan, ingen idé, det bara blev som det blev i deras hål.
Jag kan ju också tänka mig att flera reagerade men de trodde att soc redan jobbade med dom och då anmälde man inte.
Dessutom så unnar jag dom både rehabilitering, tv-spel, drogavvänjning mm så att de ser en mer normal värld att vara i och att de inser och förstår vad de gjort. Det är verkliga straffet är ju att gottgöra det som de gjorde.

Förstår dina tankebanor, att man kan tänka så om man inte ser vidden av deras "oförmåga", oavsett vad deras "motiv" är för att ha ihjäl sin dotter (viktigt att du förstår att det är det som faktiskt hänt - tack vare god omvårdnad i sista sekunden som överlevde hon).så är det ett utslag av ren ondska det föräldrarna gjort och levt i. Förstår heller inte hur man helt kan bortse ifrån, givet det vi vet om hur de behandlat flickan, att de skulle vara kallt beräknande även ifråga om ekonomisk vinning? Det är ju en fullständig avhumanisering som skett.

Du resonerar lite som om det bara handlat om ett par fattiga föräldrar som söker överleva ekonomiskt "osså blev det bara såhär". Tihi så tokigt .

En normal förälder utsätter inte sitt barn för svår tortyr. En normal förälder tar ett jobb (vi har barnomsorg) för att överleva om hen nekas ersättning från det offentliga.
En normal förälder tänker inte att jag har rätt till det och det, utan att 'jag är ansvarig för mat på bordet, kläder, att mitt barn känner sig, och ÄR, trygg i min omvårdnad". En normal förälder ordnar med det, oavsett ekonomi.
En normal förälder utsätter inte sitt barn för vanvård och bristande hygien och bristande omsorg, sårskador och blåmärken för att man är rädd för att soc. ska reagera. En normal förälder låter inte sitt barn gå med med gamla brott för att de är rädda för att SJÄLVA råka illa ut (de var rädda för soc för egen del, säger de). En normal förälder gör allt för att rädda livet på sitt barn.

Tror mer och mer på möjligheten att de visst visste vad de gjorde och aktivt sökte få ut ersättning på Z. och förmed försökte få henne sjukare än vad hon var. Det spelar ingen roll om det inte uttalades mellan de två, detta var riktningen och den var tydlig.

Det är svårt att förstå och ta till sig att människor kan vara så utstuderat farliga och förvridna. Men de finns, tyvärr och det är ju ett exempel på det här vi nu ser.
Senast redigerad av Ericcca 2024-03-04 kl. 10:38.
Citera
2024-03-04, 10:31
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
När är det sagt att domen ska komma?
7 mars
Citera
2024-03-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tack snälla för att du tar dig tid att svara på detta så utförligt.

Mitt Fetade nederst 1/ Jag hoppas, hoppas att rätten gör det pga att det var på hårstrået för dråp.
Om det kommer ett jävligare fall så är det ju mord isåfall. Kan väl inte bli jävligare än det här.
3 års systematisk vanvård och misshandel med total likgiltighet för lidandet och konsekvenser.
Tvärtom det tycks som medvetet att konsekvenserna ska leda fram till en diagnos.
Jag vet att det måste ledas i bevis. Men föräldrarna har ju inte lyckats förklara någonting.
Bara blåneka och skylla på "självskadebeteende". Som ingen annan upplevt utom föräldrarna.

De borde skärpa straffen för brott mot barn i avskräckande syfte.
För alla Lex och löften "om att de ska aldrig få hända igen" är ju rent struntprat.
Några år i fängelse avskräcker inte sådana här kluster B individer.

Jag såg dokumentären om pojken Gabriel Fernandez som misshandlades till döds, tyvärr missade jag slutet MEN, de resonerade i alla fall som så att om man torterar någon på det viset under längre tid så vet man naturligtvis hur utgången blir (död) och de ska därför dömas för mord, ej dråp.

De ringde efter ambulans men pojken avled på sjukhuset.

Jag hoppas de blev avrättade eller i alla fall livstid och jag tycker att rubriceringen här borde vara snarlik; försök till mord.

De hade uppsåt och att Z inte dog var ren jävla TUR.
Citera
2024-03-04, 12:17
Medlem
Detta fallet är så sjukt. Jag hoppas rättsväsendet dömer så hårt som möjligt. Detta är två riktigt sjuka/farliga individer som borde fångats upp mycket tidigare och aldrig borde fått ha sina (eller andras) barn i sin närhet. Så mycket skada de gjort, inte bara på Z utan också i form av hjärntvätt/manipulation av de andra barnen. Hoppas alla barnen får behandling så de kan förstå vad de blivit utsatta för och bygga upp sig själva så de inte faller tillbaka i klorna på sina s.k föräldrar.. Att de hittar styrkan att helt bryta all kontakt med dem i framtiden också, antar att det skulle vara det hårdaste straffet för J och D, ingen kontroll och mer manipulation av sina egna barn, och barnen kan få växa upp och bli normala individer.
Citera
2024-03-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Detta fallet är så sjukt. Jag hoppas rättsväsendet dömer så hårt som möjligt. Detta är två riktigt sjuka/farliga individer som borde fångats upp mycket tidigare och aldrig borde fått ha sina (eller andras) barn i sin närhet. Så mycket skada de gjort, inte bara på Z utan också i form av hjärntvätt/manipulation av de andra barnen. Hoppas alla barnen får behandling så de kan förstå vad de blivit utsatta för och bygga upp sig själva så de inte faller tillbaka i klorna på sina s.k föräldrar.. Att de hittar styrkan att helt bryta all kontakt med dem i framtiden också, antar att det skulle vara det hårdaste straffet för J och D, ingen kontroll och mer manipulation av sina egna barn, och barnen kan få växa upp och bli normala individer.

Kan bara instämma i allt du skriver, hemska individer!! Som dessutom inte verka "fatta" vad de gjort utan har det bra i fängelset, skrattar o äter. Ångest över vad de utsatt stackars Z för verkar inte finnas....
Citera
2024-03-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
"HJärntvätt och manipulation av de andra barnen."
Just precis vad det har varit tycker jag. Borde det inte gå under barnfridsbrott? Är det bara när barn ser och hör fysiskt våld som ska räknas dit?
Hur många barn i Sverige har det så svårt som Z och hennes syskon?
Jag hörde Leif G W nämna en siffra på flera hundra. Inte osannolikt.
Citera
2024-03-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Jag såg dokumentären om pojken Gabriel Fernandez som misshandlades till döds, tyvärr missade jag slutet MEN, de resonerade i alla fall som så att om man torterar någon på det viset under längre tid så vet man naturligtvis hur utgången blir (död) och de ska därför dömas för mord, ej dråp.

De ringde efter ambulans men pojken avled på sjukhuset.

Jag hoppas de blev avrättade eller i alla fall livstid och jag tycker att rubriceringen här borde vara snarlik; försök till mord.

De hade uppsåt och att Z inte dog var ren jävla TUR.
Jag klarar inte av att läsa om sådant. Men om jag förstår dig rätt så hände det utomlands (?) med annan lagstiftning.

Jag tror att dysfunktionella föräldrar med empatistörning, missbruk och i samspel med andra faktorer
kan måla in sig i ett hörn. Och på sätt och vis hamna i ett "kaninhål". Att föräldrarna triggar varandra.
När man läser mobilsamtalet om att skrämma Z så hörs det tydligt. De triggar varandra och tycks tycka det är roligt att skrämma sin lilla flicka. De har henne i sin makt. De kan leka med henne och försätta henne i ett vettskrämt tillstånd. -Ush, så hemsk jag är, messar J till D. Obs inte ordagrant.
Men hon inser ju själv att de roar sig på en liten flickas rädsla för spöken.

Det som mobbingoffer har gemensamt är ju att de är annorlunda, att folk retar sig på dem.
En liten hackkyckling. För beteendet finns även i djurriket.
Så tyvärr är det här inte sista gången ett barn särbehandlas och plågas inom familjen.
Ett barn i syskonflocken som får skulden för allt och straffas.

Deras sätt att behandla Z tycks vanemässigt. Jag tror de har flera motiv.
Varav ett ekonomiskt motiv som vuxit fram. Om de lyckas få någon diagnos på Z och ersättning för att vårda henne i hemmet så har de ju henne i sitt våld sedan.
Hade de velat mörda henne så hade de ju inte sökt sjukvård för henne. Det har de inte gjort en ända gång tidigare. Pga rädsla för orosanmälning.
Så mordförsök tror jag inte på.

EDIT: Finns det inte ett brott som heter likgiltighetsuppsåt?
Som skulle kunna passa in här, när de vårdslöst trattar i Z en större mängd ättika?
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-04 kl. 18:20.
Citera
2024-03-04, 17:27
Medlem
Har lyssnat och läst det mesta om detta fallet, men får inte ihop vad som hände då J fick sitt ”ep anfall”. Enligt hennes egen utsago i rätten så är inte hennes ryggskador något dom nödvändigtvis kräver rullstol osv. Hon nämnde diskbuktning (ngt många många har, behöver inte vara nämnvärt allvarligt), samma med diskbråck (vilket ofta läker). Hon nämner ngt luddigt ”som trycker på”. Var det för att bli sjukskriven (från vad? Kanske föräldraledigheten tagit slut? Eller för att förbättra chanserna att lss hjälpen ska gå igenom?)

Var detta försök till ersättning? Eller utsatte D henne för ngt? Hon verkade helt väck (påverkad) samtidigt som Z stod och skrek av rädsla(?) och plågor(?) i sovrummet (enligt grannen. Z:s ögon var ju skadade av ngt, vilket grannfrun upptäckte.

Jag får inte ihop vad som hänt. Dom inväntade hjälp, grannar kom över och inväntade ambulans (väl?). Så i samma veva som J är drogad så utsätts Z för ngt med ögonen? Börjar ner och mer tro att D är mycket mer inblandad än bara dum dräng som gör allt J säger till honom att göra.
Citera
2024-03-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash79
Har lyssnat och läst det mesta om detta fallet, men får inte ihop vad som hände då J fick sitt ”ep anfall”. Enligt hennes egen utsago i rätten så är inte hennes ryggskador något dom nödvändigtvis kräver rullstol osv. Hon nämnde diskbuktning (ngt många många har, behöver inte vara nämnvärt allvarligt), samma med diskbråck (vilket ofta läker). Hon nämner ngt luddigt ”som trycker på”. Var det för att bli sjukskriven (från vad? Kanske föräldraledigheten tagit slut? Eller för att förbättra chanserna att lss hjälpen ska gå igenom?)

Var detta försök till ersättning? Eller utsatte D henne för ngt? Hon verkade helt väck (påverkad) samtidigt som Z stod och skrek av rädsla(?) och plågor(?) i sovrummet (enligt grannen. Z:s ögon var ju skadade av ngt, vilket grannfrun upptäckte.

Jag får inte ihop vad som hänt. Dom inväntade hjälp, grannar kom över och inväntade ambulans (väl?). Så i samma veva som J är drogad så utsätts Z för ngt med ögonen? Börjar ner och mer tro att D är mycket mer inblandad än bara dum dräng som gör allt J säger till honom att göra.
Js sjukdomar är nog skuld som trycker på ryggnerven.
Hon har tillfrisknat i häktet från allt.
Det är när man gråter oavbrutet i timmar som man får sådana ögon.
J*safin, J syster vittnar om att Z har sett ut så många gånger. Läs släktens vittnesmål i FUP.
Varför J*safin inte gjort orosanmälan för Z är obegripligt. Pga av saker Z berättat för henne samt hennes egna misstankar om främst D.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-04 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in