2024-03-05, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleplum
Missuppfattade dig!
Vi missförstår nog båda varandra. Har du fått klarhet nu i vad du undrade.
EDIT: Jo jag tror på Z. Hon är mycket trovärdig Var fick du det ifrån?
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-05 kl. 00:47.
Citera
2024-03-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Vi missförstår nog båda varandra. Har du fått klarhet nu i vad du undrade.
Ja! Vi står båda på zoeys sida 👍 eller på rättens sida! Allt ska genomsökas och kollas så det blir rätt!
Senast redigerad av Pelleplum 2024-03-05 kl. 00:50.
Citera
2024-03-05, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleplum
Ja! Vi står båda på zoeys sida 👍
Snälla! Det gör väl alla! Hela tingsrätten. Men tyvärr måste allt bevisas för att åtal ska gillas.
Citera
2024-03-05, 00:57
Medlem
[quote=ottoplommon|87566819]Snälla! Det gör väl alla! Hela tingsrätten. Men tyvärr måste allt bevisas för att åtal ska gillas.[/QUOTE

jag har inte följt denna tråd! Utan följde denna för 2 dagar sedan efterjag läst fup.
Blir bara då uber elak och skriver av min första frustration, nu ska jag granska fallet 👍
Citera
2024-03-05, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja de brukar få hyfsat bra mat, 3 ggr per dag tror jag. I övrigt har dom så klart haft det skit, med rätta!! Att sitta med restriktioner ens en vecka kan vara nog så påfrestande, 1 tim utevistelse med höga kala väggar. Träning eller annan aktivitet sker sällan, gissar att det inte sker dagligen. Så de sitter trots allt i sin cell nästan dygnets alla timmar, avbrott för advokatsamtal och dyl.

Tv
Böcker
Tristess
Ensamhet
Ångest

JÄTTEBRA!!

Och jag förstår att rmv plötsligt framstod som rena drömmen, prata med andra osv. Men att råttan SKRATTAR?!?! Han ska fan vara nedbruten resten av sitt liv pga sina gärningar. J också.
D hade haft så trevligt med herrklubben att de till o med bestämde sig för att träffas privat.
I framtiden när de avtjänat sina straff då på rättspsyk eller fängelse får man förmoda.
Så låt dem skratta. För skratta bäst som skrattar sist.
Det blir nog väldigt trist o enahanda o monotont på kåken sedan. När de inser hur länge de ska sitta och fira sina högtidsdagar solo i en cell med en spindel på väggen och några silverfiskar som pilar över golvet. Precis som Zs 6 års födelsedagsfirande. Inga gäster o inga presenter. För att inte tala om julaftonsfirandet. Med lite sladdrig lutfisk, två potatisar och vitsås. En mandelmussla till efterätt med lite vispgrädde och sylt. Och deras sista minne av familjejulen 2022. Med oro och rädsla för polisen och soc. Och J kommer att sukta efter sitt rum på RMV.
Med lyxiga tjocka frottehandukar och eget badrum. Nästan som ett eget spa. Sådan lyx kommer hon aldrig att uppleva igen i sitt skuldtyngda efterliv. Så låt dem njuta av det lilla. Det blir andra kanelbullar snart!
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-05 kl. 03:11.
Citera
2024-03-05, 03:29
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash79
a, jag känner så med. En nyckelscen som visar precis det du säger, att han är rädd att J ska säga ngt. Samt utfrågningen dagen efter hos grannparet då han frågade tre(?) gånger var exakt han sett Z. Det absolut mest naturliga hade ju varit att stanna hos barnen medan J åkte in för att ordna barnvakt för att sedan kunna åka in till J ev.

Sms:et fr J till D att han hade förstört julen fick man väl heller aldrig ngn klarhet i vad som menades heller. Och med detta vill jag understryka att det inte tar bort ngt från att J är hemsk och totalt cray cray. Men D smiter undan radarn på ngt sätt känner jag som i övrigt också går väldigt bra ihop med hans personlighet att undvika ansvar så mycket som möjligt.

Citat:
Det är så fult när D påstår att det inte är Zs prat. Att hon blivit instruerad av soc och sjukhuspersonal vad hon ska säga.
Vem skulle ha motiv att lägga timmar på att lära ett litet väldigt sjukt barn att berätta något som hon till slut kan utantill. Det skulle aldrig fungera i verkligheten. Att en 7 åring svarar precis rätt på alla frågor.

I bägge dessa situationer kommer Ds verkliga personlighet fram såsom den beskrivs i RPUn.
En lugn, känslokall typ som söker kontrollera situationer mycket mer än han vill påskina. En person som är van vid att man instruerar andra om vad de ska ha hört och sett, och att använda lögner som verktyg.
Naturligvis anklagar han vårdpersonal och polis för att ha instruerat Z vad hon ska säga, därför att han själv och J är vana vid att göra på det viset. Mycket avslöjande.

Med lite eftertanke tror jag situationen i ambulansen handlar om att D inte litar fullt ut på J. Hon kan säga väldigt konstiga och taskiga saker, och är ofta drogpåverkad. Han måste vara med för att höra vad hon och vårdpersonalen säger.

J litar uppenbarligen inte heller fullt ut på D. Men utåt sett måste de framstå som sammansvetsade föräldrar. Den bilden får inte spricka.

Citat:
Och även Ds försvarsadvokat är inne på den linjen att Z tagit intryck av människor runt omkring sig.
Sedan verkar försvarsadvokaten vilja ha det till en ren sammansvärjning också. Det är ju väldigt skumt när så många nyckelpersoner runt Z på sjukhus råkar bo på samma ort.
Som att sammansvärjningen utgår från denna by i syfte att röva bort Z från föräldrarna. Eller vad är motivet?
Det verkar som försvaret greppar efter halmstrå.

En försvarsadvokat har till uppgift att företräda sin klient och måste utgå från klientens berättelse.
Däremot tycker jag att dessa två advokater är väldigt oprofessionella i förhören med vårdpersonalen. Väldigt trevliga och insinuanta.
Har lyssnat igenom många rättegångar och dessa två sticker ut negativt.
Tror knappast att det beteendet har varit till fördel för deras klienter.
Citera
2024-03-05, 03:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Han är en extrem slacker. Det kan delvis vara det som gör att han framstår som trög och ointelligent, att han är så loj och seg. Då tror man att han är seg i huvudet med.

Håller jag med om. Det är en bra beskrivning.
När det verkligen gäller (d.v.s. är viktigt för honom själv) visar det sig att han har full koll på situationen och kan ge detaljerade instruktioner till andra för att få dem att göra det han vill.

Till exempel:
När han får sin svåger att flytta familjens saker från huset i Kungshult, utan att titta i Zs sovrum.
När han instruerar Sim*ne exakt vilka mediciner hon ska ge småsyskonen för att det ska somna klockan 16.
När han läxar upp förskolepersonalen för att Z varit inomhus för mycket.
När han talar om för Skånes änglar hur de ska bete sig när de träffar familjen.
När han förklarar för de andra barnen varför Z måste hålla sig för sig själv.
Citera
2024-03-05, 03:45
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
Nej det är alltid sekretess på barnförhör (ljud/bild)

Det är definitivt praxis. Så hur sjutton lyckades TV4 få ut delar av dessa inspelningar?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-05 kl. 03:53.
Citera
2024-03-05, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
I bägge dessa situationer kommer Ds verkliga personlighet fram såsom den beskrivs i RPUn.
En lugn, känslokall typ som söker kontrollera situationer mycket mer än han vill påskina. En person som är van vid att man instruerar andra om vad de ska ha hört och sett, och att använda lögner som verktyg.
Naturligvis anklagar han vårdpersonal och polis för att ha instruerat Z vad hon ska säga, därför att han själv och J är vana vid att göra på det viset. Mycket avslöjande.

Med lite eftertanke tror jag situationen i ambulansen handlar om att D inte litar fullt ut på J. Hon kan säga väldigt konstiga och taskiga saker, och är ofta drogpåverkad. Han måste vara med för att höra vad hon och vårdpersonalen säger.

J litar uppenbarligen inte heller fullt ut på D. Men utåt sett måste de framstå som sammansvetsade föräldrar. Den bilden får inte spricka.

En försvarsadvokat har till uppgift att företräda sin klient och måste utgå från klientens berättelse.
Däremot tycker jag att dessa två advokater är väldigt oprofessionella i förhören med vårdpersonalen. Väldigt trevliga och insinuanta.
Har lyssnat igenom många rättegångar och dessa två sticker ut negativt.
Tror knappast att det beteendet har varit till fördel för deras klienter.
Fetade 1/ Det var precis vad jag tänkte när han sa det. Det är ju så det går till hemma hos dem. Alltså tror D att det går till så överallt. Jag tror nog att Z fått lite bekräftelse från personal. Och hon kan möjligen ha utökat sitt ordföråd något tack vare det. .Men det hörs tydligt att det är hennes egen berättelse som kommer fram i förhör. - Men pappa jedde mig inga kläder, sa Z tex

Fetade 2/ Ja visst är det så. Advokaten påstår ju inte rakt av att Z instruerats av vuxna. Men han försöker verkligen så tvivel om Zs vittnesmål. Och det här med hur socialen arbetar och anställer personal, vad har det med denna rättegången att göra ens? Det låter mer som en annan rättegång mot socialen i Eslöv.
Men som sagt det har nog varit svårt att komma upp med ett konkret försvar. Så då insinuerar advokaten något luddigt fulspel med socialen och boende på en liten ort. Som att det hade med vänskapskorruption att göra. Och? Vad har det med Z att göra?

Händelsen med ambulansen. Jag tror också att det handlade om kontroll. Vad J kunde tänkas yra om. Hon hade ett anfall på riktigt, dock ej EP-anfall. Så bäst D är med och drar i trådarna. Så han fick offra kontrollen över Z till förmån för kontrollen av J.
Citera
2024-03-05, 04:07
Medlem
Citat:
Det är definitivt praxis. Så hur sjutton lyckades TV4 få ut delar av dessa inspelningar?
Det är med en AI röst men orden är Zas egna. Och Z är blurrad så man bara ser konturerna på henne.
Citera
2024-03-05, 04:12
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Det är med en AI röst men orden är Zas egna. Och Z är blurrad så man bara ser konturerna på henne.

Jo, men för att kunna göra röstförvrängning och blurrning måste de haft tillgång till originalfilerna. Eller är det en tjänst som tingsrätten erbjuder mot avgift?
Citera
2024-03-05, 04:22
Medlem
Citat:
Jo, men för att kunna göra röstförvrängning och blurrning måste de haft tillgång till originalfilerna. Eller är det en tjänst som tingsrätten erbjuder mot avgift?
Aha. Ingen aning. Men det har varit ett par meningar med Zs röst förvrängt i något morgonprogram. Så kanske tingsrätten tillhandahåller lite material på villkor att rösten ändras o barnet blurras?
Eftersom allmänintresset varit så stort i detta fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in