2024-03-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Just det med medeltiden var faktiskt lite på skämt, om du inte trodde det.

Ja, den psykiska biten är nog minst lika illa, det här med köttsåret till underliv har bara fastnat extra hårt i mitt medvetande. Arma lilla barn. Lyckligtvis har hon ju gjort helt otroliga framsteg, läkarna trodde ju att hon aldrig mer skulle kunna äta fast föda, men det kan hon ju lyckligtvis nu, i små portioner.
Ja tolkade bokstavligt. Ursäkta.
Jag håller ju helt med dig om att vissa grova brott verkligen behöver skärpas.
Att hon såg ut så i underlivet (inte invärtes) men i grenen beror nog med all säkerhet på obytta blöjor.
Tänk att sitta i urin och avföring i timme in och ut hela natten och dagen ibland. Kanske längre.
Och så utan kläder i en kall tvättstuga. Det här har ju pågått i december iallafall, kanske längre.
Ja ingen vet med säkerhet vad hon varit med om.
Men de med blöjbiten har Z själv berättat. Både i Kungshult och tvättstugan i Löberöd.

Det här med livstids straff är ju också en ekonomisk fråga. Fängelseplats kostar pengar.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-04 kl. 22:17.
Citera
2024-03-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Hon har nedsatt syn efter vanvården! Förhoppningsvis går en del att förbättra framöver.

Skulle inte förvåna mig om de sk föräldrarna har limmat ihop Zs ögonlock!🙁

Kanske var det därför Z hade avklippta ögonfransar. Något man sett på förskolan.
Citera
2024-03-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zynpunkt
Kanske var det därför Z hade avklippta ögonfransar. Något man sett på förskolan.
Det finns det inga belägg för. I uppståndelsen över att Z fått snaggat, blonderat hår och blivit pojke var det en st personal som tyckte att Z hade fått klippta ögonfransar. När personalen gick igenom foto för jämförelse kunde ingen se att så hade skett.
Citera
2024-03-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjukislaban
Jag håller just nu på att läsa om ”lilla hjärtat” Esmeralda fallet då jag ej följt det så noga när det hände och det jag funderar över är att såklart var sjukhuspersonalen tvungna att rädda Zoeys liv i första hand men när det gäller drogtest så hade dom väl kunnat ta hårprov när hon blivit stabil precis som de gjorde med Esmeralda och hennes lillebror.
Det har du rätt I man kan se vissa droger via hårprov.
Men tyvärr inte allt.
Senast redigerad av SingSing 2024-03-04 kl. 22:16. Anledning: Redigering
Citera
2024-03-04, 22:18
Medlem
Det är så uppenbart hur pappan ljuger i förhören...på fråga hur Z var i bilen på väg in så svarar han något i stil med att han började få panik för han trodde han skulle dö..när förhörsledaren då säger att sjukhuspersonalen uppfattar honom som ganska kall och likgiltig när han kommer in till akuten så svarar han ungefär "jag förstod först då hur allvarligt det var" ....hela hans "jag trodde hon skulle dö på vägen in" kontra "jag förstod inte förrän vi bar där inne hur allvarligt det var" är sååå motsägelsefullt det kan bli..Detta är alltså samma förhör, ställt med en/två frågor emellan.. Lögnare och en dålig sådan.
Citera
2024-03-04, 22:19
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Alltså, jag har undvikit att kommentera i den här tråden hittills, även om jag läst den i timmar nu helgen utan att överdriva (detta är det svenska kriminalfall som jag ser som absolut mest upprörande i modern tid, utan undantag. Det slår till och med Akilovs vansinnesdåd, åtminstone vad gäller emotionell upprördhet), men nu måste jag invända lite.

Jo, enligt mig är D absolut trög i många avseenden. Hade han varit lite smart och beräknande hade han inte varit så otroligt loj och oberörd när han lämnade in Z på sjukhuset i Lund, han hade spelat upprörd och försatt sig i upplösningstillstånd (det går, om man har lite skådis-skills). Han hade exempelvis kunnat använda oron för att åka fast som stoff för att kunna uppbringa lite emotionella utbrott, och fått det att framstå som oro för Z. Istället slår han sig ner på en stol, fipplar med telefonen och ber personalen om en macka.

Inget av det jag läst tyder på att D skulle vara begåvad på något speciellt sätt. Han är förmodligen inte intellektuellt efterbliven, men hans intelligens är medelmåttig, på sin höjd.

Föreslår att du läser RPUn. Där framkommer en helt annan bild.
D är empatilös. Någon i tråden kallade honom ”introvert vardagspsykopat” och det tycker jag är en träffande beskrivning.
Han har inte de skådespelartalanger som en del kvinnliga psykopater har (tänk Johanna Möller.)
Däremot har han en stillsam kallblodighet (tänk Fredrik Svensson i Marina-fallet.)
En sådan personlighet kan vara mycket farlig för sin omgivning.

Genom att vara stillsam på akuten slapp han dra till sig alltför mycket uppmärksamhet till sin egen person och kunde i lugn och ro kontrollera situationen. En av läkarna såg till att han fick vara med i rummet (ganska anmärkningsvärt tycker jag.)
Hade han spelat hysterisk så hade han missat den möjligheten.
Citera
2024-03-04, 22:26
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Föreslår att du läser RPUn. Där framkommer en helt annan bild.
D är empatilös. Någon i tråden kallade honom ”introvert vardagspsykopat” och det tycker jag är en träffande beskrivning.
Han har inte de skådespelartalanger som en del kvinnliga psykopater har (tänk Johanna Möller.)
Däremot har han en stillsam kallblodighet (tänk Fredrik Svensson i Marina-fallet.)
En sådan personlighet kan vara mycket farlig för sin omgivning.

Genom att vara stillsam på akuten slapp han dra till sig alltför mycket uppmärksamhet till sin egen person och kunde i lugn och ro kontrollera situationen. En av läkarna såg till att han fick vara med i rummet (ganska anmärkningsvärt tycker jag.)
Hade han spelat hysterisk så hade han missat den möjligheten.

Jag har inte läst RPU: n (var hittar man den?) men jag har läst en rejäl bit av FUP: en, och där ser jag inget som tyder på att han skulle vara mer intelligent än vilken medelmåtta som helst. På vilket sätt gör han ett intelligent intryck? Psykopati och intelligens förekommer inte samtidigt alls så ofta som man skulle kunna tro. Det här att psykopater är som Hannibal Lecter eller Patrick Bateman är en Hollywoodmyt. De finns, men de är i minoritet. De flesta lever miserabla liv, då de är helt rotlösa som människor. En del beundrar ju psykopater och tycks tro att det är en fördel att vara psykopat, men det stämmer ju inte. Bara för att de inte lider själva av sina miserabla liv (avsaknaden av empati innebär också total avsaknad av självömkan och förmåga att känna ångest) innebär det inte att deras liv är bra.

Är det intelligent att stå och jucka på en kollega på jobbet, eller att skryta om hur mycket bidrag man får för barnen och hur lätt det är att vabba? Knappast. En intelligent person, psykopat eller inte, hade sett till att bli omtyckt på sitt jobb, oavsett hur ondskefull man är bakom masken.
Citera
2024-03-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
I TV 4 dokumentären är det AI röst men Zs egna ord till punkt o pricka. Hon är också blurrad så man ser bara konturerna av henne.

Jag vet men ljudupptagningar av barn släpps inte till allmänheten.
Citera
2024-03-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Ja dom kommer sitta på anstalt med golare o andra lowlifes. Sexbrott,grova barnmisshandlare osv sitter o myser på speciella anstalter ofta med bätte mat och villkor än andra kriminella ... Så kan dom sitta o oja sig över hur orättvist samhället är . Det är så i Sverige och en del andra Nordeuropeiska länder tyvärr dom blir omhuldade o bortskämda. Jag vet hur det ser ut och om dom kommer till en öppen anstalt såsmåningom är det förbjudet att fråga om eventuellt brott och den som gör det blir iväg skickad till en anstalt med högre säkerhetsklass

Förjävligt men helt sant
D hamnar på klass 1 anstalt i minst 2 år, sedan nedklassning till annan sluten anstalt OM han skött sig. Klass 1: Kumla, Hall, Saltvik, Hällby, Norrtälje, Tidaholm, Salberga.
J hamnar på Hinseberg ,klass 2. Eventuellt i Ystad, men troligen för nära hemorten.
Citera
2024-03-04, 22:34
Medlem
Citat:
Jag har inte läst RPU: n (var hittar man den?) men jag har läst en rejäl bit av FUP: en, och där ser jag inget som tyder på att han skulle vara mer intelligent än vilken medelmåtta som helst. På vilket sätt gör han ett intelligent intryck? Psykopati och intelligens förekommer inte samtidigt alls så ofta som man skulle kunna tro. Det här att psykopater är som Hannibal Lecter eller Patrick Bateman är en Hollywoodmyt. De finns, men de är i minoritet. De flesta lever miserabla liv, då de är helt rotlösa som människor. En del beundrar ju psykopater och tycks tro att det är en fördel att vara psykopat, men det stämmer ju inte. Bara för att de inte lider själva av sina miserabla liv (avsaknaden av empati innebär också total avsaknad av självömkan och förmåga att känna ångest) innebär det inte att deras liv är bra.

Är det intelligent att stå och jucka på en kollega på jobbet, eller att skryta om hur mycket bidrag man får för barnen och hur lätt det är att vabba? Knappast. En intelligent person, psykopat eller inte, hade sett till att bli omtyckt på sitt jobb, oavsett hur ondskefull man är bakom masken.
D Ligger lite över genomsnittlig intelligens. Genomsnitt är ju det vanligaste. Så så särskilt smart tycks han inte vara.
J inkompentensförklarar honom tio ggr om dagen. Han har en förmåga att utrycka sig klumpigt utan Js sufflerande dvs hon ger honom hans repliker. Som att han inte förstår riktigt vad som är lämpligt visa olämpligt att säga. Tydligen har han berättat för sina arbetskamrater att han behöver ett fast jobb för att Vabba. Klart olämpligt isåfall.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-04 kl. 22:43.
Citera
2024-03-04, 22:35
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash79
Har lyssnat och läst det mesta om detta fallet, men får inte ihop vad som hände då J fick sitt ”ep anfall”. Enligt hennes egen utsago i rätten så är inte hennes ryggskador något dom nödvändigtvis kräver rullstol osv. Hon nämnde diskbuktning (ngt många många har, behöver inte vara nämnvärt allvarligt), samma med diskbråck (vilket ofta läker). Hon nämner ngt luddigt ”som trycker på”. Var det för att bli sjukskriven (från vad? Kanske föräldraledigheten tagit slut? Eller för att förbättra chanserna att lss hjälpen ska gå igenom?)

Var detta försök till ersättning? Eller utsatte D henne för ngt? Hon verkade helt väck (påverkad) samtidigt som Z stod och skrek av rädsla(?) och plågor(?) i sovrummet (enligt grannen. Z:s ögon var ju skadade av ngt, vilket grannfrun upptäckte.

Jag får inte ihop vad som hänt. Dom inväntade hjälp, grannar kom över och inväntade ambulans (väl?). Så i samma veva som J är drogad så utsätts Z för ngt med ögonen? Börjar ner och mer tro att D är mycket mer inblandad än bara dum dräng som gör allt J säger till honom att göra.

Det är en mycket intressant fråga. Känns som en ”nyckelscen” i hela historien.
Systerns sambo berättade att det var väldigt viktigt för D att följa med J i ambulansen. Han lämnade över barnen till dem utan några betänkligheter.
Sambon menade att D hade ett mycket större behov av att kontrollera situationen än vad han visade utåt.

Varför behövde han följa med ambulansen?
Var det för att hjälpa J att spela teater gentemot sjukvården?
Eller litade han inte på vad J skulle säga eller göra om hon fick vara själv?
J har mestadels varit isolerad i hemmet.
Citera
2024-03-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
Jag vet men ljudupptagningar av barn släpps inte till allmänheten.
Det beror på hur du menar. I mediernas bevakning har det varit lite grann. Då med förvrängd röst. Men man hörde vad Z sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in