Citat:
Ursprungligen postat av
Venicones
Jag har inte läst RPU: n (var hittar man den?) men jag har läst en rejäl bit av FUP: en, och där ser jag inget som tyder på att han skulle vara mer intelligent än vilken medelmåtta som helst. På vilket sätt gör han ett intelligent intryck? Psykopati och intelligens förekommer inte samtidigt alls så ofta som man skulle kunna tro. Det här att psykopater är som Hannibal Lecter eller Patrick Bateman är en Hollywoodmyt. De finns, men de är i minoritet. De flesta lever miserabla liv, då de är helt rotlösa som människor. En del beundrar ju psykopater och tycks tro att det är en fördel att vara psykopat, men det stämmer ju inte. Bara för att de inte lider själva av sina miserabla liv (avsaknaden av empati innebär också total avsaknad av självömkan och förmåga att känna ångest) innebär det inte att deras liv är bra.
Är det intelligent att stå och jucka på en kollega på jobbet, eller att skryta om hur mycket bidrag man får för barnen och hur lätt det är att vabba? Knappast. En intelligent person, psykopat eller inte, hade sett till att bli omtyckt på sitt jobb, oavsett hur ondskefull man är bakom masken.
Den här länken funkar fortfarande:
https://gofile.io/d/JxnfBs
Du har rätt i att psykopati och intelligens inte korrelerar (och det ska vi nog vara tacksamma för.) Somliga psykopater är intelligenta, andra är det inte. Det som framför allt kännetecknar dem är den extrema egoismen. empatilösheten och gränslösheten.
Psykopater blir ofta uttråkade och gör dumma saker (som att jucka mot en kollega) även om de egentligen vet att det är olämpligt.
D har inte förmågan att spela känslomässig teater, däremot är han (enligt RPU) mycket bra på att snabbt komma på lögner som stöder hans berättelser.
Han är också bekväm av sig och försöker smita undan.
J får be honom via sms att ta hand om barnen.