2024-01-27, 21:36
Medlem
Är det likadant med kaoset kring dubbel beläggning, när det kommer till kvinnoanstalter?
Citera
2024-01-30, 21:44
Medlem
joyces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
måste man säga upp sin lägenhet om man får ett längre fängelsestraff... eller får man någon form av bidrag ekonomiskt för att kunna behålla den?

Vad händer med ens lägenhet och ägodelar om man åker in för tex ett grovt brott?

Undrar jag också. Kan man få permission för att skriva andrahandskontrakt? Vad händer med den tjänst man uppbär? Ska man begära tjänstledigt från jobbet eller hur funkar det?
Citera
2024-01-31, 06:48
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Nej, du får inte hyran betald medan du sitter på kåken. Hur fan skulle det se ut om någon blr tagen med 10 kassar i tullen och staten betalar för hans tomma lägenhet i 5-6 år? Du får hyra ut i andra hand. Du får ju inte tillstånd av värden för så lång tid utan måste göra det under bordet, men det känns som en konstig grej att dra sig för när man är okej med att göra något som ger en längre volta.

OKej, men hur går det till rent praktiskt då att säga upp, tömma och städa en lägenhet när man sitter inlåst? Om man exempelvis inte har någon familj/Vänner som gör detta åt en.
Får man permission för alla dessa grejer?
Citera
2024-01-31, 10:42
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
OKej, men hur går det till rent praktiskt då att säga upp, tömma och städa en lägenhet när man sitter inlåst? Om man exempelvis inte har någon familj/Vänner som gör detta åt en.
Får man permission för alla dessa grejer?

Då lär det bli fogden som kallas in och tömmer.
Citera
2024-02-03, 08:08
Medlem
Frågas det mellan intagna vad man sitter för? Är det som på film att alla säger att de är oskyldigt dömda?
Citera
2024-02-03, 08:36
Medlem
droppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Frågas det mellan intagna vad man sitter för? Är det som på film att alla säger att de är oskyldigt dömda?
Många är mer nyfikna om du suttit innan o var, sen hur länge du har.
Frågan är fri, bättre att köra ärligt. För många har någon som kan kolla upp det på utsidan om dig.
Allt går att hitta på nätet.
Finns många som kör offer kofta om hur synd det är om dom, men det slår man dövörat till bara.
Citera
2024-02-06, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32

Du kommer få frågan. På många ställen kommer någon på avdelningen fråga dag ett, dels för att känna lite på vad du är för någon och dels för att försäkra sig om att du inte är kvinnoboxare eller något sådant. Många är duktiga på att sniffa fram bullshit, så det är bäst att vara ärlig.

Nästan ingen säger de är oskyldig, men alla blev alltid för hårt dömda, fick saker beslagtagna felaktigt etc.
Citera
2024-02-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Tidaholm är en ganska bra anstalt för att vara en klass 1:a om man sitter som normalintagen och klarar att föra sig bland klientelet. Om en barnamördare finns där så sitter han inte på normalen utan sannolikt på RO-avdelning. På banan (normalen) skulle en sådan bli sönderslagen om det kom ut vad han gjort.

Kan inte uttala mig exakt om vad de gör på Tidaholms RO, eftersom jag själv inte suttit på denna avdelning, men de verkar inte ha allt för roligt jämfört med normalavdelningarna. Har dessutom varit en del stök där på sistone med Eklunds inflyttning och Helge Fossmos knallning till Kumla då han sumpade sin tidsbestämning.

Annars är det vanlig kåkrutin med upplåsning på morgonen, slussning, jobb, slussning tillbaka, lunch, slussning, jobb, slussning igen och inlåsning drygt 12 timmar i en sliten cell. Det finns även en del behandlingsprogram riktade mot snabbknullare och sådana som sitter för familjerelaterat våld, men det är frivilligt att delta. På det hela taget en rätt dyster tillvaro skulle jag tro.

Hur vanligt är det att våld av det här slaget förekommer?
https://www.youtube.com/watch?v=b6ijCv6L4Qg

Alltså misshandel och sånt? Hinner man oftast stoppa det?
Citera
2024-02-17, 01:03
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNSclassics2024
Hur vanligt är det att våld av det här slaget förekommer?
https://www.youtube.com/watch?v=b6ijCv6L4Qg

Alltså misshandel och sånt? Hinner man oftast stoppa det?

Händer säkert 30-40 st per år. Ofta är de folk som golar, kvinnomisshandlare/mördare som blivit placerade på fel avdelningar, folk som inte är hygieniska eller plockar undan efter sig som får ta stryk. Dom flesta på anstalt vet hur man ska bete sig. Och vet dom inte det får dom oftast en tillsägelse först. Andra gången blir de ingen varning.

Sen finns de såklart folk därinne som bara måste bråka och slåss med, dom borde snarare sitta på psyket. Sen är de såklart alltid roligt när de händer lite inne på anstalterna. Roligare när de är plitar mot intagna bra sammanhållning på avdelningarna är mycket skönt för dom intagna och så man vill ha de
Citera
2024-02-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Händer säkert 30-40 st per år. Ofta är de folk som golar, kvinnomisshandlare/mördare som blivit placerade på fel avdelningar, folk som inte är hygieniska eller plockar undan efter sig som får ta stryk. Dom flesta på anstalt vet hur man ska bete sig. Och vet dom inte det får dom oftast en tillsägelse först. Andra gången blir de ingen varning.

Sen finns de såklart folk därinne som bara måste bråka och slåss med, dom borde snarare sitta på psyket. Sen är de såklart alltid roligt när de händer lite inne på anstalterna. Roligare när de är plitar mot intagna bra sammanhållning på avdelningarna är mycket skönt för dom intagna och så man vill ha de

När det är plitar mot intagna - hur lång tid tar det innan man lyckas sära på alla? och vad brukar det bli för konsekvenser? du kanske inte vet, men jag är nyfiken bara
Citera
2024-02-19, 17:05
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNSclassics2024
När det är plitar mot intagna - hur lång tid tar det innan man lyckas sära på alla? och vad brukar det bli för konsekvenser? du kanske inte vet, men jag är nyfiken bara

Nä nu menar inte jag fysiska bråk utan mer stämningen däremellan är spänd ibland och sen är de mer en gyllene regel på klass 1 och 2 att plintarna är för sig och intagna för sig. Pratar man med plitar på högre klass så ses man som golare.

Sen finns de såklart läge där man måste snacka med dom typ när de gäller ens verkställighet, när man ska lämna in papper, hämta brev osv. Klass 3or skiter folk mer eller mindre i vilket då folk har kort tid kvar. Har dock sett på 2 or att folk spelar kort med plitar på 1or är de verkligen noll tolerans mot sånt.

Men skulle de smälla på en 1a så skulle jag gissa på 20-30 min sen har dom läget under kontroll. Dom har ju sina "svartklädda" där. Typ kriminalvårdens insatsstyrka.

Klass 2 hade de nog tagit 1-2h då måste dom väl ringa dit polisen.

Klass 3 där ser jag inte att de kan hända. För folk vill inte riskera uppskjuten frigivning när man snart är ute.
Citera
2024-02-20, 20:31
Medlem
Hur fungerar det med telefonkort när man kommer till anstalt? har jobbat ihop en del på häktet men undrar om de blir konfiskerade vid incheckning? Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in