2015-02-21, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Okej då så förstår jag. Läste något om det tidigare så trodde att det var som jag sa vilket lät rätt knäppt.

Men detta med att hoppa in på en öppen, får man göra detta ? Finns väl egentligen kanske inget som säger att man inte får det. Men vad tror ni som kan detta, ä'r det värt att chansa för just mig i mitt fall ? Jag menar jag tycker det ändå kan vara värt visst en vecka eller två är inte mycket men hellre minus 1-2 veckor när det väl blir annan anstalt sen än att sitta hela 6 veckors tiden.

/L

Om du har en 28:3-dom får du sitta hela straffet, alltså 2 månader. Står det någonting om "skyddstillsyn" i din dom så har du säkerligen en 28:3a. Om du har detta och/eller du är väldigt ung så kan du åka på ett års övervakning ändå, annars inte (troligtvis).

Jag gissar att du får sitta 6 veckor på samma ställe, utsluss på så kort tid känns långsökt.
Citera
2015-02-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Kvv är helt dumma i huvudet på frågan om alkohol (också) och saknar fullständig verklighets uppfattning.
Att säga att man dricker 6 öl en fredag kväll 1 eller 2 gånger i månaden klassar dom som ett riskfyllt beteende.
Med den inställningen är stora delar av den vuxna befolkningen alkoholister.
Säg att ni är nykterister och slipp problem.
Varför vara ärlig mot fienden för?

Det låter överdrivet, alternativ väldigt svart/vitt. Spontant skulle jag inte klassa det som riskfyllt, det beror visserligen på vilka situationer du hamnar i de 1-2 kvällarna i månaden. Slutar de jämt i fyllecell/slagsmål etc. så är det riskfyllt även om om det är normal konsumtion. Antingen säger du inte hela sanningen eller så har du haft en nitisk kp/klhl.
Citera
2015-02-21, 05:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Om du har en 28:3-dom får du sitta hela straffet, alltså 2 månader. Står det någonting om "skyddstillsyn" i din dom så har du säkerligen en 28:3a. Om du har detta och/eller du är väldigt ung så kan du åka på ett års övervakning ändå, annars inte (troligtvis).

Jag gissar att du får sitta 6 veckor på samma ställe, utsluss på så kort tid känns långsökt.

Nej har inget om skyddstillsyn. Dömd till 2 mån fängelse endast samt en del av advokat kostnaden bara.

Okej, men kan jag inställa mig på någon klass 3 anstalt innan jag ska inställa mig på angivet datum ?
Är det jag försöker luska ut just nu, för då hade jag tänkt att hoppa in redan om 2 veckor så jag blir av med det istället för att vänta 1,5mån

Funderar på att hoppa in på någon av våra närmaste klass 3 anstalter (finns 2st med cirka 4-5 mils skillnad)

/L
Citera
2015-02-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Nej har inget om skyddstillsyn. Dömd till 2 mån fängelse endast samt en del av advokat kostnaden bara.

Okej, men kan jag inställa mig på någon klass 3 anstalt innan jag ska inställa mig på angivet datum ?
Är det jag försöker luska ut just nu, för då hade jag tänkt att hoppa in redan om 2 veckor så jag blir av med det istället för att vänta 1,5mån

Funderar på att hoppa in på någon av våra närmaste klass 3 anstalter (finns 2st med cirka 4-5 mils skillnad)

/L

Ja. Du kan inställa dig var som helst, det är ju inte det mest populära men dett väldigt vanligt att folk gör så. Det finns en möjlighet att du får stanna men de kommer troligtvis skicka dig om de hinner.
Citera
2015-02-21, 11:47
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Det låter överdrivet, alternativ väldigt svart/vitt. Spontant skulle jag inte klassa det som riskfyllt, det beror visserligen på vilka situationer du hamnar i de 1-2 kvällarna i månaden. Slutar de jämt i fyllecell/slagsmål etc. så är det riskfyllt även om om det är normal konsumtion. Antingen säger du inte hela sanningen eller så har du haft en nitisk kp/klhl.
Jag säger hela sanningen.
Detta gäller en nära vän.
Han är aldrig ute på det viset och dricker alltid i sällskap av tvn.
Han har heller aldrig hamnat i fyllecell i hela sitt liv.
Citera
2015-02-21, 14:15
Medlem
En livstidsdömd man som mördat två barn...hur blir en sån behandlad på Tidaholm?
Citera
2015-02-21, 14:25
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marda
En livstidsdömd man som mördat två barn...hur blir en sån behandlad på Tidaholm?
Eklund har ju åkt på däng några gånger.
En person som gjort det du beskriver blir troligtvis ungefär lika omtyckt.
Citera
2015-02-21, 14:35
Medlem
Man (jag) kan ju alltid hoppas
Citera
2015-02-21, 14:52
Medlem
Hur ser en dag ut på Tidaholm? (för en person som troligtvis hålls ganska skyddad med tanke på hans brott)

Känns viktigt för mig i min bearbetning att veta på ett ungefär vad han gör osv
Citera
2015-02-21, 16:01
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marda
Hur ser en dag ut på Tidaholm? (för en person som troligtvis hålls ganska skyddad med tanke på hans brott)

Känns viktigt för mig i min bearbetning att veta på ett ungefär vad han gör osv

Tidaholm är en ganska bra anstalt för att vara en klass 1:a om man sitter som normalintagen och klarar att föra sig bland klientelet. Om en barnamördare finns där så sitter han inte på normalen utan sannolikt på RO-avdelning. På banan (normalen) skulle en sådan bli sönderslagen om det kom ut vad han gjort.

Kan inte uttala mig exakt om vad de gör på Tidaholms RO, eftersom jag själv inte suttit på denna avdelning, men de verkar inte ha allt för roligt jämfört med normalavdelningarna. Har dessutom varit en del stök där på sistone med Eklunds inflyttning och Helge Fossmos knallning till Kumla då han sumpade sin tidsbestämning.

Annars är det vanlig kåkrutin med upplåsning på morgonen, slussning, jobb, slussning tillbaka, lunch, slussning, jobb, slussning igen och inlåsning drygt 12 timmar i en sliten cell. Det finns även en del behandlingsprogram riktade mot snabbknullare och sådana som sitter för familjerelaterat våld, men det är frivilligt att delta. På det hela taget en rätt dyster tillvaro skulle jag tro.
Citera
2015-02-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag säger hela sanningen.
Detta gäller en nära vän.
Han är aldrig ute på det viset och dricker alltid i sällskap av tvn.
Han har heller aldrig hamnat i fyllecell i hela sitt liv.

Om så är fallet låter det som otur med handläggare. Det är inte det normala att klassa den typen av alkoholintag som riskfyllt.
Citera
2015-02-21, 16:25
Bannlyst
Hur ser en vanlig dag i fängelset ut?

Hur ser en vanlig dag på anstalt ut? Sluten anstalt alltså, tidsmässigt. tex. klockan 07.00 upplåsning mm. telefontider mm! nyfiken! vill gärna ha flera olika berättelser med tanke på att det möjligtvis förändras från anstalt till anstalt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in