2022-12-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Om du är lyst i Sverige så är du per automatik lyst i andra länder.

Register samkörs.

Du läser om något som gäller när någon lyst av ett annat land påträffas i Sverige.

Skilj nu på saker och ting och böj inte fakta för att du inte vill höra vad som egentligen gäller för du vill höra "nej, du är inte lyst. Du kan resa som du vill".

https://polisen.se/om-polisen/internationell-verksamhet/verksamhet-inom-eu/schengen/

" SIS II:s efterlysningskategorier
SIS II innehåller följande personefterlysningar:

personer som är misstänkta för brott
försvunna
Schengenspärrade (nekad inresa)
personer som registrerats för dold övervakning
personer som söks för deltagande i ett rättsligt förfarande.
personer som är efterlysta för verkställighet av utdömd frihetsberövande påföljd "

Är du lyst så är du lyst i andra länder.

Kan vi släppa detta nu?

Ah märkligt för en kamrat som är svensk medborgare dömd till 3 månaders fängelse lyst kunde resa från Spanien till Danmark med fler länder inom eu och sedan till Dubai. Måste bara påpeka att det gäller ju inte bara folk som är lysta av andra stater det står ju även för svenskar som tex blivit dömda till fängelse så krävs det en vis längd på straffet för att göra en efterlysning
Citera
2022-12-01, 15:46
Medlem
Den som är dömd till ett straff mer än några månader och gömmer sig blir efterlyst av polisen både i Sverige och utomlands.
https://www.kriminalvarden.se › 12...
123 frågor om kriminalvård

Så skriver ju kriminalvården
Citera
2022-12-03, 11:17
Bannlyst
Citat:
Om du är lyst i Sverige så är du per automatik lyst i andra länder.

Register samkörs.

Du läser om något som gäller när någon lyst av ett annat land påträffas i Sverige.

Skilj nu på saker och ting och böj inte fakta för att du inte vill höra vad som egentligen gäller för du vill höra "nej, du är inte lyst. Du kan resa som du vill".

https://polisen.se/om-polisen/internationell-verksamhet/verksamhet-inom-eu/schengen/

" SIS II:s efterlysningskategorier
SIS II innehåller följande personefterlysningar:

personer som är misstänkta för brott
försvunna
Schengenspärrade (nekad inresa)
personer som registrerats för dold övervakning
personer som söks för deltagande i ett rättsligt förfarande.
personer som är efterlysta för verkställighet av utdömd frihetsberövande påföljd "

Är du lyst så är du lyst i andra länder.

Kan vi släppa detta nu?

Vet du hur det funkar med passtillstånd, och att resa utomlands när man står under bevakning? Alltså skyddstillsyn. Jag frågade min övervakare, men får inget rakt svar. Fick bara höra att "du får ansöka hos Polisen, sen hanterar vi ärendet"
Citera
2022-12-03, 11:20
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Vet du hur det funkar med passtillstånd, och att resa utomlands när man står under bevakning? Alltså skyddstillsyn. Jag frågade min övervakare, men får inget rakt svar. Fick bara höra att "du får ansöka hos Polisen, sen hanterar vi ärendet"

Korrekt.

När du ansöker så ser dom att du står under övervakning och säger då att de måste kolla med din övervakare om det är OK.

Säger övervakaren att det är OK så får du pass. Annars inte.
Citera
2022-12-03, 11:33
Bannlyst
Citat:
Korrekt.

När du ansöker så ser dom att du står under övervakning och säger då att de måste kolla med din övervakare om det är OK.

Säger övervakaren att det är OK så får du pass. Annars inte.

Vet du vilka legitima anledningar dom skulle kunna ha för att neka ett pastillstånd? Tänker att det måste finnas några anledningar om dom ska neka någon detta?
Citera
2022-12-03, 11:40
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Vet du vilka legitima anledningar dom skulle kunna ha för att neka ett pastillstånd? Tänker att det måste finnas några anledningar om dom ska neka någon detta?

Om det kan tänkas att du vill undanhålla dig av någon anledning.

Dvs undanhålla dig straff, du kanske har fler åtal, står i misstankeregistret, är under utredning, etc.
Citera
2022-12-03, 11:46
Bannlyst
Citat:
Om det kan tänkas att du vill undanhålla dig av någon anledning.

Dvs undanhålla dig straff, du kanske har fler åtal, står i misstankeregistret, är under utredning, etc.

Okej, då bör det inte bli några problem för mig att få igenom det. Annars kan man väl överklaga deras tramsbeslut till förvaltningsrätt, och senare kammarrätt om jag inte har fel va?
Citera
2022-12-03, 11:53
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Okej, då bör det inte bli några problem för mig att få igenom det. Annars kan man väl överklaga deras tramsbeslut till förvaltningsrätt, och senare kammarrätt om jag inte har fel va?

Du kan nog överklaga det mesta MEN du kommer inte ha mycket för det annat än räkningar och problem.

Övervakaren nekar inte bara för att dom vill utan för att det finns en legitim anledning såvida du inte har varit ett as så dom inte gillar dig.
Citera
2022-12-03, 11:54
Bannlyst
Citat:
Du kan nog överklaga det mesta MEN du kommer inte ha mycket för det annat än räkningar och problem.

Övervakaren nekar inte bara för att dom vill utan för att det finns en legitim anledning såvida du inte har varit ett as så dom inte gillar dig.

Kostar väl inget att överklaga beslut från myndighet hos förvaltnings/kammarrätt?

Så här står det om man Googlar:

"Det kostar inget att överklaga. Vid överklagande till förvaltningsrätt, kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen står du bara för dina egna kostnader och behöver inte betala motpartens om du förlorar." - Och den kostnaden blir ju inget för mig, då jag kommer företräda mig själv. Kommer inte ta hjälp utav någon jurist.
Senast redigerad av LordCuntworthy 2022-12-03 kl. 11:57.
Citera
2022-12-03, 11:57
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Kostar väl inget att överklaga beslut från myndighet hos förvaltnings/kammarrätt?

Så här står det om man Googlar:

"Det kostar inget att överklaga. Vid överklagande till förvaltningsrätt, kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen står du bara för dina egna kostnader och behöver inte betala motpartens om du förlorar."

Det beror väl på om du använder jurist/advokat eller inte?

Resten är gratis ja men att överklaga utan rättslig expertis, ja, du förstår kanske själva hur det oftast går?
Citera
2022-12-03, 12:01
Bannlyst
Citat:
Det beror väl på om du använder jurist/advokat eller inte?

Resten är gratis ja men att överklaga utan rättslig expertis, ja, du förstår kanske själva hur det oftast går?

Beror nog helt på om man kan föra sig själv, eller inte. Att hitta brister i myndighetens beslut i det här fallet (Kriminalvården) om dom skulle neka mig passtillstånd, blir inte särskilt svårt.

Jag vet att jag inte är med i någon förundersökning, eller är misstänkt för något brott (begärt ut misstankeregister, och har inte begått några brott överhuvudtaget sedan detta brottet (där skyddstillsynen dömdes ut) - Jag har inte avvikt från några möten med Kriminalvården, så dom kommer behöva hitta på något om dom ska neka mig passtillstånd. Därför är jag ganska säker på att jag kan lyckas bra utan juridisk hjälp vid ett eventuellt överklagande.

Kriminalvården älskar att jävlas, och det är därför jag räknar med att behöva överklaga. Dom är hemska att ha och göra med. Men roliga att jävlas tillbaka med också!
Citera
2022-12-03, 12:06
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Beror nog helt på om man kan föra sig själv, eller inte. Att hitta brister i myndighetens beslut i det här fallet (Kriminalvården) om dom skulle neka mig passtillstånd, blir inte särskilt svårt.

Jag vet att jag inte är med i någon förundersökning, eller är misstänkt för något brott (begärt ut misstankeregister, och har inte begått några brott överhuvudtaget sedan detta brottet (där skyddstillsynen dömdes ut) - Jag har inte avvikt från några möten med Kriminalvården, så dom kommer behöva hitta på något om dom ska neka mig passtillstånd. Därför är jag ganska säker på att jag kan lyckas bra utan juridisk hjälp vid ett eventuellt överklagande.

Kriminalvården älskar att jävlas, och det är därför jag räknar med att behöva överklaga. Dom är hemska att ha och göra med. Men roliga att jävlas tillbaka med också!

Lycka till men du har fått info nu som kanske hjälper dig på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in