2024-01-14, 23:15
Medlem
Tjena! Någon som har erfarenhet, och lite lust att berätta hur en vanlig dag på häktet kan se ut? Med fulla restriktioner. (Jag vet att det är lite skillnad på häktena i Sverige, men på ett ungefär menar jag)

Har lite specifika saker jag undrar, är lite speciell med hygien, pedant osv.
Vad får man för produkter i hygien väg? Hört man får ett litet värdelöst ”kit”
Är där deo, lotion i det kitet tex? Hur ofta får man duscha och hur ofta får man rena kläder? Sängkläder? Handduk? Får man låna rengörings grejor när man städar sin cell?

Om man tex kommer ifrån ett kraftigt missbruk och väntar en lång svår avtändning, där du i princip måste bo på toaletten för att det kommer från alla hål exakt hela tiden. Öppnar plitarna dörren var 5e min för toa besök då? Eller låter dom en skita ner sig? (Vet att vissa häkten har toalett på rummet)
Hur är det på morgonen, får man kaffe till frukosten? Om man inte pallar äta en måltid den tiden den delas ut, får man spara den på rummet till senare då?
Fyll gärna på hur en dag kan se ut från början till slut. Missar säkert att fråga ngt. Vad man tex får av KV och vad man får köpa/ta in själv. Papper o penna tex?
Tv på rummet? Hur ofta får man ringa/träffa sin advokat?
Timmen man inte är inlåst, vad får man välja på att göra då förutom promenaden? Kan man få hjälp med samtals terapi/psykolog om man haft det på utsidan sen flera år tbx?
Tacksam för givande svar och helst inte nedlåtande kommentarer om mina frågor.
Citera
2024-01-15, 13:28
Medlem
LisochLoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Tjena! Någon som har erfarenhet, och lite lust att berätta hur en vanlig dag på häktet kan se ut? Med fulla restriktioner. (Jag vet att det är lite skillnad på häktena i Sverige, men på ett ungefär menar jag)

Har lite specifika saker jag undrar, är lite speciell med hygien, pedant osv.
Vad får man för produkter i hygien väg? Hört man får ett litet värdelöst ”kit”
Är där deo, lotion i det kitet tex? Hur ofta får man duscha och hur ofta får man rena kläder? Sängkläder? Handduk? Får man låna rengörings grejor när man städar sin cell?

Om man tex kommer ifrån ett kraftigt missbruk och väntar en lång svår avtändning, där du i princip måste bo på toaletten för att det kommer från alla hål exakt hela tiden. Öppnar plitarna dörren var 5e min för toa besök då? Eller låter dom en skita ner sig? (Vet att vissa häkten har toalett på rummet)
Hur är det på morgonen, får man kaffe till frukosten? Om man inte pallar äta en måltid den tiden den delas ut, får man spara den på rummet till senare då?
Fyll gärna på hur en dag kan se ut från början till slut. Missar säkert att fråga ngt. Vad man tex får av KV och vad man får köpa/ta in själv. Papper o penna tex?
Tv på rummet? Hur ofta får man ringa/träffa sin advokat?
Timmen man inte är inlåst, vad får man välja på att göra då förutom promenaden? Kan man få hjälp med samtals terapi/psykolog om man haft det på utsidan sen flera år tbx?
Tacksam för givande svar och helst inte nedlåtande kommentarer om mina frågor.

Mina erfarenheter från ett par olika häkten(kan säkert skilja ibland)
Du blir väckt av att en vakt öppnar luckan/dörren. Strax därpå får du gå ut i korridoren för att hämta frukost och kaffe. Då står en vakt och antecknar om du har några särskilda önskemål för dagen. Om du vill träna, gå på promenad eller duscha t ex. Det får du göra varje dag om du vill. Inga problem att byta kläder/handdukar/sängkläder varje dag.

Sen in i cellen med brickan och ät. Efter en stund kommer någon och hämtar brickan. Har du tur med restriktionerna har du en tv att titta på, eller i vart fall en sysselsättning som ger några öre extra. Den utförs isåfall i cellen, t ex att du får en liten pressmaskin att montera ihop två smådelar med. Här kommer kanske en vakt och tar med dig ut i korridoren för klädesbyte och dusch.

Sen är det lunch. Fungerar som frukosten, inga konstigheter.

Promenaden om du har restriktioner är på en pytteliten tårtbit i ensamhet. Har du tur kanske det går att se nån glimt av världen utanför, men ofta inte. Utan restriktioner så blir det större "rastgård" och lite folk att prata med.

Sen tillbaka till cellen. Vänta/jobba/glo i några timmar till det är middag. Dagen avslutas med en kaffevagn, nån frukt och en brödbit. Sen är det bara att somna och sen göra om allt igen.

Vissa dagar är lite speciella omständigheter, som biblioteksdag eller vagn. Prata med en präst/imam/rabbin. Förhör osv. Guld värt för att bryta tristessen ibland. Vet inte hur det fungerar med psykologer.

Det blir massa krångel om du inte får i dig den mat du behöver, så gissningsvis är man ganska pragmatiska med det om du inte kan äta, men det kanske samtidigt pressas på om att du ska äta när det är tid för det. I värsta fall får du väl köpa nötter från kiosken att ha när det krisar.

Hygien så är det en liten tandborste, tandkräm och tvål man får. Ibland en deo.
Pennor och papper kan man låna.
Städningen består av att man får en mopp och skurhink. Vet inte om nått övrigt går att ordna.
Senast redigerad av LisochLos 2024-01-15 kl. 13:43.
Citera
2024-01-15, 15:20
Medlem
Saker som underlättar vid längre tid på häktet

Här är en del som gjorde min tid mer uthärdlig
Ansök om samsittare så fort du kan. Oftast parar dom ihop dig med någon som passar
GEM ( gemensamt rum) rums tid efter lunch spela tv spel eller bara komma ut från rummet
Ansök komma med i Gruppträning, Boka gym så ofta det går.
Ansök om Röda korset dom kommer en gång i veckan Psukolog, Präst
Försök att få bli avdelningsstädare du får bra lön för lite jobb.
Ansök om jobb köp telefonkort i kiosken å spara till senare.
Låna böcker av biblioteksvagnen
Du har rätt till en timmes promenad bra o komma ut o få luft.
Tiden går snabbare med en strukturerad tillvaro tyckte jag, men vissa sover hela tiden går knappt ut

QUOTE=LisochLos|87041648]Mina erfarenheter från ett par olika häkten(kan säkert skilja ibland)
Du blir väckt av att en vakt öppnar luckan/dörren. Strax därpå får du gå ut i korridoren för att hämta frukost och kaffe. Då står en vakt och antecknar om du har några särskilda önskemål för dagen. Om du vill träna, gå på promenad eller duscha t ex. Det får du göra varje dag om du vill. Inga problem att byta kläder/handdukar/sängkläder varje dag.

Sen in i cellen med brickan och ät. Efter en stund kommer någon och hämtar brickan. Har du tur med restriktionerna har du en tv att titta på, eller i vart fall en sysselsättning som ger några öre extra. Den utförs isåfall i cellen, t ex att du får en liten pressmaskin att montera ihop två smådelar med. Här kommer kanske en vakt och tar med dig ut i korridoren för klädesbyte och dusch.

Sen är det lunch. Fungerar som frukosten, inga konstigheter.

Promenaden om du har restriktioner är på en pytteliten tårtbit i ensamhet. Har du tur kanske det går att se nån glimt av världen utanför, men ofta inte. Utan restriktioner så blir det större "rastgård" och lite folk att prata med.

Sen tillbaka till cellen. Vänta/jobba/glo i några timmar till det är middag. Dagen avslutas med en kaffevagn, nån frukt och en brödbit. Sen är det bara att somna och sen göra om allt igen.

Vissa dagar är lite speciella omständigheter, som biblioteksdag eller vagn. Prata med en präst/imam/rabbin. Förhör osv. Guld värt för att bryta tristessen ibland. Vet inte hur det fungerar med psykologer.

Det blir massa krångel om du inte får i dig den mat du behöver, så gissningsvis är man ganska pragmatiska med det om du inte kan äta, men det kanske samtidigt pressas på om att du ska äta när det är tid för det. I värsta fall får du väl köpa nötter från kiosken att ha när det krisar.

Hygien så är det en liten tandborste, tandkräm och tvål man får. Ibland en deo.
Pennor och papper kan man låna.
Städningen består av att man får en mopp och skurhink. Vet inte om nått övrigt går att ordna.[/quote]
Citera
2024-01-15, 19:04
Medlem
Folketstempels avatar
Alla anstalter har olika regler inom samma säkerhetsklass.

Man kan inte säga generellt hur en tex klass trea är att sitta på, då de öppna anstalterna är totalt olika gällande regler samt allt annat egentligen. Bara kläder och kiosklistan är ungefär det samma.

Somliga har stängsel, fotboja, andra varken eller. Somliga har rum där man har en egen tagg och helt privat och låst för andra. Andra anstalt har inga låsbara dörrar som ger en ett lite privatare och skyddat rum från andra.

Det finns enrummare till 2-5 bäddrum. Tvåbäddsrum med endast en tv att samsam om etc etc.
Sysselsättning finns för somliga på vissa anstalter. 13:- i timmen, medan andra får bara 6,5:- och inget att göra som inte ger knappt ens cigarretter för en vecka om man röker. Sedan ska det sparas för resor under permission och hembiljett för denna inkomst också.

Maten kan vara frysmat som smakar skit, eller egenlagat från ett kök lokalt.
Om man ska tala om att sitta på anstalt så måste man specificera just vilket anstalt det gäller.

Eller hur, vad säger panelen?
Värst är alla invandrare, speciellt afrikanerna.
Citera
2024-01-15, 22:01
Medlem
LisochLoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Värst är alla invandrare, speciellt afrikanerna.

Värst hur?
Citera
2024-01-15, 22:48
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisochLos
Värst hur?
Skriker när de samtalar med varandra. Deras kulturella egenskaper är likt tortyr om man är i deras närhet.
De är otrevliga eftersom de vet att ingen gillar dem och har ingen respekt för andra än just deras egen "grupp" av afrikaner. Somalier har sin grupp, västafrikaner en annan.
De är ständigt i konflikt med samtliga andra. Svenskar, araber, polacker eller rumäner som de flesta andra utgör etniciteterna av grovt räknat.

Många kan varken svenska eller engelska. Inte ens klockan fattar de i extrema fall som jag sett. Ofta sitter de för narkotikasmuggling om de inte har uppehållstillstånd.
Otroligt många borde utvisas direkt istället för att fylla våra anstalt och säkert få asyl då det är synd om de stackarna från Afrika, anser de vänstervridna myndigheternas kärringar.

På en avdelning jag satt på så hade afrikanerna egen toalett som de själva fick städa.
Ingen ville städa upp efter deras svinerier när de går på toaletten.

Jag blev omplacerad många gånger eftersom jag inte kunde slappna av, genom att bo med det värsta skitfolk som finns på jorden 24/7. Det finns två kategorier av folk på anstalt. (Inte helt sant, men som en grov generalisering).

1. Jag med flera som sitter för misshandel då vi blivit utsatta för kategori
2. tidigare. De som är oärliga och stjäl och bedrar.

Att sedan låsa in oss med den gruppen som vi hatar, det grundar för en konflikt såklart.
De som sitter för våldsbrott, även mord är de trevligaste enligt mig att umgås med. De har heder och är pålitliga kamrater som även ställer upp när det blir bråk.
Citera
2024-01-15, 22:53
Medlem
3Godisars avatar
måste man säga upp sin lägenhet om man får ett längre fängelsestraff... eller får man någon form av bidrag ekonomiskt för att kunna behålla den?

Vad händer med ens lägenhet och ägodelar om man åker in för tex ett grovt brott?
Citera
2024-01-16, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
måste man säga upp sin lägenhet om man får ett längre fängelsestraff... eller får man någon form av bidrag ekonomiskt för att kunna behålla den?

Vad händer med ens lägenhet och ägodelar om man åker in för tex ett grovt brott?

Nej, du får inte hyran betald medan du sitter på kåken. Hur fan skulle det se ut om någon blr tagen med 10 kassar i tullen och staten betalar för hans tomma lägenhet i 5-6 år? Du får hyra ut i andra hand. Du får ju inte tillstånd av värden för så lång tid utan måste göra det under bordet, men det känns som en konstig grej att dra sig för när man är okej med att göra något som ger en längre volta.
Citera
2024-01-16, 05:55
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Värst hur?

Som ovan skrev .

Är du inte rasist kommer du bli det . Tro mig .... varit på en avdelning där majoriteten var blattar tror de var 3 svenskar på den avdelningen och de vart bråk nästan direkt över skitsaker

För o förklara hur de beter sig så är de högljudda , otrevliga och skiter I hygien de luktar satan att behöva va i samma rum en längre tid . Dom vägrar prata svenska trots dom oftast kan de men nej de ska skrikas o allt trots de prata med varandra normalt
Citera
2024-01-16, 10:00
Medlem
LisochLoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Skriker när de samtalar med varandra. Deras kulturella egenskaper är likt tortyr om man är i deras närhet.

Haha. Jo, låter mer än svenskar gör dom helt klart.

Citat:
Jag blev omplacerad många gånger eftersom jag inte kunde slappna av, genom att bo med det värsta skitfolk som finns på jorden 24/7. Det finns två kategorier av folk på anstalt. (Inte helt sant, men som en grov generalisering).

1. Jag med flera som sitter för misshandel då vi blivit utsatta för kategori
2. tidigare. De som är oärliga och stjäl och bedrar.

Att sedan låsa in oss med den gruppen som vi hatar, det grundar för en konflikt såklart.
De som sitter för våldsbrott, även mord är de trevligaste enligt mig att umgås med. De har heder och är pålitliga kamrater som även ställer upp när det blir bråk.

Jag skulle hellre kategorisera efter

1. Fångar som tar ansvar för sina brott
2. Fångar som skyller allt på yttre omständigheter

Grupp 1 går att ha att göra med, grupp två är farliga på fel sätt.
Mördare kan va äckligt fega råttor, eller inte, beroende på 1 eller 2.

Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Som ovan skrev .

Är du inte rasist kommer du bli det . Tro mig .... varit på en avdelning där majoriteten var blattar tror de var 3 svenskar på den avdelningen och de vart bråk nästan direkt över skitsaker

För o förklara hur de beter sig så är de högljudda , otrevliga och skiter I hygien de luktar satan att behöva va i samma rum en längre tid . Dom vägrar prata svenska trots dom oftast kan de men nej de ska skrikas o allt trots de prata med varandra normalt

Jag är så tråkig att jag föredrar blattar och svarta som sällskap över andra svenskars, bråk och skrik till trots. Så rasist lär det inte göra mig. Hygien och dålig lukt är tråkigt när man ska vara inlåsta tillsammans, har som tur är inte upplevt det som ett problem med "svartingarna." Skrikandet kan va störigt men man får tänka på att dom oftast inte är lika orädda som oss nordbor, blir nog lätt att man höjer rösten i läskiga sammanhang då.
Citera
2024-01-16, 10:07
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Haha. Jo, låter mer än svenskar gör dom helt klart.

Jag skulle hellre kategorisera efter

1. Fångar som tar ansvar för sina brott
2. Fångar som skyller allt på yttre omständigheter

Grupp 1 går att ha att göra med, grupp två är farliga på fel sätt.
Mördare kan va äckligt fega råttor, eller inte, beroende på 1 eller 2.

Jag är så tråkig att jag föredrar blattar och svarta som sällskap över andra svenskars, bråk och skrik till trots. Så rasist lär det inte göra mig. Hygien och dålig lukt är tråkigt när man ska vara inlåsta tillsammans, har som tur är inte upplevt det som ett problem med "svartingarna." Skrikandet kan va störigt men man får tänka på att dom oftast inte är lika orädda som oss nordbor, blir nog lätt att man höjer rösten i läskiga sammanhang då.

På insidan eller utsidan ?

Förstå mig rätt nu . Att va på en extremt liten yta tex dela rum de kanske går en natt max om en det . Folk är vidriga inne på kåken även i vanliga livet för minsta grej blir en stor grej .

Ta i mat med händerna. Typ ost ... Pålägg mm . Vissa står o kliar sig i arslet o sen tar i saker utan att tvätta händerna. Och tvätta händerna efter toabesök är de lååååångt ifrån alla som gör ifrån Mellanöstern och Afrika. Säger inte att nordbor är bäst på det men det hör till vanlig uppfostran och hyfs .
Citera
2024-01-16, 10:20
Medlem
LisochLoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
På insidan eller utsidan ?

Förstå mig rätt nu . Att va på en extremt liten yta tex dela rum de kanske går en natt max om en det . Folk är vidriga inne på kåken även i vanliga livet för minsta grej blir en stor grej .

Ta i mat med händerna. Typ ost ... Pålägg mm . Vissa står o kliar sig i arslet o sen tar i saker utan att tvätta händerna. Och tvätta händerna efter toabesök är de lååååångt ifrån alla som gör ifrån Mellanöstern och Afrika. Säger inte att nordbor är bäst på det men det hör till vanlig uppfostran och hyfs .

Utsida och insida. Dela rum har jag aldrig behövt göra, kan tänka att det lätt blir väl intensivt om man måste det.

Säger inte att det inte förekommer äcklande men det brukar styras upp i extremfall i min erfarenhet. Ofta då av just hygienmedvetna afrikaner.

Att små saker blir stora på kåken är sant och intressant. Tänker att det till viss del har att göra med ansvarstagandet, eller bristen därav. Små fula saker tror folk att dom ska komma undan med, att andra inte ska fatta. Finns nog inget som är mer provocerande för nån som är bra på att läsa människor, och det är ju många i fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in