2024-02-08, 17:41
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Tror du de som upplever falska minnen vet att de är falska?
Kan du ge en källa på att det ens finns falska minnen när man minns nåt lika klart som om det var onsdag igår eller ansiktet på ens döda far? Kan du ge en källa på hur detta kan va falskt?
Ni tjafsar om falskt minne gång på gång. Bevisa det då.
Citera
2024-02-08, 18:22
"In psychology, a false memory is a phenomenon where someone recalls something that did not actually happen or recalls it differently from the way it actually happened. Suggestibility, activation of associated information, the incorporation of misinformation, and source misattribution have been suggested to be several mechanisms underlying a variety of types of false memory."

https://en.wikipedia.org/wiki/False_memory
Senast redigerad av DiPresso 2024-02-08 kl. 18:25.
Citera
2024-02-08, 18:25
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiPresso
"In psychology, a false memory is a phenomenon where someone recalls something that did not actually happen or recalls it differently from the way it actually happened. Suggestibility, activation of associated information, the incorporation of misinformation, and source misattribution have been suggested to be several mechanisms underlying a variety of types of false memory."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/False_memory
O vem har auktoritet att bestämma om person a eller b har falska minnen? Vem sitter med facit o kan bestämma detta?
Citera
2024-02-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
1) jag tror det om det är så att någon random skitsnackare på FB påstår att citatet inte finns.
Att få tillträde till KB:s arkiv kräver legitimering, jag vill se en kopia av detta. Att någon flashbackare påstår att han har varit där utan några som helst bevis kan man arkivera under "skitsnack".

Ni som bor i Stockholm kan väl ta en sväng dit, be om en kopia och lägg ut här.

Man får ju inte kopiera filerna hos KB, därför går det inte att lägga upp på nätet hur som helst.

Men det är ju någon som lyckats filma den del av matchen där citatet ska ha sagts, alltså direkt efter Englands ledningsmål som görs på straff. Men Arne säger det inte.

Det finns länkar på andra ställen i tråden, men jag har tankat hem klippet och lagt upp det igen här:

https://easyupload.io/5rd0mt

Titta på det där. Var det där du hörde Arne säga det?
Citera
2024-02-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
O vem har auktoritet att bestämma om person a eller b har falska minnen? Vem sitter med facit o kan bestämma detta?

Det funkar ju inte så. Det man gör är att man försöker ta reda på om det som minnet påstår verkligen har hänt.

Om jag till exempel minns att Japan vunnit VM i fotboll så är det inte så svårt att bevisa att det är ett falskt minne. Man går helt enkelt igenom att VM som spelats och kollar om Japan vunnit någon gång. Det har de inte, och därför är minnet falskt. Inte så svårt, eller hur?
Citera
2024-02-08, 18:33
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det funkar ju inte så. Det man gör är att man försöker ta reda på om det som minnet påstår verkligen har hänt.

Om jag till exempel minns att Japan vunnit VM i fotboll så är det inte så svårt att bevisa att det är ett falskt minne. Man går helt enkelt igenom att VM som spelats och kollar om Japan vunnit någon gång. Det har de inte, och därför är minnet falskt. Inte så svårt, eller hur?
Nä det funkar inte så!!

För om verkligheten ändrats, antingen om nån raderat det eller vad som helst, så kan man inte bevisa att nån minns fel.

Nu frågar jag dig kring minnen. Folk kan luras, man kan bli manipulerad, saker kan raderas - det kallas gas lighting. Så Bevisa att det ens existerar falska minnen. Försök.
Citera
2024-02-08, 18:36
Medlem
Citat:
Nä det funkar inte så!!

För om verkligheten ändrats, antingen om nån raderat det eller vad som helst, så kan man inte bevisa att nån minns fel.

Nu frågar jag dig kring minnen. Folk kan luras, man kan bli manipulerad, saker kan raderas - det kallas gas lighting. Så Bevisa att det ens existerar falska minnen. Försök.

Visst kan man försöka se till att alla tänkbara källor anger Japan som VM-segrare i någon turnering, och att det inte går att se att detta är förvanskat i efterhand, men det är extremt svårt. Därför är den rimliga slutsatsen att den som säger att Japan har ett VM-guld helt enkelt minns fel.

Ett jättebra bevis på att det finns falska minnen är ju den här tråden - att Arne Hegefors skulle sagt "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk", trots att det inte existerar ett enda spår av en sådan inspelning.
Citera
2024-02-08, 18:38
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte. Såg två sekunder o tog bort det direkt. Kollar inte på en CP som filmat sin datorskärm med sin mobil o sen kallar det bevis.

Om du inte ens tittar och gör en rimlighetbedömning av de belägg (inte bevis, sådant sysslar matematiker och logiker med) som presenteras, är det du inte i själva verket du som är CP? Hmmm???
Citera
2024-02-08, 18:39
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Nej det har jag inte. Såg två sekunder o tog bort det direkt. Kollar inte på en CP som filmat sin datorskärm med sin mobil o sen kallar det bevis.
Vet inte om du trollar eller är seriös men iaf:

När så många gått igenom matcher och konstaterat att citatet inte finns där så många påstått att det gör är det väl inte ologiskt å konstatera att minnet är fejk?

Ingen kan ta ifrån dig vad du minns eller tror dig minnas, men om jag insisterar med en dåres envishet att jag minsann såg Bigfoot när jag var i Norrland för 15 år sedan då får jag inse att folk inte kommer tro mig om jag inte har nåt mer konkret att visa, samma sak är det här med Arnes citat.
Citera
2024-02-08, 18:40
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Visst kan man försöka se till att alla tänkbara källor anger Japan som VM-segrare i någon turnering, och att det inte går att se att detta är förvanskat i efterhand, men det är extremt svårt. Därför är den rimliga slutsatsen att den som säger att Japan har ett VM-guld helt enkelt minns fel.

Ett jättebra bevis på att det finns falska minnen är ju den här tråden - att Arne Hegefors skulle sagt "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk", trots att det inte existerar ett enda spår av en sådan inspelning.
Du pratar i rundgång. Cirkulär logik.
Jag o många andra minns det. Du kan inte bevisa att våra minnen är falska. Du kan bara säga att det inte skett i denna verklighet. Så då måste det betyda att minnena är fel.
Men om verkligheten ändrats då?
O våra minnen är riktiga?

Just det. Så försök du komma på nåt bra bevis som säger att ett minne är falskt. Du kan inte göra det utan gas lighting. Dvs påpeka att verkligheten är annan än minnet.
Men jag åberopar alltså att minnet är korrekt men verkligheten "fel". Att den har ändrats.
Citera
2024-02-08, 18:42
Medlem
Så kul att alla som är tvärsäkra på sitt eget minne i den här tråden blir förbannade och kastar förolämpningar hit och dit så fort någon argumenterar emot, istället för att erkänna sig besegrade.
Citera
2024-02-08, 18:43
Medlem
Citat:
Du pratar i rundgång. Cirkulär logik.
Jag o många andra minns det. Du kan inte bevisa att våra minnen är falska. Du kan bara säga att det inte skett i denna verklighet. Så då måste det betyda att minnena är fel.
Men om verkligheten ändrats då?
O våra minnen är riktiga?

Just det. Så försök du komma på nåt bra bevis som säger att ett minne är falskt. Du kan inte göra det utan gas lighting. Dvs påpeka att verkligheten är annan än minnet.
Men jag åberopar alltså att minnet är korrekt men verkligheten "fel". Att den har ändrats.

Vad menar du med att "verkligheten ändrats"? Hur kan det förgångna modifieras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in