2024-02-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tvärt om - problemet uppstår när vi som såg matchen 10 år senare via en bok och lite senare artiklar i tidningen får till oss att någon sa något i just det referatet. Men då ingen minns referatet från matchen antar vi att det som står i boken måste vara sant. Det är i exakt det ögonblicket det kollektiva falska minnet skapas.

Store delen av dina "minnen" från barndomen är, om inte falska, planterade minnen.
Saker äldre personer sagt till dig att du upplevt - kompletterat med foto från den tiden.
men du tror på allavar att det faktiskt är dina egna minnen från tiden.

minnet är bedrägligt och det är rätt lätt att plantera saker som folk sedan tror på.
Det är ett kul grej många människor som forskar inom ämnet ägnar sig åt - att plantera minne hos sina vänner. Man börjar lite löst med att "minns du den där festen... du vet när Johan gjorde det och det" Grejen är att Johan aldrig gjort det som avses. Men visst har Johan varit med på fester.
Efter ett par gånger kommer man själv börja tro att de hänt, och efterhand som man får storyn utbroderad för sig minns man själv mer och mer. Det bedrägliga är dock att allt man minns planterats i föregående samtal - eftersom det egentligen aldrig hänt. Ändå kommer man efter ett tag själv återge det som om det hände, man var där, ha tydliga minnen av det osv.

Så att en kopiös massa människor "minns" detta betyder inte att någon faktiskt sagt det.
Jag är född på 60-talet
Citera
2024-02-12, 13:40
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaquarelli
Hur kom du över matchen? Jag såg matchen när den sändes på TV och hörde citatet ihop med 2 kompisar och reagerade på hur träffsäkert citatet var. Skulle gärna vilja se matchen på nytt men den går inte att komma åt som privatperson varken hos SVT eller Kungliga Biblioteket.
Det går utmärkt gå dit som privatperson. Hitta inte på saker nu som dina gelikar ursäktar sig med.
Senast redigerad av Steff83 2024-02-12 kl. 14:28.
Citera
2024-02-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Jag är född på 60-talet
Och…?
Citera
2024-02-12, 14:08
Medlem
Citat:
Men vad har du för problem?
Säger att jag inte hört det själv men att alla började snacka om det samma dag, i Sthlm iallafall fall.
Hur kommer det sig?
Internet och mobiltelefoner fanns inte/knappt.
Vilken dag var det?
Citera
2024-02-12, 14:46
Medlem
chran508s avatar
Alla som påstår att personerna som kollat matchen på KB inte är trovärdiga verkar ha missat att de gått dit i HOPP om att faktiskt hitta citatet. Det är alltså personer som VILL att citat ska finnas, men de har tvingats inse att det inte gör det.
Citera
2024-02-12, 15:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag är född på 60-talet

Jag är också född på 60-talet. Vart går vi från nu? Varför är det relevant?
Citera
2024-02-12, 15:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men vad har du för problem?
Säger att jag inte hört det själv men att alla började snacka om det samma dag, i Sthlm iallafall fall.
Hur kommer det sig?
Internet och mobiltelefoner fanns inte/knappt.

Finns det något annat citat från Hegerfors som alla började prata om nästa dag, och som folk minns i decennier? Eller är dett med avbytarbänken så otroligt mycket mer minnesvärt?
Citera
2024-02-12, 15:52
Medlem
Citat:
Hur kom du över matchen? Jag såg matchen när den sändes på TV och hörde citatet ihop med 2 kompisar och reagerade på hur träffsäkert citatet var. Skulle gärna vilja se matchen på nytt men den går inte att komma åt som privatperson varken hos SVT eller Kungliga Biblioteket.

Det är inte jag utan en användare som varit och filmat sekvensen på KB.

Det går att komma till KB som privatperson. Men du behöver ansöka om tillstånd. Mig veterligen är det ingen som vid ansökan nekats tillträde till arkivet.

Det finns ju där för att vi ska kunna se hur det var förr. Men antar att de har ansökningsprocessen av praktiska skäl, så att inte plötsligt halva Sverige kommer dit.

Här skriver en användare hur man får tillstånd.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Senast redigerad av avec 2024-02-12 kl. 15:57.
Citera
2024-02-12, 16:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Va?

Bosse Hansson blev portad. Citateto finns kvar att lyssna på för den som vill. Finns på Youtube och med 100% sannolikhet på SMSB.

I båda fallen till skillnad från Hegerfors pseudocitat
Citera
2024-02-12, 18:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Han har aldrig sagt det som sägs i "citatet". Det är inte ett citat, snarare en anekdot. "På Kameruns avbytarbänk" är tillagt i efterhand för att visa på sammanhanget. Jag tror att han sa något i stil med att "här ser det det mörkt ut" när kameran svepte över Kameruns avbytarbänk.

Jaså det tror du. Så givande inlägg… Att inte heller det kan höras på de granskade kopiorna eller den panoreringen över huvudet taget inte finns efter straffarna spelar ingen roll eller?
Citera
2024-02-12, 19:14
Medlem
Citat:
Nej - du såg matchen men hörde aldrig citatet. Det är ett falskt minne.
Egentligen är det hela ett extremt fascinerande fenomen - och ännu ett lysande bevis på hur bedrägligt, opålitligt och lättmanipulerat vårt minne är.
Citera
2024-02-13, 06:29
Medlem
Nu har det varit tyst ett tag från alla believers. Undrar när nästa våg med glasklart minne dyker upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in