2024-02-07, 10:22
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Ni kan sluta diskutera detta eftersom Arne Hegerfors själv säger i intervjun med Ulf Elfving den 6 januari 2020 att han har sagt det i en sändning. Länk bifogas. Lyssna från 27.30
Han fällde kommentaren i referatet Kamerun mot England i 1/8 delsfinalen i VM 1990.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1430058

Det är ju märkligt att Arne i intervju har fått svara på att äktheten är ifrågasatt(eller ja, rentav avfärdad):

https://www.aftonbladet.se/sportblad...tet-ett-pahitt

Och ändå så pratade han på om citatet i det du länkade, som om intervjun från när denna tråd var ganska färsk, aldrig har ägt rum. Om han inte minns det, så kanske det är ett tecken på att Arnes minne inte var speciellt tillförlitligt.
Citera
2024-02-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det klipps inte i KB:s arkiv. Det finns betydligt grövre grejer där så att de skulle klippa bort denna guldgruva är såklart uteslutet.
Det klipps hos SVT, eller trodde du att KB har egna inspelningar av allt, eller hur tror du att KB får allt som publiceras i Sverige? KB har ingen sådan egen bevakning utan arkiverar det som officiellt PUBLICERAS.
Därför har KB den versionen av matchen som SVT visar.

Sen krävs identifiering för att få tillgång till KB:s arkiv, KB är inte som lokala stadsbiblioteket där man kan stövla in hur som helst.
Innan jag tror på några random flasbackare som har "besökt" KB krävs bildbevis helt enkelt.
Senast redigerad av SlowCooker 2024-02-07 kl. 10:41.
Citera
2024-02-07, 10:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Det klipps hos SVT, eller trodde du att KB har egna inspelningar av allt, eller hur tror du att KB får allt som publiceras i Sverige? KB har ingen sådan egen bevakning utan arkiverar det som officiellt PUBLICERAS.

Sen krävs identifiering för att få tillgång till KB:s arkiv, KB är inte som lokala stadsbiblioteket där man kan stövla in hur som helst.
Innan jag tror på några random flasbackare som har "besökt" KB krävs bildbevis helt enkelt.

Om bildbevis läggs fram, inser du att ditt minne har svikit dig (igen)?
Citera
2024-02-07, 11:04
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:

Om jag går till KB och lägger upp bildbevis, kommer du acceptera att det eller kalla mig för "random flashback lögnare"?
Citera
2024-02-07, 11:08
Medlem
chran508s avatar
Citat:

Finns exakt noll anledningar för SVT att klippa bort detta. Det är ju en guldgruva. Media har ju flera gånger nämnt detta citat så det är inget man skäms över direkt.
Citera
2024-02-07, 11:21
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Min spontana haverikommission är att Slowcooked har målat in sig i ett hörn nu. Han spelar med höga insatser och har gått all in på sitt "kristallklara minne" som redan börjat krackelera. Istället för att erkänna att han kanske hade fel så tänker han inte backa en tum, allt för att försvara det korthus som vi alla i den här tråden tvingats att se rasera framför våra ögon (acceptansen att gamla minnen ibland inte går att lita på).
Citera
2024-02-07, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är med om "bildbeviset" ser korrekt ut.
Citera
2024-02-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Om jag går till KB och lägger upp bildbevis, kommer du acceptera att det eller kalla mig för "random flashback lögnare"?
Försök fatta att KB har SVT:s version.
Citera
2024-02-07, 11:37
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Och vilken version har alla som spelat in den på VHS?
Citera
2024-02-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Min spontana haverikommission är att Slowcooked har målat in sig i ett hörn nu. Han spelar med höga insatser och har gått all in på sitt "kristallklara minne" som redan börjat krackelera. Istället för att erkänna att han kanske hade fel så tänker han inte backa en tum, allt för att försvara det korthus som vi alla i den här tråden tvingats att se rasera framför våra ögon (acceptansen att gamla minnen ibland inte går att lita på).
Haha, snygg fantasiprodukt. Nej jag har egna minnen, ingen kan ta bort dem.
Kan säga så här att just den matchen Kamerun - England var rätt ointressant från början, England kör över Kamerun och matchen var endast en formalitet. Slötittade på den.
Men när Kamerun tog ledningen vaknade jag till, va fan!
England satte in en högre växel, sen när de tog ledningen såg det inte alltför muntert ut på Kameruns bänk, "ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" sa Hegerfors. Tänkte inte så mycket på den kommentaren just då, men hörde väl den.
Citera
2024-02-07, 11:40
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:

Var hittar jag den ocensurerade "versionen" då, O du vise? Kan du ge oss bevis för att SVT har brutit sig in i arkivet och redigerat bort Kamerunkommentaren? Om din teori stämmer så är det ett scoop som journalister skulle vara intresserade av, det är ju som Watergateaffären fast i mindre skala.
Citera
2024-02-07, 11:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Haha, snygg fantasiprodukt. Nej jag har egna minnen, ingen kan ta bort dem.
Kan säga så här att just den matchen Kamerun - England var rätt ointressant från början, England kör över Kamerun och matchen var endast en formalitet. Slötittade på den.
Men när Kamerun tog ledningen vaknade jag till, va fan!
England satte in en högre växel, sen när de tog ledningen såg det inte alltför muntert ut på Kameruns bänk, "ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" sa Hegerfors. Tänkte inte så mycket på den kommentaren just då, men hörde väl den.

Så du noterade knappt citatet när du hörde det, men nu är minnet av den kristallklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in