2024-01-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den gemensamma nämnaren är dåliga hypoteser - inte jag.
Jag är glasklar med vad jag anser om människor som inte respekterar ett nej och försöker läsa in ja utan att sådant samtycke getts.
Det är inte bara ord mot ord i detta fall - det finns stödbevisning.

Ha ha, ja givetvis är det alla andra det är fel på, aldrig dig, trots att det uppenbart är det.

Jo, bara ord mot ord. Den enda stödbevisning som finns bygger på hennes ord, och talar både för och emot.

Du ljuger, som vanligt.
Citera
2024-01-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Varför tycker du att påföljden skulle ha varit hårdare?

Straffskalan för våldtäkt av normalgraden är fängelse mellan 3 och 6 år.
Den övre delen används nog inte i praktiken eftersom det då brukar handla om grov våldtäkt. Mindre grov våldtäkt straffas med fängelse mellan 6 månader och 4 år.

Omständigheter som talar i skärpande riktning är misshandel, hot, utpressning, eller utnyttjade av offrets utsatthet eller beroendeställning.
Avsaknad av våld eller hot talar inte i mildrande riktning.
Däremot kan t.ex. begränsad penetrering, avsaknad av förödmjukande eller förnedrande inslag, eller att gärningsmannen avbryter sin handling när målsägande upprepar sitt nej, göra att brottet bedöms som mindre grovt.

Som jag ser det är det en grov våldtäkt, även om man kan få det oaktsamt är straffvärdet rekomenderat 4 år.

Det har förekommit våld enligt TR Dom.

Vad det står i FUP är ointressant, rätten tar beslut utifrån åklagarens respektive advokatens framställan.

Vid ett överklagande till HR kommer man fatta beslut utifrån det som visats i TR samt inspelningar om inget nytt framkommit.

Vikings Dom 3 år och 3 månader ligger i underkant och en skärpning av straff ligger i linje på politiska beslut.

Därav tror jag att det blir en skärpning på straff värdet, tidigare skrev jag att det skulle bli en lindrig men det var före jag läste TR Domslut.
Citera
2024-01-30, 19:58
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det ser väl inte direkt ljust ut för V kan man nog säga. Lite anmärkningsvärt att tingsrätten i det målet friade gärningsmannen.

Ja, och det var kvinnlig domare i Boråsfallet som friade med hänvisning till oralsex och styrning av snoppen med handen i ridposition
Vilket hovrätten i Göteborg inte tyckte spelade någon roll.
Ett brottsoffer får alltså i viss omfattning styra det ofrivilliga sexet i syfte att minska obehaget, utan att det friar gärningsmannen från ansvar.
Citera
2024-01-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men det låter osannolikt att killen skulle vara så rädd för V att han därför äter kräftor i två timmar mot sin vilja. Det är knäckfrågan här.

Nja, det finns väl gott om fall där våldtäkter pågått längre än så.
Googla på "våldtogs i flera timmar" så kommer många fall upp.

Fallet som tråden handlar om är inte särskilt unikt i sig.
Citera
2024-01-30, 20:02
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Som jag ser det är det en grov våldtäkt, även om man kan få det oaktsamt är straffvärdet rekomenderat 4 år.

Det har förekommit våld enligt TR Dom.

Vad det står i FUP är ointressant, rätten tar beslut utifrån åklagarens respektive advokatens framställan.

Vid ett överklagande till HR kommer man fatta beslut utifrån det som visats i TR samt inspelningar om inget nytt framkommit.

Vikings Dom 3 år och 3 månader ligger i underkant och en skärpning av straff ligger i linje på politiska beslut.

Därav tror jag att det blir en skärpning på straff värdet, tidigare skrev jag att det skulle bli en lindrig men det var före jag läste TR Domslut.

Tack för förklaringen.
Grov våldtäkt kräver att gärningsmannen har använt våld eller hot som varit av särskilt allvarlig art, att fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet, eller att gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller offrets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

I detta fall får inte hovrätten skärpa eftersom åklagaren inte överklagat.
Därav mitt stalltips att hovrätten fastställer.
Innan jag läste Boråsdomen trodde jag mer på en ändring till oaktsam våldtäkt men nu vete fan.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-30 kl. 20:06.
Citera
2024-01-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varför delar du upp mitt inlägg? Det ska läsas som en helhet och svaras på i dess helhet.

För atg ditt dravel blir ännu mer obegripligt om man inte delar upp det och du envisas med att ljuga, fabulera och säga emot dug själv.

Citat:
Inte konstigt att du knappt begriper vad jag menar och kallar mig för "lögnare" etc., när du på ett ohederligt sätt delar upp mitt inlägg sådär.

Dina lögner är fortfarande lögner oavsett om man delar upp texten.

Citat:
Ja, kvinnor är individer, fint att du förstår detta.

Fast det tycker ju inte du.

Citat:
Och just denna individen: målsägande i detta fallet har av allt att döma inte falskt tillvitat Vi*king, även om det finns andra kvinnor/individer som är benägna att göra just detta.

Av vad att döma?
Du har ju inga som helst bevis för att det du hela tiden påstår är sant.

Citat:
Av allt att döma har denna individ/målsägande faktiskt blivit våldtagen.

Nej. Ytterligare en lögn.

Citat:
Hon hade inget intresse för Vi*king innan våldtäkten, hon ville inte ligga med honom när han var där.

Lögn. Det vet du inte.

Citat:
Hon blir traumatiserad när han våldtar henne och hon anmäler våldtäkten.

Lögn. Det vet du inte.

Citat:
Hade hon varit intresserad av honom och velat ha honom, så inte fan hade hon anmält honom för våldtäkt inte! Då hade hon ju satsat på honom...

Lögn. Hon har, som du själv envisas med, rätt att ändra sig.

Citat:
Det är så befängt att ni både tror att målsägande är intresserad av Vi*king och av att liga med Vi*king men trots detta ändå anmäler honom för våldtäkt... Hur tänker ni egentligen? Helt ologiskt.

Det som är befängt är att du vägrar tro att det kan hända, när det bevisligen händer.

Citat:
Brukar ni själva falskt anmäla kvinnor för som ni är intresserade av för något random brott?
Man kan verkligen börja undra...

Botten på ditt dravel var visst inte nådd.

Citat:
Det är givetvis absolut mest rimligt att målsägande har blivit våldtagen.

Lögn. Motsatsen råder.

Citat:
Och att hon inte ville ha sex med Vi*king och att han tvingade henne. Och därav anmäler hon brottet.

Nej. Det här vet du inte, utan ljuger ihop.
Citera
2024-01-30, 20:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Dvs.: du går bara efter Vi*kings version. Varför litar du så blint på Vi*king?
Fuckboy är i övrigt ett nedlåtande epitet på en kille/man. Vilket visar tydligt att målsägande inte har höga tankar om Vi*king.

Fuckboy är ett epitet som visar att hon såg honom som ett sexobjekt och inget annat.
Hon pratade i termer om fuckboy och fitta. Sex var helt klart det enda hon tänkte på i relation till honom. Det säger allt om henne och inget om honom.

Citat:
- Målsägande vill inte ha Vi*king sovandes hos sig = vill inte prata med telefonförsäljaren.
- Målsägande vill definitivt inte köpa Vi*kings produkt = vill definitivt inte ha sex med honom.

Du svarar inte när telefonförsäljare ringer, säger du.
Men hon inte bara svarade, hon bjöd in telefonförsäljaren att övernatta inte bara i hennes lägenhet, utan i hennes egen säng, tillsammans med henne själv. Och när telefonförsäljaren skred till verket, då köpte hon allt han hade att sälja.

Om han är en våldtäktsman, då är alla telefonförsäljare bedragare.
Citera
2024-01-30, 20:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du har uppenbarligen inte läst FUP.

Såhär står det:

FL: "Tror du att Viking förstod att du inte ville?
: Jag tror att han fattade att jag inte var på det till 100% då jag puttade bort honom och sa nej men när jag gav upp kanske han tänkte att "nu vill hon"."

Just det, hon medger själv att hon gett honom intrycket att hon ville ha sex. Och sedan hade hon sex med honom. I två timmar. Hon sög och hon red och hon sög och hon red och dom knullade både här och där. Och sedan hoppade dom i säng och sov tilllsammans.

Han får ingen fitta, han ska sova på golvet. Yeah right. Sex var det enda hon hade i huvudet när fuckboy kom på nattligt besök. Det visar hon tydligt i sin kommunikation med Z.
Citera
2024-01-30, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
En stor del av alla rättsfall, kanske en majoritet vad vet jag, handlar väl om ord mot ord. Då är det väl frågan om vem domstolen tror på. Det är inte rättsvidrigt. Det är rättssäkert. Sen får man tycka vad man vill om lagarna.

Dumheter.
Det finns givetvis bevis i massor av rättsfall.

Men om du vill jämföra när liknande bevisläge råder, med ord mot ord och endast stödbevisning, så duger det bara till fällande dom i 18% gällande olaga hot, men till 90% gällande våldtäkt.
Det är naturligtvis hårresande och ett tydligt bevis på att det är just rättsvidrigt.
Citera
2024-01-30, 20:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Efter att han tvingat sig på henne trots hennes tydliga signaler om att hon inte vill. En icke ringa detalj i sammanhanget.

Du ljuger och hittar på. Varför håller du på så?

Det förekom inget tvång överhuvudtaget.

Hon bjöd in honom till sin lägenhet.
Hon bjöd in honom till sin säng.
Hon hoppade själv ner i sängen hon också erbjudit honom.
När han ville ha sex så "gav hon upp" och sedan hängav hon sig åt att suga och rida och knulla, i två timmar.

Inget tvång någonstans.

Bara en jävla massa lögner, från dig, övriga troll i tråden, och henne.
Citera
2024-01-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack för förklaringen.
Grov våldtäkt kräver att gärningsmannen har använt våld eller hot som varit av särskilt allvarlig art, att fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet, eller att gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller offrets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

I detta fall får inte hovrätten skärpa eftersom åklagaren inte överklagat.
Därav mitt stalltips att hovrätten fastställer.
Innan jag läste Boråsdomen trodde jag mer på en ändring till oaktsam våldtäkt men nu vete fan.

Ah viste inte att ÅK valt att inte överklagada Domen.

TR Domen är väl skriven och avvägd, med bra återkoppling till både ÅK och försvarets framställan.

I det här fallet borde HR fastställa TR Dom enligt mig, men jag ska läsa på Borås fallet också.

Ett frikännande av Viking ser jag som uteslutet.
Citera
2024-01-30, 20:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som sagt handlar det främst om något nej verkligen förekommit alls. Stödbevisning i form av målsägandens bevittnade reaktioner talar förstås starkt för att hon talar sanning om sin upplevelse, men är i egentlig mening inget bevis på vad som verkligen inträffat. Där står ord mot ord.
Hennes kontakt med med väninnan innan talar också starkt för hennes version.
Annars skall antagandet vara att hon planerade både att ha sex och sen sätta dit honom.
Det finns ju inget som talar för det.

Edit
Om vi inte skall hamna i Islams sju manliga vittnet för att det skall vara våldtäkt så måste vi inse att de allra flesta våldtäkter bevittnas inte av någon.
Senast redigerad av micro113 2024-01-30 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in