2024-01-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Här har du ett gäng frågor som angränsar till hennes lögner. Svara på dem så kan vi prata lögner sen.

1) Varför byter MÄ inte om när både hon själv och Z uttrycker hur olämpligt/genant/[valfritt ord] det är?

2) Varför förnekar MÄ kännedom om den urringade bilden i polisförhör?

3a) Varför undanhöll MÄ medvetet för Polisen att hon satt på V?
3b) Om du inte tror det var medvetet, vad är anledningen till att MÄ inte berättade för Polisen att hon satt på V?

4) Varför kan MÄ stå upp för sig själv utan problem dagen efter?

5) Kan du nämna en enda omständighet som MÄ tar ansvar för utan att skylla på andra eller typ förklara med att hon är en bra person?

6) Kan du nämna ett enda mänskligt beteende som är inkompatibelt med hur ett våldtäktsoffer rimligen kan förväntas sig bete sig efteråt?

7) Kan du nämna ett enda mänskligt beteende som särskiljer hur ett äkta våldtäktsoffer beter sig efteråt kontra hur ett oäkta våldtäktsoffer beter sig efteråt?

8) Kan du kortfattat sammanfatta min position åt mig i ett stycke? Skulle vara intressant att se vad du tror att jag tycker.

1. Fråga målsägande. Hon vet bäst. Men jag gissar att hon inte hann.

2. Fråga målsägande. I övrigt inget brott att skicka en sådan bild/inget brott att förneka att man skickat en sådan bild. Men våldtäkt är ett brott. Och våldtäkt kan ske vare sig en sådan bild skickats eller inte. Bilden är såvida ovidkommande.

3. a. Fråga målsägande. Jag tror inte hon undanhöll det.
3. b. Fråga målsägande. Jag har själv blivit förhörd som vitten i några brottsmål. Man är rätt stressad i en sådan situation och minns inte allt. Lättare att få ledande frågor och svara på dessa. Och då har jag ändå bara varit vittne. Måste vara sjukt mycket svårare att vara målsägande eller misstänkt och sitta i förhör.

4. Fråga målsägande. Men som jag läser det så är hon under chock inledningsvis av våldtäkten och sedan rädd för Vi*king under natten. På morgonen hörsammar ju Vi*king hennes motvilja att ha sex med honom (vilket han inte gjorde under natten), vilket förmodligen gav henne mer mod att säga till honom att gå.

5. Hon förklarar inte att hon är en bra person. Hon skyller inte ifrån sig. Märkligt att du läser in sådant.

6. Jag vet det när jag ser det/läser om det. Svårt att säga så här på rak arm.

7. Läs mitt svar på fråga 6.

8. Du anser att målsägande är en falsk tillvitare, som lockat till sig Vi*king, som hon ändå ser ner på och skäms för att hon är kåt på. Hon lockar honom enligt dig, med urringad bild och med blått långt nattlinne och en sovplats på golvet. När han vill sova i hennes säng, så ligger hon med honom (enligt dig med glädje). Men ångrar sig dagen efter påstår våldtäkt för att slippa stå upp för skammen av att ha legat med Fuckboyen Vi*king. Och du ignorerar fullständigt all information som visar tydligt att hon aldrig ville ha Vi*king och att hon är traumatiserad efter våldtäkten. Korrekt uppfattat?
Citera
2024-01-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men han deltar ändå sedan i kräftskivan och tar till och med några snapsar. Vilket gör att man starkt undrar över om de där sakerna du radar upp var så sanningsenliga.

Han går snarare motvilligt på kräftskivan (eftersom han lovat och vill stå för sitt ord), vill inte äta kräftor och har ångest inför att gå på kräftskivan. När han väl är på kräftskivan tvingar Vi*king honom att äta kräftor. Och han är så pass rädd för Vi*king att han äter kräftor i två timmar. Blir traumatiserad och anmäler Vi*king för brottet.

Det är väl en rimligare metafor.
Citera
2024-01-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
En stor del av alla rättsfall, kanske en majoritet vad vet jag, handlar väl om ord mot ord. Då är det väl frågan om vem domstolen tror på. Det är inte rättsvidrigt. Det är rättssäkert. Sen får man tycka vad man vill om lagarna.

Håller med dig till fullo, och i detta fallet har TR gort en bra Dom förutom att påföljden för Viking borde ha varit hårdare.
Citera
2024-01-30, 19:15
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tack, intressant. Har läst domen och händelseförloppet lite snabbt. Inte följt den tråden. Kan det finnas risk att Hovrätten skärper straffet för V, eller vad är din analys kopplat till den domen och hur Hovrätten resonerat och vad dom värderar?

Förvisso är varje mål unikt och det är vanskligt att överföra resonemangen rakt av mellan målen. Tycker ändå att hovrättens slutsatser om skuld och påföljd i Borås-målet pekar på att den gör liknade bedömningar som Göteborgs tingsrätt. Se nedan de delarna av Borås-domen med mina fetningar.

Det krävs alltså inte att den tilltalade måste ha vetat eller förstått att han hade sex utan samtycke för att fällas till ansvar för uppsåtligt brott, istället för oaktsamhetsbrott. Inte ens om målsägande hånglat med honom, skickat nakenbilder dessförinnan, följt med honom frivilligt in i ett låst utrymme, gett honom oralsex på kommando eller suttit ovanpå honom och styrt hans snopp med handen, såsom i Boråsfallet. (Det var med hänvisning till oralsexet och snoppstyrningen som Borås tingsrätt först valde att frikänna.)

Så utsikterna för V. att vinna hovrättens sympatier för påstådda flörtiga ögonkast, snapchatmeddelanden, urringade selfies och sovplatserbjudanden är nog rätt små.

Jag tror därför inte att hovrätten kommer att frikänna V. utan det mest sannolika enligt min mening är att de fastställer tingsrättens dom.
Jag drar också slutsatsen att påföljden för en våldtäkt av normalgraden med smärre inslag av våld landar strax över minimistraffet 3 år.

Citat:
Skuld
Tingsrätten har redogjort för de aktuella bestämmelserna och hovrätten ansluter sig till den redovisningen.

Hovrätten instämmer i tingsrättens uppfattning att det är klarlagt att Ahm*d Moham*d hade ett oralt och ett vaginalt samlag med målsäganden och att hon, såsom hon beskrivit, inte deltog frivilligt. Frågan är om Ahm*d Moham*d hade uppsåt eller var grovt oaktsam till att hon inte ville ha samlag.
Det är bland annat med beaktande av Ahm*d Moham*ds ungdom inte visat att Ahm*d Moham*d visste eller förstod att målsäganden inte ville ha samlag med honom. Det finns dock flera omständigheter som talar för att Ahm*d Moham*d insåg risken för att målsäganden inte deltog frivilligt och att han vid gärningstillfället var likgiltig inför att målsäganden inte deltog frivilligt på det sätt som förutsätts för uppsåt. Hovrätten beaktar här att målsäganden upprepade gånger sa nej till att ha sex med Ahm*d Moham*d och att han inte tog hänsyn till hennes vilja. Det har inte heller framkommit något som tyder på att målsäganden tog något eget initiativ till det som skedde. I stället var det Ahmed Mohamed som instruerade henne om vad hon skulle göra och han som drog ner hennes byxor. Målsäganden har även på ett tydligt sätt förklarat att hon kände sig rädd för Ahm*d Moham*d och att hon kände sig tvingad att ”suga av” honom för att undvika att det blev värre. Även chattkonversationen mellan parterna dagen efter händelsen, vilket innehåll tingsrätten redogjort för, talar för att Ahm*d Moham*d vid gärningen insåg den avsevärda risken för att målsäganden inte deltog frivilligt och att han genomförde samlagen trots detta. Hovrätten kommer därför till slutsatsen att det är styrkt att Ahm*d Moham*d vid gärningstillfället hade ett likgiltighetsuppsåt. Ahm*d Moham*ds uppsåt bestod under hela den åtalade gärningen. Att målsäganden på grund av smärta, vid ett tillfälle, tog tag i Ahm*d Moham*ds penis förändrar inte hovrättens bedömning. Ahm*d Moham*d ska därför dömas för våldtäkt, som inte är att bedöma som mindre grov.

Påföljd

Straffvärdet för den våldtäkt som Ahm*d Moham*d nu döms för uppgår för en vuxen person till ett fängelsestraff som något överstiger minimistraffet om tre år. Hänsyn ska dock tas till att Ahm*d Moham*d endast var 16 år gammal vid brottstillfället. Straffmätningsvärdet för Ahm*d Moham*d motsvarar därför fängelse i nio månader.
Citera
2024-01-30, 19:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Japp. Och det är så jädra glasklart: säger den andra parten nej eller inte verkar vilja, så slutar man. Man vill ju inte våldta någon och man tappar ju själv lusten om den andra parten inte vill. Men vissa saknar den spärren... Uppenbarligen. Och då behöver de lära sig den hårda vägen att inte göra om det.

Har du läst FUP och dom i fallet som denna tråd handlar om?
Jag har läst domen från TR, men bara börjat skumma FUP.
Citera
2024-01-30, 19:19
Medlem
Citat:
1. Nej, jag är inte insatt i det fallet. Varför skulle jag sätta mig in i det fallet menar du? Vad har det för relevans för detta fall? Detta fallet rör ju våldtäkt. Och Lam*bertsfallet rör falsk tillvitelse. Två olika brott.

2. Enligt domen har hon haft sex med en man frivilligt, som jag tolkar det så har det skett efter dumpningen av Fe*lix och innan våldtäkten. Kanske var det Oli*ver/Kingen, som hon ser som en nära vän och hellre hade haft övernattandes hos sig, som är den person hon haft sex frivilligt med? Hon var ju singel några dagar innan våldtäkten.

3. Hon säger inget om sitt känsloliv, hon agerar traumatiserat efter våldtäkten. Och detta agerande har stor relevans för Tingsrättens bedömning. Häng med lite i terminologin och vad som har relevans!

4. Hela natten? Har du inte ens bemödat dig med att läsa domen och FUP? Cirka två timmar rör det sig om. Och hon var rädd att Vi*king skulle skada henne om hon inte gjorde som hon blev tillsagd. Avsugningar sker frekvent vid våldtäkter. Och hon "red" inte. Hon var on top och vi*king juckade underifrån.

Som sagt: är en person rädd att skadas, så kan man få personen att göra lite allt möjligt. Tänk dig bankrån tex.

Men det finns ju ingenting som tyder på att något våld eller hot om våld existerat.
Du kan ju för fan inte jämföra med väpnat rån på en bank. Är du helt retarded??
Citera
2024-01-30, 19:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Ja, såklart. Att den gemensamma nämnaren är du betyder ju ingenting. Inte heller att din förljugna ohederlighet är såpass väldokumenterad, och dessutom uppvisas just nu.

”Man” ska inte ”åka dit” när det bara är ord mot ord på det här viset. Det är rättsvidrigt.
Den gemensamma nämnaren är dåliga hypoteser - inte jag.
Jag är glasklar med vad jag anser om människor som inte respekterar ett nej och försöker läsa in ja utan att sådant samtycke getts.
Det är inte bara ord mot ord i detta fall - det finns stödbevisning.
Citera
2024-01-30, 19:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Han går snarare motvilligt på kräftskivan (eftersom han lovat och vill stå för sitt ord), vill inte äta kräftor och har ångest inför att gå på kräftskivan. När han väl är på kräftskivan tvingar Vi*king honom att äta kräftor. Och han är så pass rädd för Vi*king att han äter kräftor i två timmar. Blir traumatiserad och anmäler Vi*king för brottet.

Det är väl en rimligare metafor.

Men det låter osannolikt att killen skulle vara så rädd för V att han därför äter kräftor i två timmar mot sin vilja. Det är knäckfrågan här.
Citera
2024-01-30, 19:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den gemensamma nämnaren är dåliga hypoteser - inte jag.
Jag är glasklar med vad jag anser om människor som inte respekterar ett nej och försöker läsa in ja utan att sådant samtycke getts.
Det är inte bara ord mot ord i detta fall - det finns stödbevisning.

Som sagt handlar det främst om något nej verkligen förekommit alls. Stödbevisning i form av målsägandens bevittnade reaktioner talar förstås starkt för att hon talar sanning om sin upplevelse, men är i egentlig mening inget bevis på vad som verkligen inträffat. Där står ord mot ord.
Citera
2024-01-30, 19:38
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Håller med dig till fullo, och i detta fallet har TR gort en bra Dom förutom att påföljden för Viking borde ha varit hårdare.

Varför tycker du att påföljden skulle ha varit hårdare?

Straffskalan för våldtäkt av normalgraden är fängelse mellan 3 och 6 år.
Den övre delen används nog inte i praktiken eftersom det då brukar handla om grov våldtäkt. Mindre grov våldtäkt straffas med fängelse mellan 6 månader och 4 år.

Omständigheter som talar i skärpande riktning är misshandel, hot, utpressning, eller utnyttjade av offrets utsatthet eller beroendeställning.
Avsaknad av våld eller hot talar inte i mildrande riktning.
Däremot kan t.ex. begränsad penetrering, avsaknad av förödmjukande eller förnedrande inslag, eller att gärningsmannen avbryter sin handling när målsägande upprepar sitt nej, göra att brottet bedöms som mindre grovt.
Citera
2024-01-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Förvisso är varje mål unikt och det är vanskligt att överföra resonemangen rakt av mellan målen. Tycker ändå att hovrättens slutsatser om skuld och påföljd i Borås-målet pekar på att den gör liknade bedömningar som Göteborgs tingsrätt. Se nedan de delarna av Borås-domen med mina fetningar.

Det krävs alltså inte att den tilltalade måste ha vetat eller förstått att han hade sex utan samtycke för att fällas till ansvar för uppsåtligt brott, istället för oaktsamhetsbrott. Inte ens om målsägande hånglat med honom, skickat nakenbilder dessförinnan, följt med honom frivilligt in i ett låst utrymme, gett honom oralsex på kommando eller suttit ovanpå honom och styrt hans snopp med handen, såsom i Boråsfallet. (Det var med hänvisning till oralsexet och snoppstyrningen som Borås tingsrätt först valde att frikänna.)

Så utsikterna för V. att vinna hovrättens sympatier för påstådda flörtiga ögonkast, snapchatmeddelanden, urringade selfies och sovplatserbjudanden är nog rätt små.

Jag tror därför inte att hovrätten kommer att frikänna V. utan det mest sannolika enligt min mening är att de fastställer tingsrättens dom.
Jag drar också slutsatsen att påföljden för en våldtäkt av normalgraden med smärre inslag av våld landar strax över minimistraffet 3 år.

Ja, det ser väl inte direkt ljust ut för V kan man nog säga. Lite anmärkningsvärt att tingsrätten i det målet friade gärningsmannen.
Citera
2024-01-30, 19:52
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men det låter osannolikt att killen skulle vara så rädd för V att han därför äter kräftor i två timmar mot sin vilja . Det är knäckfrågan här.

Det är endast det andra ledet som är knäckfrågan i målet. Inte anledningen till det ofrivilliga ätandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in