2024-01-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tusen tack för klargörandet!
Då utgår jag från att tingsrätten skickar bägge överklagandena vidare till hovrätten efter den 24 januari.

Gällande ansökan om advokatbyte så skickas inte detta principiellt till Hovrätten eftersom att det är Tingsrätten, som första instans, som prövar frågan om advokatbyte. Skulle Tingsrätten avslå denna ansökan så kan vederbörande överklaga till Hovrätten - i vanlig ordning.
Citera
2024-01-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vissa personer flyr när de blir misshandlade, andra stannar kvar av rädsla för mer våld.

Liknelsen är inte relevant för det aktuella fallet, kvinnan hade inte misshandlats, inte utsatts för fysiskt eller verbalt våld som gav henne anledning att känna sig hotad.

Hon bjöd honom klädd i nattlinne och trosor till sin säng, gav honom valet mellan säng och madrass, han fick bestämma. Det talar för att hon inte kände sig hotad på något vis i världen, för att inte tala om att hon välkomnade honom till sin bostad.

Ingenting i fup talar för att något hotfullt har förekommit, något som skulle få en normalbegåvad person att låta sig knullas i timmar på grund av rädsla.

Lägg nu parken åt sidan, det är en återvändsgränd.

En park är en uppen arial och inte en gränd.

Du hävdar alltså att en våldtäkt endast genomförs om det föregås av verbalt eller fysiskt våld eller hot?

Har du glömt det psykiska våldet? eller den fysiska skillnaden på en man och kvinna?

Eller den rädsla offret känner vilket gör att ett offer inte är kapabel till att kalla på hjälp eller skydda sig själv?

Menar du verkligen att en förövare inte är en förövare bara för att man "knullar" (ditt uttryck) någon tillräckligt länge?

Sjukt resonemang enligt mig.

Misstänker nog att det är inte sista gången V hamnar bakom lås och bom för våldtäkt, vi får hoppas att det stannar där även om det är tillräckligt hemskt för framtida offren men som jag har läst så finns det även våldsinslag inräknat, V är troligtvis en blivande mördare!

Då sitter de flesta här och tycker att det är förjävligt att V inte blev kemiskt kastrerad eller fått frigång och genast utfört en ny överfallsvåldtäkt.
Citera
2024-01-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kan du nämna några specifika inlägg som du tolkat på så vis?

Kommer inte att göra arbetet åt dig, bläddra tillbaka själv. Inte svårt att hitta.
Citera
2024-01-22, 23:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Kommer inte att göra arbetet åt dig, bläddra tillbaka själv. Inte svårt att hitta.

Det kan inte vara så enkelt som att du inte kan hitta några inlägg som stödjer ditt fåniga påstående men är lite för stolt för att erkänna att du har fel?
Citera
2024-01-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har tidigare trott att sådana här idiotiska resonemang förs och anklagelser görs av sådana som dig för att vinna diskussionen genom ohederliga debattknep, men jag är allt mer övertygad om att det handlar om något slags genuin oförmåga att ta in verkligheten, förstå vad andra människor säger och att göra vettiga jämförelser mellan olika saker här i världen.

Så eftersom du frågar och tydligen har svårt att förstå hur resonemanget ser ut.

Det finns situationer där kvinnor upplever våld, tvång, hot eller är oförmögna att agera frivilligt av olika skäl. De situationer du beskriver är sådana. Det här är inte en sådan situation och om målsäganden inte vill ha sex eller vill avsluta sexakten är det bara att resa sig upp och gå därifrån. Om det är så att hon känner sig oförmögen till detta av några psykologiska idiosynkrasier hos henne är inte det samma sak som att hon är oförmögen till det i verkligheten.

Vissa kallar tydligen samtyckeslagen ”prinsesslagen”, vilket jag inte skall skriva under på, men det speglar det faktum att den förutsätter att målsäganden inte är en vuxen människa som fattar egna beslut och har ett minimum av egen förmåga som handlande objekt och är ansvarig för att uttrycka sin vilja på ett normalt sätt. Istället läggs det ansvaret på en annan person som förutsätts kunna ta sig in i målsägandens huvud och utröna om det finns ”samtycke”.

Jaså är det bara att resa sig upp under övergreppet och våldtäkten?

Jag förstår att du inte vet hur en utsatt person reagerar och känner det måste till något som jag förstår du saknar -empati.

Har man en eller har haft kärleksrelation eller tillfälliga relationer vet man hur det fungerar man känner av det under samlaget.

Ansvaret har du om du penetrerar en annan person, du ansvarar för dina handlingar ingen annan.

Och jo en normal person ska fråga om det finns samtycke och önskan, om det finns det minsta tvivel så finns den inte.
Det gäller även gifta par!

Du skriver
"Det finns situationer där kvinnor upplever våld, tvång, hot eller är oförmögna att agera frivilligt av olika skäl. De situationer du beskriver är sådana. Det här är inte en sådan situation"

Jag måste fråga hur FAN vet du det?
Citera
2024-01-22, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Men förfan, släpp detta med att hon inte hade tid att byta om. Hon ville inte se ut som skit när fuckboi dök upp och kunna fortsätta rizza honom.

Att hon sen ens nämner att "han ska inte få fitta" innebär ju också att hon har i tanke att det kan finnas ett intresse för "fitta" från hans del. Hade det varit jävligt viktigt för henne så kunde hon sagt det "du kan sova här men det blir på golvet och nån fitta kan du glömma".

Men icke! Hoppa upp i sängen, madrassen ligger i förrådet "it's up to you fuckboi" var du vill sova.

Hela beteendet är helt vansinnigt om hon kände att det var jobbigt att FuckViking skulle dyka upp och leta fitta. Snacka om att leka med elden. FuckViking själv säger ju att han uppfattade det som en invit att få hoppa upp i sängen, vilket de flesta normala personer skulle tänka likadant om.

Bra inlägg. Börjar luta mot att det här att hon snackar om ångest innan killen dyker upp snarast talar emot henne. Hade hon varit genuint rädd för honom hade hon förstås inte släppt in honom alls. Är man någorlunda psykologiskt skolad eller finkänslig märker anar man att fröt ligger här till att hon senare ångrar att hon gick med på något hon inte riktigt visste om hon verkligen ville.

Citat:
V är troligtvis en blivande mördare!

That escalated quickly!

Men bra att tomaten, howlong och han den tredje (never, nånting) får lite uppbackning.
Citera
2024-01-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det trodde jag var helt okontroversiellt?

Stödbevisning är naturligtvis intressant. Normalt brukar det ju inte finnas, eftersom det brukar vara ord mot ord. Tyvärr är det ju så att man kan multiplicera sina vittnesmål i Sverige, eftersom vi tillåter hörsägen som bevis. Tror du Viking hade kommit på iden att ringa upp sina vänner och säga att han inte våldtagit någon? Det faller på sin egen orimlighet. Hörsägen kan bara användas i en riktning, förutom i sällsynta undantagsfall. Och detta är ingen ny företeelse. Det beror inte på samtyckeslagen. Hörsägen användes redan innan lagen genomfördes.

Ok.

Det har dock fått sig en rejäl injektion steroider i samtyckeslagen.
Med jämförbar hörsägenbevisning i t ex olaga hot-ärenden så resulterar bara runt 20% i fällande domar. I våldtäkts ärenden så blir det fällande dom i 90% av fallen.
Det är vansinniga siffror.
Varför anses bevis som inte räcker för fällande dom när det gäller olaga hot vara tillräckliga för att fälla i våldtäktsärenden?
Citera
2024-01-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det kan inte vara så enkelt som att du inte kan hitta några inlägg som stödjer ditt fåniga påstående men är lite för stolt för att erkänna att du har fel?

🤣 sorry är för gammal för att gå på finten.

Ärligt orkar inte svara på frågor som bara har innebörden att distrahera eller frågeställaren inte själv orkat bläddra tillbaka och läsa.

Gå till mitt första svar på ett inlägg i den här tråden och läs nästkommande inlägg som jag inte kommenterat så förstår du nog vad jag menar.
Citera
2024-01-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Bra inlägg. Börjar luta mot att det här att hon snackar om ångest innan killen dyker upp snarast talar emot henne. Hade hon varit genuint rädd för honom hade hon förstås inte släppt in honom alls. Är man någorlunda psykologiskt skolad eller finkänslig märker anar man att fröt ligger här till att hon senare ångrar att hon gick med på något hon inte riktigt visste om hon verkligen ville.

That escalated quickly!

Men bra att tomaten, howlong och han den tredje (never, nånting) får lite uppbackning.

Glöm inte att det var jag som skrev det först 🤣😉🥂
Citera
2024-01-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Haha!

Kompisarna är jäviga och återberättar vad hon berättat, fortfarande bara hennes ord och de står mot mannens.

Jag hoppas att du var ironisk för argumentet var riktigt jäkla B.

ja jeeses och dessa stödvittnen är namnen inte maskade på i dom/fup så de har verkligen blivit inblandad i MÄ historia. Och det är ju som de säger de återberättar ju bara hennes ord. De har ju inga EGNA vittnesuppgifter från det som hänt eller inte hänt...

men sms konversationen till Zuzanna innan V kommer är väl ändå högst intressant. Båda tjejerna samma WT språk. Rizza, fuckboy, samt pratar om sex etc.
Citera
2024-01-22, 23:47
Medlem
Citat:
Jaså är det bara att resa sig upp under övergreppet och våldtäkten?

ja sitter man ovanpå borde chansen till det vara väldigt god i vart fall. Lägg där till 70 kg judo SM-vinnare, så borde man kunna ta sig därifrån och springa in på toaletten.
Citera
2024-01-22, 23:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg

Tjattret mellan tjejerna är ju bara det vanliga. "Wow, asså Kingen came through" "Oj nej var det Viking, OK good luck gurl"

Det är ju inte så att polaren ser någon större fara med att han dräller in hos henne mitt i natten. Fuckboi och allt. Skum. De verkar snarare se det som en lite spännande grej. "InshaAllah"

Sen tror jag att MÄ genuint känner att hon blivit utsatt för ett övergrepp, men det betyder inte att FV ska slängas i finkan i tre år. Med den lagstiftning som finns kan det mycket väl klassas som våldtäkt eftersom det blir helt subjektivt kring huruvida FV kunde uppfatta hennes icke-samtycke eller ej, ffa när hon sedan "gjorde allt han bad om".

Det handlar då om detaljerna kring hur hon uttryckte sitt "nej" och hur bestämt hon puttade iväg honom. Ett vagt mumlande nej och en lätt hand kanske inte helt stipulerar ett markerande mot sex-inviten? På det sätt som MÄ själv uppger i förhör där hon själv inte är säker på om FV uppfattat hennes ovilja gör att detta måste nagelfaras betydligt mer. Något som inte skett då advokaten är feminist och tycker att män är svin i allmänhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in