Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Jag har tidigare trott att sådana här idiotiska resonemang förs och anklagelser görs av sådana som dig för att vinna diskussionen genom ohederliga debattknep, men jag är allt mer övertygad om att det handlar om något slags genuin oförmåga att ta in verkligheten, förstå vad andra människor säger och att göra vettiga jämförelser mellan olika saker här i världen.
Så eftersom du frågar och tydligen har svårt att förstå hur resonemanget ser ut.
Det finns situationer där kvinnor upplever våld, tvång, hot eller är oförmögna att agera frivilligt av olika skäl. De situationer du beskriver är sådana. Det här är inte en sådan situation och om målsäganden inte vill ha sex eller vill avsluta sexakten är det bara att resa sig upp och gå därifrån. Om det är så att hon känner sig oförmögen till detta av några psykologiska idiosynkrasier hos henne är inte det samma sak som att hon är oförmögen till det i verkligheten.
Vissa kallar tydligen samtyckeslagen ”prinsesslagen”, vilket jag inte skall skriva under på, men det speglar det faktum att den förutsätter att målsäganden inte är en vuxen människa som fattar egna beslut och har ett minimum av egen förmåga som handlande objekt och är ansvarig för att uttrycka sin vilja på ett normalt sätt. Istället läggs det ansvaret på en annan person som förutsätts kunna ta sig in i målsägandens huvud och utröna om det finns ”samtycke”.
Jaså är det bara att resa sig upp under övergreppet och våldtäkten?
Jag förstår att du inte vet hur en utsatt person reagerar och känner det måste till något som jag förstår du saknar -empati.
Har man en eller har haft kärleksrelation eller tillfälliga relationer vet man hur det fungerar man känner av det under samlaget.
Ansvaret har du om du penetrerar en annan person, du ansvarar för dina handlingar ingen annan.
Och jo en normal person ska fråga om det finns samtycke och önskan, om det finns det minsta tvivel så finns den inte.
Det gäller även gifta par!
Du skriver
"Det finns situationer där kvinnor upplever våld, tvång, hot eller är oförmögna att agera frivilligt av olika skäl. De situationer du beskriver är sådana. Det här är inte en sådan situation"
Jag måste fråga hur FAN vet du det?