2024-01-23, 12:51
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Och du håller med om att de företag i Sverige som saknar KA strejkar mindre ofta?

I Sverige strejkar man på företag utan avtal för att få ett avtal.
Citera
2024-01-23, 12:52
Medlem
Citat:
Och du håller med om att de företag i Sverige som saknar KA strejkar mindre ofta?
Det har jag inte tagit ställning till.
Citera
2024-01-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det har jag inte tagit ställning till.

Så du har inte koll trots att du nyss riktade kritik mot oss andra för att inte ha koll?
Citera
2024-01-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ja naturligtvis är det så.

Sedan tycker jag föreställningen att företagarna inte vill ha kollektivavtal är märklig. Sanningen är ju att Svenskt Näringsliv värnar modellen.
Vart har du fått för dig att Svenskt näringsliv värnar om modellen?

uttalade sig Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke för första gången om konflikten, när han i en intervju med Dagens Industri uttryckte oro över eskaleringen. Jan-Olof Jacke menade vidare att sympatiåtgärder inte är rimliga.
– Det är problematiskt. De sympatiåtgärder som vi nu ser börjar bli klart större än de mål som man vill uppnå, sa han.
Det är uttalanden som nu får LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson att reagera starkt.

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson att reagera starkt.
De borde stå upp för vår modell
Citera
2024-01-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vart har du fått för dig att Svenskt näringsliv värnar om modellen?

uttalade sig Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke för första gången om konflikten, när han i en intervju med Dagens Industri uttryckte oro över eskaleringen. Jan-Olof Jacke menade vidare att sympatiåtgärder inte är rimliga.
– Det är problematiskt. De sympatiåtgärder som vi nu ser börjar bli klart större än de mål som man vill uppnå, sa han.
Det är uttalanden som nu får LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson att reagera starkt.

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson att reagera starkt.
De borde stå upp för vår modell
Nu pratar du om något annat.

(jag har fetat i texten.)
Citat:
Så fungerar kollektivavtal
Ett kollektivavtal är en skriftlig överenskommelse mellan en facklig organisation och en enskild arbetsgivare eller ett arbetsgivarförbund om anställningsvillkor. Ett viktigt syfte med kollektivavtal är att få arbetsfred, det vill säga att förhindra konflikter på arbetsmarknaden. Svenskt Näringsliv värnar kollektivavtalsmodellen, men betonar vikten av att avtalen är attraktiva för att modellen ska kunna upprätthållas.

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/arbetsgivarsamverkan/sa-fungerar-kollektivavtal_1006616.html
Citera
2024-01-23, 13:01
Medlem
Citat:
Så du har inte koll trots att du nyss riktade kritik mot oss andra för att inte ha koll?
Jag har koll men jag har inte tagit ställning till det du drar fram.
Citera
2024-01-23, 13:02
Medlem
Citat:
Jag har koll men jag har inte tagit ställning till det du drar fram.

Det är inget att ta ställning till, om du vet hur det är behöver du bara svara:
Har svenska företag utan KA fler eller färre strejker än dem med KA?
Citera
2024-01-23, 13:05
Medlem
Citat:
Det är inget att ta ställning till, om du vet hur det är behöver du bara svara:
De är så få så det är inte intressant att diskutera.

Mina grannar driver företag ut kollektivavtal men bara familjemedlemmar är sysselsatta i företag. Givetvis strejkar de aldrig.

Så den statistiken är helt irrelevant för topic.
Citera
2024-01-23, 13:08
Medlem
Citat:
De är så få så det är inte intressant att diskutera.

Mina grannar driver företag ut kollektivavtal men bara familjemedlemmar är sysselsatta i företag. Givetvis strejkar de aldrig.

Så den statistiken är helt irrelevant för topic.

Jo när du hävdar att inget KA leder till fler strejker är frågan högst intressant:

Att du vägrar svara trots att du säger dig ha koll visar att sanningen talar emot din agenda. KA leder till fler strejker alltså.
Citera
2024-01-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Självklart vill jag ser fler strejker, är uppvuxen med byggnads, man har ackordslön, det menas man ofta har löneförhandling ca 3-4 ggr per år, blir det konflikt spikar man med vänsterhand, släpar fötterna efter sig, men man har prestationslön, man kan inte tvinga någon att gå på 100%, detta leder ofta til att man möts ang lön, dels har företaget böter ifall bygget inte blir klart.

Ta bara nu med kollektivavtal och lokförare som tog till vildstrejk, vad gjorde arbetsgivaren? Via kollektivavtal försökte man hindra arbetare att infinna sig i domstol, det berättar hur sjukt kollektivavtal verkligen är.

De stämda lokförarna nekades ledigt från arbetet när de skulle infinna sig för muntlig förberedelse i domstolen.
Har man laglig rätt att få ledigt för förhandling i rätten som tilltalad? Tveksam på det. Det är nog inte kollektivavtalet utan lagen som skulle vara stödet i så fall.

Att en arbetsgivare skulle ge rätt ändå till ledigt för förhandling för en tilltalad som brutit mot deras avtal genom vild strejk känns ju märkligt.

Vilda strejker är inte populära hos någon seriös part.
Citera
2024-01-23, 13:10
Medlem
Citat:
Jo när du hävdar att inget KA leder till fler strejker är frågan högst intressant:

Att du vägrar svara trots att du säger dig ha koll visar att sanningen talar emot din agenda. KA leder till fler strejker alltså.
Du förstod inte vad jag skrev?
Citera
2024-01-23, 13:12
Medlem
Citat:
Du förstod inte vad jag skrev?

Jo jag förstod att du inte vill besvara frågan eftersom svaret talar emot din agenda.

Din vägran att svara betyder att KA leder till fler strejker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in