2023-12-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Jag tycker nog att det är ganska bra att de anställda själva kan påverka. Att göra sig av med nödvändig kompetens och behålla inkompetenta gör förmodligen att hela företaget går under. Det som inte är bra är att det kan vara fackföreningar som är partipolitiskt kopplade som får representera personalen, även till de som är aktiva i motståndare till dessa partier.
Det märker man tydligt av själv, jag flytta från en kommun till en annan, där kollektivavtal var sämre, trots att behovet av arbetskraft var mycket större. Dvs flytta från en lite mindre till en större.

Kommunen jag flytta ifrån är kända för att ligga just bakom sthlm i löner, man har praxis att varför ska dom tjäna mer än oss för samma arbete, där man ofta svara ta hit sthlm och se om det kommer gå så mycket fortare o bli bättre.

Mycket hänger på facket och folkets inställning, hur man får bra kollektivavtal, tycker inte heller vi ska ha ett sådant system, där fackliga representanter kan påverka anställda till lägre lön, vi vet att det alltid finns folk som vill jobba för lägre lön, vi har ett exempel på en manlig sjuksköterska i Uppsala, som själv krigar för lägre lön för att hjälpa vården, där han skriver till ledningen osv, nu ska han få lägre lön, bara ett ex hur sjukt systemet är. Han fick inte bestämma själv, han fick kriga för o få lägre lön.
Citera
2023-12-15, 16:28
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Men med kollektivavtal blir det inga individuella löner, hela utbud- och efterfrågan funktionen är satt ur funktion!

Så är det inte alls. Jag har inte samma lön som mina närmaste kollegor (med liknande arbetsuppgifter). Kollektivavtal finns på arbetsplatsen sedan långt innan jag föddes. Du kanske skulle ge dig ut i verkligheten i stället för att sitta på pojkrummet och fantisera om hur världen ter sig.
Citera
2023-12-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Så är det inte alls. Jag har inte samma lön som mina närmaste kollegor (med liknande arbetsuppgifter). Kollektivavtal finns på arbetsplatsen sedan långt innan jag föddes. Du kanske skulle ge dig ut i verkligheten i stället för att sitta på pojkrummet och fantisera om hur världen ter sig.
Men ta här med den manlige sjuksköterskan: han fick till svar det är inte möjligt. dvs det är kollektivavtalet som styr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hor-sjukskoterskan-som-vill-sanka-sin-lon--ev1wyq
Citera
2023-12-15, 16:42
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men ta här med den manlige sjuksköterskan: han fick till svar det är inte möjligt. dvs det är kollektivavtalet som styr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hor-sjukskoterskan-som-vill-sanka-sin-lon--ev1wyq

Jag tycker att det står klart och tydligt i slutet av artikeln att han kommer att få som han vill?

Hursomhelst så är kollektivavtal inget som förhindrar att man kan ha individuell lönesättning, viket var vad som påstods. Jag är ganska säker på att sjuksköterskor är en yrkesgrupp som ofta har just detta.
Citera
2023-12-15, 16:49
Medlem
Citat:
Jag tycker att det står klart och tydligt i slutet av artikeln att han kommer att få som han vill?

Hursomhelst så är kollektivavtal inget som förhindrar att man kan ha individuell lönesättning, viket var vad som påstods. Jag är ganska säker på att sjuksköterskor är en yrkesgrupp som ofta har just detta.
Men det gör det inte, han ville ha den lägsta lönen som en undersköterska, chefen berätta bara du kommer få lägsta lön på avdelningen, dvs han specificerar inte att han kommer få som lägsta undersköterska, mest troligt som lägsta sjuksköterska. som har högre lön.
Citera
2023-12-15, 16:54
Medlem
Denna vecka har 5 pers dött i en bygghiss.
2 personer dog på Northvolt i veckan.

1 Person ramlade ner 4 våningar på ett bygge i Nacka idag.

Mig veterligen har firmorna för ovanstående olyckor kollektivavtal.

Vad gör facket?

Jo, vi kräver kollektivavtal på Tesla.

Det verkar ju va förenat med livsfara att jobba på företag med kollektivavtal.

Facket kanske skall fokusera på något viktigare, nämligen att förhindra dödsolyckor på sina medlemsföretag.....
Citera
2023-12-15, 16:58
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men det gör det inte, han ville ha den lägsta lönen som en undersköterska, chefen berätta bara du kommer få lägsta lön på avdelningen, dvs han specificerar inte att han kommer få som lägsta undersköterska, mest troligt som lägsta sjuksköterska. som har högre lön.

Jag förstår inte vart du vill komma. Försöker du på något sätt att hävda att det finns en motsättning mellan kollektivavtal och individuella löner, och att denna sjuksköterska skulle vara ett exempel på det? Finns det en avtalad lägstalön så är det klart att han inte kommer att kunna tjäna mindre än den. Det är ju i sig inget som hindrar en individuell lönesättning. Vanligtvis förhandlar man väl om att man vill ha mer betalt än vad som är lägsta tänkbara lön. Jag tror att det är relativt få som går på lönesamtal med ambitionen att få sämre betalt...
Citera
2023-12-15, 17:07
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vart du vill komma. Försöker du på något sätt att hävda att det finns en motsättning mellan kollektivavtal och individuella löner, och att denna sjuksköterska skulle vara ett exempel på det? Finns det en avtalad lägstalön så är det klart att han inte kommer att kunna tjäna mindre än den. Det är ju i sig inget som hindrar en individuell lönesättning. Vanligtvis förhandlar man väl om att man vill ha mer betalt än vad som är lägsta tänkbara lön. Jag tror att det är relativt få som går på lönesamtal med ambitionen att få sämre betalt...
Bara framför att kollektivavtal styr hur man kan påverka sin lön, inte ens chefen kunde svara rakt ut hur mycket han kunde förhandla om, dvs man måste ha en förhandling först. även om arbetaren själv vill något annat. Dra igenom en lönesänkning vore vara det lättaste av allt, det ger plus i kassan.

Skulle det vara fritt, hade inte chefen ens behövt fundera på hur mycket han kunde sänka lön.
Mest troligt handlar det inte om under lägsta lön då detta brukar ligga mycket under själva lönenivån som gäller.
Som i If metalls strejk mot tesla, tesla arbetare tjänar mer än if metalls lägsta lön, mycket mer.
Citera
2023-12-15, 17:24
Medlem
Citat:
Det är länderna som själva utmäter straffen, men det är EU som skriver lagarna och tolkar dem åt ländernas högsta domstolar.

Nej, så fungerar det absolut inte inom straffrätten. EU har endast de befogenheter som medlemsstaterna överlämnat, straffrätten är en nationell fråga.
Citera
2023-12-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Denna vecka har 5 pers dött i en bygghiss.
2 personer dog på Northvolt i veckan.

1 Person ramlade ner 4 våningar på ett bygge i Nacka idag.

Mig veterligen har firmorna för ovanstående olyckor kollektivavtal.

Vad gör facket?

Jo, vi kräver kollektivavtal på Tesla.

Det verkar ju va förenat med livsfara att jobba på företag med kollektivavtal.

Facket kanske skall fokusera på något viktigare, nämligen att förhindra dödsolyckor på sina medlemsföretag.....

Och så var det åter frågan om korrelation och kausalitet…
Citera
2023-12-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nej, så fungerar det absolut inte inom straffrätten. EU har endast de befogenheter som medlemsstaterna överlämnat, straffrätten är en nationell fråga.
Det tycker inte Sveriges Domstolar.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/domstolar-i-europa/
Citera
2023-12-15, 17:35
Medlem
Citat:
Det tycker inte Sveriges Domstolar.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/domstolar-i-europa/

Då kan vi även lägga till att du inte tycks läsa dina källor i listan över dina mindre framgångsrika egenskaper…

Var på den länkade sidan menar du att det framgår att EU har straffrättslig kompetens? Nu utgår jag från att du är medveten om att tingsrätter dömer i annat än bara brottmål, men utifrån den brist på juridiskt kompetens du uppvisat tidigare så gör jag ett förtydligande, bara för dig.

Tingsrätter dömer även i annat än brottmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in