2024-01-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Jo jag förstod att du inte vill besvara frågan eftersom svaret talar emot din agenda.

Har svenska företag utan KA fler eller färre strejker än dem med KA?
Din vägran att svara betyder att KA leder till fler strejker.
Jag har ingen jävla "agenda".

Jag bara beskriver verkligheten: Länder utan kollektivavtal har betydligt fler strejker är vad vi har i Sverige.
Citera
2024-01-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag har ingen jävla "agenda".

Jag bara beskriver verkligheten: Länder utan kollektivavtal har betydligt fler strejker är vad vi har i Sverige.

Och företag i Sverige utan KA har färre strejker än dem med KA
Citera
2024-01-23, 13:21
Medlem
Citat:
Och företag i Sverige utan KA har färre strejker än dem med KA
Ja och det beror på att de har en speciell struktur och inte på att de saknar kollektivavtal per sé.
Citera
2024-01-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ja och det beror på att de har en speciell struktur och inte på att de saknar kollektivavtal per sé.

Bra nu kom bekräftelsen, företag i Sverige utan KA har färre strejker än dem med KA.

Jag tror det beror på att företag utan KA har bättre villkor helt enkelt, det är min erfarenhet efter att ha haft båda varianterna. Vi ser det också hos Tesla som av flera beskrivs ha bättre avtal.

De har också närmare kontakt med de anställda och distanseras inte från de anställda av fackbossar. Detta är bra för de anställda men dåligt för fackbossarna.
Citera
2024-01-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Har man laglig rätt att få ledigt för förhandling i rätten som tilltalad? Tveksam på det. Det är nog inte kollektivavtalet utan lagen som skulle vara stödet i så fall.

Att en arbetsgivare skulle ge rätt ändå till ledigt för förhandling för en tilltalad som brutit mot deras avtal genom vild strejk känns ju märkligt.

Vilda strejker är inte populära hos någon seriös part.
Med tanke på att inte dyka upp på en rättegång på grund av arbete är inte ett giltigt skäl förstår alla att man ska infinna sig, annars riskerar man vite, eller bli dömd via tredskodom.

Arbetsgivaren kan sedan försöka anmäla den anställde till samma domstol och försöka hänvisa något annat.
Citera
2024-01-23, 13:32
Medlem
Citat:
Bra nu kom bekräftelsen, företag i Sverige utan KA har färre strejker än dem med KA.

Jag tror det beror på att företag utan KA har bättre villkor helt enkelt, det är min erfarenhet efter att ha haft båda varianterna. Vi ser det också hos Tesla som av flera beskrivs ha bättre avtal.

De har också närmare kontakt med de anställda och distanseras inte från de anställda av fackbossar. Detta är bra för de anställda men dåligt för fackbossarna.
Jag har aldrig påstått något annat.

Däremot är det bra att du går med på att länder utan kollektivavtal har fler strejker än Sverige.
Citera
2024-01-23, 13:42
Medlem
De som förespråkar kollektivavtal hävdar ju att även företagen vill ha dessa, och det även Svenskt Näringsliv säger sig stödja den svenska modellen med kollektivavtal. Och jag känner några arbetsgivare som tycker kollektivavtal är bra, och några som inte tycker det.

Så varför är det då ett så stort problem för facken om ett förhållandevis litet företag inte vill ha kollektivavtal? Argumentet tycks vara att den svenska modellen skulle falla annars, men om nu företagen själva tycker det fungerar bra så finns väl ingen anledning att tro att de skulle ändra uppfattning bara för att just Tesla inte har ett avtal (de är ju långt ifrån det enda företag som inte har kollektivavtal, och så har det sett ut i många år).
Citera
2024-01-23, 13:44
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått något annat.

Däremot är det bra att du går med på att länder utan kollektivavtal har fler strejker än Sverige.

Fast nu är det ju Sverige som är relevant och då innebär KA fler strejker.
Citera
2024-01-23, 13:45
Medlem
Citat:
Fast nu är det ju Sverige som är relevant och då innebär KA fler strejker.
Innebär kollektivavtal mer strejker?
Citera
2024-01-23, 13:50
Medlem
Citat:
Nu pratar du om något annat.

(jag har fetat i texten.)

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/arbetsgivarsamverkan/sa-fungerar-kollektivavtal_1006616.html
Så här ser svenskt näringsliv på saken: sedan ska man veta att sverige är inte bättre än övriga grannländer ang arbete osv,

Alternativet till kollektivavtal är lagstiftning. Det är den vanligaste modellen i andra länder.

Svenskt Näringsliv värnar den svenska partsmodellen, som övergripande bidragit till att skapa bra förutsättningar för företag i Sverige. Svenskt Näringslivs syn är samtidigt pragmatisk. Modellen behöver hela tiden vårdas för att förtjäna förtroende och berättigande. Det är viktigt att kollektivavtalen uppfattas som attraktiva och värdeskapande av företagen och medarbetarna.
Citera
2024-01-23, 13:51
Medlem
Citat:
Innebär kollektivavtal mer strejker?

Ja du bekräftade ju att företag i Sverige utan KA har färre strejker än dem med.
Citera
2024-01-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ja du bekräftade ju att företag i Sverige utan KA har färre strejker än dem med.
Ja men det beror ju inte på kollektivvtalen.

Personalen i företag med kollektivavtal strejkar aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in