Citat:
Ursprungligen postat av
IgnoranceIsBliss
Tycker många i tråden missat att det faktiskt kan vara en våldtäkt och inte på samma gång.
Kognitiv dissonans.
Alternativ 1: Hon kände efteråt att hon inte var en person som låg runt, därför måste han ha våldtagit henne, för att det stämmer in i hennes egen bild av hur hon är som person. Så hennes minnen av kvällen ändras till den uppfattningen av verkligheten.
Alternativ 2: Han våldtog henne, men det stämmer inte in i hans egen verklighetsbild, så han har inte våldtagit henne, enligt hans verklighetsbild. Trots att rent objektivt går att säga att kraven för våldtäkt är uppfyllda, så känns han inte vid tanken, och har därför inte våldtagit enligt sin minnesbild som formats för att han inte vill kännas vid att han är en våldtäktsman.
Men i och med att det inte går att utesluta alternativ 1 så, tycker jag att domen är fel. Även om det kan vara alternativ 2 mtp rättsäkerhet.
Det blir inte en våldtäkt därför att hon i efterhand ångrar sig till följd av att det hon faktiskt gjorde inte stämmer in på hennes bild av sig själv. Det är som om jag skulle gå och skjuta någon och efteråt inse att - Men det är ju inte jag, jag går inte runt och skjuter folk. Och därför skulle det inte vara mord.
Våldtäkt kräver uppsåt. Och intressant nog använder du just ordet "objektivt". Det finns objekta och subjektiva rekvisit. Här kan det då vara så att det objektiva rekvisistet är uppfyllt, det genomfördes en sexuell handling och det var mot kvinnans vilja, men det subjektiva rekvisitet är då inte uppfyllt, att gärningsmannen hade uppsåt att begå våldtäkt.
Det diskuteras oaktsam våldtäkt i detta fallet, men där krävs att gärningsmannen begår en grov oaktsamhet gällande offrets vilja/ovilja, det gäller då som regel fall där offret varit sovande, medvetslöst, eller kraftigt berusad eller på annat vis saknat möjlighet att medge samtycke.
I detta fallet har kvinnan varit fullt medveten, fullt vaken och helt nykter. Hon har enligt egen utsago "gett upp" inför killens önskan att ha sex. Jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna bli grov oaktsamhet.
I mina ögon så är detta antingen våldtäkt eller så har inget brott begåtts. Det hela beror på vad som skedde. Men av vad som framkommit i domen har jag svårt att se hur detta skall kunna vara våldtäkt.