2024-01-18, 09:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Jaha? Inget du skriver motbevisar min teori. Tvärtom. Hennes polare dök upp och ville att hon skulle anmäla.
Har du förstått att han tog strypgrepp på henne ett flertal gånger och körde upp fingrarna i vaginan.
Citera
2024-01-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Någon som vet om han har överklagat?

Ja, överklagan inkom 15 jan.
Citera
2024-01-18, 10:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Religionsforumet
Ja, överklagan inkom 15 jan.
Tack!
Citera
2024-01-18, 10:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Har du förstått att han tog strypgrepp på henne ett flertal gånger och körde upp fingrarna i vaginan.

Nuförtiden är det nog så att varken det ena eller det andra av ovanstående är speciellt ovanligt bland ungdomar idag i deras sexuella relationer.
Citera
2024-01-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag gillar din analys även om jag ändå kommer till en annan slutsats att sexet inte var frivilligt i lagens mening.

Domen är överklagad av den tilltalade, som dock inte åberopar någon ny bevisning. Åklagaren har möjligt att anslutningsöverklaga.

Själv tror och hoppas jag att hovrätten kommer fokusera på frågan om gärningen ska bedömas som grov oaktsamhet eller uppsåt.

Var väl väntat med att överklagan skulle inkomma, även om den dömde kan åka på ett strängare straff, eller hur?

Utifrån ny info som inkommit är jag än mer övertygad om att våldtäkt har skett, såväl varför den skett som på hennes uppenbart uppvisade och trovärdiga krisbeteende (chock/förträngning) under och lång tid efter själva våldtäkten.

Vet du hur lång tid det brukar ta innan HR tar upp och dömer i fall som dessa?
Citera
2024-01-18, 10:34
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nu vet jag inte vad som är sant eller inte angående strypgrepp i detta fall....men har DU förstått att strypgrepp lätta örfilar smisk på rumpan handklovar rep piskor med mera är vad många kvinnor föredrar vid sex nuförtiden?

Själv gillar jag inte sådan sex men blivit ombedd mer än en gång att utföra dom mest konstiga grejer med olika tjejer men då tackat för mig och avlägsnat mig.

"Vaniljsex" är på utdöende det är bara att inse.
Citera
2024-01-18, 10:49
Medlem
Blaskas avatar
Killen är full, kåt och har dålig koll på gränser.
Tjejen är mesig och vågar inte stå upp för sig själv.
Jag tycker helt klart mannen utfört en våldtäkt. Men kvinnan har gjort många fel och öppnat dörren.
Citera
2024-01-18, 10:57
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Var väl väntat med att överklagan skulle inkomma, även om den dömde kan åka på ett strängare straff, eller hur?

Utifrån ny info som inkommit är jag än mer övertygad om att våldtäkt har skett, såväl varför den skett som på hennes uppenbart uppvisade och trovärdiga krisbeteende (chock/förträngning) under och lång tid efter själva våldtäkten.

Vet du hur lång tid det brukar ta innan HR tar upp och dömer i fall som dessa?

Risken för strängare straff beror på om åklagaren väljer att anslutningsöverklaga.
Annars kan tingsrättens dom bara fastställas eller ändras i mildrande riktning.
Deadline för detta är 24 januari så överklagandet/-na skickas till Göra Hovrätt.
Efter det datumet får man fråga hovrätten när målet kommer att tas upp.
Jag har inte koll på hur lång kö de har.
Citera
2024-01-18, 11:17
Medlem
Citat:
Risken för strängare straff beror på om åklagaren väljer att anslutningsöverklaga.
Deadline för detta är 24 januari så överklagandet/-na skickas till Göra Hovrätt.

OK, tack för svar, det lär väl ta ett antal månader. Vid en snabb googling finns det mål om att ärenden skall tas upp inom 5 månader ser jag.
Antar att Viking sitter häktad under tiden, kan han begrunda vad f-n han har ställt till med. Det var t ex inga små blåmärken han ställde till med där på fyllan som han taffligt försökte bortförklara med judoträning. F ö finns det mycket i den nya infon som talar för att han är beräknande och har falsifierat händelseförloppet med detaljer för att verka trovärdig. Killen har uppenbara problem med alkohol och att respektera gränser. Om domen förhoppningsvis verkställs får han väl se 2-3 år kåken som "lumpen". En möjlighet att ta tag i sitt liv.
MEN framförallt får vi hoppas att BO fortsätter att bearbeta det hemska hon varit med om och hittar en väg framåt.
Citera
2024-01-18, 11:52
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Antar att Viking sitter häktad under tiden, kan han begrunda vad f-n han har ställt till med.

Nej, han borde vara satt på fri fot såvitt jag tolkar domen.
Häktningen hävdes av tingsrätten eftersom det inte finns någon risk för att han påverkar utredningen.
Citera
2024-01-18, 12:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Göta Hovrätt? Nu sitter du där och killgissar igen! Du är verkligen helt hopplös.

Det är Hovrätten för västra Sverige som hanterar överklagande i fallet, men det skall inte skickas dit, utan som brukligt till tingsrätten som avkunnade domen, det är sedan tingsrätten som granskar överklagandet och skickar det vidare till Hovrätten för västra Sverige.
Citera
2024-01-18, 12:28
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är Hovrätten för västra Sverige som hanterar överklagande i fallet, men det skall inte skickas dit, utan som brukligt till tingsrätten som avkunnade domen, det är sedan tingsrätten som granskar överklagandet och skickar det vidare till Hovrätten för västra Sverige.

Du har rätt, jag blandade ihop det med en annan tråd i Jönköping.
Naturligtvis skickas överklaganden till tingsrätten. Jag menade att de skickar dem vidare till hovrätten efter den 24 januari och det är efter det datumet som man kan fråga Hovrätten för Västra Sverige om målet.
Det var som svar på en fråga om när det kommer upp.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-18 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in