2024-01-27, 18:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
En bra sammanfattning, måste jag medge. Men jag redigerade bort namnet. Svårt att säga att du skulle ha fel i något i ovanstående.

Kanske att "några sekunder" ska bytas ut mot "30-60 sekunder" vid närmare granskning. Annars tycker jag att jag fick med det väsentliga
Citera
2024-01-27, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag har inga problem med något av detta.

"Valt" är ett märkligt ordval. Jag anser att hennes upprepade lögner om viktiga punkter i målet gör henne otillförlitlig.

Det vet vi inte. Det är hennes version.

Japp. Det vidgår även V, mer eller mindre.

Den slutsatsen kan du inte dra på befintligt underlag.

Det är självklart fullt tillåtet att övertala någon att ha sex.

Det enda som blivit våldtaget är det svenska språket

Missvisande. V säger att hon "tog initiativ och var egagerad" (se sid 11 i domen).

INGEN säger att det är fritt fram att ha sex med någon av de anledningarna. Det är bara strawmanargument nr (ungefär) 237 som skrivits i tråden av team MÄ. Jag har tydligt uttryckt motsatsen 50+ ggr i tråden. Om du är osäker på vad jag tycker: Fråga mig istället.

Stämmer. Och?

Nej det är inte tillåten att övertala någon att ha sex! Det kallas för övergreppen idiot.

Läs på lite innan du gör dina mer än idiotiska påstående.
Citera
2024-01-27, 19:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nej det är inte tillåten att övertala någon att ha sex! Det kallas för övergreppen idiot.

Läs på lite innan du gör dina mer än idiotiska påstående.

Då kanske du kan vara gullig och hänvisa till var i förarbetena detta uttrycks?

För när jag kikar på t ex prop. 2017/18:177 s 78 så står det:

"Straffansvaret sträcker sig inte så långt att en persons inre önskan att inte delta i den sexuella handlingen är tillräcklig för straffansvar, om personen ändå de facto går med på den. Den omständigheten att en person utsätts för påtryckningar eller övertalningsförsök och sedan tillåter en sexuell handling innebär i sig inte heller att ett frivilligt deltagande inte föreligger.

Det avgörande är om personen har haft möjlighet att fritt ta ställning till om han eller hon ska delta i den sexuella handlingen. Det innebär t.ex. att s.k. tjatsex inte är straffbart om personen valt att delta i den sexuella handlingen och det saknas omständigheter som innebär att valet att delta inte ska tillmätas betydelse (se tredje meningen)"
Citera
2024-01-27, 20:02
Avstängd
Citat:

"Straffansvaret sträcker sig inte så långt att en persons inre önskan att inte delta i den sexuella handlingen är tillräcklig för straffansvar, om personen ändå de facto går med på den. Den omständigheten att en person utsätts för påtryckningar eller övertalningsförsök och sedan tillåter en sexuell handling innebär i sig inte heller att ett frivilligt deltagande inte föreligger.

Det avgörande är om personen har haft möjlighet att fritt ta ställning till om han eller hon ska delta i den sexuella handlingen. Det innebär t.ex. att s.k. tjatsex inte är straffbart om personen valt att delta i den sexuella handlingen och det saknas omständigheter som innebär att valet att delta inte ska tillmätas betydelse (se tredje meningen)"

🤣😅🤪 du försök hitta lite nyare typ från 2018 och framåt.

Gubbrunkare
Citera
2024-01-27, 20:17
Avstängd
Citat:

🤣😅 En proposition är ett förslag från regeringen till riksdagen.

Du har noll koll det är klart
Citera
2024-01-27, 20:24
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Så samtycke befinner sig alltså i själva verket endast i någons hjärna.... men man kan enligt dig objektivt veta om samtycke fanns?
Att något objektivt existerar är inte samma sak som objektiv vetskap om detsamma. Fullständig objektiv kännedom gällande ett enskilt samtycke är väl i det närmaste omöjligt att uppnå (i likhet med det mesta som rör människor). Grad av sannolikhet gränsande till objektiv visshet är väl det bästa man kan hoppas på.

Citat:
Samtycke är något man visar någon annan på ett stort antal olika sätt. Vad man vill är en helt annan fråga.
Fast vilja till samtycke är inte samma sak som bakomliggande vilja till vad man nu kan tänkas samtycka till. Folk går villigt till jobbet varje dag oavsett vilken vilja till att utföra jobbet som finns i bakgrunden.

Citat:
En prostituerad vill inte ha sex med en person, men ger samtycke mot betalning. Inte ens i Sverige blir en sexköpare åtalad för våldtäkt så länge den håller sig inom det uttrycka samtycket.
En prostituerad vill inte ha sex, men vill ge samtycke till sex i utbyte mot betalning. Två olika steg av viljor.
Citera
2024-01-27, 20:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
🤣😅🤪 du försök hitta lite nyare typ från 2018 och framåt.

Tråkigt nog för dig så har 6:1 BrB bara ändrats en gång sedan prop. 2017/18:277, nämligen genom prop. 2021/22:231 som primärt skärpte straffskalan. Vad än värre är för dig är att det på s 84-85 i denna proposition uttrycks följande:

"Bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska göras på samma sätt som för övriga gärningar (jfr Prop. 2017/18:177 s. 78–83)."

Så jag är rädd för att du helt enkelt bevisligen har fel. Kanske läge att erkänna det nu?

Citat:
En proposition är ett förslag från regeringen till riksdagen.

Du har noll koll det är klart.

En proposition innehåller direkta tillämpningsföreskrifter av paragraferna, så kallade allmäna motiveringar och författningskommentarer. De författningskommentarer jag delgav dig utdrag från passerade oförändrade genom riksdagen. Så jag är rädd för att det är du som inte har koll. Så nu har du två erkännanden att komma med. Jag häller upp nåt gott i glaset medans jag väntar.
Citera
2024-01-27, 20:34
Avstängd
Citat:
Tråkigt nog för dig så har 6:1 BrB bara ändrats en gång sedan prop. 2017/18:277, nämligen genom prop. 2021/22:231 som primärt skärpte straffskalan. Vad än värre är för dig är att det på s 84-85 i denna proposition uttrycks följande:

"Bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska göras på samma sätt som för övriga gärningar (jfr Prop. 2017/18:177 s. 78–83)."

Så jag är rädd för att du helt enkelt bevisligen har fel. Kanske läge att erkänna det nu?

En proposition innehåller direkta tillämpningsföreskrifter av paragraferna, så kallade allmäna motiveringar och författningskommentarer. De författningskommentarer jag delgav dig utdrag från passerade oförändrade genom riksdagen. Så jag är rädd för att det är du som inte har koll. Så nu har du två erkännanden att komma med. Jag häller upp nåt gott i glaset medans jag väntar.

Stick och brinn din runkare

"person A tjatar på person B att dem ska genomföra ett samlag och person B frivilligt säger ja efter tjat anses inte samlaget vara brottsligt. Dock bör beaktas att vid sexualbrott är det av stor vikt att ha en nyanserad bild av händelseförloppet och alla omständigheter som föranlett samlaget då detta kan påverka om man rent juridiskt kan hävda att ett brott såsom våldtäkt begåtts och om det verkligen kan bedömas vara tjatsex som genomförts."

Finns även information för dig att läsa på 1177

https://www.1177.se/Kronoberg/liv--h...-och-samtycke/

Din våltäcktsman V*king är så rökt!
Citera
2024-01-27, 20:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Stick och brinn din runkare

Men hur ska jag kunna ta emot dina erkännanden om jag sticker iväg? Det blev varm sake i glaset, förresten. Jättegott. Salmiaktoner. Lite åt det torrare hållet, bra komplement till segerns sötma.
Citera
2024-01-27, 20:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Och även här visar du på din inkompetens,

Spännande. Har du lust att nämna en enda sak jag skrev i (FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024) som inte stämmer?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2024-01-27 kl. 20:58.
Citera
2024-01-27, 21:23
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Från min sida var det en ren amatörpsykologisk spekulation om vilken kvinnosyn som skulle kunna ligga bakom hur GM uttrycker sig i förhören.

Mannen som den starke hjälten som beskyddar och erövrar med samma självklarhet, speglar en gammal syn på kvinnor som ägodelar.

Nu påstår jag inte att detta är GMs inställning, utan poängen var att det inte finns någon motsättning mellan att samma man både våldtar och skyddar kvinnor mot andra män.

Snälle-Bengt i Kristianstad är ett känt exempel på detta. Han var engagerad som nattvandrare parallellt med att han begick grova överfallsvåldtäkter. Han lyckades sällan fullborda samlag.

På vilket sätt menar du GatlingGunnar att detta talar emot vad jag tidigare skrivit?

Det är tråkigt att du saknar analytisk förmåga, kanske ska du fokusera på att förstå sammanhang och paralleller innan du bestämmer dig för att genomföra någon som helst form av tolkningar.

Att godhetssignalera är att framföra åsikter som är oförenliga med ens faktiska beteende, om det är svårt att förstå implikationer av ord eller handlingar - att sätta dessa i perspektiv och förhållande rent abstrakt och hypotetiskt kan mycket väl indikera en låg förmåga till empati vilket i sin tur kan styrka behovet av att just godhetssignalera.
Citera
2024-01-27, 22:39
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej nu har du fel, jag dömer aldrig efter könstillhörighet men vi ska ha i minnet att i de fall där jag engagerar mig i så finns det ofta stora tveksamheter i bevisningen.

Vi ska nog dessutom vara väldigt avvaktande till den unga kvinnans uppgifter om att han varit på andra kvinnor, det där verkar ju vara ren svartmålning i syfte att stärka sin egen story? Finns det några bevis kanske för att han varit på andra kvinnor?

Du försöker själv dessutom förminska den unge mannens trovärdighet genom att kalla honom lurig. Isåfall är väl den unga kvinnan minst lika lurig som inte berättade att hon red honom förrän i tredje förhöret? Hon tänkte nog tanken i både första och andra förhöret att detta inte var till hennes fördel eller vad har du för åsikt om detta?

Du ska inte heller dra för stora slutsatser av att den unge mannen dömdes i tingsrätten. Det finns andra personer som dömts i både tingsrätt och hovrätt för just våldtäkt men har senare blivit friade i HD. Den unge mannen i det aktuella fallet har med andra ord chansen att få en ny rättvis prövning i högre instans.

Kan du vara snäll och sluta använda ordet vi som du gör i alla trådar när det är din egen åsikt?
Sen kan inte du döma någon hur gärna du än vill!
Domar i både Tings och Hovrätt använder du bara i eget syfte när dom passar dig men går dom emot dig så försvinner du ur trådarna. Vad ska vi tro om det?

Seså snabba nu på och anmäl dethär inlägget till lämplig moderator. Din vana trogen. Jävla kyrpä!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in