2024-01-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Man har vänt på kuttingen.
Ord mot ord och förövaren klarade sig medans offret blev straffad/utsatt igen.
Dubbelskada kan inte vara rätt.
Viking fick i allafall doppa men att han inte fick en happy ending beror på honom själv. . Alltid något i jämnförelse.
Nu har man släppt detta idiotiska kryphål om ord mot ord och lyssnar på offret . Det kan ingen anse som dåligt .
Skulle offrets utsaga inte stämma i andra ärenden så går den misstänkta fri.
Därför behöver framförallt killar/män inse att kommunicera på ett sätt och tänka med rätt huvud.
Detta har vi inte varit vana med men det innebär inte att det nya är fel. Tvärtom.

Jösses…
Citera
2024-01-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nope. Jag tolkar domen utifrån: domen. I domen står svart på vitt vilka beviskrav som finns i våldtäktsmål. Och det framgår även i domen att dessa beviskrav är uppfyllda. Och läser man hela domen, så ser man att Tingsrätten har rätt i den punkten. Så. jag tolkar domen utifrån domen. Inte utifrån någon "feministisk jävla lins".

Hur tolkar man ens en dom utifrån en "feministisk jävla lins"?

Jag tolkar i så fall lagen mer ur en "biologisk-konservativ-jävla-lins". Där jag ser att målsägande inte är intresserad av Vi*king och förmodligen inte är det minsta attraherad av honom. Finns vittnesmål kring det och hennes mess till honom talar sitt tydliga språk: han kan få sova på hennes golv, i nödfall. Och sedan får han ligga fullt påklädd ovanpå hennes täcke. Hon vill inte ha honom. och kvinnor är sexuellt selektiva av sin natur... Vill en kvinna inte ligga med en man, så kommer hon inte göra det. Om han inte tvingar henne/våldtar henne.

Hahaha "kvinnor är sexuellt selektiva av sin natur". Det framgår inte alls av domen att beviskraven är uppfyllda, det viktigaste för att döma någon för våldtäkt är att det med säkerhet inte går att utesluta något annat händelseförlopp än det som målsägande har uppgivit, oavsett hur du vrider och vänder på det i din högst begränsade feministiska hjärna så har jag rätt. Det finns inga bevis mot honom, förutom att målsägande enligt vittnen varit "ledsen och uppriven efter natten".

Som sagt, ingen av oss vet vad som har hänt, utan det är ord mot ord. Om något, så vittnar det om en extrem rättsosäkerhet om man kan dömas på dessa extremt vaga grunder, vilket här håller med mig om.
Citera
2024-01-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Fast vänta lite nu…
Vittnena behöver ju inte ljuga. Men de har ju inte bevittnat händelsen överhuvudtaget, utan bara hennes beteende dagen efter.
Hon kan ju självklart välja vad hon vill visa dem och berätta för dem. Alltså bygger allt fortfarande på hennes utsaga.
Det är fortfarande ord mot ord.

Det är alltså inga ”bevis” alls utan uppgifter som ligger helt i hennes händer och under hennes kontroll.
Där är DÄR problemet ligger.
Svar finns i inägg #1935
Citera
2024-01-17, 11:35
Medlem
Citat:
Jösses…
Min fråga till dig.
Vilket är störst.

1 . tjejer/kvinnor som blivit utsatta och som har mått fruktansvärt dåligt av sexuella övergrepp men som inte anmäler för att men vet att det är ord mot ord.

2 . Hur många tjejer/kvinnor anmäler falsk någon för våldtäkt för att hämnas , ångest eller ur en ekonomisk orsak.

Uppskatta gärna hur stort mörkertalet är i förhållandet till anmälda våldtäkter.
Vore intresant att höra vad du tror och tycker om dom skillnader som finns.
Citera
2024-01-17, 11:42
Medlem
Citat:
Min fråga till dig.
Vilket är störst.

1 . tjejer/kvinnor som blivit utsatta och som har mått fruktansvärt dåligt av sexuella övergrepp men som inte anmäler för att men vet att det är ord mot ord.

2 . Hur många tjejer/kvinnor anmäler falsk någon för våldtäkt för att hämnas , ångest eller ur en ekonomisk orsak.

Uppskatta gärna hur stort mörkertalet är i förhållandet till anmälda våldtäkter.
Vore intresant att höra vad du tror och tycker om dom skillnader som finns.

Hur har det här med någonting att göra överhuvudtaget?

Menar du att för att väldigt många kvinnor blir utsatta för övergrepp så ska man lita på andra kvinnor som kanske ljuger om det och slänga den hon pekar ut i fängelse?

Du vet att mörkertal inte går att räkna ut va? Det är därför det kallas för mörkertal…

Är det så att ditt ”resonemang” lyder: ”Våldtäkter är så hemskt och det är så många som utsätts för det att vi faktiskt måste låsa in även män som kanske inte gjort något”…?
Citera
2024-01-17, 11:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag har inte skrivit det men kan svara vad jag tycker.

Hoppsan, blandade ihop er

Citat:
Var hon upprörd enligt vittnen så måste man bevisa att vittnena ljuger och kan man inte det var hon upprörd och det är inte så konstigt om som hon upplever det blivit utsatt för ett övergrepp.

Nej, det är en falsk dikotomi. Det finns andra alternativ än att vittnen ljuger och att hon var upprörd. Det uppenbara alternativet i det här fallet är att hon skulle ha kunnat spela upprörd för vittnena som i sin tur gått på det och i god tro berättar att hon var upprörd. Inte sant?
Citera
2024-01-17, 11:50
Medlem
Citat:
Hur har det här med någonting att göra överhuvudtaget?

Menar du att för att väldigt många kvinnor blir utsatta för övergrepp så ska man lita på andra kvinnor som kanske ljuger om det och slänga den hon pekar ut i fängelse?

Du vet att mörkertal inte går att räkna ut va? Det är därför det kallas för mörkertal…

Är det så att ditt ”resonemang” lyder: ”Våldtäkter är så hemskt och det är så många som utsätts för det att vi faktiskt måste låsa in även män som kanske inte gjort något”…?
Dom har ju gjort något och bevisligen blivit dömda.
Det verkar du inte förstå. Ändrade spelregler och du tänker strickt ur en förövarens synvinkel..
Han tycker att det var bättre förr men det funkar uppenbarligen inte längre.
Du utgår ifrån att tjejen ljuger.
Hon berättade bara vad som hände och vad hon kände.
Det räcker och det innebär att vi män får tänka om.
Finns inget som säger att Viking är oskyldig. Han är en våldtäktsman.
Nu får han och vi anpassa oss till det nya.
Citera
2024-01-17, 12:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon har inte blivit utsatt för en överfallsvåldtäkt. Utan blivit våldtagen av en person hon känner. Och allt hon berättar i sin version är vad som kännetecknar just en sådan typ av våldtäkt: där offer och förövare känner varandra. Det blir i regel mer svårbegripligt för offret att ta in. Och därmed också ett "konstigare" sätt som offret beter sig på.

>Du kan inte förvänta dig att målsägandes version ska låta som en våldtäkts-version från ett offer som blivit våldtagen av en okänd förövare i en park.

Tack för att du på ett så ofantligt tydligt sätt bekräftar din totala oförmåga att se alla de delar i hennes berättelse som talar för att hon inte blivit utsatt för en våldtäkt.

Bekantskap förtar inte möjligheten till en överfallsvåldtäkt, som du tycks inbilla dig. Men det är ju bra att du åtminstone har insett att inte utsatts för en sådan, nu återstår bara att du inser allting i hennes berättelse som talar för att hon inte utsatts för någon våldtäkt alls.
Citera
2024-01-17, 12:02
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Citat:
Och oavsett, det har ingen som helst juridisk betydelse i detta fall.

Klart det har. Om MÄ uppvisar onormalt beteende talar det emot våldtäkt. Vilket du mycket väl vet om, det är därför du envisas med att det är normalt. Kan vi inte bara vara ärliga med varandra?

Tala inte om för mig vad jag vet. Du får stå för din uppfattning. Min syn på den juridiska relevansen av att målsägande möjligen hade en odefinierad relation med en tredje person är densamma som tingsrätten ger uttryck för i domen.
Eftersom du inte håller med så får du gärna förklara vilket specifikt rekvisit i våldtäktsbrottet som du anser påverkas av den omständigheten. Jag förstår inte den kopplingen utifrån ett juridiskt/logiskt resonemang.

Citat:
Rodnader, ja. Rodnader är ju 100 % garanterade redan efter ett 2 h långt frivilligt samlag. Du skrev "märken", det förde tankarna till riktiga skador. Men ok, då är jag med. Frågan kvarstår: Varför är det inte värre skador? Handen på hjärtat, visst fan hade du förväntat dig värre skador utifrån hennes berättelse?

Handen på hjärtat så har jag ingen klar uppfattning. Jag är inte gynekolog. Det som talar för att händelsen skulle kunna ske utan allvarliga skador:
- slidan är väldigt elastisk och töjbar för att en bebis ska kunna passera
- vi vet inte hur lång eller grov penis GM har
- ingen av parterna vittnar om att det skulle ha förts in några föremål i slidan
- att kvinnor kan genomföra långa samlag utan påtagliga skador anser jag oomtvistat.

Vid en biopsi är det inte otänkbart att man skulle kunnat se mikroskopiska skador eller slitage på vävnaderna men någon sådan gjordes veterligen inte. Jag killgissar eftersom jag saknar den kompetensen. Tror inte heller att biopsi är standard vid misstänkt sexualbrott.

Om parterna hade vittnat om ett hårdare fysiskt motstånd så hade jag absolut förväntat mig mer skador.
Citera
2024-01-17, 12:03
Medlem
Citat:
Hoppsan, blandade ihop er

Nej, det är en falsk dikotomi. Det finns andra alternativ än att vittnen ljuger och att hon var upprörd. Det uppenbara alternativet i det här fallet är att hon skulle ha kunnat spela upprörd för vittnena som i sin tur gått på det och i god tro berättar att hon var upprörd. Inte sant?
Jo men det står i kontrast till att Viking tror att det bara var att " kötta" på och frågade han om samtycke.
Har han ett uppsåt att ljuga om en våldtäkt.
Jo kanske och hur många våldtäktsmän har hänvisat till att ord står mot ord.
Finns ingen som jag känner som uppskattar en våldtäktsman men vi känner inte varandra.
Gå in på kåken och försök argumentera för en våldtäksman .
Dina argument är lövtunna och följ lagen och ta det säkra före det osäkra.
Citera
2024-01-17, 12:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jo men det står i kontrast till att Viking tror att det bara var att " kötta" på och frågade han om samtycke.
Har han ett uppsåt att ljuga om en våldtäkt.
Jo kanske och hur många våldtäktsmän har hänvisat till att ord står mot ord.
Finns ingen som jag känner som uppskattar en våldtäktsman men vi känner inte varandra.
Gå in på kåken och försök argumentera för en våldtäksman .
Dina argument är lövtunna och följ lagen och ta det säkra före det osäkra.

Kan du åtminstone försöka svara på en fråga en gång i ditt liv? Jag gjorde det kristallklart vad problemet var med det du skrev men du börjar parata om något annat.

Jag upprepar:
Det finns andra alternativ än att vittnen ljuger och att hon var upprörd. Det uppenbara alternativet i det här fallet är att hon skulle ha kunnat spela upprörd för vittnena som i sin tur gått på det och i god tro berättar att hon var upprörd. Inte sant?
Citera
2024-01-17, 12:15
Medlem
Citat:
Kan du åtminstone försöka svara på en fråga en gång i ditt liv? Jag gjorde det kristallklart vad problemet var med det du skrev men du börjar parata om något annat.

Jag upprepar:
Det finns andra alternativ än att vittnen ljuger och att hon var upprörd. Det uppenbara alternativet i det här fallet är att hon skulle ha kunnat spela upprörd för vittnena som i sin tur gått på det och i god tro berättar att hon var upprörd. Inte sant?
Vittnesmålet säger att hon verkar upprörd. Spelade hon vet ingen och det kan inte vara förmildrande att man kan misstänka det utan att föra det i bevis.
Vittnet talar för tjejen och smsen och sen hennes berättelser.
Hade man bevis på att hon sagt till vittnen att det är falska anklagelser och sms och därmed skriftligbevisning som stöder detta hade jag resonerat annorlunda
Finns inget att ta på att hon ljuger och det anser även rätten och därmed kan vi inte ifrågasätta domen.
HON KANSKE LJUGER UTAN BEVIS HÅLLER INTE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in