Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du kan väl ta det i någon semestertråd? Det har ju ingen relevans i denna tråd. Den dag det är badvänliga temperaturer runt Grönland i januari, då har vi en helt annan värld. Kan det inte vara temperaturrekord i världen, ja även utanför grönland, för årstiden, ändå?

Är det bara jag, eller har förnekarna tappat stinget helt och hållet? Från redan låga nivåer?
Invändningar som detta och att färgen röd används i kartor. Känslan är att något har hänt även på den fronten.

Nja, det var kanske du och xenonen som tog upp att ”den kalla blobben” vid södra Grönland var borta.
Jag tycker inte riktigt det ser ut som det är supervarmt, vad tycker du MrArtur?
Citera
2024-01-08, 18:40
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du kan väl ta det i någon semestertråd? Det har ju ingen relevans i denna tråd. Den dag det är badvänliga temperaturer runt Grönland i januari, då har vi en helt annan värld. Kan det inte vara temperaturrekord i världen, ja även utanför grönland, för årstiden, ändå?

Är det bara jag, eller har förnekarna tappat stinget helt och hållet? Från redan låga nivåer?
Invändningar som detta och att färgen röd används i kartor. Känslan är att något har hänt även på den fronten.

Ganska få är nog egentligen hardcore-förnekare som Totius, utan jag tror att många som ramlar in i tråden nog egentligen inte har tänkt så mycket på den här frågan alls, utan kanske bara tänker från att "äh klimathotet är nåt jäkla tok Greta har hittat på", typ, eftersom det är så snacket går i deras sociala medier-sfär.
Citera
2024-01-08, 18:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Nja, det var kanske du och xenonen som tog upp att ”den kalla blobben” vid södra Grönland var borta.
Jag tycker inte riktigt det ser ut som det är supervarmt, vad tycker du MrArtur?
Det är jättesvårt att gissa riktigt vad du har för bakgrund? Vet du vad anomalikartor visar?

Ta havstemperaturen utanför grönland exempelvis.

Det du säger är att det är kallt att bada där, som invändning mot att det är ovanligt varmt där. Förstår du att båda dessa påståenden kan vara sanna samtidigt?
Citera
2024-01-08, 18:58
Medlem
Ha ha, jag uppskattar på riktigt er ihärdighet att hitta vägar förbi ifrågasättande av den rådande normen om klimatet. Normen att människan måste göra grön omställning. Inget annat kan påverka, inte solstormar, inte jordens avstånd till solen, inget etc.

Rent krasst tror jag inte många av er vet mer än oss ni gärna kallar förnekare. Enda eller största skillnaden är att ni okritiskt tar till er serverad information utan motfrågor eller något som helst kritiskt tänkande.

Det är för mig likställt att diskutera med er i tråden med att få besök av jehovas vittnen och försöka diskutera eller omvända deras trosuppfattning och dess brister, men man vet att indoktrineringen är så djup att det är att likställa med omöjligt uppdrag. De följer okritiskt den rätta läran för det har naturligtvis deras ledare sagt.

Ändå känner jag någon enstaka jehova, och de är faktiskt trevliga privat.
Citera
2024-01-08, 19:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ganska få är nog egentligen hardcore-förnekare som Totius, utan jag tror att många som ramlar in i tråden nog egentligen inte har tänkt så mycket på den här frågan alls, utan kanske bara tänker från att "äh klimathotet är nåt jäkla tok Greta har hittat på", typ, eftersom det är så snacket går i deras sociala medier-sfär.
Jag tror inte heller att de är så många. Däremot visar de en klar överrepresentation i den allmänna debatten, på Flashback och sociala medier i övrigt. Jag tror också att det är jäkligt svårt, att utifrån få dem att ändra inställning till vetenskap kontra desinformationsbloggar. Snacket i deras sociala - medie - sfär tror jag också är smittsamt.

Det är som en egen evolution där argument försfram och får spridning, modifieras kanske ibland och de som får spridning överlever till kommande generationers argument. Det finns en selektion, det finns förändring och det finns ett arv.
Citera
2024-01-08, 19:08
Medlem
Citat:
Det är jättesvårt att gissa riktigt vad du har för bakgrund? Vet du vad anomalikartor visar?

Ta havstemperaturen utanför grönland exempelvis.

Det du säger är att det är kallt att bada där, som invändning mot att det är ovanligt varmt där. Förstår du att båda dessa påståenden kan vara sanna samtidigt?

Jag tror du möjligen, men bara möjligen, missuppfattade sarkasmen i mitt inlägg.

Badtemperatur var inte det primära jag EGENTLIGEN ville påvisa, men jag skrev ändå så. Det jag egentligen menade var att vattnet är nollgradigt. Just nu.

Kallare än så kan det inte bli, för då är det knappast vatten längre, med viss påverkan från salthalt naturligtvis.

Du fick med lufttemp och våghöjd på köpet i länken.
Citera
2024-01-08, 19:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ha ha, jag uppskattar på riktigt er ihärdighet att hitta vägar förbi ifrågasättande av den rådande normen om klimatet. Normen att människan måste göra grön omställning. Inget annat kan påverka, inte solstormar, inte jordens avstånd till solen, inget etc.

Rent krasst tror jag inte många av er vet mer än oss ni gärna kallar förnekare. Enda eller största skillnaden är att ni okritiskt tar till er serverad information utan motfrågor eller något som helst kritiskt tänkande.

Det är för mig likställt att diskutera med er i tråden med att få besök av jehovas vittnen och försöka diskutera eller omvända deras trosuppfattning och dess brister, men man vet att indoktrineringen är så djup att det är att likställa med omöjligt uppdrag. De följer okritiskt den rätta läran för det har naturligtvis deras ledare sagt.

Ändå känner jag någon enstaka jehova, och de är faktiskt trevliga privat.

Det är du som är Jehovas.

Riktigt sorgligt.

Den som okritiskt tar till sig info är människor som Totius.

Det är på samma vis som med Apollo eller Flat Earth.
Citera
2024-01-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är du som är Jehovas.

Riktigt sorgligt.

Den som okritiskt tar till sig info är människor som Totius.

Det är på samma vis som med Apollo eller Flat Earth.

Just precis, exakt vad jag förväntade som respons. Jag hade en liknande diskussion en gång, med just en jehova. Han sa också att det var jag som hade fel och han hade rätt. Eftersom det just nu är jag som är den ifrågasättande så ser jag därmed likheten i våra roller. Kritiskt tänkande eller alternativa svar finns inte i ”er” värld. Detta sagt i all välmening.

Ying och yang, samma i alla lägen.
Bara att acceptera.
Citera
2024-01-08, 19:30
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag tror du möjligen, men bara möjligen, missuppfattade sarkasmen i mitt inlägg.

Badtemperatur var inte det primära jag EGENTLIGEN ville påvisa, men jag skrev ändå så. Det jag egentligen menade var att vattnet är nollgradigt. Just nu.

Kallare än så kan det inte bli, för då är det knappast vatten längre, med viss påverkan från salthalt naturligtvis.

Du fick med lufttemp och våghöjd på köpet i länken.
Jag är med på att "badtemperaturer" var en sarkastisk metafor. Med det i åtanke kan du läsa mitt inlägg igen. Förstår du det jag frågade om du förstod?
Senast redigerad av MrArtur 2024-01-08 kl. 19:34.
Citera
2024-01-08, 19:42
Medlem
Citat:
Jag är med på att "badtemperaturer" var en sarkastisk metafor. Med det i åtanke kan du läsa mitt inlägg igen. Förstår du det jag frågade om du förstod?

Det är just nu ganska likvärdig kyla som här i Sverige. Enligt vad jag kan avläsa.
Viss variation i lufttemperatur, men ändå kallt. Vad anser du vara normal grönlandskyla? Den infon sitter inte jag på just nu, tyvärr.
Citera
2024-01-08, 19:44
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Just precis, exakt vad jag förväntade som respons. Jag hade en liknande diskussion en gång, med just en jehova. Han sa också att det var jag som hade fel och han hade rätt. Eftersom det just nu är jag som är den ifrågasättande så ser jag därmed likheten i våra roller. Kritiskt tänkande eller alternativa svar finns inte i ”er” värld. Detta sagt i all välmening.

Ying och yang, samma i alla lägen.
Bara att acceptera.
Fast, det är inte ett ifrågasättande. Det är missförstånd. Du har inte förstått den data du invänder mot. Din invändning och de data du med denna invänder mot, saknar helt koppling till varandra. Och för att förstå detta, behöver du förstå varför.

Ungefär som att invända mot en godtyckligt vald färg som används för att illustrera en siffra inte är någon legitim invändning mot siffran.
Citera
2024-01-08, 19:49
Medlem
Det är ju bara ett missförstånd sett från ditt perspektiv. Och du kommer ju högst troligt aldrig att ändra dig, det har jag sedan länge förstått, men jag gillar att hålla diskussionen levande.

Det MEST INTRESSANTA blir att se vart vi hamnade om ca: tjugo år. Då vet vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in