Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Okej. Det där är nytt för mig. För mig låter det lite som nån sorts ny konspirationsteori hela grejen med att olja skulle vara en förnybar resurs, men jag tänker inte strida om den saken. Det är i den här diskussionen inte intressant eller relevant. Det är inte i ett klimathänseende bristen (eller icke-bristen) på olja som är problemet, utan beroendet av olja som bränsle och koldioxiden som den släpper ut.
Olja är ingen bristvara. Det är inget nytt men en viktig poäng. Du gick in i diskussionen som oljan skulle ta slut, det gör den aldrig.
Nästa fråga på din agenda är att olja skulle driva uppvärmning. Detta pga CO2. Detta är ju också fullständigt fel då det inte finns några belägg för att CO2 är orsak till uppvärmning och kom nu inte med några välbetalda forskargrupper som hävdar detta, det finns inga som helst belägg för dessa påståenden, tvärtom finns en mängd bevis för motsatsen. Att därefter leda detta till att energi skall komma från andra källor som vind och sol som tas fram av olja blir ju närmast löjeväckande.
CO2 kommer primärt genom vattenånga, det vet alla. Det finns inga exempel där en ökningstakt av CO2 föregår en uppvärmning, det är tvärtom. Även här finns INTRESSEN bakom myten och synsättet, precis som med oljan.
Detta är hela poängen. Allt görs för någons vinning. Ju snabbare vi inser att vi varit helt duperade i detta desto snabbare kan detta rättas till. Helst under min livstid.
Värt att läsa: Frankfurterskolan.