2023-12-31, 18:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Till stora delar är Dahlsjöfallet "uppklarat" även om det inte går att bevisa så alltså numera inget stort mysterium.

Vad som däremot är ett mysterium är gällande Kjell-Åke efter den 29 juli 1965. Som t. ex. detta med den kristna kuratorn samt var han sedan tog vägen? Han är definitivt den mest intressanta personen av dessa tre samt även gällande "Fjärde mannen" och hans äldre bror.

En annan sak. Kunskaper i engelska. Gay pratade ingen engelska. Ej heller Kjell-Åkes kunskaper var något att hänga i julgranen. Däremot skall Dahlsjö ha pratat bra engelska och var troligtvis det språk han använde sig av i Holland under sina första år där. Dessutom är holländska ett svårt språk att lära sig.

Språkbarriären är ett icke problem för yngre personer.
I praktiken obefintligt ,.det är kanske trubbel för en 65 åring.
Citera
2023-12-31, 19:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Språkbarriären är ett icke problem för yngre personer.
I praktiken obefintligt ,.det är kanske trubbel för en 65 åring.

Idag, ja. Det var annorlunda 1965.
Citera
2023-12-31, 19:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Folk är lättlärda som unga han kom fort igång , knattar under 2 siffrigt är ju igång efter ett år - nu är det ännu enklare tack vare internet med språkvana dock
Citera
2023-12-31, 19:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det engelska språket.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Engelska språket kom allt mer och mer att bli vanligt vid den här tiden bl. a. genom musik och filmer men det var inte som idag.

Hur många kunde 1965 prata en bra engelska antingen i Sverige eller Holland? Minns själv hur det var. Minns en gång en engelsman tilltalade mig på detta språk. Jag förstod någorlunda vad han sade men jag kunde inte svara honom. Man började också att lära sig engelska i skolan betydligt senare än vad man gör idag.

Jag är övertygad om att Kjell-Åke kom att lära sig bra engelska med tiden. Kanske ytterligare något språk? Det går inte att bevisa men fullt möjligt att Kjell-Åke viftade adjö till Göteborg och Sverige under sommaren/hösten 1966.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-12-31 kl. 19:33.
Citera
2023-12-31, 20:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Putte" och hans flickvän har i all år vägrat att uttala sig.

Citat:
Ursprungligen postat av karlalf1
Precis så, den anledningen som du nämnde var troligen varför Kjell-Åke sannolikt besökte Vänersborg.

Storebrodern kanske är den enda som vet allt till fullo om Kjell-Åkes fortsatta liv under annan identitet, om han vet detta så lär han aldrig någonsin berätta det för någon.

Linköpingsvittnet är högintressant och jag litar faktiskt på att personen i fråga talade sanning att hon träffade Kjell-Åke 1972 och talade med honom. Är man en nära bekant dessutom så tjänar man inget på att ljuga angående något sådant allvarligt.

Lisebergsvittnet hade jag glömt av men det förvånar mig inte att Kjell-Åke kan ha synts till där.

Kan vara fullt möjligt men även hans dåvarande flickvän kan mycket väl ha haft kontakt med Kjell-Åke efter han lämnade Sverige.

Kanske då via telefon. Även hennes föräldrar och systrar kände också till vad som hände Kjell-Åke och varför. En annan person som också kan ha haft kontakt med honom efteråt kan ha varit hans mamma. "Putte", och flickvännen, har under alla vägrat att uttala sig om vad som hände Kjell-Åke och varför.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-12-31 kl. 20:33.
Citera
2023-12-31, 21:23
Medlem
karlalf1s avatar
Citat:
Kan vara fullt möjligt men även hans dåvarande flickvän kan mycket väl ha haft kontakt med Kjell-Åke efter han lämnade Sverige.

Kanske då via telefon. Även hennes föräldrar och systrar kände också till vad som hände Kjell-Åke och varför. En annan person som också kan ha haft kontakt med honom efteråt kan ha varit hans mamma. "Putte", och flickvännen, har under alla vägrat att uttala sig om vad som hände Kjell-Åke och varför.

Intressant information som jag tidigare inte kände till, tack!

Förresten, vet du hur länge polisiära sökningen pågick efter de tre herrarna? Har du läst polisutredningen?
Citera
2023-12-31, 21:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avlysningen av de tre som försvann.

Citat:
Intressant information som jag tidigare inte kände till, tack!

Förresten, vet du hur länge polisiära sökningen pågick efter de tre herrarna? Har du läst polisutredningen?

Den kom att hålla på under flera årtionden fast polisen var inte aktiv under lång tid.

Vad väl kunde de göra. Jan Olof Dahlsjö blev avlyst 1986-04-28, Kjell-Åke Johansson blev avlyst 1986-04-09 (på hans 37 års dag) samt Gay Karlsson blev avlyst 1986-04-24.

Ja jag har polisutredningen och har läst denna ånga gånger.
Citera
2023-12-31, 22:17
Medlem
karlalf1s avatar
Citat:
Den kom att hålla på under flera årtionden fast polisen var inte aktiv under lång tid.

Vad väl kunde de göra. Jan Olof Dahlsjö blev avlyst 1986-04-28, Kjell-Åke Johansson blev avlyst 1986-04-09 (på hans 37 års dag) samt Gay Karlsson blev avlyst 1986-04-24.

Ja jag har polisutredningen och har läst denna ånga gånger.

Ok tack för infon.

Funderar på att försöka begära ut den nångång, lär ju vara gallrad sen länge... Men kanske går att få tag på via något arkiv ändå?
Citera
2023-12-31, 22:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen.

Citat:
Ok tack för infon.

Funderar på att försöka begära ut den nångång, lär ju vara gallrad sen länge... Men kanske går att få tag på via något arkiv ändå?

Gör gärna det fast då skall den helst vara omaskad.

När jag begärde ut polisutredningen (två gånger faktiskt) så erhöll jag denna omaskad vid första tillfället. Det tog ett tag eftersom den då låg felsorterad. Andra gången gick det fortare men den var då tyvärr maskad.

Ligger troligen kvar i ett arkiv i Göteborg. När jag begärde ut den gjorde jag detta från Landsarkivet i Göteborg (Riksarkivet). Du hittar kontaktuppgifter på nätet.
Citera
2024-01-01, 13:49
Medlem
karlalf1s avatar
Citat:
Gör gärna det fast då skall den helst vara omaskad.

När jag begärde ut polisutredningen (två gånger faktiskt) så erhöll jag denna omaskad vid första tillfället. Det tog ett tag eftersom den då låg felsorterad. Andra gången gick det fortare men den var då tyvärr maskad.

Ligger troligen kvar i ett arkiv i Göteborg. När jag begärde ut den gjorde jag detta från Landsarkivet i Göteborg (Riksarkivet). Du hittar kontaktuppgifter på nätet.

Stort tack för infon!
Funderar på att göra det nu inom kort, antingen att läsa på plats eller beställa hem utredningen.

Har icke bestämt mig ännu hur jag gör! Vet ju inte hur stor utredningen är heller i sin helhet.
Citera
2024-01-01, 18:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
1965-08-03.

[quote=karlalf1|86872753]Stort tack för infon!
Funderar på att göra det nu inom kort, antingen att läsa på plats eller beställa hem utredningen.

Har icke bestämt mig ännu hur jag gör! Vet ju inte hur stor utredningen är heller i sin helhet.[/QUOTE]

Först vill önska alla en god fortsättning på det nya året.

Det är en ganska stor utredning ifall du får ta del allt. Startskottet för utredningen sker kl 13.40 1965-08-03 då Kjell-Åkes mamma anmäler sonen som försvunnen.
Citera
2024-01-04, 17:37
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Jag vidhåller att det med mycket stor sannolikhet var Kjell-Åke som vittnena såg vid Torpahallen 2012. Det skedde vid två olika tillfällen. Det var totalt tre vittnen och ett av dessa kom att se "Cykelmannen" båda gångerna. Dessa tre vittnen hade aldrig träffat honom personligen men däremot hans far, mor, äldre bror, syster och yngre bror.

Detta är ju väldigt tunt. Tre personer som inte har träffat K-Å personligen anser sig se honom utanför en mataffär och "beviset" på att de vet att det var K-Å är att de träffat hans mor, far, syster och yngre bror.
Det går inte att dra några som helst slutsatser av detta. Det måste finnas hundratals personer som liknar varandra utan att vara släkt. Och att det skedde vid två tillfällen är ju helt irrelevant. Bevisningen blir ju inte starkare bara för att de sett personen två gånger. Inte ens om dessa personer hade träffat K-Å i hans ungdom, skulle det vara säkert att de kände igen honom när han blivit gammal. Folk kan förändras mycket till utseendet från unga år till äldre år; det har vi nog alla erfarenheter av.

Nej, detta är tunt, ja tunnare, än händelserna med "linköpingsvittnet" och "lisebergsvittnet". Gå gärna tillbaka i tråden och läs mina teorier om dessa bägge händelser.

Jag hävdar fortfarande: Vi VET inte något med SÄKERHET. Resonemangen i tråden KAN ligga nära sanningen, men det finns mycket; menar jag; som är tveksamt. T ex ska de ha försvunnit åkandes iväg i Volvon. Inte ens det vi med säkerhet; ingen har väl sett dem åka iväg, eller?

Ett annat problem är att det finns personer som säger sig veta vad som hände och varför; men de vägrar att öppna munnen. Var ligger logiken i det? "Jag vet men jag säger inget". Det naturliga vore väl att hålla tyst helt och hållet, och när man får frågor hävda att man inget vet. Och de personer som hävdar att de har kunskap är ju nära släkt med K-Å´s son. Han hävdar att han inget alls vet. Varför har man inte berättat för honom? Eller han man det, men han är klok nog att säga att han inget vet.

Det är spännande att spekulera, men det blir fel att göra sina spekulationer till sanningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in