2024-08-18, 10:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
DEL 2.

.....

En väldigt bra sammanfattning om vad som sägs ha hänt och när, men man kan fråga sig: Vad hände egentligen med bilen och varför?

Den gängse historien är ju att alla tre försvann i Dahlsjös midnattsblå PV den 29 juli och att många därför tror att en olycka har skett och att alla tre plus bilen hamnat i vatten någonstans den dagen eller kort tid efteråt och att om bilen någonsin hittas så kommer den att innehålla kvarlevor av tre personer. Detta är för mig helt osannolikt.

Det handlar ju istället om olika tider för respektive person:
- Gay sägs ha tagits av daga kort tid efter försvinnandet.
- KÅ hängde kvar i Gays gamla lägenhet och sedan även på annan plats i Göteborg en tid framåt.
- JO sägs vara i Holland ett år senare men tiden innan dess är helt oklar.

De tre kan mycket väl ha lämnat Haga den 29 juli men de har enligt uppgifter återvänt (utom möjligen Gay). Var tog då bilen vägen? Gjorde man sig av med den för att det skulle framstå som att man helt lämnat stan?

De enda som egentligen kan ha lämnat för gott i bilen gemensamt är KÅ och JO men då först något halvår senare. Kanske då till Holland men var var den då som sagt fram tills dess?
Citera
2024-08-18, 11:02
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En väldigt bra sammanfattning om vad som sägs ha hänt och när, men man kan fråga sig: Vad hände egentligen med bilen och varför?

Om jag förstått Skaraborg rätt, så är det ingen som sett att de faktiskt åkte iväg; i alla fall inte som vi vet om.

Såldes bilen till en verkstad som demonterade den?
Puttades den över en kajkant?

Skaraborgs sammanfattning är utmärkt.
Jag funderar ju lite ang kassaskåpssprängningarna i ett tidigare inlägg, och jag kan också fundera över att KÅ skulle ha tryckt i Guy:s lägenhet. Är det logiskt? Om man vill få tag på någon av de andra två, bevakar man kanske Guy:s lägenhet; eller?

Till sist kan jag fortfarande fundera över vad det är som gör att folk som säger sig sitta med kunskaper inte berättar. Efter nästan 60 år kan det rimligtvis inte finnas någon hotbild mot någon.

Hur som helst. Skaraborg har gjort och gör ett fantastiskt jobb med detta. Det är värt mycket beröm.
Citera
2024-08-18, 11:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det hela så känsligt.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Okej tack.
Du skrev för länge sedan att K Å ibland hade omotiverat mycket pengar. Dessa skulle alltså ha kommit från sprängda kassaskåp.

En tanke: Det borde ha stått i dagspressen i Gbg (GP?) om kassaskåpssprängningar. Speciellt om det varit flera. Vad har du fått fram därvidlag?

Nu vet jag inte alls vad man använder för att ”spränga” ett skåp; dynamit? Eller kanske hellre en skärbrännare?
I vilket fall som helst måste de, spekulerar jag, ha fått information från ett eller flera håll, kanske inte i första hand on vilka skåp som var värda att ”ta”, men framförallt var i byggnaden skåpet stod. Det kan vara spännande att spekulera i att det fanns ”informatörer” som fick en del av ”kakan”. Att skåpen innehöll pengar dagarna innan löneutbetalningen, det förstod de ju, men hur visste de var i resp hus skåpet stod. Vad har du kommit fram till när det gäller det?

Ja detta framkom så sent som under 2010-talet vid ett samtal mellan flickvännen och hans syster. Flickvännen berättade detta efter att hon tänkt ett slag hur hon skulle säga. Ibland hade Kjell-Åke i stort sett inga pengar alls. Ett par dagar innan han försvann så var det i a f ebb i kassan enligt hans syster. På NORAB tjänade han 5 kr/timme. Om dessa pengar kom från kassaskåp har aldrig framkommit men fullt möjligt. Kjell-Åke hade säkerligen många strängar på sin lyra.

Gällande kassaskåpsprängningar i media så resulterade dessa oftast med små notiser och lätta att missa när man läser mikrofilm. Vad som användes för att spränga dessa kassaskåp vet jag inte men kan tänka med dynamit. Redan som 11-åring stal Dahlsjö dynamit. På NORAB fanns dynamit att "hämta".

Gänget hade ett väl utvecklat nät med kontakter. Fullt möjligt att dessa "informatörer" erhöll sin beskärda del när bytet skulle delas. Har inte framkommit hur "grabbarna" erhöll den här informationen. Redan 2009/10 framkom uppgifter om att de som ägde skåpet var i o f s avlidna men dessa hade barn och barnbarn. Detta gjorde det hela så känsligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-18 kl. 11:36.
Citera
2024-08-18, 11:06
Medlem
snurresprettiss avatar
Bodde dom tre personerna i Göteborg? Och visste någon vart dom var på väg?
Citera
2024-08-18, 11:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Bodde dom tre personerna i Göteborg? Och visste någon vart dom var på väg?

Ja, de bodde i Göteborg.

Det har sagts att de skulle åka och bada i Åsa i norra Halland men om de egentligen "flydde" så var det nog ett svepskäl till varför de försvann.
Citera
2024-08-18, 12:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen totalt ointresserad.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
RFT: jag (1) hörde mig för med Svenska sjömanskyrkan i Rotterdam och diakoner som arbetat i den under 80talet ( inget napp, men knappast något bevis på att Dahlsjö inte fanns där heller). (2) Frågade ut några som arbetat i Gbg på pastorsexpeditioner med folkbokföring på 60 och 70talen för att få reda på om Skaraborgs idé om att K-Å fick ny identitet kunde vara rimlig ( det tyckte de men ingen av dem jag hörde med hade varit själva genomfört det åt någon) och om det i så fall fanns ngn dokumentation att hitta ( de menade att det skulle det inte finnas, inte inom folkbokföringen iallafall eftersom sådana uppgifter hade varit lättåtkomliga för evt förföljare). (3) Bad person m tillgång till arkiv i Antwerpens hamn att kolla sjömanspass för svenskar i jakt på K-Å eller Dalsjös namn (fanns inte, men återigen bevisar det inte ngt).

Det enda säkra jag ser är väl om man kunnat hitta barn till K-Å och Dahlsjö via DNA. Men varför skulle de vilja det? Om K-Å skulle börjat om och fått nya barn, har han nog diktat ihop en lagom trist historia om vem han var som ung, så barnen borde inte ana värst mycket. Om man får vara elak och socialdarwinistisk, kan man misstänka att evt Dahlsjöbarn inte heller hållit sig på rätt sida lagen och därför blivit DNAtestade, men.... Ingen letar väl efter svenska släktingar till dem.

För övrigt håller jag med RFT om att det är märkligt att de som verkar veta ngt, hållit tyst så länge. Det borde liksom inte vara någon livsfara längre för K-Å om han var i livet. Men... det kanske mest blivit en vana och det finns ingen uppsida för dem att tala om det? Jag tycker att det inte är schyst mot K-Ås son. Som mor själv, har jag oerhört svårt att tänka mig att jag inte berättat så mycket jag vetat om en försvunnen far, men jag har heller inte varit med om att mina barns far " bara drog", så jag anar nog knappt hur jag funkat i det läget.

En sak som fascinerat med den här historie är insikten om hur våldsamt ointresserad polisen verkar varit. De tycks ha lämnat den sortens brottslingar åt att göra upp sins emellan bäst de kunde.

Du utförde ett alldeles ypperlig arbete Elsa2018.

F. o. m. 1991-07-01 övertog Skatteverket detta gällande mantalsskrivning. Innan dess fanns dessa i kyrkoböckerna och pastorsämbetena skötte detta. Så var det alltså 1965. Jag har också pratat med tjänstemän ang. folkbokföringen. Dessa personer hade själv inte arbetat innan den 1 juli 1991 med dessa uppgifter men hade i sin tur arbetat med äldre kollegor som hade gjort det. De äldre kollegorna hade menat att detta var fullt möjligt. På Dahlsögängets tid sköttes dessa uppgifter för hand och i bästa fall med en skrivmaskin.

Jag har precis som du tänkt i samma banor gällande dessa eventuella holländska barn till Dahlsjö. Polisen var i stort sett helt ointresserade vad som hade hänt och varför. Kan tänka mig att de tänkte som så gällande dessa tre unga arbetargrabbar från Haga/Annedal mer eller mindre: "Nu är det tre individer mindre som vi slipper att ha att göra med i fortsättningen." Bara att se vilken enorm skillnad polisen behandlade "Hymmes" försvinnande. Här var det verkligen inget tal om att sopa något under mattan.
Citera
2024-08-18, 12:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Behövde komma ut och lufta på sig.

Citat:
Ja, de bodde i Göteborg.

Det har sagts att de skulle åka och bada i Åsa i norra Halland men om de egentligen "flydde" så var det nog ett svepskäl till varför de försvann.

Det framkommer också i polisutredningen att Kjell-Åke hade berättat för flickvännen att de tänkte ta sig en tur till Danmark.

Han hade då sagt (enligt polisutredningen) "Man behöver komma ut och lufta på sig".
Citera
2024-08-18, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Roger D. och hans berättelse.

Citat:
Om jag förstått Skaraborg rätt, så är det ingen som sett att de faktiskt åkte iväg; i alla fall inte som vi vet om.

Såldes bilen till en verkstad som demonterade den?
Puttades den över en kajkant?

Skaraborgs sammanfattning är utmärkt.
Jag funderar ju lite ang kassaskåpssprängningarna i ett tidigare inlägg, och jag kan också fundera över att KÅ skulle ha tryckt i Guy:s lägenhet. Är det logiskt? Om man vill få tag på någon av de andra två, bevakar man kanske Guy:s lägenhet; eller?

Till sist kan jag fortfarande fundera över vad det är som gör att folk som säger sig sitta med kunskaper inte berättar. Efter nästan 60 år kan det rimligtvis inte finnas någon hotbild mot någon.

Hur som helst. Skaraborg har gjort och gör ett fantastiskt jobb med detta. Det är värt mycket beröm.

Nej ingen såg treklövern åka iväg tillsammans från Mården.

Ingen har någonsin framfört detta. Det var Roger D. som framförde detta för första gången till journalisten Arne Lemberg under senhösten 1966. Denne unge man befann sig då på en ungdomsvårdsskola där han "vilade upp sig". Är mig totalt obegripligt hur någon kunde sätta tilltro till vad han berättade. Har aldrig någonsin trott det minsta på hans berättelse men Lemberg kom att svälja hans historia med hull och hår. Roger D. var definitivt inte en person som man kunde sätta tilltro till.

Den midnattsblå kom inte att säljas som skrot - om det inte gjordes till någon skumraskfirma. Sådana fanns det gott om. 2009/10 så framkom det uppgifter att bilen till att börja med placerades i något slags "garage" inte långt från dåvarande Ölstugan Japan. Denna byggnad där detta "garage" fanns bodde det en hel del människor som definitivt inte tillhörde de laglydigas skara. Byggnaden är sedan länge riven. Gällande bilen med körförbud som Kjell-Åke var säljare av (den s. k. Onsalabilen) i december 1964 kan man däremot följa och denna såldes som skrot i oktober 1965 i Göteborg H.

Ryktena i Haga 1965-66 gjorde gällande att bilen kom att sänkas i ett vattendrag någonstans i trakterna av Göteborg. Som tidigare omtalats så kan bilen ev. blivit förd till Oslo.

Till Gays lägenhet fanns det endast en lägenhetsnyckel. Han hade ett ställe där han brukade gömma nyckeln och detta gömställe kände Kjell-Åkes flickvän väl till. Jag tror inte att Kjell-Åke kom att stanna länge i den lägenheten. När man läser polisutredningen så börjar man fundera över om inte Gay och Kjell-Åke kan ha varit buksvågrar.

Stort tack för din uppskattning.
Citera
2024-08-18, 21:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Nej ingen såg treklövern åka iväg tillsammans från Mården.

Ingen har någonsin framfört detta. Det var Roger D. som framförde detta för första gången till journalisten Arne Lemberg under senhösten 1966. Denne unge man befann sig då på en ungdomsvårdsskola där han "vilade upp sig". Är mig totalt obegripligt hur någon kunde sätta tilltro till vad han berättade. Har aldrig någonsin trott det minsta på hans berättelse men Lemberg kom att svälja hans historia med hull och hår. Roger D. var definitivt inte en person som man kunde sätta tilltro till.

Den midnattsblå kom inte att säljas som skrot - om det inte gjordes till någon skumraskfirma. Sådana fanns det gott om. 2009/10 så framkom det uppgifter att bilen till att börja med placerades i något slags "garage" inte långt från dåvarande Ölstugan Japan. Denna byggnad där detta "garage" fanns bodde det en hel del människor som definitivt inte tillhörde de laglydigas skara. Byggnaden är sedan länge riven. Gällande bilen med körförbud som Kjell-Åke var säljare av (den s. k. Onsalabilen) i december 1964 kan man däremot följa och denna såldes som skrot i oktober 1965 i Göteborg H.

Ryktena i Haga 1965-66 gjorde gällande att bilen kom att sänkas i ett vattendrag någonstans i trakterna av Göteborg. Som tidigare omtalats så kan bilen ev. blivit förd till Oslo.

Till Gays lägenhet fanns det endast en lägenhetsnyckel. Han hade ett ställe där han brukade gömma nyckeln och detta gömställe kände Kjell-Åkes flickvän väl till. Jag tror inte att Kjell-Åke kom att stanna länge i den lägenheten. När man läser polisutredningen så börjar man fundera över om inte Gay och Kjell-Åke kan ha varit buksvågrar.

Stort tack för din uppskattning.

Tack för innehållsrikt svar.
Citera
2024-08-19, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det allra mesta är tyvärr inte bekräftat.

Citat:
Tack för innehållsrikt svar.

Tack.

Vi får dock hålla i åtanke att det mesta inte är bekräftat och handlar om anonyma UL. En mindre del kommer från icke anonyma UL och en del saker vet vi.

Undrar om den obehagliga s. k. "dikten" hade något att göra med händelserna den 29 juli och tiden därefter?
Citera
2024-08-20, 08:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Tack.

Vi får dock hålla i åtanke att det mesta inte är bekräftat och handlar om anonyma UL. En mindre del kommer från icke anonyma UL och en del saker vet vi.

Undrar om den obehagliga s. k. "dikten" hade något att göra med händelserna den 29 juli och tiden därefter?

Dikten?
M v h
Citera
2024-08-20, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta är för mig också helt osannolikt.

Citat:

Den gängse historien är ju att alla tre försvann i Dahlsjös midnattsblå PV den 29 juli och att många därför tror att en olycka har skett och att alla tre plus bilen hamnat i vatten någonstans den dagen eller kort tid efteråt och att om bilen någonsin hittas så kommer den att innehålla kvarlevor av tre personer. Detta är för mig helt osannolikt.

Det handlar ju istället om olika tider för respektive person:
- Gay sägs ha tagits av daga kort tid efter försvinnandet.
- KÅ hängde kvar i Gays gamla lägenhet och sedan även på annan plats i Göteborg en tid framåt.
- JO sägs vara i Holland ett år senare men tiden innan dess är helt oklar.

De tre kan mycket väl ha lämnat Haga den 29 juli men de har enligt uppgifter återvänt (utom möjligen Gay). Var tog då bilen vägen? Gjorde man sig av med den för att det skulle framstå som att man helt lämnat stan?

De enda som egentligen kan ha lämnat för gott i bilen gemensamt är KÅ och JO men då först något halvår senare. Kanske då till Holland men var var den då som sagt fram tills dess?

Tack för din uppskattning.

Detta är för mig också helt osannolikt och jag har heller aldrig någonsin trott på vad han berättade. Planterades av Roger D. för att hjälpa sin äldre bror. Journalisten Arne Lemberg kom att tro på honom och spred denna lögnhistoria vidare. Roger D. lyckades verkligen i sitt uppsåt.

Alla vittnesiakttagelser av Gay slutar just den 30 juli till skillnad mot Dahlsjö och Kjell-Åke. Vid gängets sista pubmöte deltog heller inte Dahlsjö. Personligen tror jag att han så snart det var möjligt tog sig till Holland. Kjell-Åke lär med mycket stor sannolikhet ha övervintrat i sin hemstad och då på ett flertal olika ställen med hjälp av flickvännen. Vintern 1965-66 var mycket kall och snörik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in