Citat:
Ursprungligen postat av
Zebrima
Ja, jag håller med om att det verkar konstigt att två personer ringde till polisen.
Man kan dock också tolka "var sitt samtal" som att samtalen var av olika art, d.v.s. en person (kanske någon i personalen) ringde polisen och att den andre personen (som inte alls kunde tänka sig att ringa polisen) istället gick iväg och ringde ett samtal till någon som tog hand om Gay för att han hade skvallrat.
Kanske har faktiskt Gay, pga många känslor som rusar efter det misslyckade rånet, och troligen lite berusad ovanpå det, blivit oförsiktig och pratat för mycket.
Även om jag inte heller är övertygad om att Nisse Åström talar sanning, så är just detta på Mården inte ett helt osannolikt scenario. Däremot det med profilbild på Facebook mm verkar ytterst osannolikt, så för min del är det främst den biten som gör att jag tvivlar på Nisse Åström.
Jag har nu fått reda på av en UL att när personen ifråga besökte Mården sena eftermiddagar och kvällar så sågs bara ägarinnan och en sambon till henne. Det kan ha funnits diskhjälp i köket men den personen kan inte ha hört något. Dessutom så kanske det inte fanns telefon där?
Den beställda maten serverad Lisa Olsson själv vid bordet och att man då troligtvis betalade där. Andra goda och populära rätter var även biffstek med lök, köttbullesmörgåsar och skinksmörgåsar enligt UL.
När Gay ev. skulle ha pratat för mycket på Mården så skedde detta under kvällstid. Det bör då endast ha funnits två personer som hade tillgång till Mårdens telefon. Ägarinnan och hennes sambo. Att de båda skulle ha ringt upp Spannmålsgatan tror jag inte det minsta på.
I s f mera att en av dessa båda kan
ev. har ringt upp polisen medans en av gästerna kutade ut till närmaste telefonkiosk och ringde s. a. s. någon av de "närmast sörjande" över det misslyckade bankrånet. Fast "Nisse Åström" skrev att två personer ringde till polisen.
Detta tror jag inte ett dugg på. Ingen av Mårdens
stamgäster skulle ha gjort något så korkat. Man skall ha klart för sig att på Mården samlades folk som inte var de allra laglydigaste. Mården kom polisen att vårda lika ömt som sin egen ögonsten. Dels p. g. a. de goda bakverk som såldes där men också p. g. a. att det var ett poliscafé - i dubbel bemärkelse.
Gay visste mycket väl hur farligt det var att anses som en tjallare och vad som kunde hända en sådan.
Det är intressant det "Nisse Åström" skriver. Såg att det kom ytterligare ett inlägg från honom idag. Tyvärr är det han skriver inte värt mycket. Mycket av uppgifterna kan också ha blivit hämtade från nätet.