2019-07-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Pratade idag med en person som själv var en flitig besökare på Mården. Den här personen hade inga som helst minnen av att det fanns en telefon där för allmänheten. Däremot hade Mården en egen telefon men det var en tjänstetelefon för personalen.

H*n hade också mycket svårt att tänka sig att Gay skulle ha suttit där och berättat att han visste var de två återstående grodmansrånarna befann sig. Gay, precis som alla andra stamgäster, visste mycket väl att detta var inget man satt och talade om på ett ställe som Mården.

Bara en tanke, men kan personalen ha överhört det Gay sade och ringt polisen? Var det utfäst en belöning om man kunde uppge var rånarna fanns?

Jag har för mig att det sagts tidigare i tråden om Gay att han kunde vara lite oförsiktig och ibland pratade för mycket. Så helt osannolikt är det kanske inte ändå.
Citera
2019-07-17, 20:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Personalen på Mården 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Bara en tanke, men kan personalen ha överhört det Gay sade och ringt polisen? Var det utfäst en belöning om man kunde uppge var rånarna fanns?

Jag har för mig att det sagts tidigare i tråden om Gay att han kunde vara lite oförsiktig och ibland pratade för mycket. Så helt osannolikt är det kanske inte ändå.

Intressant att du tar upp detta.

Någon belöning kom aldrig att bli utfäst vad jag känner till. Grodmansrånet skedde som vi vet den 29 juli och redan under söndagen den 1 augusti blev de två återstående rånarna gripna.

Att Mården hade telefon står klart genom kontroll av telefonkataloger. Detta var en tjänstetelefon och endast för personalen. Hur många som fanns anställda på lunchrestaurangen vet vi inte förutom innehaverskan själv Lisa Olsson och hennes sambo. Om han utförde något arbete där är dock oklart.

Lisa Olsson kan knappast ensam ha kunnat klara alla arbetsuppgifterna på Mården. Hon bör ha haft hjälp i t. ex. köket och/eller serveringen.

Så är skrev bl. a. "Nisse Åström" i ett inlägg: "de som var med befann sig i samma lokal och råkade höra delar av vad gay sa, strax efter så var de ett par styckna som ringde var sitt samtal och polisen kunde senare gripa 2 av de andra rånarna." Den fetstilsmarkerade texten är den mest intressanta. Att två personer ur personalstyrkan skulle ha ringt till Spannmålsgatan låter inte troligt.

Visst en ur personalstyrkan skulle ha kunnat ringt ett samtal men inte två. Om nu ens dessa uppgifter stämmer?

Ja Gay verkar ha varit oförsiktig vad han pratade om - speciellt när han hade fått något innanför västen. En person som visste vem Gay var beskrev honom såhär i samband när han körde bil: "Åkte omkring och gapade och skrek".
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-07-17 kl. 20:16.
Citera
2019-07-17, 22:18
Medlem
Citat:
Så är skrev bl. a. "Nisse Åström" i ett inlägg: "de som var med befann sig i samma lokal och råkade höra delar av vad gay sa, strax efter så var de ett par styckna som ringde var sitt samtal och polisen kunde senare gripa 2 av de andra rånarna." Den fetstilsmarkerade texten är den mest intressanta. Att två personer ur personalstyrkan skulle ha ringt till Spannmålsgatan låter inte troligt.

Visst en ur personalstyrkan skulle ha kunnat ringt ett samtal men inte två. Om nu ens dessa uppgifter stämmer?

Ja, jag håller med om att det verkar konstigt att två personer ringde till polisen.
Man kan dock också tolka "var sitt samtal" som att samtalen var av olika art, d.v.s. en person (kanske någon i personalen) ringde polisen och att den andre personen (som inte alls kunde tänka sig att ringa polisen) istället gick iväg och ringde ett samtal till någon som tog hand om Gay för att han hade skvallrat.

Kanske har faktiskt Gay, pga många känslor som rusar efter det misslyckade rånet, och troligen lite berusad ovanpå det, blivit oförsiktig och pratat för mycket.

Även om jag inte heller är övertygad om att Nisse Åström talar sanning, så är just detta på Mården inte ett helt osannolikt scenario. Däremot det med profilbild på Facebook mm verkar ytterst osannolikt, så för min del är det främst den biten som gör att jag tvivlar på Nisse Åström.
Citera
2019-07-17, 22:36
Medlem
Sen förstod jag det som att Mården även var ett populärt ställe hos polisen, stämmer detta så är det ju egentligen väldigt märkligt om Gay sitter där och pratar vitt och brett om vad som hänt och var rånarna är.

Men kanske satt det en polis i lokalen också och hörde vad Gay sade.
Citera
2019-07-17, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lunchrestaurangen Mården med den goda maten.

Citat:
Ja, jag håller med om att det verkar konstigt att två personer ringde till polisen.
Man kan dock också tolka "var sitt samtal" som att samtalen var av olika art, d.v.s. en person (kanske någon i personalen) ringde polisen och att den andre personen (som inte alls kunde tänka sig att ringa polisen) istället gick iväg och ringde ett samtal till någon som tog hand om Gay för att han hade skvallrat.

Kanske har faktiskt Gay, pga många känslor som rusar efter det misslyckade rånet, och troligen lite berusad ovanpå det, blivit oförsiktig och pratat för mycket.

Även om jag inte heller är övertygad om att Nisse Åström talar sanning, så är just detta på Mården inte ett helt osannolikt scenario. Däremot det med profilbild på Facebook mm verkar ytterst osannolikt, så för min del är det främst den biten som gör att jag tvivlar på Nisse Åström.

Jag har nu fått reda på av en UL att när personen ifråga besökte Mården sena eftermiddagar och kvällar så sågs bara ägarinnan och en sambon till henne. Det kan ha funnits diskhjälp i köket men den personen kan inte ha hört något. Dessutom så kanske det inte fanns telefon där?

Den beställda maten serverad Lisa Olsson själv vid bordet och att man då troligtvis betalade där. Andra goda och populära rätter var även biffstek med lök, köttbullesmörgåsar och skinksmörgåsar enligt UL.

När Gay ev. skulle ha pratat för mycket på Mården så skedde detta under kvällstid. Det bör då endast ha funnits två personer som hade tillgång till Mårdens telefon. Ägarinnan och hennes sambo. Att de båda skulle ha ringt upp Spannmålsgatan tror jag inte det minsta på.

I s f mera att en av dessa båda kan ev. har ringt upp polisen medans en av gästerna kutade ut till närmaste telefonkiosk och ringde s. a. s. någon av de "närmast sörjande" över det misslyckade bankrånet. Fast "Nisse Åström" skrev att två personer ringde till polisen.

Detta tror jag inte ett dugg på. Ingen av Mårdens stamgäster skulle ha gjort något så korkat. Man skall ha klart för sig att på Mården samlades folk som inte var de allra laglydigaste. Mården kom polisen att vårda lika ömt som sin egen ögonsten. Dels p. g. a. de goda bakverk som såldes där men också p. g. a. att det var ett poliscafé - i dubbel bemärkelse.

Gay visste mycket väl hur farligt det var att anses som en tjallare och vad som kunde hända en sådan.

Det är intressant det "Nisse Åström" skriver. Såg att det kom ytterligare ett inlägg från honom idag. Tyvärr är det han skriver inte värt mycket. Mycket av uppgifterna kan också ha blivit hämtade från nätet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-07-17 kl. 23:14.
Citera
2019-07-17, 23:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går inte helt att bortse ifrån.

Citat:
Sen förstod jag det som att Mården även var ett populärt ställe hos polisen, stämmer detta så är det ju egentligen väldigt märkligt om Gay sitter där och pratar vitt och brett om vad som hänt och var rånarna är.

Men kanske satt det en polis i lokalen också och hörde vad Gay sade.

Polisen kom oftast dit för att köpa kaffebröd till fikat - när de inte satt utanför vid ingången till Mården i polisbilen och väntade på att "den intressante" skulle komma ut.

Att det skulle ha suttit en civilklädd okänd polis på Mården under kvällen den 29 eller 30 juli går inte helt att bortse från. Kan en sådan ha blivit placerad där med tanke på att Grodmansrånet just hade inträffat?
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-07-17 kl. 23:45.
Citera
2019-07-18, 07:44
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Polisen kom oftast dit för att köpa kaffebröd till fikat - när de inte satt utanför vid ingången till Mården i polisbilen och väntade på att "den intressante" skulle komma ut.

Att det skulle ha suttit en civilklädd okänd polis på Mården under kvällen den 29 eller 30 juli går inte helt att bortse från. Kan en sådan ha blivit placerad där med tanke på att Grodmansrånet just hade inträffat?

Skulle de verkligen komma undan med att sätta en civilklädd polis i lokalen, jag har fått intrycket av att det ungefärligt samma personer/gäng som frekvent besökte detta ställe och att de flesta, även om de inte var vänner iallafall var bekanta med de ansikten som brukade och skulle synas på vilka ställen på olika tider. Skulle ett nytt obekant ansikte dyka upp som ensamt satt och hängde på en stol en hel kväll så skulle väl detta både ses och behandlas som ganska suspekt och även Gay borde ha noterat detta.

/Azril
Citera
2019-07-18, 08:18
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Jag har nu fått reda på av en UL att när personen ifråga besökte Mården sena eftermiddagar och kvällar så sågs bara ägarinnan och en sambon till henne. Det kan ha funnits diskhjälp i köket men den personen kan inte ha hört något. Dessutom så kanske det inte fanns telefon där?

Den beställda maten serverad Lisa Olsson själv vid bordet och att man då troligtvis betalade där. Andra goda och populära rätter var även biffstek med lök, köttbullesmörgåsar och skinksmörgåsar enligt UL.

Var det Lisa Olsson själv som lagade de enligt utsago väl tilltagna portionerna?

Citat:
Gay visste mycket väl hur farligt det var att anses som en tjallare och vad som kunde hända en sådan.

Detta var nog allmän kunskap vilket gjorde att alla skötte sitt vilket verkar sitta i än idag då det fortfarande inte har läckt ut så mycket om de olika händelserna dagarna efter rånet.

Citat:
Det är intressant det "Nisse Åström" skriver. Såg att det kom ytterligare ett inlägg från honom idag. Tyvärr är det han skriver inte värt mycket. Mycket av uppgifterna kan också ha blivit hämtade från nätet.

Jo, "Nisse Åström" har ju vid flera tillfällen fått direkta frågor om vissa saker (antagligen för att kunna kontrollera hans påstådda vetskap/kunskap) men har på ett frenetiskt sätt undvikit att svara på några specifika saker så länge som svaren inte har kunnat summeras upp med generella svepande svar eller något som absolut inte går att kontrollera.

"Nisse Åström" har också efter själv uttryckt följande.....
Citat:
-"å hade vi kunnat pm:a både namn och kjell-åkes profilbild plus lite mer till "skaraborg 2" så hade det garanterat gett svar på bra många fråge tecken."
varvid han har blivit delgiven en emailadress på vilken han kan delge Skaraborg den information han vill lägga fram som bevis för sina teser. Dock verkar det inte ha kommit fram något än så länge då Skaraborg inte har varken kommenterat om intressanta uppgifter ifrån anonym ul eller avfärdat "Nisse Åström" mer än att som vi andra säga att informationen som till dags datum har lämnats är generella uppgifter ifrån tråden.

jag hoppas ju att "Nisse Åström" har något matnyttigt att komma med men det verkar inte bli så då det verkar som att "Nisse Åström" vill göra det lätt för sig med ett avslut med tillhörande cliffhanger då han säger
Citat:
-" å är det så att ingen tror på de fakta mm som vi har angående detta så kan vi ju enkelt sätta punkt här så fortsätter vi enkelt själva. jag hade inte tänkt att hela min semester ska gå åt till just de här då både fru & barn samt vänner & bekanta vill umgås med mig oxå"

Jag tycker att det känns som att han inte har något utan nu vill göra ett snyggt avslut och försvinna med "hedern i behåll".

/Azril
Citera
2019-07-18, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 29, 30 och 31 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Skulle de verkligen komma undan med att sätta en civilklädd polis i lokalen, jag har fått intrycket av att det ungefärligt samma personer/gäng som frekvent besökte detta ställe och att de flesta, även om de inte var vänner iallafall var bekanta med de ansikten som brukade och skulle synas på vilka ställen på olika tider. Skulle ett nytt obekant ansikte dyka upp som ensamt satt och hängde på en stol en hel kväll så skulle väl detta både ses och behandlas som ganska suspekt och även Gay borde ha noterat detta.

/Azril

De flesta av lunchrestaurangens gäster kände varandra eller åtminstone kände igen varandra.

Vi kan ta ett lysande exempel. Den 8 juni 1965 fyllde Janne Dahlsjö 21 år. När han denna dag steg in på Mården gratulerade de andra gästerna honom och kommenterade att nu kunde han gå på bolaget lagligt. Ett sådant besök hade han dock redan gjort innan besöket på Mården.

Fast ibland dök det förstås även upp okända lunchgäster där. Restaurangen var naturligtvis inte enbart till för dessa kretsar.

Kvällstid kan jag tänka att det mestadels var stamkunder där. Den 29, 30 och 31 juli 1965 var speciella datum med tanke på Grodmansrånet. Om det var så att en civilklädd och okänd polis satt där någon av dessa kvällar, eller flera kvällar med olika poliser på post, vet jag förstås inte. Scenariot går dock inte att helt bortse ifrån med tanke på vad som hade inträffat. Mården var ju ändå ett poliscafé.
Citera
2019-07-22, 20:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Juli brukar var den månaden under 2010-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Var det Lisa Olsson själv som lagade de enligt utsago väl tilltagna portionerna?

Detta var nog allmän kunskap vilket gjorde att alla skötte sitt vilket verkar sitta i än idag då det fortfarande inte har läckt ut så mycket om de olika händelserna dagarna efter rånet.

Jo, "Nisse Åström" har ju vid flera tillfällen fått direkta frågor om vissa saker (antagligen för att kunna kontrollera hans påstådda vetskap/kunskap) men har på ett frenetiskt sätt undvikit att svara på några specifika saker så länge som svaren inte har kunnat summeras upp med generella svepande svar eller något som absolut inte går att kontrollera.

"Nisse Åström" har också efter själv uttryckt följande..... varvid han har blivit delgiven en emailadress på vilken han kan delge Skaraborg den information han vill lägga fram som bevis för sina teser. Dock verkar det inte ha kommit fram något än så länge då Skaraborg inte har varken kommenterat om intressanta uppgifter ifrån anonym ul eller avfärdat "Nisse Åström" mer än att som vi andra säga att informationen som till dags datum har lämnats är generella uppgifter ifrån tråden.

jag hoppas ju att "Nisse Åström" har något matnyttigt att komma med men det verkar inte bli så då det verkar som att "Nisse Åström" vill göra det lätt för sig med ett avslut med tillhörande cliffhanger då han säger

Jag tycker att det känns som att han inte har något utan nu vill göra ett snyggt avslut och försvinna med "hedern i behåll".

/Azril

Ägarinnan Lisa Olsson kan omöjligt själv ha klarat av alla sysslor på Mården.

Förutom att laga maten, disken, serveringen så var det också städning. Kan mycket väl ha varit som så att hon hade personal som hade detta som svartjobb.

Detta var allmänt känt i hela Haga och Annedal. Ränderna verkar inte har gått ur än idag och personer som själva befann sig i dessa kretsar har fortfarande skött sig som förväntat. Även om en hel del har framkommit och mestadels då från anonyma UL.

Jag hoppas också att "Nisse Åström" skall återkomma med något som går att "ta på" s. a. s. Det han har skrivit är intressant men utan att få åtminstone någon del bekräftad så är det inte mycket att gå efter.

Fick idag höra att det har publicerats en ny artikel om Dahlsjö-fallet. Har själv ännu inte tagit del av den. Juli brukar ofta vara den månad då det publiceras något om detta olösta massförsvinnande.
Citera
2019-07-23, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nyskriven artikel om händelserna den 29 juli 1965.

I en artikel på sidorna 68-74 i Allers BROTT & FÖRSVINNANDEN, juli 2019, tas Dahlsjöfallet, "Hymmes" försvinnande och Grodmansrånet upp.

Publicerad tillsammans med många foton, bl. a. "det mäktiga fotot" på Kjell-Åke.

Citat huvudrubriken:

"En dag som satt spår i svensk kriminalhistoria."

Citat underrubriken:

"54 ÅR AV SPEKULATIONER -HÄNGER HÄNDELSERNA IHOP?"

En del kortare citat från artikeln.

"Tre unga arbetargrabbar och en överklassyngling försvinner. Ett spektakulärt rån går åt pipan. Allt händer den 29 juli 1965 i Göteborg, och fallen förbryllar än."

Kjell-Åkes syster får frågan om hon tror att han lever och hon svarar då: "Nja, det är ju inte omöjligt men vad ska man tro?" Just det. Vad skall man tro?

"En teori ibland många är att de tre killarna var insyltade med den undre världen i Göteborg och att de förväntade sig någon form av utdelning från Grodmansrånet.

Förväntningar som alltså kom ordentligt på skam. Men summa summarum så skulle Kjell-Åke, Gay och Janne då ha kommit att stå i skuld till kriminella element. Enligt den teorin skulle då trion snarare ha valt att hålla sig undan, eller till och med blivit undanröjda."

Systern får det sista ordet i artikeln där hon säger: "Jag har ingen susning men någonting har ju hänt. De har väl gjort något som gjorde att de blev rädda och stack."
Citera
2019-07-29, 20:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
1965 Gothenburg Disappearances.

Sedan den 19 mars 2019 finns Dahlsjöfallet också på EverybodyWiki med rubriken 1965 Gothenburg Disappearances.

https://en.everybodywiki.com/1965_Gothenburg_Disappearances

Citat:

"On July 29, 1965, four men went missing from the city of Gothenburg, Sweeden. Three of them, Gay Karlsson, 22, Jan Olof Dahlsjö, 21, and Kjell Åke Johansson, 16, were friends who worked at a local shipyard together. They were last seen together in a blue Volvo PV444 owned by Dahlsjö's brother. On the same day, Hübner Lundqvist, an 18-year old art student from Stockholm, also went missing. He had been traveling through Gothenberg to get to the city of Lysekil. To this day, no trace of the missing men or their vehicle has ever been found."

Idag är det på dagen 54 år sedan de tre unga männen försvann tillsammans med en bil. Var uppehöll de sig, och bilen, kl. 14.11 (ibland tidsangivelsen 14.13) den här dagen? Tänk om denna fråga gick att besvara och få full visshet till 100%.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-07-29 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in