Citat:
Ursprungligen postat av
henrikofsweden
Det klargör att du har fel indata.
1. NF möter LOP norr om Skandias entré. 72 m.
Inte 62,5 som du räknar på.
2. Att bestämt räkna på en gånghastighet av 1,67m/s är en hypotes, vilket du inte redogör för.
Det är inte främmande för många att räkna på en gånghastighet i det lägre regionerna.
Varför då?
1. Dom är lite äldre
2. De har suttit stilla länge
3. De går i armkrok
4. Vittnesmål talar om att dom tittar in i fler fönster.
Låt oss kolla på en lägre hastighet som 1,3 m/s
Låt oss komma ihåg det korekta avståndet 72m
Det ger en tid på 55,4 s
Räknar vi med den lägsta hastigheten Trafikverket bedömer hastighet för normal promenadtakt 1,38 m/s
Det ger tiden 52,2 s
Hoppas det här klargör saken för dig

Nej att de här extra 15 sekunderna (utöver de 43 som redan ligger i potten) överhuvudtaget kom upp beror på att jag var dit för ett par veckor sedan och kollade in terrängen. Då kollade jag bland annat hur mycket man verkligen kan se på det avstånd som Fauzzi gjorde sina iakttagelser, dvs uppe vid Bonnierhuset och Kammakargatan.
Sedan gick jag ner till Skandiahuset och försökte bilda mig en uppfattning om hur man byggt om där sedan det begav sig. Då lade jag märke till hur pass kort avståndet var mellan Skandiaentrén och mordplatsen, och tänkte att det där tar inga 52 sekunder. Så tänker jag fortfarande, trots dina arselkommentarer som du förpestar tråden med.
Du kan ju hålla på och skruva på gånghastigheten, men standardantagandet som man brukar använda för att beräkna tider är 6 km/h i gånghastighet, dvs 100 meter i minuten. Det är enkelt och bra, fungerar utmärkt som tumregel. Mer än så behöver vi inte här, eftersom paret Palme ändå helt uppenbart inte går raka spåret utan gör ett uppehåll.
Dina invändningar handlar ju ändå bara om huruvida uppehållet ska vara 45 sekunder snarare än en hel minut som jag menar. Att jag vill höja till en minut beror på flera saker som jag redan redogjort för här i tråden och inte tänker upprepa här, utan det kan du kolla in i arkivet på min "kanal" här på forumet.
Men om det skulle vara 45 sekunder (eller "43 sekunder") som du hävdar så gör det ju ändå ingen skillnad för kärnfrågan – som handlar om huruvida paret Palme gör ett uppehåll på vägen mellan La Carterie och Dekorima.
För om de gör ett sådant uppehåll – vare sig det är 43, 45 eller 60 sekunder långt – så betyder det i praktiken att Tensonmannen kan uteslutas som gärningsman. Och om Tensonmannen kan uteslutas som gärningsman så betyder det i sin tur att alla teorier om att en ensam gärningsman mördat Palme kollapsar.
Mot den bakgrunden är det irrelevanta hårklyverier om uppehållet är 45 sekunder eller 60 sekunder långt. Det något längre uppehåll som jag på sistone övervägt har inte att göra med det, utan det har att göra med att få förloppen att stämma ihop på andra fronter också. Nu hoppas jag att du kan nöja dig med det här så man slipper sitta och tjafsa mer med dig om sådant som ändå saknar betydelse.