Citat:
Ursprungligen postat av
clandeztino
Verkar inte det osannolikt? I förhöret med Claes (en av de tre som tog ut pengar) så säger han att AB ropade till dem att de inte skulle gå så fort... efter att de tagit ut pengarna. AB säger också i förhör (hypnosförhöret?) att Claes vände sig om efter att de kommit ut från bankomaten.
Att de isf inte skulle ha märkt uppståndelsen, en hysterisk Lisbeth eller märkt av AB's skärrade tillstånd känns svårt att få ihop?
Det har tröskade jag igenom ganska nyligen och kom då fram till att uppgifterna i förhören med Boforsarna om att de skulle ha haft någon kontakt med Björkman efter att de kommit ut från Götabanken är felaktiga.
Att Nyberg kastat en blick över axeln behöver inte betyda ett dugg mer än just det. Han har inte märkt någonting av uppståndelsen därnere, som inte var så betydande som många vill göra gällande. Vi talar då om en dryg minut efter skotten.
Det jag pekade på i min genomgång var att Björkman i sitt allra första förhör ger intrycket av att han gått direkt efter att kamraterna gått in på banken, men sedan ändras storyn i det andra förhöret på måndag kväll, och det är då efter att Björkman fått reda på mordoffrets identitet och även träffat sina arbetskamrater på jobbet.
Sedan kör Björkman en lite annan variant igen i det tredje förhöret, där det framkommer att han gått ut snett bakåt (norrut) till trottoarkanten och ställt sig för att titta efter den eftersläntrande gruppen. I hypnosförhöret däremot så återgår han i praktiken till ruta ett, och storyn där är att dörrarna på banken stängs igen, sedan i nästa klipp ser han kamraterna komma ut från banken och fortsätta norrut. Då börjar Björkman "gå därifrån" dvs smita iväg från brottsplatsen men blir stoppad av piketpolisen Lena Löhr som just kommit till platsen och då omgående av andra vittnen och fick då springa ikapp Björkman.
Vad som här framgår är att mordet redan begåtts när han ser kamraterna komma ut från banken, och att han inte kan komma åt själva mordet i minnet. Därför kör de just den biten "i repris" under förhöret till dess att Björkman får åtminstone viss åtkomst till den minnesbilden. Det talar då om att Palme var nere på knä efter skotten och att Björkman såg rökpuffarna skingras i luften – med mera.
Poängen är i alla fall, att mordet begås medan kamraterna fortfarande är inne på banken. För så fort de hinner komma ut på trottoaren så kan Fauzzi inte göra de iakttagelser han gör, utan i så fall måste de ha kommit ut så mycket tidigare att de ligger före Fauzzi på vägen norrut. Men det scenariot funkar inte av andra anledningar, utan det är just den här "radikala" modellen som gäller.
Jag har skrivit en hel del om det i en serie inlägg ganska nyligen, som du kan kolla in på min "kanal" här på forumet. Svaret på din invändning är i alla fall att de inte haft någon kontakt med Björkman efter skotten och att de helt enkelt missat århundradets händelse med Palme liggande död på trottoaren bara 20-30 meter bakom deras ryggar. De har glatt kilat vidare norrut till nästa party och därför missat det här "partyt".